Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 6761
Hei ! Lurer på om noen har prøvd siste update og om det er stabilt. Er ikke så fan av å skulle oppdatere ting - vil bare ha stabilitet. Noen som har prøvd?

Synes 10.8.5 funker fett jeg og ser ikke helt poenget med å innstallere om noen har hatt dårlige erfaringer.
Jeg har ingen problemer, ingen nye fordeler eller visuelle forskjeller heller...
Jeg har hatt Mavericks siden det ble sluppet som oppdatering, og er veldig fornøyd. Oppgraderingen tar litt tid, men maskinen min ble merkbart mer effektiv, og av en eller annen merkelig grunn hadde jeg plutselig 15GB mer plass på harddisken.
Det aller beste med Mavericks kontra Mountain Lion er at Finder har tabs som en kan åpne og lukke slik som i nettleseren (CTRL+T for å åpne ny, CTRL+W for å lukke).
Ellers er batteritiden blitt bedre, da Mavericks har en spesiell måte å prioritere tasks, prosessorbruk og RAM-bruk.
Jevnt over er det Mountain Lion 2.0 etter min mening, der de har fått inn funksjoner som jeg har savnet.
Takker for feedback. Regner med jeg bare "går for det" da og kjører på. Dem hadde sikkert ikke pusha det så jøvlig om det ikke var sånn ca ferdig. Men tar tid å laste ned gitt...ADSL...

om noen har hatt probs bare post på, jeg er ikke noe datageni og vil bare at "det skal funke" når det gjelder OSer, aller helst at jeg bare slipper å tenke på det..
Der 10.6, 10.7 og 10.8 fortonet seg som betaer, tegner 10.9 seg som en innføring. Men pass på å sette av tid, selv om det tar rundt en halvtime å installere systemet, har jeg lest at enkelte bruker et døgn på å konvertere mail.
Sist endret av nudo; 3. november 2013 kl. 02:07.
Hvis du bruker programmer som har en tendens til å fucke seg etter OS-oppdateringer bør du la være. Har ikke oppdaget én bra feature enda. (utenom tabs i Finder, men det hadde jeg en app til fra før)

Men har personlig ikke hatt noen problemer altså.
Sist endret av bloodshotEyes; 3. november 2013 kl. 02:13.
IKKE gå 10.9 om du bruker Ableton LIVE

Fant ut at jeg venter med oppgradering fra 10.8.5 til 10.9 etter at jeg sjekka detta ut. Bruker jo ableton som musical "sketczpad" så vil ikke fucke det til.

Takk for tilbakemeldingene, kan jo bare fortsette å poste, har ikke link men mener det også var noe fuck med pro tools, så hands off foreløpig for meg.

Forskjell på the leading edge og the bleeding edge
Hvis jeg kan kapre tråden bittelitt. Jeg har Snow Leopard og trives veldig godt med det. PC-en er treig, men det løses vel ved en hard reset. Men vil PC-en bli merkbart treigere eller raskere ved en evt oppdatering til Maverick? Om det er lettere/mer ressurskrevende å kjøre? Jeg er noe usikker på om jeg ønsker det nye grensesnittet, men dersom det gjør alt mye raskere samt bedre batteri, er det jo et godt alternativ.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Hvis jeg kan kapre tråden bittelitt. Jeg har Snow Leopard og trives veldig godt med det. PC-en er treig, men det løses vel ved en hard reset. Men vil PC-en bli merkbart treigere eller raskere ved en evt oppdatering til Maverick? Om det er lettere/mer ressurskrevende å kjøre? Jeg er noe usikker på om jeg ønsker det nye grensesnittet, men dersom det gjør alt mye raskere samt bedre batteri, er det jo et godt alternativ.
Vis hele sitatet...
Har du bærbar mac, vil du få mer ut av batteriet om du har Mavericks. Feks den nye macbook air har i tester hatt 15 timer batterilevetid i praksis, mot 12 timer den er oppgitt med. Har ikke hatt noe problemer med min iMac i allfall. har mid 2011.
Sist endret av mo3; 3. november 2013 kl. 12:16.
Nye skjerm-valg er awesome, og batteritiden har gått opp 2-3 timer, veldig fornøyd
Mange rapporterer om problemer med Gmail i Mail.app. Personlig har jeg ikke opplevd noe særlig, men har kun privatmail i Mail.app, så begrenset hvor mye mail som kommer inn der ...
Takk commie, kp for heads up om Gmail i Mail.app, bare styrker meg i troen på at jeg kommer til å ha 10.8.5 resten av livet. Gidder ikke oppgradere så lenge det funker. På sett og vis er det derfor jeg har blitt "værende" i osx-universet; jeg var lei av å dille rundt og skulle finjustere OS, en gang brukte jeg Linux og windows men nå er jeg bare lat "bruker" som vil ha en eneste ting: stabilitet.

