Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 865
For en uke siden koblet jeg feil strømledning inn i den eksterne harddisken min (maxtor one touch). Ja høres forferdellig idiotisk ut, men ledningene er så godt som like. Forskjellen på de to adapterne er som følger.

Feil adapter:
Input: 1.54 A
Output: 19V, 4.74 A

Riktig adapter:
Input: 1.2 A
Output: 12V, 3A

I det jeg skrudde på disken blinket lyset en gang før den slo seg av. Jeg plugget ut disken igjen og kjente en sterk svidd lukt. Etter et lettere raseriutbrudd åpnet jeg opp den eksterne hardisken for å se om jeg kunne se hva som var svidd av. Så ingenting spesielt på det interne kortet i casingen (dog jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg ville se dette utenom merker). Så jeg plugget fra serial og strømkabelen fra det interne kortet for å prøve å koble disken rett i pcn som en interndisk. Når jeg plugget den inn med serial kabel og prøvde å starte pcn fikk jeg null respons, ingen blinking på kabinett, ingen bios, nada. Akkurat som om det var en failsafe som gjorde at den ble kvalt.

Så er det noen som har noen glupe forslag på hva jeg kan gjøre? Kan grunnen til at pcn ikke svarer være at min vanlige hardisk er sata og ikke serial? Eller er det rett og slett fordi at hardisken er svidd? Er det vanllig at hardisken blir påvirket når man kobler inn feil kabel, eller er det kun det interne kortet i den eksterne hardisken som blir påvirket?

Sjekket opp hardiskgjennoppretting med en svensk leverandør, men vil nødig bruke opp mot 10k hvis det finnes en enkel og skånsom måte å få fikset dette på.
sata, ikke serial

er det en bred flatkabel, eller en smal orange en?


og forresten, hvis du kjente en svidd lukt, har elektronikken mest sannsynlig sluppet ut litt magisk blårøyk, og om alle vet, når elektronikken er tom for røyk nekter den å virke
Sist endret av VivaLatrina; 26. juni 2009 kl. 21:24.
Jeg gjorde AKKURAT det samme med min!
Helt lik hdd!
Plugget inn bærbar pc ladern. :S
Helt idiotisk, ingen garanti som dekket det heller
normalt så er det kondenstor og volt regulator som blir svid, ta bilde av elektroniken.
noen ganger er det og en zener diode som "brenner" helt opp og kortslutter den.
jeg legger pengene mine i det ranvik sier, det kan være elektrolytter som har blåst ut toppen

det ser slik ut hvis dem er blåst:
http://2log.de/img/caps.jpg

den kan også være bare bulende, dem trenger ikke nødvendigvis være sprukket.
Sist endret av VivaLatrina; 26. juni 2009 kl. 21:28.
Trådstarter
17 0
Sorry for sen tilbakemelding, men her er iallefall bilder av kortet og kabelen. Kunne ikke se noen bulinger eller sprengte topper men mulig dere ser noe annet. Hvis problemet ikke påvirker selve hardisken, hvorfor får jeg ikke starta pcen når jeg kobler den til som interndisk?
Er mer ampere og volt enn den er vant til.
Om den har en sikring, eller en eller annen form for overspenningsvern, burde det gå ann å få den i gang igjen.

Men hallo, siden det er en ekstern, er det godt mulig du bare må kjøpe et mytt "skall" til den. Man tar bare ut hardisken, og setter den i en ny boks, eller setter den i en stasjonær (inni) eller Gjøre dette, eller dette. Eller en annen form for usb hardisk docking.
Sist endret av Zhylo; 29. juni 2009 kl. 02:16.
Trådstarter
17 0
Ja, kan vel avse drøye 200 kroner for å sjekke om det bare er kortet som er svidd. Regner med at denne duger?