Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 7927
Jeg kjøpte en daværende toppmodell for ca 3,5 år siden, en 55" UHD Samsung 9-serie. Nå la jeg merke til at det er et område på skjermen som ser ut til å være fastbrent eller noe slikt. Det er ikke noe "bilde", og jeg tror ikke det kan komme av image retention / screen burn, da det ikke har noen slik form. Det er en flere centimeter tykk stripe som går langs nedre kant av skjermen, fra omtrent midt på skjermen helt ut til høyre kant, og så buer av og går 10 cm oppover langs høyre kant. Jeg kjenner også at skjermen er merkbart varmere i dette området enn andre steder på skjermen.

Spørsmålet mitt er egentlig hva som skal til for å reklamere på en TV. Jeg vet jo at med døde piksler, så må det være en viss mengde døde piksler, eller at de må være midt på skjermen, for at det skal være nok til å reklamere. Hvordan er det i et tilfelle som dette? Kan være greit å vite hvilke krav man kan stille, for jeg har aldri noensinne opplevd å få gjennom en reklamasjon i disse elektrobutikkene uten å måtte kjempe med nebb og klør og paragrafer og referanser.

Takk!
HVis det er en tydelig feil med panelet og det ikke kan skyldes påvirkning utenfra så er det åpenbart en mangel ved produktet. Du er såpass vag i beskrivelsen at det ikke er lett å vurdere hvorvidt det faktisk er en skade der, eller om man må legge godviljen til for å se problemet.

At du kan "kjenne" at tv'en blir fortere varm der enn andre steder antyder at du tar alt for mye på skjermen din...

Når det gjelder hvilke krav du skal stille så må du kreve at butikken utbedrer feilen, eller at de erstatter produktet med et tilsvarende ett. Økonomisk sett kommer du best fra det hvis du ber om å få kjøpet hevet.
Trådstarter
Takk for svar!

Sitat av Cikey Vis innlegg
HVis det er en tydelig feil med panelet og det ikke kan skyldes påvirkning utenfra så er det åpenbart en mangel ved produktet. Du er såpass vag i beskrivelsen at det ikke er lett å vurdere hvorvidt det faktisk er en skade der, eller om man må legge godviljen til for å se problemet.
Vis hele sitatet...
Det er som sagt et relativt stort felt av skjermen som er misfarget. Det er en flere centimeter tykk stripe, som følger nesten 20% av skjermens omkrets/kant, fra midt på nedre kant, helt bort mot høyre kant, og deretter et stykke opp langs høyre kant. Det er helt åpenbart en mangel, ja, på samme måte som døde pixler er det, men spørsmålet er hvor mye som skal til for å kunne reklamere på det. Hadde det vært snakk om én cm^2 i et hjørne, så regner jeg med det ikke ville vært noe. Men hvor ille må det være?