Virker på meg som det nye systemet sikkert vil virke etter noen upgrades men jeg henger på gjerdet til fuglen har landet, eller er det en bombe? trudde en Maverick var sånn air to ground missile men det er bare meg…kult at noen faktisk får bedre batteritid da
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Hvis jeg kan kapre tråden bittelitt. Jeg har Snow Leopard og trives veldig godt med det. PC-en er treig, men det løses vel ved en hard reset. Men vil PC-en bli merkbart treigere eller raskere ved en evt oppdatering til Maverick? Om det er lettere/mer ressurskrevende å kjøre? Jeg er noe usikker på om jeg ønsker det nye grensesnittet, men dersom det gjør alt mye raskere samt bedre batteri, er det jo et godt alternativ.
Vis hele sitatet...
Den vil bli raskere. Men ikke få noia for at den er treig de første 15 min, det er spotlight som indexerer alle filene på PCen din. Du kan sjekke når det er ferdig ved å trykke på spotlight ikonet. Jeg regner med at du har en gammel macbook og da er det lett å putte inn en SSD som er 5 ganger raskere enn harddisken du har nå. Koster under 1000-lappen.
Sist endret av bloodshotEyes; 3. november 2013 kl. 14:41.
Har hatt noen problemer med at Macen min henger seg opp da den går i dvale etter jeg installerte den nye oppdateringen. Skjer ikke hver gang, men ganske irriterende da det skjer. Har Macbook air.
Sitat av commie Vis innlegg
Mange rapporterer om problemer med Gmail i Mail.app. Personlig har jeg ikke opplevd noe særlig, men har kun privatmail i Mail.app, så begrenset hvor mye mail som kommer inn der ...
Vis hele sitatet...
Problemet med gmail ligger i det med de nye mappene som kom i gmail for en tid tilbake, slår man av disse mappene/kategoriene, slipper man problemer i mail.app med Gmail.

Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Hvis jeg kan kapre tråden bittelitt. Jeg har Snow Leopard og trives veldig godt med det. PC-en er treig, men det løses vel ved en hard reset. Men vil PC-en bli merkbart treigere eller raskere ved en evt oppdatering til Maverick? Om det er lettere/mer ressurskrevende å kjøre? Jeg er noe usikker på om jeg ønsker det nye grensesnittet, men dersom det gjør alt mye raskere samt bedre batteri, er det jo et godt alternativ.
Vis hele sitatet...
På MacBook Pro mid 2009, var Maverick en bra oppgradering systemet ser ut til å gå lettere, oppgraderte fra 10.6.8, å konvertere mail tok votter go vinter, men etter det var gjort har alt vært helt supert, bruker gmail.
Sist endret av nudo; 3. november 2013 kl. 19:19.
Klarte ikke vente så jeg innstallerte 10.9 på den ikkekritiske imacen jeg har stående (mid2009) og ingen problemer overhodet merker faktisk og ser faktisk ingen forskjell,,,
Endelig har de fått til en god løsning ved bruk av flere skjermer. Om du bruker spaces fungerer de uavhengig av hverandre.

