Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 17030
Sitat av flexd Vis innlegg
Jeg avtjener verneplikten i Sambandstroppen til BOS

Er med på det meste NIS geværlagene finner på, de kommer ikke så langt uten samband.

Veldig flott tjeneste, storkoser meg. Absolutt å anbefale hvis noen skal inn til førstegangstjeneste, kun mulig å søke seg inn under juli kontigenten.
Vis hele sitatet...
Ah, høres bra ut, samband er en bra tjeneste det
Si ifra hvis du ser noen "spesialstyrke helikopter" da xD
Sist endret av derkaiser; 28. januar 2010 kl. 22:51.
Har sett de flere ganger.. bla. i Oslo for en liten stund siden
Sitat av Purge Vis innlegg
Har lyst å prøve meg på opptaket deres (ikke le). De fleste ryker på grovuttaket (hangups osv), men i følge en jeg pratet med er denne fasen overkommelig, det er til og med flere jenter som har bestått de fysiske prøvene. Det er når man har gått en uke uten mat, med en 60 kilo tung sekk, og blir vekket hvert 15 minutt midt på natta for å jogge at så og si alle ryker. Å måtte drite i en pose, bade i isvann, løpe i flere timer i strekk med sekk og gnagsår, er noe de aller, aller fleste ikke klarer. Det er også vanlig at folk ryker hvis de får scenebetennelse, belastningsskader, eller vrikker foten.
Jeg synes dette høres nærmest umulig ut, men likevel synes jeg det er en spennende utfordring.
Men til dere som har peiling her; er det noe jeg kan gjøre for å forberede meg (annet enn jogge med sekk og trene styrke)? Noen som har prøvd seg og bestått grovuttaket?
Vis hele sitatet...
Nå har jeg aldrig vert på noe opptak for fsk/hjk eller mjk selv, men skriver ut ifra hva jeg har hørt fra mange andre som har vert der (mest fallskjermjegere), og egene erfaringer fra mestringsøvelser (som LANGT i fra har vert like langvarig og omfattende som på et slikt opptak)

Grovuttaket som du snakker om (der de tester push-ups, situps osv), er vel så absolut overkommelig. Dette er jo i grunn den letteste delen av hele opptaket.
Som du selv sier, det er etter en uke uten mat osv at motvasjonen virkelig blir satt på prøve.
Det er viktig å vere i god fysisk form, og vere vant til å gå langt med tung sekk på opptak. Men like så viktig å vere forberedt på det psykiske. Forvent alltid at alt kan skje. Ta aldrig seieren på forskudd, og gi aldrig f... i å holde orden på utstyret ditt, fordi "nå er du snart i mål uansett". Når du har kommet tilbake til leiren etter en uke i skogen, og tror du har kommet i mål, og har spist opp siste rest av feltrasjonen din, så kan du plutselig bli sendt ut igjen, men uten mat og 20 kg ekstra å bære på! Da er det viktig å vise at du har evnen til å stå på til siste slutt, selv om alt ser svart ut.
Viktig å ha god selvinnsikt, og virkelig tenke over om du faktisk vil dette. Du må forberede deg på å "ofre alt" for å komme inn. Du må slette ordene "jeg gir opp" fra tankene dine. Det er ikke over før du er så skadet at du ikke kan fortsette, eller befalet sier det er over.
Mange gir også opp fordi de innser at tjenesten de kommer til å ha etter opptaket ikke er helt slik de hadde forestilt seg. Du kommer nok sikkert til å gjøre mye kult, men det er ikke slik at det er KUN fallskjermhopping, skyting, kjøre 6-hjulig osv.
Så vidt jeg har forstått, så er et typisk fallskjermjeger oppdrag slik: Du settes inn med helikopter. Og bynner å gå. Og går og går og går og går. Så etter noen dager kommer dere fram til målet. så ligger dere og spaner, og kikker, og spaner, og kikker og kikker, og planlegger, i underkant av ei uke kanskje. så bruker dere en halvtime på å snike dere inn og stjele ett eller annet, eller sprenge noe, for så å stikke til skogs igjen, og komme i sikkerhet før fi klarer å finne dere. Er nok også en del slit etter opptaket, du bør vere en som liker deg i skog og mark, ikke vere kun optat av action. Selv om du er en av de hardeste gutta, betyr det ikke at du opplever mest action.
Er vel også lurt å gjøre seg litt kjent med sine egene fobier, og bli kvitt dem, om du har noen. F.eks. høydeskrekk, eller klaus, eller om du blir lett stresset eller oppskaket.

Men som sagt, dette er da bare hva jeg har hørt fra andre, så ikke ta hvert ord for absolut god fisk, men det kan gi en liten pekepinn på hva du har i vente.
Sitat av Litago1 Vis innlegg
FSK er klart de beste, det er kun toppen av MJK og HJK som kan bli med i FSK. Selv jobber jeg dagelig med MJK gutta og dem ser ikke akkurat ut som de hardeste gutta, men skinnet bedrar. Fremmed bataljonen i France er vell verdens hardeste speaial styrke, bare full av ex kriminelle og gale folk
Vis hele sitatet...
Tull. FSK er ikke en avdeling hvor kremen av HJK og MJK tjenestegjør. HJK/FSK er en egen kommando i Hæren. MJK er en egen kommando i Sjøforsvaret. Om du jobber daglig med MJK, så burde du visst dette. Men skjønner at navnet FORSVARETS spesialkommando kan være litt misvisende. Det heter heller ikke Fremmed Bataljonen, men Fremmedlegionen. De har også blitt mye strengere med hvem de tar inn.

[quote=Franklin;1618050]Milforum er da som Mopedportalen for skytegale. En feit majoritet av de som bidrar innpå det er navlebeskuende, lavpannede folk som er i eller skal inn i førstegangstjenesten, og dermed føler seg egnet til å belære de som allerede har avtjent verneplikt om alt som angår Forsvaret.

De som poster mest der inne er flinke folk som har hatt mange år i Forsvaret.

[quote=campCKY;1618364]Tull. FSK er ikke en avdeling hvor kremen av HJK og MJK tjenestegjør. HJK/FSK er en egen kommando i Hæren. MJK er en egen kommando i Sjøforsvaret. Om du jobber daglig med MJK, så burde du visst dette. Men skjønner at navnet FORSVARETS spesialkommando kan være litt misvisende. Det heter heller ikke Fremmed Bataljonen, men Fremmedlegionen. De har også blitt mye strengere med hvem de tar inn.

Vet ikke hva som skjedde i innlegget over, men får ikke endret det...
Sist endret av campCKY; 29. januar 2010 kl. 00:03.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Litago1 Vis innlegg
FSK er klart de beste, det er kun toppen av MJK og HJK som kan bli med i FSK. Selv jobber jeg dagelig med MJK gutta og dem ser ikke akkurat ut som de hardeste gutta, men skinnet bedrar. Fremmed bataljonen i France er vell verdens hardeste speaial styrke, bare full av ex kriminelle og gale folk
Vis hele sitatet...
Du jobber daglig med MJK altså? Kult! Hva gjør du for no da? Hvor er egentlig MJK? Er du i MJK eller en annen avdeling i samme leir? Tenker på å søke MJK i framtida..
MJK har to hovedbaser, som ligger i henholdsvis Ramsund (utenfor Harstad i Nordland) og Haakonsvern i Bergen. Og han er selvsagt ikke i MJK.