Sitat av Cikey Vis innlegg
At du kan "kjenne" at tv'en blir fortere varm der enn andre steder antyder at du tar alt for mye på skjermen din...
Vis hele sitatet...
Det er en sånn typisk ting som en Expert-ansatt kan finne på å si, for å prøve å sette meg ut / vri skylden over på meg. Takk for at du gjør meg forberedt på hvilke usakligheter jeg kan møte i butikken.
Jeg har hatt TVen i 3,5 år nå, og har aldri tatt på skjermen en eneste gang, ikke engang da jeg monterte TVen for første gang. Var veldig forsiktig og bevisst på å unngå det. Når jeg en sjelden gang i blant tørker støv, så bruker jeg en fjærlett støvkost som såvidt er borti. Grunnen til at jeg nå var borti skjermen i det hele tatt, var fordi jeg gikk nært inntil skjermen for å se hva det dreide seg om. Feltet er brunt, og det kunne nesten se ut til at det lå på overflaten, og derfor skulle jeg bare sjekke om det rett og slett kunne være støv. Derfor brukte jeg oversiden/baksiden av fingeren (for å unngå fettmerker) og heeelt rolig nærmet meg skjermen sakte. Allerede før jeg var borti skjermen kjente jeg at det kom mye varme fra området. Da jeg såvidt fjærlett rørte borti, oppdaget jeg at misfargingen ikke var på utsiden, men inni panelet. Jeg kjente også ca 20 cm lengre opp på skjermen, men der var det ikke varmt i det hele tatt, knapt nok en lunk. Så lot jeg det være, for jeg vet jo selvsagt at man ikke skal tafse på TV-skjermer.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Når det gjelder hvilke krav du skal stille så må du kreve at butikken utbedrer feilen, eller at de erstatter produktet med et tilsvarende ett. Økonomisk sett kommer du best fra det hvis du ber om å få kjøpet hevet.
Vis hele sitatet...
Ja, takk for det. Regner med det tar flere uker når TVen sendes inn, men jeg får vel tilsvarende låne-TV i mellomtiden, så det går vel fint. Kjøpet hevet hadde virkelig vært noe, ja. Hehe. Kjøpte TVen for 20k, nedsatt fra 30k, men ser TVer med tilsvarende specs til en brøkdel av prisen i dag. Men det er vel kanskje litt for mye å håpe på å skulle få hevet kjøpet?


Litt på siden, men kanskje du/noen andre har peiling. Jeg ser 6-serier med tilsvarende specs som 9-serien til en langt lavere pris. Jeg regner jo med at det er et eller annet med 9-serien som gjør den så mye dyrere, men hva er det? Samme størrelse, samme oppløsning, samme refreshrate, samme altmulig. Hva er det som utgjør den store prisforskjellen mellom 6-, 7-, 8- og 9-serie egentlig?
Sitat av MatFot Vis innlegg
Det er som sagt et relativt stort felt av skjermen som er misfarget. Det er en flere centimeter tykk stripe, som følger nesten 20% av skjermens omkrets/kant, fra midt på nedre kant, helt bort mot høyre kant, og deretter et stykke opp langs høyre kant. Det er helt åpenbart en mangel, ja, på samme måte som døde pixler er det, men spørsmålet er hvor mye som skal til for å kunne reklamere på det. Hadde det vært snakk om én cm^2 i et hjørne, så regner jeg med det ikke ville vært noe. Men hvor ille må det være?
Vis hele sitatet...
Jeg antar at dette er et forbrukerkjøp.

Hvis det "helt åpenbart" er en mangel, har du egentlig svart på ditt eget spørsmål: Du vil ha krav på avhjelp dersom mangelen ikke skyldes forhold på din side, og du har reklamert i tide.

Generelt må mangler vurderes konkret. Det er ingenting i regelverket som eksempelvis viser til at en full-HD skjerm må ha "minst to lyse piksler og én mørk" for at det skal utgjøre en mangel, for å ta et tilfeldig eksempel. I noen tilfeller er mangelsvurderingen enkel, i andre tilfeller er den ikke enkel – her spiller mye inn, og alt fra spesifikasjoner til kjøpesum kan påvirke utfallet.

Dersom du har kjøpt en toppmodell Samsung 9-serie TV til kr 20.000 som ny, og det du beskriver oppstod etter 3,5 år, er jeg enig i at det antakelig er en mangel.

Sitat av MatFot Vis innlegg
Regner med det tar flere uker når TVen sendes inn, men jeg får vel tilsvarende låne-TV i mellomtiden, så det går vel fint.
Vis hele sitatet...
Du har som hovedregel krav på erstatningsgjenstand dersom du "i mer enn en uke" vil "bli avskåret fra å bruke tingen".

Sitat av MatFot Vis innlegg
Men det er vel kanskje litt for mye å håpe på å skulle få hevet kjøpet?
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet har du krav på retting eller omlevering. Det eksisterer en rekke krav til avhjelpen, herunder at den skal skje "uten vesentlig ulempe", "innen rimelig tid" og uten kostnader for deg. Selv om disse vilkårene er oppfylte, har selger som hovedregel heller ikke rett til å foreta "mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel".