Ellers trives jeg med tabs i finderen
Dævven Yochi, det med tabs i finder er jo bare mega drit fett, vil aldri trenge mer enn ett finder vindu ever again..
Første gang jeg prøvde Mavericks på min MBPr 15" 2012, så føltes scrollingen litt annerledes. Kan ikke helt si hva som var annerledes, men noe var det og jeg likte det ikke.
Etter noen dager tenkte jeg ikke noe mer på det, men kom på det igjen nå når jeg så denne tråden, men nå føles scrollingen helt normal... Sikkert bare en vanesak.
Noen andre som har opplevd noe lignende?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Nexusone Vis innlegg
Første gang jeg prøvde Mavericks på min MBPr 15" 2012, så føltes scrollingen litt annerledes. Kan ikke helt si hva som var annerledes, men noe var det og jeg likte det ikke.
Etter noen dager tenkte jeg ikke noe mer på det, men kom på det igjen nå når jeg så denne tråden, men nå føles scrollingen helt normal... Sikkert bare en vanesak.
Noen andre som har opplevd noe lignende?
Vis hele sitatet...
Opplever scrolling som noe helt fantastisk på min mba, ikke tegn til lagging av noe slag, uansett! Det går smooth nedover uanstt hva som er på siden, om det er flere videoer og masse høyopløste bilder spiller ingen trille, like smooth. ^^

Når det kommert til 10.9 som en helhet har jeg ikke noe negativt å si i hele tatt.
Bedre batteri, raskere mac, mer smooth scrolling, faner i finder, for å nevne noen av de possitive tinga.
Sitat av Nexusone Vis innlegg
Første gang jeg prøvde Mavericks på min MBPr 15" 2012, så føltes scrollingen litt annerledes. Kan ikke helt si hva som var annerledes, men noe var det og jeg likte det ikke.
Etter noen dager tenkte jeg ikke noe mer på det, men kom på det igjen nå når jeg så denne tråden, men nå føles scrollingen helt normal... Sikkert bare en vanesak.
Noen andre som har opplevd noe lignende?
Vis hele sitatet...
Yep, sirup-scrolling. En tur innom System Preferences -> Accessibility -> Mouse & Trackpad -> Trackpad Options for å sette opp hastigheten til noe som ikke føltes som å bruke en datamaskin fra 1987 fikset biffen
Batteritid 8h25min på min MBA 13 mid 2011, påstår den, det er vesentlig bedre enn de 4h50 jeg hadde fra før.
Eneste rare jeg har opplevd etter oppgradering er at ikonet til Cloud.app (øverst på skjermen(e)) legger seg over fullskjermsvinduer:



Og at InDesign CC er så tregt at det er på grensen til ubrukelig, men slik var det til en viss grad før oppgraderingen også.
Veit at noen her i huset har sendt inn en del rapporter til rdar, disse har jeg fått med meg:

Klokka i menyen blir til tider 00:00
Mail.app bruker rundt ett døgn på å reindeksere mail, dersom man oppgraderer fra 10.6 eller 10.7

Det som går igjen er Maverick ikke cacher nettverkinstillinger slik 10.8 og tidligere MacOS Xer gjorde,
så det ser litt tregere ut, egentlig er det ærligere. Man kan dog diskutere brukeropplevelsen.
Ja nudo, glad du nevner det. Tråden er til for å diskutere brukeropplevelsen.

Glad jeg fortsatt har 10.8.5 på arbeids beistet (rMBP 15"midten2012)
Jeg hater sånne småbugs som dere nevner og husker godt windows XP tida. Jeg bruke XP til langt inn på 2000 tallet… og var strålende fornøyd med det. Ingen større oppgraderinger eller ting som føkka til systemet. Bare en og annen sikkerhetsoppdatering en gang eller to i året..¨(alle andre brukte vista / w7 og så "rart" synes jeg var "gammeldags" på en måte..)

