Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2613
Anonym bruker
"Nummen Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, lurer på om noen andre føler dette. Jeg er ikke avhengig av et rusmiddel, men faktisk det å være ruset. Jeg kan gå uten rus når jeg er opptatt uten problematikk, og på reise, men når jeg er for meg selv eller ikke har noe jeg må gjøre, snur jeg meg rett til rusen.

Tar masse forskjellig, har et stort stash da jeg horder dop, fordi jeg orker ikke tanken på å ikke ha noe. Skjønner ikke helt meg selv, har heller ikke en favoritt når det kommer til rusmiddel, jeg tar det jeg kjenner passer til humøret mitt.

Noen andre som har det slik?
alle som har ruset seg over lengre tid har det sånn. mener jeg.
Sist endret av spider_man; 16. juli 2020 kl. 21:06.
Det er vel ganske typisk for de som har et uspesifisert rusproblem, det er en poly-avhengighet og det kan skape en del problemer i lengden.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Takler ikke kjedsomhet så bra/må ha sterke inntrykk for å kjenne at man lever. Kjenner meg igjen! Horder også mange forskjellige stoffer.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Evt mangel på hobbyer/engasjerende fritidsaktiviteter. Men vil ikke si at det nødvendigvis er et rusproblem, kanskje heller en litt spesiell hobby. Så fremt du ikke er avhengig av et stoff for å fungere. Kanskje er det en eller annen ubehandlet psykisk lidelse også, du må nesten kjenne etter.
Anonym bruker
"Nummen Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Greit å vite at jeg ikke er alene

Har psykiske lidelser ja, har også prøvd tradisjonell behandling over flere år, med og uten medikamenter. Har visst 'behandligsresistent' lidelse. Er ikke avhengig av et stoff for å fungere nei, før var jeg helt på tuppa etter hasj og *måtte* liksom ha det, nå har jeg gått over til å ikke trenge noe strengt tatt, men nyte det når jeg er for meg selv eller med venner som ruser seg. Også sannhet i manglende hobbyer eller ting jeg engasjerer meg for, har slitt veldig med det, og prøver å presse meg til å finne noe som f.eks. frivillig arbeid, eller hobbygruppe.

Er så rar følelse å fungere helt normal når jeg har ting å gjøre, ruser meg ikke før jeg skal noe heller, så klarer jo åpenbart å være edru, men av en eller annen grunn så blir rusen kanskje ja litt som en 'hobby' som sagt over. Når jeg er ferdig med alt og har tid til å kose meg, da blir det et eller annet rusmiddel. Burde vel ta meg en prat med legen og se om jeg får kommet inn på rusbehandling, jeg ser jo hvor dumt det er for noen som er psykisk syk å gjøre slik.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Greit å vite at jeg ikke er alene

Har psykiske lidelser ja, har også prøvd tradisjonell behandling over flere år, med og uten medikamenter. Har visst 'behandligsresistent' lidelse. Er ikke avhengig av et stoff for å fungere nei, før var jeg helt på tuppa etter hasj og *måtte* liksom ha det, nå har jeg gått over til å ikke trenge noe strengt tatt, men nyte det når jeg er for meg selv eller med venner som ruser seg. Også sannhet i manglende hobbyer eller ting jeg engasjerer meg for, har slitt veldig med det, og prøver å presse meg til å finne noe som f.eks. frivillig arbeid, eller hobbygruppe.

Er så rar følelse å fungere helt normal når jeg har ting å gjøre, ruser meg ikke før jeg skal noe heller, så klarer jo åpenbart å være edru, men av en eller annen grunn så blir rusen kanskje ja litt som en 'hobby' som sagt over. Når jeg er ferdig med alt og har tid til å kose meg, da blir det et eller annet rusmiddel. Burde vel ta meg en prat med legen og se om jeg får kommet inn på rusbehandling, jeg ser jo hvor dumt det er for noen som er psykisk syk å gjøre slik.
Vis hele sitatet...
Du er nesten meg. Vil nevne at jeg mistenker depresjon/fraværende livsgnist og mening som årsak.