Det er vanligvis først når avhjelp ikke skjer (eller kan skje) i henhold til ovennevnte, at prisavslag eller heving kommer på tale. Heving krever igjen at mangelen ikke "er uvesentlig" – hvorvidt dette er oppfylt, krever også en konkret vurdering.
Sist endret av Pengui; 5. mai 2017 kl. 11:15.
Hvis en stor del av skjermen er missfarget og det er tydelig å se er det helt åpenbart en mangel og kan reklameres på. Jeg er ikke trygg på hva som skal til for at du kan kreve heving istedenfor omlevering, men jeg ville i alle fall forsøkt meg på det.

Når det gjelder forskjell på seriene til Samsung er det for lenge siden jeg var "inne" i disse produktene til at jeg kan svare deg konkret, men normalt sett vil det være andre paneler, flere "smart" funksjoner og mer ekstra funksjonalitet etc som utgjør den vesentlige forskjellen. Dette burde være greit å finne mer omfattende info om på samsungs egne websider.
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Man har kun krav på å heve kjøpet hvis man må sende den inn for samme feil tre ganger.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Man har kun krav på å heve kjøpet hvis man må sende den inn for samme feil tre ganger.
Vis hele sitatet...
Nei. Se min forrige post.
Sitat av Pengui Vis innlegg
Dersom du har kjøpt en toppmodell Samsung 9-serie TV til kr 20.000 som ny, og det du beskriver oppstod etter 3,5 år, er jeg enig i at det antakelig er en mangel.
Vis hele sitatet...
Slik jeg forstår det, spiller ikke prisen på produktet noen rolle. Reklamasjonsretten gjelder uansett. Ref. http://www.dinside.no/okonomi/du-har...illig/61205324
Sist endret av steili; 6. mai 2017 kl. 10:47.
Sitat av steili Vis innlegg
Slik jeg forstår det, spiller ikke prisen på produktet noen rolle. Reklamasjonsretten gjelder uansett. Ref. http://www.dinside.no/okonomi/du-har...illig/61205324
Vis hele sitatet...
DinSide har en tendens til å overforenkle forbrukerkjøpsrettslige vurderinger, og de har flere ganger kommet med direkte feilinformasjon.

Spørsmålet om man "har reklamasjonsrett" er nettopp en slik overforenkling. Mange (som Stokke i artikkelen du linker til) bruker "har reklamasjonsrett" synonymt med at man har reklamert innenfor den absolutte reklamasjonsfristen. I realiteten må det, for at man skal "ha reklamasjonsrett", foreligge mangel, den må ikke skyldes forhold på forbrukers side, forbruker må ha reklamert innen både den absolutte og relative reklamasjonsfristen (og, i videre forstand, må foreldelse også være avbrutt etter fl. §§ 14 og 15 i tide).

Hvorvidt man har holdt seg innenfor den absolutte reklamasjonsfristen, kan påvirkes av prisen, da prisen kan innvirke på den absolutte reklamasjonsfristens lengde – som i forbrukerkjøp enten er 2 eller 5 år etter fkjl. § 27 annet ledd. Dette er artikkelen for så vidt heller ikke uenig i; Stokke skriver: "Prisen kan selvfølgelig si noe om hva du kan forvente av et produkt, men prisen alene skal ikke styre reklamasjonsretten."

Et annet krav er at det må foreligge en mangel. Dette må vurderes konkret, og her kan pris også spille inn. Merk for øvrig at den absolutte reklamasjonsfristen ikke sier noe om hva som er forventet av et produkt – her trår svært mange feil (også lovgiver – se uttalelsene i Innst. O. nr. 51 [1987–88] s. 13, sammenholdt med senere uttalelser i Ot.prp. nr. 21 [1996–97] s. 64, og lagt til grunn av HR i Rt. 1998 s. 774 ["videospillerdommen"]). Dermed er utsagn av typen "man har 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner" feil – HR kommer i Rt. 2007 s. 1274 ("mobiltelefondommen") frem til at forventet levetid for mobiltelefoner ved normal bruk er 3–4 år. Det som oppstår av feil etter 3–4 år vil dermed ikke være en mangel overhodet, slik at man ikke vil ha "reklamasjonsrett". Dette poenget viser at hvor lenge tingen er ment å vare er finere inndelt enn de absolutte reklamasjonsfristene, hvor pris i enda større grad kan spille inn.