Skal holde på 10.8.5 til dere hare betatesta 10.9 ferdig og Ableton 9.1 kommer for først da blir det støtte for Maverick.
Sist endret av lydmannen; 7. november 2013 kl. 18:54. Grunn: la til noe for klarhet
3 dager etter at jeg installerte Maverick på min Macbook Air 2011, døde maskinen. Den ville bare ikke boote. Jeg har sendt den til service, så vi får se. Det kan godt være noe annet enn Maverick, men jeg føler det er verdt å nevne det
Da er forhåpentligvis Mail problemene reparert; Gmail og et par andre i Mail update for Mavericks 1.0.

Software Update ligger klar.
Sist endret av nudo; 8. november 2013 kl. 03:45.
Jeg er ikke imponert over Mavericks. Jeg har en MacBook Pro (tre år gammel), som nå krasjer ca. hver tredje dag. Dette skjer under helt vanlig bruk, som web-surfing, videoavspilling etc.

Jeg hadde ikke disse problemene på 10.8.
Hva kræsjer? Har du XCode installert?
Sitat av El-Zorro Vis innlegg
Jeg er ikke imponert over Mavericks. Jeg har en MacBook Pro (tre år gammel), som nå krasjer ca. hver tredje dag. Dette skjer under helt vanlig bruk, som web-surfing, videoavspilling etc.

Jeg hadde ikke disse problemene på 10.8.
Vis hele sitatet...
Oppgraderte du eller reinstallerte du? Hvis du bare oppgraderte, vil jeg anbefale deg å kjøre en fullstendig reinstallasjon før du konkluderer endelig, for som med alle OS-oppgraderinger kan det ligge igjen noe fra tidligere som gjør det nye OS-et ustabilt.
Jeg skjønner ikke hva som har skjedd med macen min etter jeg installerte maverick. Hver morgen når jeg åpner macen så har batteriet tappet seg. Det har den aldri gjort i tidligere OS. Virker som batteriet tappes mye fortere fordi om maskinen ligger i dvale (lukket igjen). Er det noen innstillinger kanskje? Irriterende å måtte sette i laderen hver morgen (maskinen er på 0% i batteri)
Sitat av Obster Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hva som har skjedd med macen min etter jeg installerte maverick. Hver morgen når jeg åpner macen så har batteriet tappet seg. Det har den aldri gjort i tidligere OS. Virker som batteriet tappes mye fortere fordi om maskinen ligger i dvale (lukket igjen). Er det noen innstillinger kanskje? Irriterende å måtte sette i laderen hver morgen (maskinen er på 0% i batteri)
Vis hele sitatet...
Testet reset av SMC og/eller fersk installasjon av Mavericks?
Vet ikke hva SMC er, men jeg tok en clean install av Mavericks ja.
System Management Controller (SMC)
Sist endret av nudo; 10. november 2013 kl. 19:00.
Kan noen andre sjekke om macen deres henger/restarter av seg selv når dere kjører en "søk etter ny media" funksjonen til iTunes?
Det gjør den nemlig hos meg med Mavericks....

Begynner å bli irritert.
Hvor er den knappen: "søk etter ny media"?
Sitat av nudo Vis innlegg
Hvor er den knappen: "søk etter ny media"?
Vis hele sitatet...
Det kommer opp automatisk når man starter opp iTunes for første gang. Skal vel være mulig å søke dette opp manuelt også skulle en tro. Er på jobb nå, så får ikke sjekket.

