Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1604
Jeg har jo sett det har stått en stund når jeg sender sms at de er ende til ende kryptert. Har ikke tenkt no spesielt over det, jeg unngår sms av gammel vane.

Jeg vet jo at før så kunne telia/telenor eller hvilket selskap du har, ringe til de å få logg på sms på 60 dager. Det kunne også politiet i noen tilfeller.

Hvordan fungerer ende til ende kryptering på sms i praksis? Er det slik å forstå at ikke engang politiet kan sjekke sms-logg lengre?
Har ikke hørt noe om det, men det hadde vært på høy tid at man fikk det privatlivet, men uansett så burde man aldri stole på noen andre når det kommer til å kryptere informasjonen din. Det viser seg gang på gang.

Husker hvordan det gikk med Encro chat, Sky ECC og Anom(honeypot). Nytter ikke å stole på krypteringen når det er en 3-part som gjør det for deg. Mange av folka som ble/og blir tatt fremover, på grunn av at de benyttet seg av disse krypteringstjenestene- kunne vært fri som fuglen i dag hvis de hadde kryptert kommunikasjonen selv med PGP. De hadde sikkert vært trygge og fri om de bare brukte Snapchat til og med. Trist.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Har ikke hørt noe om det, men det hadde vært på høy tid at man fikk det privatlivet, men uansett så burde man aldri stole på noen andre når det kommer til å kryptere informasjonen din. Det viser seg gang på gang.

Husker hvordan det gikk med Encro chat, Sky ECC og Anom(honeypot). Nytter ikke å stole på krypteringen når det er en 3-part som gjør det for deg. Mange av folka som ble/og blir tatt fremover, på grunn av at de benyttet seg av disse krypteringstjenestene- kunne vært fri som fuglen i dag hvis de hadde kryptert kommunikasjonen selv med PGP. De hadde sikkert vært trygge og fri om de bare brukte Snapchat til og med. Trist.
Vis hele sitatet...
Ble blant annet også avdekket torturkamre så vil ikke si at alt er så trist
Akkurat de tinga som involverer vold, drap og tortur er det selvsagt bra at de fikk avdekka, men det er veldig mange uskyldige selgere som røyk med også. Nå har det blitt sagt at man hovedsakelig skal gå etter de store gutta, men med den infoen de nå sitter på så kan de lage uendelig med offspring saker for å gå etter folk. Denne informasjonen er basically en inngangsdør for å konstruere saker.
Sitat av Sondre Vis innlegg
Jeg har jo sett det har stått en stund når jeg sender sms at de er ende til ende kryptert. Har ikke tenkt no spesielt over det, jeg unngår sms av gammel vane.

Jeg vet jo at før så kunne telia/telenor eller hvilket selskap du har, ringe til de å få logg på sms på 60 dager. Det kunne også politiet i noen tilfeller.

Hvordan fungerer ende til ende kryptering på sms i praksis? Er det slik å forstå at ikke engang politiet kan sjekke sms-logg lengre?
Vis hele sitatet...
Helt utrolig at du har flere svar i tråden din men ingen klarer faktisk svare på hva du spør om.

La oss starte med vanlig sms som tilbys av tele operatøren som er sendt ukryptert via en meldings sentral som standard. Det fungerer som at telefonen din sender en beskjed til tele operatøren sin meldings sentral hvor det står meldingen du har skrevet og nummeret meldingen skal leveres til. Alt her loggføres og at dem kun lagres i 60 dager er tull, kanskje loven sier det men i flere straffesaker ( som feks Eirik jensen sin sak ) kommer det fram at det ligger mye lengre og kan hentes ut når som helst av teleoperatør eller politiet osv.


iPhone tilbyr noe som heter iMessage i melding appen, her går meldingen via en server som eies av Apple før den når mottakeren. Apple kan ikke lese meldingen da den blir kryptert på telefonen din før den sendes til Apple , og så blir den dekryptert på mottakers telefon. Kun du og mottaker har nøklene til og dekryptere meldingene. Apple vil derfor kun sitte på data som du har sendt en melding , kl slett , fra hvilken telefon men ikke innholdet i meldingen. Usikker om android også støtter dette. Det er nok dette du har sett i sms som ende til ende kryptering og da er ofte meldingen blå i steden for grønn i samtalen.



Google sitt svar om ende til ende kryptering:

Ende-til-ende-kryptering på SMS betyr at meldingene dine er kryptert fra avsenderen til mottakeren, og ingen andre enn avsenderen og mottakeren kan lese innholdet i meldingen. Dette betyr at ingen kan avlytte eller fange opp meldinger mens de transporteres over nettverket. Dette øker sikkerheten og personvernet ditt når du utveksler meldinger via SMS. Det finnes flere tjenester og apper som tilbyr ende-til-ende-kryptering, for eksempel Signal, WhatsApp og Telegram. Det er viktig å merke seg at standard SMS ikke tilbyr ende-til-ende-kryptering, og det kan være lurt å vurdere alternative kommunikasjonsmetoder hvis personvernet er av spesiell betydning.
Hadde ikke stolt på noen direkte chat/sms lignende tjenester som skal være anonym. Lag deg en proton mail konto og be motparten gjøre det samme om det er noe som ikke tåler dagslys.
Last ned "Signal" som bla alle journalister bruker fra app store.
Sitat av AlBundy Vis innlegg
Hadde ikke stolt på noen direkte chat/sms lignende tjenester som skal være anonym. Lag deg en proton mail konto og be motparten gjøre det samme om det er noe som ikke tåler dagslys.
Vis hele sitatet...
Protonmail alene er ikke anonymt. Privatliv og anonymitet er ikke det samme.
Sitat av Malba Vis innlegg
Protonmail alene er ikke anonymt. Privatliv og anonymitet er ikke det samme.
Vis hele sitatet...
Riktig det at man ikke er helt anonym om man bare bruker proton, IP adressen blir logget. Innholdet vil uansett ikke være synlig for noen. Det at de driver fra Sveits og ikke USA, Russland eller Kina er ett pluss hos meg.
Enkle tekstprotokoller kan helt fint ende-til-ende-krypteres med tredjepartsløsninger. Et eksempel er FiSH for IRC, som implementerer Blowfish som krypteringsmetode i en vanlig tekstchat. Uleselig for alle som ikke kan dekryptere teksten, for eksempel operatøren som levererer SMS-en.
Sist endret av Snillorg; 6. april 2023 kl. 12:32.