Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4501
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.
Jeg tenkte jeg skulle forhøre meg her om noen har lignende erfaring, råd eller juridisk kunnskap vedrørende situasjonen jeg befinner meg i for øyeblikket.

Jeg leier en sokkelleilighet hvor utleier er huseier som bor over meg i selve huset. I leiekontrakten står det spesifikt at det skal være ro mellom 23 og 7, samt at fest skal varsles.

Det som er scenario er at huseier har ofte nachspiel fra 03-04 tiden og ut på morgentimene både hverdag og helg. Per nå og grunnen til at jeg skriver innlegget så holder nachspielet på fremdeles med musikk hvor bassen er hovedproblemet. Det er også nokså lytt, jeg kjenner at tålmodigheten min er slutt. Jeg er drittlei.
Jeg har forsøkt å si ifra tidligere, noe som har hjulpet en periode, og bassen blir skrudd ned, men fortsatt så høres det godt gjennom gulvet.
Jeg er nå ganske rådvill, da mitt forsøk på en voksen dialog ikke ser ut til å fungere. Dette blir enten ignorert eller beklaget for så å gjenta seg etter en stund. Jeg ønsker egentlig ikke å måtte flytte da dette betyr utgifter for min del noe som jeg ikke egentlig har råd til, samt med oppsigelsesfrist og dårlig utleiemarked skaper hodebry, men muligens må til.
Jeg er drittlei av å være redd for å bli vekket midt på natten av bråk som varer til formiddagen, samt den konstante bassen. Jeg føler meg rett og slett maktesløs og utrygg i mitt eget hjem. Dette tar opp mye energi og fører til mye frustrasjon. Jeg mistenker rusbruk og vet samtidig at utleier har barn noe som plager meg.

Er dette grunnlag for å heve kontrakten eller kreve redusert leie? Hvilke rettigheter har jeg egentlig, når dialog/kommunikasjon ikke ser ut til å fungere?


Takker for alle innspill og råd.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er grunnlag for å heve kontrakta ja, om det har det omfanget du påstår. Det er heller ikkje urimeleg å halde tilbake leige, på grunn av forringa kvalitet som følgje av festinga. Det å halde tilbake leige vil fort eskalere situasjonen, og eg er usikker på om eg hadde vore komfortabel med å leige av nokon eg hadde så liten tillit til og åpen konflikt med. Så eg hadde heva avtalen og flytta på dagen.

Viare bør du jo vurdere om du skal tipse barnevernet, om vedkommande har omsorg for unger.
Husk at du må kunne dokumentere problemet for å kunne bruke det som argument for å heve kontrakten.
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette er kanskje ikke svaret du tenkte du skulle få, men hvis du forsatt tenker å bo der ville jeg anbefalt deg å kjøpe bose qc20. Ørepropper som fjerner støyen. Er det noe bråk i leiligheten min pleier jeg å ta de på og det fjerner så og si all lyd (spesielt bass).
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Ring politiet og klag hver gang det er bråk der?