Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2864
Hei!

Holder på å sette sammen en liten prototype, det skal bli en autonom "bil" (skal ikke kjøre på veien).

Skal først bygge en liten versjon for å gjøre koding og testing litt mer håndterlig, men sliter litt med motorene.

Prototypen skal ha 3 hjul (1stk svingbart foran og 2 bak) med en egen motor til hvert av hjulene bak.

Men jeg sliter litt med valg av motorer, prototypen vil veie rundt 2 kilo men hadde vært fint om motorene kunne flytte rundt på litt mer.

Hastighet er ikke fryktelig viktig men den bør klare 2-3 km/t.

Pris på motorer spiller en viss rolle og jeg ønsker ikke å putte altfor mye i denne prototypen siden det er en viss sjanse for at det bare blir med idéen.

Planen er å bruke arduino UNO med motorshield fra adafruit og da bør ikke motoren overstige 12V og trekke mer enn 600ma (jeg kan tåle peak på 1A).

Om dette blir for lite strøm har jeg også noen transistorer som tåler 10V 12A som jeg kan lage en H-bridge av for motorkontroll.

Så hvor får jeg tak i billigst mulig dc motorer som kan kjøre rundt med 2-3 kilo last, 2-3 km/t og være innenfor enten 12V 600ma eller 10V 12A?
Helst fra Norge.

Vurderer nesten å kjøpe 2 av disse https://www.europris.no/skrutrekker-3-6-v-hyundai.html og bare plukke ut motorene, eller er det en dårlig idé?
Sist endret av Cybergasm; 8. februar 2017 kl. 11:52.
Den lille drillen du linker til er jo 3,6V og vil jo fort brenne opp viss du driver de med 12V.
Hva med motorer som er laget for fjernstyrte biler og slikt? De har slike i bøtter og spann hos elefun.no, selvsagt har de jo et høyt turtall så en liten girkasse eller en form for reimdrift vil bli nødvendig.
Eventuelt en stepper-motor av noe slag, disse kan jo gå veeeldig sakte om nødvendig og kan teoretisk drive hjulene direkte, men det trengs jo en egen kontroller i tilleg for å drive en stepper-motor.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du må jo åpenbart ha eit gir, for å redusere hastigheten. Hugs på at energi er kraft ganger veg, så det krevst ikkje spesielt mykje energi for å flytte noko med den vekta på jul på flatt underlag i den farten. Omtrent kva som helst av motorer vil fungere - og du vil antakeleg bruke meir energi i giret ditt enn på sjølve framdrifta.

12V-600mA tipper eg du vil slite litt med, spesielt om 600mA er absolutt peak. Motorer er viklinger, og viklinger kan ha rimelig interessante inrush-straumer.

Du kan drive og regulere motorane med PWM.
Sist endret av vidarlo; 8. februar 2017 kl. 19:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du må jo åpenbart ha eit gir, for å redusere hastigheten. Hugs på at energi er kraft ganger veg, så det krevst ikkje spesielt mykje energi for å flytte noko med den vekta på jul på flatt underlag i den farten. Omtrent kva som helst av motorer vil fungere - og du vil antakeleg bruke meir energi i giret ditt enn på sjølve framdrifta.

12V-600mA tipper eg du vil slite litt med, spesielt om 600mA er absolutt peak. Motorer er viklinger, og viklinger kan ha rimelig interessante inrush-straumer.

Du kan drive og regulere motorane med PWM.
Vis hele sitatet...
Gir ja(!), skjønner ikke hvorfor jeg ikke tenkte på det. Testet først med 2 motorer jeg hadde liggende fra en robotstøvsuger men klarte å ødelegge det ene giret så koblet de bare direkte på hjulet som resulterte i tilnærmet null kraft.

Bruker en klone av Adafruit sitt motor shield (v1) som takler 600ma konstant strøm pr motor og peak på ca. 1-1,2A.
Men jeg fant ut at jeg hadde 2 stk av de liggende så jeg har plukket ut L293D H-broene av det ene å stablet de oppå hverandre så nå skal de hvertfall kunne levere 1A pr motor og peak på ca. 2A.


Sitat av varg300 Vis innlegg
Den lille drillen du linker til er jo 3,6V og vil jo fort brenne opp viss du driver de med 12V.
Hva med motorer som er laget for fjernstyrte biler og slikt? De har slike i bøtter og spann hos elefun.no, selvsagt har de jo et høyt turtall så en liten girkasse eller en form for reimdrift vil bli nødvendig.
Eventuelt en stepper-motor av noe slag, disse kan jo gå veeeldig sakte om nødvendig og kan teoretisk drive hjulene direkte, men det trengs jo en egen kontroller i tilleg for å drive en stepper-motor.
Vis hele sitatet...
Fikk kanskje ikke presisert at 12V er maks av hva jeg liggende av batteripakker og skal selvsagt tilpasse spenningen til motoren.

Tenkte på stepper jeg også men de eneste jeg har liggende er for trege og de blir litt varme om de er i bruk over lang tid.
Men endte opp med å gå for to elektriske skrutrekkere på 6V, modellnummeret på motorene gir selvfølgelig ingen/begrenset treff på google kun andre varianter av samme motor med veldig sprikende tall for ampere. Men det kan se ut som de ligger på 1A.

Har kikket litt på sidene til elefun, og det må være den butikken i Norge som har minst informasjon om varene de selger
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Jeg tror det du ønsker og oppnå, er ganske vanskelig med de specsa du har angitt. Ikke umulig, men du vil ende opp med svært lav hastighet og lite kraft.

Hva med og kjøpe en esc og børsteløs motor fra hobbyking, for og styre esc´n med PWM fra Arduino?
Da får du en god løsning med f.eks. 200w peak for ca samme summen som den lekeskrutrekkeren.
Vet ikke nok om applikasjonen din. Mulig det er nok for deg og finne en motor som trekker maks 600mA@12V og feste motoren slik at akselen ligger inntil gummidekket, friction drive, style. Så har du utvekslingen i boks.

(så ikke innlegget ditt, oppdaterte ikke siden før jeg svarte..)
Sist endret av Nemizz; 8. februar 2017 kl. 22:20.