Ville ikke nevnt dette til legen, spesielt når du ikke har et rusproblem. Har du ikke et problem, så vil legen sørge for at du har det i form av tap av førerkort og andre interessante "fordeler".
Anonym bruker
"Nummen Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du er nesten meg. Vil nevne at jeg mistenker depresjon/fraværende livsgnist og mening som årsak.

Ville ikke nevnt dette til legen, spesielt når du ikke har et rusproblem. Har du ikke et problem, så vil legen sørge for at du har det i form av tap av førerkort og andre interessante "fordeler".
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner jeg mister noen fordeler, men jeg tror ikke jeg kan opprettholde denne livsstilen uten problematik, så jeg må nok til slutt be om hjelp.
Sitat av spider_man Vis innlegg
alle som har ruset seg over lengre tid har det sånn. mener jeg.
Vis hele sitatet...
Helt enig.
Man er så vant til å skape av / kose seg med noe, så å kose seg uten noe er rart..
Hva bruker du når du bruker?
Anonym bruker
"Nummen Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av wayup369 Vis innlegg
Hva bruker du når du bruker?
Vis hele sitatet...
Spørs på humør og tilgjengelighet. Veksler på mye forskjellig. Speed, cola, hasj, weed, lsd, 2cb, mdma, lyrica, minus. Blir noe benzo innimellom men blir ikke helt det samme.
Ja, jeg har det også sånn. Vet ikke hvorfor, er bare noe som har utviklet seg over tid. Er ikke avhengig av noe spesifikt rusmiddel, unntatt benzo (Vival) som jeg har på resept. Men det er ikke alltid nok. For å kunne slappe av må jeg ofte vite at jeg i ihvertfall har tilgang på noe som jeg kan slappe av på, samme hva det er egentlig...Så lenge det ikke er speed, liker ikke å være oppkavet.
Begynte på Cipralex for ett par uker siden, men er ingen fan av antidepressiva da jeg har brukt det tidligere over lang tid for noen år tilbake siden. Fikk en del rare og uønskede bivirkninger. Da brukte jeg Venlafaxin 150 mg, nå står jeg på Cipralex 10 mg. Er egentlig ikke deprimert heller, så skjønner ikke helt hvorfor legen foreslo dette. Men tenker at jeg får vel prøve og se hva som skjer.
R.i.p 23.04.2021
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei, lurer på om noen andre føler dette. Jeg er ikke avhengig av et rusmiddel, men faktisk det å være ruset. Jeg kan gå uten rus når jeg er opptatt uten problematikk, og på reise, men når jeg er for meg selv eller ikke har noe jeg må gjøre, snur jeg meg rett til rusen.

Tar masse forskjellig, har et stort stash da jeg horder dop, fordi jeg orker ikke tanken på å ikke ha noe. Skjønner ikke helt meg selv, har heller ikke en favoritt når det kommer til rusmiddel, jeg tar det jeg kjenner passer til humøret mitt.

Noen andre som har det slik?
Vis hele sitatet...
Ja.. når man er villig til og spise en haug muskatnøtt eller ruse seg på hjemmelaga kloroform eller chuge en flaske 85% håndsprit så er det ikke det at man foretrekker de stoffene men man basicly tar det som er tilgjengelig,bare det har et svakt hint av en godfølelse så kontrer det alle de negative. Hadde det sånn i alt for mange år desverre.
Samma her, selvom jeg svergrr til hasjen fremfor alt. Går sjelden mer en en uke før jeg blir drittlei av å kun røyke være sløv enten sove hele tida eller tenke hele tida. Så hver gang jeg har litt penger jeg ikke akutt trenger til noe annet så får jeg lyst på fler rusmidler. Kan ikke ha liggende noe annet enn ketamin, LSD, sopp og mdma, da jeg har uvane med alt annet i å ta mer til jeg er tom. Psykedelika har jeg et annet forhold til og bruker det med respekt i ny og ne. Anser ikke det som dop i samme forstand som harde stoffer

Veksler mellom amf, benzo, opiater, div piller alkohol, kokain(lager mest freebase), eller en farlig blanding av disse. Har ingen stor formening om hvorfor, spes mtp nedtur/Hangover men når ikke jeg er rusa er det lett å tenke at jeg ikke har noe grunn til å IKKE ruse meg, så kan like godt gjøre det.

