Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4396
Hei,
Har kjøp en personal lisens på et programvare. Jeg ønsker å bruke programvaren for å lage videoer som skal generere litt ekstra inntekt. Jeg er den eneste som skal bruke programvare på min egen iMac. Det er ikke så lett å tolke det Apple skriver. Er det noen som kan komme med råd, slikt at jeg ikke gjør feil som kan koste meg senere?
Kan jeg ikke bruke personal lisens for å redigere ei brullyp og tjene penger på det, eller å produsere en musikk video som skal selges, eller en video som kan lastes opp på youtube?
Takk om du tar tid til å orientere meg på det som jeg har det vanskelig å forstå!
Med mindre du viser til lisensavtalen det er snakk om så svarer du nok best på det selv. Men ja, generelt så kan lisenser skille på privat bruk og kommersiell.
Trådstarter
5 0
Jeg har en lisensavtale, og det er den jeg ikke klarer å tolke! Må jeg ha en kommersielle lisens, jeg som jobber frilans, er ikke en bedrift; for å produsere og selge et produkt? Det er det jeg vil vite om!
Skal stå et sted i avtalen eller før du kjøper hva som kvalifiserer som privat bruk eller kommersiell bruk
Sitat av madhaXadha Vis innlegg
Jeg har en lisensavtale, og det er den jeg ikke klarer å tolke! Må jeg ha en kommersielle lisens, jeg som jobber frilans, er ikke en bedrift; for å produsere og selge et produkt? Det er det jeg vil vite om!
Vis hele sitatet...
Det avhenger av lisensavtalen for det spesifikke produktet det er snakk om. Om du ikke oppgir hvilket produkt det er snakk om, og hvor man finner avtalen, kan ingen hjelpe deg
Trådstarter
5 0
Jeg har den personal lisens for FinalCut Pro og motion 5.
Sist endret av madhaXadha; 14. januar 2017 kl. 17:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når du tjener betydelige summer med innhold laget med programvaren blir det kommersiell bruk. Finner ikke lisensavtalen på apple sine sider, så kan bare tolke det lille man får i FAQen. Der står det på punkt 11 at personlig lisens er ikke-kommersiell. Kommersielle lisenser er noe eget ettersom de tilbyr volumlisens på den varianten.

Om du jobber frilans har du vel et Enkeltmannsforetak, som er en bedrift. Frilansere skal dermed ha kommersiell lisens.

Når det er sagt, det er utrolig lite sannsynlig at det foretas kontroll på hvem som tjener penger med hobbyistlisensen sin. Har ikke hørt om noe sånt tilfelle fra hverken Adobe eller Autodesk før.
Trådstarter
5 0
Takk skal du ha F4celess! Det virker rart for meg at man kan kjøpe, gi penger og likevel ikke ha lov til å tjene penger på den jobb man har gjort! En volumlisens kan være dyr og kanskje bortkastet penger for en som ikke kommer til å tjene mye.
kjempe fornøyd med det svaret jeg har fått fra deg!
Sitat av F4celess Vis innlegg
Finner ikke lisensavtalen på apple sine sider
Vis hele sitatet...
Protip: Eneste måten å finne noe på apple sine sider er å la google gjøre jobben, unntaket er om du vil kjøpe det nyeste, da finner du lett frem.

http://images.apple.com/legal/sla/docs/FinalCutProX.pdf
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Protip: Eneste måten å finne noe på apple sine sider er å la google gjøre jobben, unntaket er om du vil kjøpe det nyeste, da finner du lett frem.

http://images.apple.com/legal/sla/docs/FinalCutProX.pdf
Vis hele sitatet...
Googla faktisk en del, men skal legge fra meg det hvite beltet i Google Fu jeg trodde jeg hadde.
Trådstarter
5 0
Den testen skaper misforståelse, særlig når man kanskje ikke er så veldig god på engelsk:

Mener de at man ikke skal selge den (programvare) videre eller ikke skal selge produktet man har brukt mange timer til å lage ved hjelp av programvare?

"-----
(i) to download, install, use and run for personal, non-commercial use, one (1) copy of the Apple
Software directly on each Apple-branded computer running OS X (“Mac Computer”) that you
own or control; and
(ii) if you are a commercial enterprise or educational institution, to download, install, use and run
one (1) copy of the Apple Software for use either: (a) by a single individual on each of the Mac
Computer(s) that you own or control, or (b) by multiple individuals on a single shared Mac
Computer that you own or control. For example, a single employee may use the Apple Software
on both the employee’s desktop Mac Computer and laptop Mac Computer, or multiple students
may serially use the Apple Software on a single Mac Computer located at a resource center or
library ----"
Sitat av madhaXadha Vis innlegg
Den testen skaper misforståelse, særlig når man kanskje ikke er så veldig god på engelsk:

Mener de at man ikke skal selge den (programvare) videre eller ikke skal selge produktet man har brukt mange timer til å lage ved hjelp av programvare?

"-----
(i) to download, install, use and run for personal, non-commercial use, one (1) copy of the Apple
Software directly on each Apple-branded computer running OS X (“Mac Computer”) that you
own or control; and
(ii) if you are a commercial enterprise or educational institution, to download, install, use and run
one (1) copy of the Apple Software for use either: (a) by a single individual on each of the Mac
Computer(s) that you own or control, or (b) by multiple individuals on a single shared Mac
Computer that you own or control. For example, a single employee may use the Apple Software
on both the employee’s desktop Mac Computer and laptop Mac Computer, or multiple students
may serially use the Apple Software on a single Mac Computer located at a resource center or
library ----"
Vis hele sitatet...
Du kan ikke bruke lisensen/programvaren i næringsammenheng, altså som en bedrift.
Om man skal legge Norske tolkninger til grunn for hva næring er så er det når det du driver med kan gi deg ett overskudd over tid og ha en viss varighet. Informasjonen om dette emnet er litt vagt men om du tjener noen tusenlapper i året på å redigere bryllupsvideoer går dette som en hobby og du er ikke næringsdrivende.
https://www.altinn.no/no/Starte-og-d...ngsvirksomhet/

Nå vet ikke jeg hvor strenge Apple er på dette, men tror du kan være trygg så lenge du ikke drar inn betydelig overskudd på hobbyen din.
Apple vil heller ikke ha noe særlig mulighet til å sjekke dette, og det vilkåret er jo kun der for å tjene mer penger på større bedrifter som tjener gode penger på programvaren de bruker.
Sist endret av Cybergasm; 17. januar 2017 kl. 22:38.