Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3767
Hva er det som må til for å få gjeldsordning? Og regnes dette under sosialtjenestelovens hjemmel? Jeg er #1 bipolar og har gjeld til staten helt fra jeg var 18 og til nå som er ubetalt. Masse kreditortrekk, i fjor lånte pappa meg 100 000 jeg brukte på gjeld (arv etter bestefar) jeg betaler tilbake litt hver mnd.. Men har gjeld herfra til månen jeg har opparbeidet meg i mani. Med kreditortrekk og 2 stk man skal forsørge hjelper ikke engang en snuskejobb noe særlig.

Er det noen som har peiling på gjendsordning via namsmannen? Og, jeg leste et sted at det var mulig å få slettet eller minsket gjeld dersom fastlege vitner om at en var i mani og ikke seg selv da?
NAV har gode gjeldsrådgivere. Ta kontakt for å få en time.
H*n kan se over saken din, all din gjeld og all din inntekt. H*n kan også forsøke å få til en gunstig avbetalingsordning, men det er ikke alle gjeldsrådgiverne fra NAV som gjør dette desverre..

Hvis h*n ser att du IKKE har mulighet til å betjene gjelden din så SKAL h*n henvise deg til Namsmannen.

Du bør ikke ha stor fersk gjeld, er mesteparten eldre gjeld så øker sjansen.
Når Namsmannen har sett over saken og funnet att du er kvalifisert så får du frivillig eller tvungen gjelsordning.
Gjeld til stat eller kommune ender som regel som tvungen gjelsordning.

Viktigste er å starte hos en gjeldsrådgiver og NAV er ett greit sted å starte, samle sammen allt du har av dokumentasjon på gjeld og be om time.

Har vært gjennom det selv og det er godt å få telefon fra namsmannen med beskjeden "Du er gjeldfri om 5 år"
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
NAV har gode gjeldsrådgivere. Ta kontakt for å få en time.
H*n kan se over saken din, all din gjeld og all din inntekt. H*n kan også forsøke å få til en gunstig avbetalingsordning, men det er ikke alle gjeldsrådgiverne fra NAV som gjør dette desverre..

Hvis h*n ser att du IKKE har mulighet til å betjene gjelden din så SKAL h*n henvise deg til Namsmannen.

Du bør ikke ha stor fersk gjeld, er mesteparten eldre gjeld så øker sjansen.
Når Namsmannen har sett over saken og funnet att du er kvalifisert så får du frivillig eller tvungen gjelsordning.
Gjeld til stat eller kommune ender som regel som tvungen gjelsordning.

Viktigste er å starte hos en gjeldsrådgiver og NAV er ett greit sted å starte, samle sammen allt du har av dokumentasjon på gjeld og be om time.

Har vært gjennom det selv og det er godt å få telefon fra namsmannen med beskjeden "Du er gjeldfri om 5 år"
Vis hele sitatet...
Hvis du har vært gjennom dette så har du ikke fått med deg så mye.

Det er ingen sammenheng her med NAV's gjeldsrådgivere og Namsmannen.

Det er da et krav at du skal ha forsøkt å komme til en ordning med kreditorene på egenhånd, dette kan være med hjelp av gjeldsrådgiver.

Det er svært sjeldent det er snakk om tvungen. Jeg har vært gjennom gjeldsordning med mye offentlig gjeld og det har aldri vært noe tema med tvungen.

Ellers så er jo det med fersk gjeld riktig.

Andre krav er at du må være varig ute av stand til å betjene gjelden. Og med det så menes det å kunne nedbetale over en 10-års periode.

Gjeldsordning tar ikke hensyn til noen medisinske diagnoser. Det kan du bare slå fra deg med en gang.

https://www.politiet.no/tjenester/na...gjeldsordning/
Det har vært prøvd et par saker for retten i forbindelse med låneopptak hos personer med bipolar lidelse. De dommene jeg har lest så ble ikke all gjeld slettet, men store deler ble ettergitt. Den kan nok være en omstendelig prosess å nå frem med krav om å ugyldiggjøre en låneopptak, men det er altså åpning i loven for det. I den ene saken ble det omtalt som ekstraordinære disposisjoner gjort i sykdomstilstand. Som sagt ble noe slettet men ikke alt. Snakk med gjeldsrådgiver på NAV. Fortell om dommene og be evt. økonomisk rådgiver å lese seg opp på dette slik at du kan få veiledning på om dette kan være en løsning for deg. Aller helst burde du fått en uttalelse fra en advokat, kommer du inn under fri rettshjelp? Eller har du en forsikring som dekker advokatutgifter? Du må starte en plass, og det å starte en prosess med å få full oversikt over all gjeld kan være svært krevende. Her vil et godt samarbeid med økonomisk gjeldsrådgiver hos NAV kunne avlaste veldig mye.