I saken i denne tråden er det altså ikke bare å komme frem til at den absolutte reklamasjonsfristen er på 5 år (noe den antakelig også hadde vært for TV-er som er atskillig billigere enn kr 20.000). Man må også avgjøre om tingen overhodet har en mangel ("hva kan man berettiget forvente?") – og det er sikker rett at dette ikke kan avgjøres uavhengig av pris.
Sist endret av Pengui; 6. mai 2017 kl. 11:19.
Når det gjelder forskjellen mellom 7000 og 8/9000 serie TV-er:

The top-end screens use Quantum Dot displays meaning a layer of crystals over the usual LED panel that can change the blue backlight to pure white for a full spectrum of colour options.

Med det sagt, denne "generasjonen" som kom ut i 2016 var ganske mye bedre enn de gamle til å begynne med, så til og med en grunnmodell 7000-serie er sikkert like bra, om ikke bedre enn din 3,5 år gamle 9000.
Derfor ser du den sammenhengen mellom specs vs pris som du nå gjør.
▼ ... noen uker senere ... ▼
I dette tilfellet er reklameringen grei: Ta med tv-en til butikken der du kjøpte den, forklar at du reklamerer og si at du ønsker en lånetv dersom det tar mer enn en uke.

Vær klar over et par ting:
- Du har ikke krav på tilsvarende låne-tv. Du har krav på en tv som i hovedsak kan brukes som den du har, men om det er en 5 år gammel 40-tommer har du liten mulighet til å klage på dette.
- Du har ikke krav på å heve kjøpet så fremt tv-en kan repareres. I motsatt fall skal du enten få kjøpesummen tilbake (heving), eller kjøpesummen minus bruksfradrag (ca 10% per år), men tillagt forsinkelsesrente fra datoen du kjøpte tv-en.

Utgangspunktet for en tv, uavhengig av pris, vil være en forventning om at den varer vesentlig lengre enn 2 år. Det innebærer 5 års reklamasjonsrett - uavhengig av tvens forventede levetid.
Sitat av doseren Vis innlegg
- Du har ikke krav på tilsvarende låne-tv. Du har krav på en tv som i hovedsak kan brukes som den du har, men om det er en 5 år gammel 40-tommer har du liten mulighet til å klage på dette.
Vis hele sitatet...
Poenget er at man har krav på "tilsvarende" ting, men ikke "identisk", jf. ordlyden i Ot.prp. nr. 44 (2001–2002) s. 187. Konklusjonen rundt TV-ens størrelse og alder er antakelig korrekt.

Sitat av doseren Vis innlegg
- Du har ikke krav på å heve kjøpet så fremt tv-en kan repareres.
Vis hele sitatet...
Det er ikke avgjørende for hevingsretten om TV-en kan repareres. Det er avgjørende om avhjelp kan skje i henhold til bestemmelsene i fkjl. §§ 29 og 30, herunder om avhjelp kan skje "uten kostnad", "uten vesentlig ulempe" og "innen rimelig tid", jf. § 30 første ledd. (I tillegg må mangelen ikke være "uvesentlig" etter § 32.)

Sitat av doseren Vis innlegg
Utgangspunktet for en tv, uavhengig av pris, vil være en forventning om at den varer vesentlig lengre enn 2 år. Det innebærer 5 års reklamasjonsrett - uavhengig av tvens forventede levetid.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke automatisk. Den absolutte reklamasjonsfristen er på 5 år. Sondringen er vesentlig – se min forrige post.
Sist endret av Pengui; 26. mai 2017 kl. 16:33.