Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2863
Hei! Jeg er veldig ny til Adobe pakken. Jeg skal lage et bilde som skal være på en lastebil 2800x7800.. Dette er alt for stort for indesign. Jeg tenkte først å dele opp designet, slik at jeg kan sende to filer til trykkeriet. 2800x3900 x 2
Men trykkeriet vil ha filene PDF 1:10 , hva menes her. Og hvordan gjør jeg dette?
Jeg vil tippe 1:10 betyr ti ganger mindre en det skal være så du kan designe det i 280x780 men ta heller og snakk med trykkeriet så slipper du dyre feil.
Du designer vel i forholdet bredde x høyde og forholder deg til i en størrelse du kan jobbe med og som gir mening med tunga rett i munnen så du får oppløsning nok til lastebilen.

Du lagrer til PDF i 1:10 av produsert skala som blir 280x780. Jeg kan ikke Adobe men i mine programmer er det preferences ved lagring til PDF om valg av størrelse. PDF må ha dette, vanlig default er A4.

Skal vel ikke se bort i fra at programmet eksporterer/lagrer til PDF i størrelsen du har på design. Har jo uansett løst problemet ditt.
Sist endret av Yalla; 25. august 2016 kl. 07:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trykkeriet vil ha filen i 10% størrelse, altså 280 x 780 som de andre her skriver. Da lager du dette i InDesign.

Når du eksporterer ut filen til PDF er det viktig at eventuelle bilder ikke komprimeres med tanke på PPI, slik som f.eks. dette i eksporteringsinnstillingene (mest sannsynlig har trykkeriet en preset de kan sende deg, som du kan bruke for å unngå eventuelle feil.):



Trykkerier gjør gjerne slik for at det skal være lettere å sette opp filene (kan ofte bli tungt å jobbe med så store filer). De forstørrer fila hos seg, og er avhengig av høy oppløsning på eventuelle bilder før forstørrelsen. Når det er sagt er det gjerne så store flater dette skal brukes på at sluttresultatet kan ha relativt lav ppi, siden man ikke skal se dette på kloss hold.

Som alltid når man lurer på noe ang. trykking er det bare å forhøre seg med det aktuelle trykkeriet, mest sannsynlig får de drøssevis av spørsmål hver dag, og de vil mer enn gjerne hjelpe deg.
Sist endret av Viva la Opium; 25. august 2016 kl. 10:20.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg

Som alltid når man lurer på noe ang. trykking er det bare å forhøre seg med det aktuelle trykkeriet, mest sannsynlig får de drøssevis av spørsmål hver dag, og de vil mer enn gjerne hjelpe deg.
Vis hele sitatet...
Jepp, de vil mye heller svare på (for dem) enkle spørsmål enn å få ny fil 5 ganger før det blir riktig, så de er vanligvis bare happy for å kunne kjøre litt opplæring på kundene.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Spør trykkeriet, og en av de på den grafiske delen lager mal-fil til deg, og sender deg denne. Så monterer du bare hva som skal opp i denne fila, lagrer som noe annet og sender avgårde.