Var mest pga nysgjerrigheten jeg ville prøve alt før jeg kanskje en dag må bli streit liksom. Men med åra har jeg innsett at det er ikke så mye man går glipp av med å ikke prøve alt mulig, egentlig. Hadde ikke trengt noe mer enn psykedelisk og hasj. Smertestillende ved faktisk behov kanskje.

Men allikevel så vet man hvor bra man har følt seg på dop tidligere, kanskje man til og med husker det som bedre enn det egentlig var særlig edru hvertfall. I tillegg er det situasjoner man vet er så mye mindre stress om man tar det eller det. Formen kan justeres i alle retninger, bare man konsumerer rette substansen.

Er man påvirket av en ting får man sjelden sug på noe annet. Felles for de fleste vanedannende stoffer er at de gir en økt god følelse og at man endrer tankemønster. Dette er ikke alltid bra, men man tenker jo ikke på det når kjemikaliene suser rundt i systemet.

Forskjellige rustilstander kan ikke sammenlignes og måles mot andre osv. Jeg blir lei av å være en type tilstand i mange dager, og får jeg veldig toleranse på noe er det alltid noe annet som er "lenge" siden. På en måte slipper jeg avhengighet av ett enkelt stoff, men samtidig er jeg sjelden edru. Prøver å ikke grille hodet for mye og det er definitivt mulig å minimere skader om man bruker ting forsvarlig. Hverken heroin eller meth gjor deg hekta I samme sekund du prøver det men fella man går i er at det går fint både to og tre ganger men ingen av oss hadde vel egentlig tenkt å prøve noe mer en én gang vel..
Det er ikke unormalt. Mange unge som ikke har familie ruser seg regelmessig. Søk heller hjelp om du føler det er et problem.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det ender desverre ofte opp med masse fysiske avhengigheter til slutt. Så Plutselig sitter du der dependent på både Benzo og Opioder som du topper med amfetamin eller kokain for å speedball når du har råd
Det ender dessverre ofte opp med masse fysiske avhengigheter til slutt. Så Plutselig sitter du der dependent på både Benzo og Opioder som du topper med amfetamin eller kokain for å speedball når du har råd
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
når jeg er for meg selv eller ikke har noe jeg må gjøre, snur jeg meg rett til rusen.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tar masse forskjellig, har et stort stash da jeg horder dop, fordi jeg orker ikke tanken på å ikke ha noe.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takler ikke kjedsomhet så bra/må ha sterke inntrykk for å kjenne at man lever. Horder også mange forskjellige stoffer.
Vis hele sitatet...
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Samma her, hver gang jeg har litt penger jeg ikke akutt trenger til noe annet så får jeg lyst på fler rusmidler
Vis hele sitatet...
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Kan ikke ha liggende noe annet enn ketamin, LSD, sopp og mdma, da jeg har uvane med alt annet i å ta mer til jeg er tom.
Vis hele sitatet...
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
når ikke jeg er rusa er det lett å tenke at jeg ikke har noe grunn til å IKKE ruse meg, så kan like godt gjøre det.
Vis hele sitatet...
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
På en måte slipper jeg avhengighet av ett enkelt stoff, men samtidig er jeg sjelden edru.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
vil ikke si at det nødvendigvis er et rusproblem, kanskje heller en litt spesiell hobby.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ville ikke nevnt dette til legen, spesielt når du ikke har et rusproblem. Har du ikke et problem, så vil legen sørge for at du har det i form av tap av førerkort og andre interessante "fordeler".
Vis hele sitatet...
Til siste anonym (to nederste siterte innlegg i denne posten) : Det som fortelles om i tråden er helt tydelig klassisk rusproblem. Det går ikke an å si at det ikke er et rusproblem. Har man rus som hobby har man er rusproblem, og klarer man ikke å ikke være rusa uten å ønske å ruse seg har man er rusproblem.
Dessuten ikke riktig at man får problemer i form av å miste førerkortet eller andre "interessante fordeler" (hva mener du egentlig?) av å fortelle det til legen. Det er bare fåtallet som mister førerkortet og det er først og fremst de med et omfattende pillemisbruk og alkoholmisbruk der legen vet at man er sterkt påvirket daglig og dermed kan sette andres liv i fare om man kjører.

