Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 6802
Jeg skjønner ingenting…. er helt knust…


Jeg har hatt en bil 2014 modell og fått hærverk på bilen.

Gjensidige bestemte seg for å kondemnere bilen.

Fikk erstatningssum 194000.

Jeg hadde gjeld på bilen på 261 000.

Så nå mener de at jeg skal stå med restgjeld på en bil jeg ikke har?


Hvordan er det riktig? Er helt knust….
Du har nok fått listepris.

Å eie en bil er tapsprosjekt, sånn er det bare. Bilen taper seg såpass i verdi at du får aldri nedbetalt i takt med verditapet uansett. Du kunne sikkert fått noe mer ved å selge bilen som privatperson, men det tar ikke selskapet du bruker hensyn til.

På 3 år har bilen min tapt seg 150-200.000,- ift kjøpssum. Men det tar hverken banken eller forsikringsselskapet høyde for dessverre.
Sist endret av Heimdall-; 30. juni 2021 kl. 16:50.
New generation
colakork's Avatar
Når jeg kondenmerte bilen min så fikk jeg nøyaktig sum jeg hadde brukt på den den, var betalt for 1år tilbake i tid. IF forsikring.
Hvor heftig hærverk? Om interiøret er helt kan du spørre om å beholde bilen. Da trekker de restverdien fra utbetalingen og du sitter igjen med bilen som du kan reparere som du ønsker.
Man har ofte mer gjeld i løpet av tida man betaler på en bil enn den er verdt.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Hvor heftig hærverk? Om interiøret er helt kan du spørre om å beholde bilen. Da trekker de restverdien fra utbetalingen og du sitter igjen med bilen som du kan reparere som du ønsker.
Vis hele sitatet...

Uffff

Dessverre er den helt ødelagt rundt om hele bilen. De har allerede fått bilen omregistrert på seg

Sitat av Heimdall- Vis innlegg
Du har nok fått listepris.

Å eie en bil er tapsprosjekt, sånn er det bare. Bilen taper seg såpass i verdi at du får aldri nedbetalt i takt med verditapet uansett. Du kunne sikkert fått noe mer ved å selge bilen som privatperson, men det tar ikke selskapet du bruker hensyn til.

På 3 år har bilen min tapt seg 150-200.000,- ift kjøpssum. Men det tar hverken banken eller forsikringsselskapet høyde for dessverre.
Vis hele sitatet...
Ufff ja skjønner jo det. Men betyr det at man skal sitte i gjeld om bilen blir kondemnert ?
Sist endret av CyberPrincess1; 30. juni 2021 kl. 18:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av CyberPrincess1 Vis innlegg
Men betyr det at man skal sitte i gjeld om bilen blir kondemnert ?
Vis hele sitatet...
Ja. Det er konsekvensen av at du har betalt ned mindre på lånet enn det bilen har tapt seg i verdi den tiden du har hatt den.
Det finnes forøvrig egne forsikringer mot dette, typ "guaranteed asset protection insurance", usikker på hva begrepet er på norsk. "Totalskadegaranti" er vanligvis inkludert i ett år i kaskoforsikring og to-tre år i "kasko pluss" type forsikringer på nybiler. Da er du forsikret mot verditap ved kondemnering innenfor denne perioden.
Enkelte selskaper tilbyr plussforsikring/super osv. Da vil man få listepris +15% i erstatning. Litt forskjellig praksis mellom selskapene. Dekningen gjelder også kun en viss periode etter kjøpet av bilen (typisk 3 år).

Oppleves selvfølgelig høl i hue for forbruker, og skjønner dette oppleves urettferdig når det absolutt ikke er din feil. Men dessverre realiteten.

Min første bil jeg hadde brukt 50k på ble rygget inn i av en lastebil. Skaden kom seg på rundt 20.000, og dette overgikk listeprisen på bilen.. Var ikke veldig gøy akkurat når man har lagt enormt mye arbeid i både styling og lakk. Det var en dyr lærepenge på hvordan sånt fungerer.

Føler med deg
Sist endret av Heimdall-; 30. juni 2021 kl. 19:52.
Sitat av CyberPrincess1 Vis innlegg
Men betyr det at man skal sitte i gjeld om bilen blir kondemnert ?
Vis hele sitatet...
Gjeld hadde du allerede. Forsikringen gjør bare at du skal kunne skaffe deg en tilsvarende bil igjen. Da har du en bil tilsvarende den du hadde, og fremdeles det samme lånet. Forsikringen skal altså «nullstille» skadene du ble påført av hærverket. Du får ikke magisk slettet gjelden din bare fordi noen ødelegger eiendelene dine.

Spørsmålet er altså om du får tak i en tilsvarende bil med pengene du fikk utbetalt? Hvis ikke, så blir diskusjonen kanskje litt mer interessant!
Skal man eie bil burde man betale ned på lånet mer enn bilen taper seg i verdi, så slipper man å sitte igjen med restlån!

Å betale 30000,- i året på en bil som taper seg 50000,- i verdi sier seg selv at det er et tapsprosjekt. Problemet ligger ikke hos forsikringsselskapet, no offence men du burde ha gjort mere research og betalt nok på avdragene.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Gjeld hadde du allerede. Forsikringen gjør bare at du skal kunne skaffe deg en tilsvarende bil igjen. Da har du en bil tilsvarende den du hadde, og fremdeles det samme lånet. Forsikringen skal altså «nullstille» skadene du ble påført av hærverket. Du får ikke magisk slettet gjelden din bare fordi noen ødelegger eiendelene dine.

Spørsmålet er altså om du får tak i en tilsvarende bil med pengene du fikk utbetalt? Hvis ikke, så blir diskusjonen kanskje litt mer interessant!
Vis hele sitatet...
Ja, men gjeld på en bil man har. Men her sitter jeg altså igjen med gjeld på en bil som jeg ikke har?
Sitat av CyberPrincess1 Vis innlegg
Ja, men gjeld på en bil man har. Men her sitter jeg altså igjen med gjeld på en bil som jeg ikke har?
Vis hele sitatet...
Har du fått utbetalt pengene fra forsikringen rett inn på lånet da? Eller har du selv allerede gjort det?

Poenget var at du tar de utbetalte forsikringspengene og kjøper en bil for det. Ca tilsvarende den du hadde, også får du endret bil i lånet slik at sikkerheten overholdes til bank. Som vanling ved billån. Der med har du en bil tilknyttet lånet ditt, og alt er nesten som det var. Du har tapt litt.

Tapet, kan du såklart prøve å heve fra vedkommende som har utført hærverket. Gjennom retten omså
Sitat av CyberPrincess1 Vis innlegg
Ja, men gjeld på en bil man har. Men her sitter jeg altså igjen med gjeld på en bil som jeg ikke har?
Vis hele sitatet...
Ja det gjør du. Slik fungerer det når man har hatt max uflax slik som du tydeligvis har hatt. Bare å begynne tygge kameler.