Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2635
Har spillt piano i omtrent 3-4 år, men starta ikke veldig seriøst + har hatt noen pauser hvor jeg ikke har spillt i det hele tatt.

Derfor har jeg litt problemer med å vite hvilket 'vanskelighetsnivå' jeg ligger på. Jeg kan spille für elise kansje x3 speed uten problemer, en god del moderne film musikk, hele toccata + en del av fugue og andre stykker på dette nivået.

Nå lurer jeg på om noen har ett tips til hva jeg kan begynne å spille nå, siden jeg er litt stuck.

Jeg har prøvd meg på noen vanskelige stykker som moonlight sonata 3rd movement, og chopin's fantaisie impromtu, men det ble litt for tricky. Så er det noen som har ett tips til hva jeg kan spille nå (helst klassisk, gjerne chopin) utifra informasjonen over? Takk for svar!
Debussy?

La fille aux cheveux de lin
Arabesque
Clair de lune

Kanskje også Liszt? Liebesträume
Jeg ville tatt en titt på Giovanni Allevi (album; Secret Love), Ludovicio Einaudi eller Roberto Cacciapablia. Alle 3 komponistene har helt fantastiske pianostykker og det er moderne klassisk som faktisk slår ann...

Personlig syntes jeg barokken har den beste klassiske musikken, men for øyeblikket er det lite som kan måle seg med gleden av å spille moderne klassisk (ikke minimalistisk). Ta en titt på de komponistene ihvertfall. Da jeg var på ditt stadie valgte jeg å gå på Yann Tiersen, som også har mye fin musikk og som overgår kompleksiteten til ex fur elise.
Chopin - Nocturne op.9 No.2

Eller blir det for rolig? Å være en god pianist handler jo ikke bare om tempo, men kan godt skjønne at det er gøy å teste ferdighetene sine.

Har ingen skills selv, men broren min er rimelig pro. Han har spilt Rachmaninov - piano concerto no. 2 en del. Det er krevende å få til feilfritt. Fantastisk stykke imo.
Godt poeng det, mentalmelt. Pianolœreren min mente Mozarts pianostykker ofte var vanskeligere enn f.eks. Chopins kjappe stykker, å spille de skikkelig bra altså ... det er så lett og luftig at om du trykker litt feil på 1 ansats så er det veldig lett å få det med seg, transparent kalte han det. Mens en lite skeivskudd i f.eks. Fantaisie-Impromptu bare raser forbi.

Uansett, Rachmaninov, sjekk ut Prelude in C sharp minor, Op. 3, aka Bells of Moscow. Varierende vanskelighetsgrad i dette stykket
https://www.youtube.com/watch?v=3IlDxUyQVB0

Eller kanskje Solfeggietto in C Minor av C. P. E. Bach
https://www.youtube.com/watch?v=bllLA2qZ6LQ

Du finner noter til det meste på http://imslp.org/ btw, om du ikke kjente til den
Trådstarter
40 1
Takk for svar alle sammen, tipsene deres er stort verdsatt! Personlig likte jeg Rachmaninov's prelude i c-dur, mye fordi den minner meg om barndommen da faren min satt og spillte den om dag inn og dag ut, så jeg tror jeg begynner øvingen på den jeg (¬‿¬)
Hei!
Så gøy at du har fått sansen for klassisk pianomusikk, det gleder meg!

Før jeg svarer på trådens tema, så er jeg helt nødt til å kommentere det du sier om å spille "für elise kansje x3 speed uten problemer". Dette sier absolutt ingenting om hvilket nivå du ligger på, for det å spille piano handler om så mye mer enn å treffe riktig tangenter - det er bare det helt grunnleggende ved å spille et stykke.

Det som virkelig tar tid og krefter er å øve på hva du ønsker å formidle og hvordan du vil gjøre det; anslag, dynamikk, tempoendringer og frasering er eksempler på det som gjør musikk levende. For når det gjelder tempo vil alltid en datamaskin kunne spille raskere og mer "feilfritt" enn deg. Men når det gjelder å gi liv og å formidle følelser gjennom pianomusikk, vil en maskin aldri noensinne kunne nærme seg en dyktig pianist.