For å få en fullgod vurdering av saken kan det godt tenkes du må ha med uttalelse fra behandler evt. epikriser og journaler. Men det kan jo en advokat gå nærmere inn på.

For å unngå problemer i fremtiden så kan du søke om å få oppnevnt en økonomisk verge. Såvidt jeg vet så kan du feks prøve ut det med en tidsbegrenset varighet. Feks 2 år i starten. Etter gjennomgang av din økonomiske situasjon så vil dere sammen lage et budsjett, en full oversikt over inntekter, faste utgifter, livsopphold, klær og andre nødvendige ting. Husleie, strøm, låneavdrag etc. kan gå direkte fra kontoen hos vergen. Og du får en fast sum per måned til lommepenger etc. Dette avtaler dere sammen.

Det ene utelukker ikke det andre her. Det kan derfor være at deler av din gjeld faktisk kan bli slettet pga din sykdomshistorikk. Men du kn likevel være varig ute av stand til å betjene restgjelden. Det er derfor viktig at du forsøker å kjøre to parallelle prosesser her. En mtp gjeldsordning og en for sletting av gjeld dersom du har et sykdomsbilde som tilsier det.

Dette med sletting av gjeld for bipolare er relativt nytt, og det har ikke vært mange saker oppe såvidt jeg er klar over. Jeg har tidligere i år hjulpet en venninne med å komme i gang med en tilsvarende prosess. Bare det å få NAV til skjønne at det med sletting av gjeld krevde litt innsats fra vår side, men nå ser det ut til at dette blir en case som kan prøves for retten. Hvor lang tid alt dette tar er umulig for meg å si noe om, da jeg bare var med i starten for å hjelpe henne igang med dette. Jeg ønsket heller ikke å ha full oversikt over alle hennes økonomiske disposisjoner de siste ti årene så der var det veldig fint at NAV bidro til å nøste opp all gjeld, samle og lage en full oversikt.

Du får ha masse lykke til, og har du noen mennesker du stoler på som du kan be om litt hjelp nå i starten så kan det være veldig lurt. Slik t du unngår at ting stopper opp fordi du selv ikke klarer å dykke ned i gjeldsoversikten eller at en ny manisk periode skaper ny gjeld.

Du kan også kontakte selskapene som driver med kredittsjekk og si at du ikke ønsker å være søkbar. Dvs at om du evt. skulle få tilbakefall og søke nye lån, kredittkort etc. så vil det ikke være mulig å få gjort en kredittsjekk på navnet ditt. Søknaden vil dermed bli automatisk avslått.

Det som blir viktig for deg fremover er at du gjør tar de rette valgene i de friske øyeblikkene. Dvs at du hever terskelen for at du i fremtiden går på en økonomisk smell pga mani. Både økonomisk verge og det å gjøre navnet ditt usøkbar i kredittsjekk systemene vil hjelpe deg her.

Når du til sist er vel i mål og har fått en gjeldsordning og kanskje også slettet noe gjeld så er det jo særdeles viktig at du unngår å gå i samme felle flere ganger. Ja det kan virke som en stor inngripen å ha en økonomisk verge, men om det å ha verge faktisk gir deg økt livsglede i form av økt stabilitet, en mer oversiktlig og ryddig økonomi der alle faste utgifter betales av verge før det sendes penger til deg så tenker jeg at da er det sannelig verdt det. Du kan feks avtale sparing til ferie, slik at vergen trekker en fast sum til sparing slik at når sommeren kommer så har du penger til ferietur. Eller en hund, eller hva du nå har spart til.
Sist endret av frtoretang; 14. desember 2017 kl. 23:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Et familiemedlem med alvorlig sinnslidelse har fått oppnevnt økonomisk verge, og senere fått innvilget gjeldsordning. Ved gjeldsordningens begynnelse var inntektene så beskjedne at der utover livsopphold intet var i overskudd til kreditorer. Senere er det innvilget uføretrygd, som medfører større inntekt. Men - verget (som selvsagt var fullt klar over både gjeldsordningen og de større inntekter med uføretrygd = full tilgang til konto) har ikke gjort noe overhodet mht. å opplyse namsmannen om de nye forholdene. Resutatet er at namsmannen nå - med bare 1/2 år igjen av gjeldsordningen - beregner at det skulle vært trukket tett på kr 200.000 i de siste 4 år! Kan man under slike forhold ikke forvente at det er vergen som skal holde styr på dette, og lage de nødvendige avtaler med namsmannen? Og kan man holde fylkesmannen ansvarlig for at det oppnevnte verget ikke har gjort det han skulle (å ivareta den vergedes beste økonomiske interesser)? Jeg er forøvrig i ferd med å skrive en klage til fylkesmannen. Det er jo ikke for ingenting vedkommende nå er uføretrygdet, og absolutt heller ikke for ingenting at han ba om - og fikk - oppnevnt et økonomisk verge.