Trådstarter, for problemene du har bør du snakke med legen din om å henvises til psykolog. Psykiske problemer og tomhet er grunnen til at mange tyr til rus og blir avhengig av den stimuleringen og rushet rus gir. Man kan være avhengig av rusmidler selvom man ikke ruser seg hver dag.
Du mååå ikke si til legen så mye detaljer om rusbruket ditt men til psykologen er det hvertfall viktig, og for å komme til psykolog fortell om åssen du har det og at du tyr til rus for å fylle noe annet og er bekymra for den psykiske helsa di fordi du sliter med depresjon og tomhet. Vær obs på at å bruke rusmidler gir enda mer depresjon og tomhet in the end når rusen er over, fordi hjernen blir vant til tilførselen og stopper å produsere like mye lykkehormoner av seg selv. Bra du ønsker å ta tak i problemet ditt og deg selv. Det kan være lurt å utforske forskjellige sporter og hobbyer i prosessen sånn at du etterhvert klarer å finne noe som gir deg den spenningen rusen gir deg. Lykke til =)
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde det sånn med alkohol i 10-12 år, litt av og på. Var mye kjedsomhet bak drikkinga, og det ble mer en uvane enn en avhengighet. Bodde alene i mange år og tok med meg Uvanen inn i et par og familieforhold. Hver gang sambo jobbet kveldsskift eller nattskift drakk jeg, skjulte det så godt som mulig. Men som deg var det ingen fysisk avhengighet, kunne gå perioder uten.
Uvanen ble vel uansett verre og verre, det som startet med 6 halvlitre en slik kveld ble til 9 halvlitre og til slutt 12.

Endte ikke så bra til slutt skal sies, og jeg kan skrive under på at du blir uten førerkort ved å søke hjelp.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er bare fåtallet som mister førerkortet og det er først og fremst de med et omfattende pillemisbruk og alkoholmisbruk der legen vet at man er sterkt påvirket daglig og dermed kan sette andres liv i fare om man kjører.
Vis hele sitatet...
Det stemmer overhodet ikke. Folk mister lappen fordi de røyker cannabis en gang i uken/par ganger i måned. Du har for mye tro på helsevesenets fornuft når det kommer til edruelighetskravet for å inneha førerkort. Det har vært skrevet mange saker i diverse aviser om den urimelig strenge praksisen med å inndra førerkort og melde fra til barnevernet, samt dusenvis av tråder på freak.

Langt fra alle rusmidler "tømmer hjernen for lykkehormoner". Og her er det ikke snakk om nødvendigvis å føle lykke og velbehag, men heller et behov for å endre sinnstilstand. Jeg betviler ikke at det er psykiske plager som ligger i bunn av det, men rusproblem eller avhengighet er det fortsatt ikke. Vedkommende vil åpenbart ikke være alene med seg selv, det skaper kjedsomhet/ubehag som lindres ved hjelp av rus eller en eller annen aktivitet. TS, hvordan går det med kjærlighet og mening i livet?
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hadde det sånn med alkohol i 10-12 år, litt av og på. Var mye kjedsomhet bak drikkinga, og det ble mer en uvane enn en avhengighet. Bodde alene i mange år og tok med meg Uvanen inn i et par og familieforhold. Hver gang sambo jobbet kveldsskift eller nattskift drakk jeg, skjulte det så godt som mulig. Men som deg var det ingen fysisk avhengighet, kunne gå perioder uten.
Uvanen ble vel uansett verre og verre, det som startet med 6 halvlitre en slik kveld ble til 9 halvlitre og til slutt 12.

Endte ikke så bra til slutt skal sies, og jeg kan skrive under på at du blir uten førerkort ved å søke hjelp.
Vis hele sitatet...

Periodedranker kanskje? Å miste førerkortet er vel strengt tatt det minste problemet når det såpass heftig? Det er vel langt bedre å få kontroll på russuget og lære seg til å leve et nyktert liv så får lappen komme når tiden er moden og du har levert rene prøver?
Suger max å være edru, fuck dette nøktern opplegget!
Finn lidenskap for noe sunt og nyttig, og lær deg å verdsette deg selv mere enn å kjøre livet i grøfta og fucke deg opp på dop.