Nok om det; jeg legger ved et Excel-dokument (måtte zippe det siden forumet ikke godtok .xls-filer), som inneholder en liste på godt over 1300 pianostykker som er blitt rangert i vanskelighetsgrad. Selvsagt er disse graderingene ikke helt nøyaktige, men de gir en viss pekepinn. For eksempel tror jeg personlig at det er dumt å plutselig hoppe til grad 8 hvis du sliter med stykker på grad 4 - joda, du kunne kanskje lært deg hvilke tangenter du skal trykke på, men som sagt; Det er bedre å spille et enkelt stykke bra enn et vanskelig stykke dårlig.

Ønsker deg masse lykke til med øvinga, jeg heier på deg!
Jeg foreslår Mozarts Rondo Alla Turca. Det er et stykke "alle" har hørt, som ikke er fryktelig vanskelig å lære seg, og som passer godt til en som "kan spille für elise kansje x3 speed uten problemer". Ingen liker å høre Für Elise i raskt tempo, men Rondo Alla Turca kan du spille omtrent så fort du bare vil, og den umusikalske allmennheten vil sannsynligvis bare synes det er kulere og kulere jo fortere du spiller den.
Sitat av zorro Vis innlegg
Hei!
Så gøy at du har fått sansen for klassisk pianomusikk, det gleder meg!

Før jeg svarer på trådens tema, så er jeg helt nødt til å kommentere det du sier om å spille "für elise kansje x3 speed uten problemer". Dette sier absolutt ingenting om hvilket nivå du ligger på, for det å spille piano handler om så mye mer enn å treffe riktig tangenter - det er bare det helt grunnleggende ved å spille et stykke.

Det som virkelig tar tid og krefter er å øve på hva du ønsker å formidle og hvordan du vil gjøre det; anslag, dynamikk, tempoendringer og frasering er eksempler på det som gjør musikk levende. For når det gjelder tempo vil alltid en datamaskin kunne spille raskere og mer "feilfritt" enn deg. Men når det gjelder å gi liv og å formidle følelser gjennom pianomusikk, vil en maskin aldri noensinne kunne nærme seg en dyktig pianist.

Nok om det; jeg legger ved et Excel-dokument (måtte zippe det siden forumet ikke godtok .xls-filer), som inneholder en liste på godt over 1300 pianostykker som er blitt rangert i vanskelighetsgrad. Selvsagt er disse graderingene ikke helt nøyaktige, men de gir en viss pekepinn. For eksempel tror jeg personlig at det er dumt å plutselig hoppe til grad 8 hvis du sliter med stykker på grad 4 - joda, du kunne kanskje lært deg hvilke tangenter du skal trykke på, men som sagt; Det er bedre å spille et enkelt stykke bra enn et vanskelig stykke dårlig.

Ønsker deg masse lykke til med øvinga, jeg heier på deg!
Vis hele sitatet...
WOW! Tusen takk for ett fantastisk svar, og det excel dokumentet for jeg nok stor bruk for... Takk så mye

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg foreslår Mozarts Rondo Alla Turca. Det er et stykke "alle" har hørt, som ikke er fryktelig vanskelig å lære seg, og som passer godt til en som "kan spille für elise kansje x3 speed uten problemer". Ingen liker å høre Für Elise i raskt tempo, men Rondo Alla Turca kan du spille omtrent så fort du bare vil, og den umusikalske allmennheten vil sannsynligvis bare synes det er kulere og kulere jo fortere du spiller den.
Vis hele sitatet...
'Rondo alla turca' kan jeg faktisk spille en del av fordi jeg spillte den før, men jeg hoppet av den. Den tenker jeg sikkert jeg burde begynne å øve mer på ja
Sist endret av TG2015; 2. desember 2015 kl. 13:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.