Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1970
Heisann! Jeg lurte på om noen her har noe tips til en side jeg kan kjøpe en mikrofon på, for og spille inn sanger. Helst en som kan stå på pulten om det går så jeg slipper og holde den. Og en annen ting jeg lurer på er, forran mikrofonen så har man en svart rund ting for og dempe støy eller noe, hva heter det? .. Skal lage sanger som en hobby bare så helst gi tips til en rimelig mikrofon, ikke noe kjempe dyrt og fancy!

Første innlegget mitt her så beklager om jeg har lagt i feil forum eller noe sånt.

På forhånd takk for svar

Gjerne gi direkte link til en mikrofon dere mener er grei og!

Gjerne gi direkte link til en mikrofon dere mener er grei og!
Sist endret av Masus19; 7. desember 2014 kl. 14:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei! Dette kommer helt ann på hva du skal ta opp (kun vokal, vokal og akustisk gitar/elgitar, piano, whatever), hva du har av utstyr fra før,(spesielt innganger på lydkort , phantom power etc.) om du etterhvert har behov for å bruke den i andre miljø enn soverommet og selvfølgelig hvilken lydkarakter du vil ha.

Den svarte tingen forran heter popfilter.
Jeg mener og ha sett at røde lagde en mic for vokal, du burde google noen av de store.
Men det er vanskelig å si, det finnes forskjellige sjangre. Du kan drive med vokal eller instrumental.
Stor forskjell mellom pop, hard rock, blues og en del metal
Ved mindre du har et audio interface, tror jeg en grei løsning vil være å kjøpe en USB-kondensator mikrofon. Disse har ADC innebygget slik at man kan koble de rett inn i maskinen . Ta en titt på Blue Yeti. (Tror det koster rundt en høvding)
Sitat av SveinKB Vis innlegg
Ta en titt på Blue Yeti. (Tror det koster rundt en høvding)
Vis hele sitatet...
Blue yeti-ene er bedre snakke-micer, ville ikke anbefalt dem for musikk-innspilling
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Denne er helt fin, men du må ha et lydkort av et slag som kan ta inn XLR (standard kontakt i lydverdenen)
F.eks noe slikt: http://www.4sound.no/data/lydkort/us...e-scarlett-2i2
og så har du popfilter (og elastisk oppheng til mikrofon) her og stativ.

Problemet er at man ikke bare kan kjøpe mikrofonen, du må ha et lydinterface, du må ha et stativ og evt popfilter, og da er man oppe i et par tusenlapper plutselig.

Du kan egentlig bare glemme å få noe med USB kontakt som er brukbart til skikkelig lydinspilling.
Sitat av Samekonge Vis innlegg
Blue yeti-ene er bedre snakke-micer, ville ikke anbefalt dem for musikk-innspilling
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe som heter "snakke-mikrofoner". Man har dynamiske mikrofoner, kondensator mikrofoner, og ribbon mikrofoner.

Blue Yeti er populær blant podcastere fordi den er et relativt billig alternativ i forhold til å måtte kjøpe mikrofon av samme kvalitet, samt et audiointerface i tillegg.
Og det er ikke noe som tilsier at den er noe dårligere til opptak av sang enn feks. mikrofonen Dodecha linker til. Det eneste er at den er noe avrundet i frekvensresponsen, men om det er en bra ting eller ikke er rent objektivt.

Hele poenget her er at TS ønsker en kostnadseffektiv løsning for kunne ta opp noen sanger hjemme, uten at han stiller enorme krav til kvalitet.

Så nok en gang, mener jeg at Blue Yeti er en fin løsning, både i henhold til pris og kvalitet.
Kan ikke mye om pc greier og lydkort osv, men dette er modellen jeg har: https://www.komplett.no/acer-aspire-...-156-hd/805551 . Har egentlig lyst på en mikrofon som kan stå på pulten eller er ikke de så bra? Det jeg vil med en mikrofon er og bare spille inn stemmen min, ikke gitar osv Tusen takk for alle svar hittil, og om noen har tips til en bra mic som passer min pc greit så gjerne send privat melding. Mikrofon som kobles med USB er vel det beste for meg?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Er fullstendig klar over at tråden er nesten et år gammel, men jeg velger å kommentere her uansett :P Jeg har en USB mikrofon (Samson q1u) som koster 575,- på Best2Music.no. Har ikke tatt opp noe sang/rap, bruker den til skype og til å spille med venner. Er fornøyd så langt (nesten 11 måneder gammel), men som sagt bare brukt til tale, ikke vokal så vet ikke hvordan den er til det bruket
Link: http://www.best2music.no/shop/samson-q1u-usb-4181p.html