Jeg snakker altså om funksjonen der iTunes søker etter filer (f.eks .mp3) automatisk og legger de til i library.
Jeg har oppgradert og får ikke det spørsmålet uten å slett config.
Jeg har en eldre iMac fra 2008. Denne komme med OS X Leopard, så den er nå på sin fjerde OS-oppgradering. Mavericks er lynraskt på denne maskinen i forhold til Lion og Mountain Lion. Den yter nærmest like godt som min MacBook Pro med i5...
Sitter selv på en splitter ny Macbook med Mavericks, har tidligere hatt flere tidligere versjoner av Mac OS X.
Jeg er storfornøyd og synes det virker som at Mavericks er veldig flink til å utnytte ressurser.
Vet at noen har mistet Iphoto etter oppdatering og at de må kjøpe den nyeste versjonen av Iphoto...
... og prisen på siste versjon av iPhoto er kroner 0 ...

ddybing og fr1lanser1 det dere skriver stemmer med min oppfattelse.
Sist endret av nudo; 13. november 2013 kl. 01:41.
Jeg har brukt OS X Mavericks siden det kom ut, og har ikke opplevd noen problemer i det hele tatt. Synes riktignok nye ikonene til iPhoto og iMovie er styggere enn de forrige...
Etter å ha funnet av hva som er nytt i Maverick må jeg si jeg liker det, mange nye fordeler. Det eneste er at iMovie ikke blir fullstendig oppdatert til 10.0, har vel installert den samme oppdateringen fem ganger nå men maskinen vil like gjerne ha den en gang til. Skjønner ikke hva det kommer av.
Jeg har iMac med Radeon 2600 256MB skjermkort, og der setter iMovie i gang med å oppdatere, men rett før den er ferdig, kommer det melding om at skjermkortet er for dårlig. Så da blir jeg vel stående på iMovie 9
Har nå innstallert 10.9 på alle maskiner i huset og jobbmaskina. Kjører Ableton 9.1b26 stabilt på alle maskiner og melder om kortere oppstartstider, kjappere og mer "responsive" maskiner og spesielt gjorde det under for de gamle alumacbookproene med Core 2 duo processorer, de fikk mindre viftestøy og varmeutvikling enn før. (10.8.5 er "før") mens eldstemann, en hvit (sprukken) plastmac fra tidlig 2007 kunne ikke følge med inn i himmelen.

Melder om ingen krasj eller problemer whatsoever, MEN å kjøre ableton kan ikke være risikosport for meg så gleder meg til 9.1 av det programmet, da vil alle brikkene falle på plass.

Spessielt finner jeg "tags" brukanes som funksjon ellers likt men bare mere smooth.
Dette er gjennomgående: kjappere og mer "responsive" maskiner

T o m Apple Soundtrack funker.
Sist endret av nudo; 20. november 2013 kl. 08:00.
Bruker MBA mid 2013, har hatt Mavericks siden det kom,
men har to "issues" etter oppdateringen:

1) Rainbow loadehjulet kommer opp sånn 1 sec nå og 1 sec da,
det kom _aldri_før, noen som vet hvorfor?

2) Surfer på Firefox, og plutselig begynner vifter etc. å gå, mistenker Java/ flash..

Ellers godt fornøyd!
Sitat av Penesmurfen Vis innlegg
Bruker MBA mid 2013, har hatt Mavericks siden det kom,
men har to "issues" etter oppdateringen:

1) Rainbow loadehjulet kommer opp sånn 1 sec nå og 1 sec da,
det kom _aldri_før, noen som vet hvorfor?

2) Surfer på Firefox, og plutselig begynner vifter etc. å gå, mistenker Java/ flash..

Ellers godt fornøyd!
Vis hele sitatet...
2) Hadde jeg vært deg ville jeg byttet til Chrome. Firefox bruker svært mye minne, spesielt når java/flash er inne i bildet. Jeg brukte firefox tidligere, men er mye mer fornøyd etter overgang til Chrome.
Chrome er 32-bits, og nettbanken funker ikke der. Hvorfor sier folk at FireFox bruker mye minne? Safari og FireFox er begge 64-bit applikasjoner, og ja de bruker flere ressurser. Selv benytter jeg i hovedsak FF, men til utvikling benyttes Chrome u/cache og m/Batarang.
Sist endret av nudo; 21. november 2013 kl. 01:04.