Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4023
Heisann, vet ikke om denne passer inn her? men men, jeg tenker på å kanskje lage en potetkanon ette følgende guide: http://www.youtube.com/watch?v=biwaO...eature=channel som jeg fant etter litt søking, så jeg lurer på om man for kjøpt en slik electronic spark igniter i butikker i norge??
Fin en gammel "uhm" gass grill, som "teninga" fungerer på dette skal funke
Gadd ikke se videoen, men BBQ-lighter/peislighter funker fjell, fås vel kjøpt i de fleste dagligvarebutikker.
Eller bare demontere en sånn lighter uten flint som har den trykkedingsen istedet.
Engangs kamera og to ledninger til kondensatoren gir en gnist....lol
Trådstarter
51 0
da blir det med å finne en gammel gassgrill tror jeg, ettersom det skal helst ligne på det skaperen har gjort, for det ble AWSOME!
skaperen brukte : Denne.
Trådstarter
51 0
jah men jeg må ha den fra norsk BUTIKK
det er sant ;p men en BBQ tenner får du nokk på biltema, clasolson, Plantasjen O_o?
Trådstarter
51 0
jeg finner ikke noe på noen av de sidene:S . Gidder du å se : http://www.youtube.com/watch?v=FeUn6...eature=channel fra 7:08 til ca 8:00 for den biten forsto ikke jeg:S
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
MushiYoshi (han på videoen) kjøpte sin på eBay (som det står klart og tydelig i episode 1).
Har vært på jakt etter en selv, men har ikke funnet noen som selger en slik "atomatisk gnist lager" i butikk i Norge
Men lå flere slike ut på eBay sist jeg skjekket for ca. 1 uke siden!
Sitat av stec0 Vis innlegg
skaperen brukte : Denne.
Vis hele sitatet...
skaperen brukte nok ikke denne, da du ser den er MYE kortere i videoen. den i videoen ser nesten ut som en helelektronisk en, hvor man bare holder inne knappn, så kommer det 2-3 gnister i sekundet (finnes på mange gassgriller på Plantasjen)
På FK butikken kan det også kjøpes "grilltennere" Hvis de ikke har så ber du dem bare om å bestille for deg.
Bruker en slik på min potetkanon og det funker fjell!
Trådstarter
51 0
takk for hjelpen til alle som har svart, tror jeg ender opp med å finne en gammel gassgrill, hehe.
dere ser på 7:12 på videoen så har han fått et sånt svart rør(der den svarte stripsen er) med noe i, rett forran handtaket, hva er inni der?
Sist endret av lazelos; 5. august 2009 kl. 13:59.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av lazelos Vis innlegg
takk for hjelpen til alle som har svart, tror jeg ender opp med å finne en gammel gassgrill, hehe.
dere ser på 7:12 på videoen så har han fått et sånt svart rør(der den svarte stripsen er) med noe i, rett forran handtaket, hva er inni der?
Vis hele sitatet...
Hvis du leser hva han skriver i videoen, så forklarer han det ganske greit...
"In this picture you can see the wires going from the button / handle to the pipe where i got my spark igniter inside".
Sist endret av Thoryllo; 5. august 2009 kl. 14:06. Grunn: quote
Trådstarter
51 0
så det som lager gnisten det er en stor boks også? trodde det bare var den lille knappen jeg:P
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Hvis du ser på episode / part 1 til den filmen du har linket til 2 ganger nå, så ser du at det er en boks ja, med en knapp på som du ser litt langre ut i filmen (på episode 2) at han har forlenget til håntaket.
Knappen/bryteren han bruker i håntaket som en forlengelse av den som orginalt var på "gnist-lageren" ligner veldig på denne fra biltema: http://www.biltema.no/products/produ...&iItemId=76529

Noe mer du lurte på nå som jeg først er i hjelpe-/skrivemodus?
Trådstarter
51 0
jah, men i håndtaket liksom så er den røde knappen det er jo greitt nok. Så i del 2 av videoen rundt 7:00 så har han oxo ett svart rør som er forran håndtaket, hvor det er en svart boks inni. følger den med knappen?


http://i160.photobucket.com/albums/t165/andre_e96/potetkanon.jpg

OOOJAAAA, nå tror jeg at jeg tok den. Knappen har liksom ikke den boksen på,han har liksom forlenger kabelen? og lagt boksen inn i det røret med strips?
Sist endret av lazelos; 5. august 2009 kl. 16:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Det er det jeg har prøv å forklare hele tiden her nå!
Den bryteren på håndtaket er bare en av/på bryter kjøpt mest sannsynelig på biltema.
ledningene som er festet i bryteren går til boksen/røret foran håndtaket hvor gnistlageren ligger.

Det er originalt en knapp på gnistlageren, men den forlenger han med ledningene, slik at han kan trykke på knappen som er på håndtaket, som utløser gnistlageren som ligger i røret forran håndtaket.
På rundt 7:35 på Ep. 2 ser du at han har fjernet / forlenget bryteren på gnistlageren (som ligger inni røret foran håndtaket) med noen ledninger (som går til bryteren på håndtaket).
Trådstarter
51 0
ojaojaaaaa, er det vansklig å gjøre noe slikt?? hva slags lednigner/kabler bruker man for å forlenge slikt?
dette kan ikke gjøres med en piezoelektrisk tenner, som finnes på de fleste gassgriller, her brukes en høyspenningsskilde (typ. inverter til kaldkatoder), som han slår av og på med den røde strømbryteren
Bryter
Ledning
Sist endret av steili; 5. august 2009 kl. 16:33.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Nei, det er ikke vanskelig (eller er tydelig vis det for 12 år gamle Lasse).
Du kan bruke hvilke som helst ledninger... en vanlig strømledning fra en lampe eller mobillader fungere flott. Selv foretrekker jeg koblingsledning kjøpt på biltema når jeg lager tenningsbokser osv..

EDIT: Hvis det er en bryter som benytter seg av batterier (som den på videoen) og ikke en som lager en gnist av en kjemisk reaksjon som skjer når du trykker ned knappen, som brukes i f.eks. lightere.
Sist endret av Thoryllo; 5. august 2009 kl. 16:35.
Trådstarter
51 0
kk, da har jeg knapp og ledninger klar til kjøp, mangler fortsatt den boksen da-.-
Du har da fått flere forslag lengre oppe i tråden, bør da ikke være så alt for vanskelig.
Trådstarter
51 0
kan man lage noe lignende selv? uten den boksen? men som fortsatt bruker slik knapp? Foresten, hva er viften i kanonen til?
Sitat av lazelos Vis innlegg
kan man lage noe lignende selv? uten den boksen? men som fortsatt bruker slik knapp? Foresten, hva er viften i kanonen til?
Vis hele sitatet...
kan du være så snill å se videoene tre ganger til, i tillegg til å lese beskrivelsene, så finner du FORT ut av dette
å demontere elektriske fluesmekkere funker også fint til tenner på potetkanon
HøyRisiko Psykopat
Sitat av kimmarn Vis innlegg
å demontere elektriske fluesmekkere funker også fint til tenner på potetkanon
Vis hele sitatet...
Funker enda bedre viss du kobler fluesmekken til en Coil (Bil tenner)
Får en ca 5-8 CM Lang Gnist, Funker fett
slipper å dra på et stort batteri til coilen og da :P