Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1804
Hei.

Lang historie kort, jeg har en lukket uteplass uten strøm jeg ønsker ha lys, musikk og varme muligheter her.

Min tanke var: Finne en skjøteledning av typen 1 til 5 uttak, åpne denne og løsne ledningen som jeg da skal føre igjennom et lite drillet hull i veggen til utsiden av huset og koble den sammen igjen der ute.

Har åpnet en variant jeg hadde liggende av typen 1 til 8 med spenningsværn, men denne lot seg ikke modifiseres på innsiden uten lodding.

Målet jeg er å slippe å legge strømkabler til godkjente uttak med lysbrytere og hele pakke.
Åpne i andre enden med stikkontakten.
Klipp av støpselet og sett på en sånn her:

https://www.clasohlson.com/no/Støpsel/Pr221841000
På de 2 skjøteledningene jeg har liggende, den ene 'avanserte' og en vanlig hvit 1 til 4 kan ikke åpnes i stikk kontakt enden.

Den clasohlson dingsen så ut som at den kan funke bra. Og det vil ikke være noen fare å kjøre en 2000w varmelampe igjennom dette så sant alt av kobling gjøres riktig?
Har gjort noe ca. lignende med 20 meter skjøteledning til et boblebad. Klippa bare ledningen og koblet det videre fra en eksistrende stikkontakt på det ene stedet. Den delen med 1-5 kontakter rørte jeg ikke.
Sitat av Viking85 Vis innlegg
Den clasohlson dingsen så ut som at den kan funke bra. Og det vil ikke være noen fare å kjøre en 2000w varmelampe igjennom dette så sant alt av kobling gjøres riktig?
Vis hele sitatet...
Dingsen fra CO heter støpsel, og vil fungere slik du tenker.
Opplegget vil derimot være langt ifra lovlig.
Og nettopp fordi det kan være farlig, og fordi det er som fast installasjon å regne iom. at du må demontere og koble fra ledere for å fjerne innrettingen som helhet.

Det er krav til jordfeilbryter på kurser som er utendørs. Har kursen med stikkontakten du tenker å plugge denne "skjøteledningen" i dette? Har kursen jord i det hele tatt? Er utstyret (musikkanlegg/lys og varme) godkjent med rett IP-grad til å kunne monteres utendørs?
Enkleste er som Trollanon sier, fjern støpsel istedet for skjøte platen.
Husk å dimensjonere skjøteledningen for høy nok belastning, å bruke en 2x0.75mm uten jording er å be om trøbbel.
I og med at du skal bruke den "utendørs" er det lurt å bruke en kabel som er godkjent til utendørsbruk. Ikke fordi det er så stor forskjell i ditt tilfelle når din uteplass er tydeligvis er overbygget, men pga at disse kablene tåler høyere mekanisk slitasje i forbindelse med gjennomføring i vegg.
Hvis du skal bruke 2000W varmelampe så må du ha minimum 1.5mm2 kabel og 10A sikring.
Jeg har brukt tilsvarende denne og det fungerer greit.

Eltilsynet ville klippet over ledningen og fjernet den hvis de kom på kontroll btw
Det du tenker å gjøre er i henhold til forskriftene ikke lovlig, dersom du skal føre en skjøteledning gjennom en vegg, skal hullet være stort nok til at støpselet kan tres gjennom hullet. Dette er fordi skjøteledning ikke skal brukes i fast/permanent opplegg og skal enkelt kunne fjernes.
Sist endret av Veggen; 29. november 2017 kl. 16:53.
Takk for så mange svar på så kort tid! Jeg er helt klar over at dette ikke er helt lovlig og jeg vil ha med meg en bekjent med mer kunnskap om strøm og slikt ved montering.


Ja det er jording ved uttaket innendørs og vær, kulde og regn er ikke noe problem for eventuelle anlegg og lignende.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det du tenker å gjøre er i henhold til forskriftene ikke lovlig, dersom du skal føre en skjøteledning gjennom en vegg, skal hullet være stort nok til at støpselet kan tres gjennom hullet. Dette er fordi skjøteledning ikke skal brukes i fast/permanent opplegg og skal enkelt kunne fjernes.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt
Men om det ikke er lovlig så kan det jo gjøres mest mulig brannsikkert hvertfall.

Det er jo i utgangspunktet ikke avskrekkende dyrt å sette opp en permanent utendørskontakt med lokk heller..