Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  98 31367
Men trenger du beef jerky? Med prisene som er er her til lands på slike produkter så er det en kostbar vane.

Kan du ikke bare lage store middagsporsjoner også spise rester neste dag på jobb? Deilig med kaldt restekjøtt. Spiser du aldri feks kalde koteletter, kald kylling eller kald ribbe? Skikkelig snacks jo. Eller kanskje du liker kald laks, ørret eller makrell? Er jo seriøst bra kilder til det gode fettet omega 3. Og fisk også er digg å knaske på som kald restemat. Og ennå bedre med en kladd sæterrømme til.

Om du skal spise grønnsaker og meieriprodukter så går du vel egentlig utenfor selve grunntanken bak kjøtt-dietten? Da passer kanskje Keto bedre? På keto kan du spise endel grønnsaker sålenge du velger de med lav glykemisk indeks.

Du ender jo opp i ketose både på kjøtt-diett og ketose, altså der kroppen forbrenner fett fra fettcellene i kroppen fordi kroppen er tømt for karbohydrater. Når du spiser under 20 gram karbo per døgn så må kroppen lage nødvendig karbo fra proteinet. Begge disse kan du ha rimelig stort fettinntak.
Tenkte å nevne diverse ting som er verdt å vite hvis man vurderer å begynne på et slikt kosthold.

- Ikke undervurder hvor mye fett du trenger. Få tak i rent fett av enten storfe, lam eller svin. Nyrefett er foretrukket da det har nøytral smak og holder seg fast i romtemperatur. Dette kalles ister hos svin, og gjerne talg eller nyretalg hos storfe/lam. Et ideelt måltid består av ca 1/3 fett og resten protein, gjerne en porsjon innmat som lever o.l. også. Alternativt kan du få tak i upasteurisert smør, jeg fant det på tidsporten.no. Andre fettkilder kan være eggeplommer og ost (helst upasteurisert). Rent fett fra dyr er desidert billigst, og gjerne det folk flest har minst problemer med fordøyelsesmessig.
Kjøttstykker jeg ikke ville tilsatt mer fett til er bryst/bibringe, høyrygg og ribbe. Her er gjerne 1/3 eller mer av vekten rent fett, men det gjelder ikke alltid så ta det på øyemål.

- Sjømat som makrell, sild, sardiner, torskelever, rogn og skalldyr er nyttige næringskilder. Spiser selv østers relativt ofte, anbefales! Torskelever kan forøvrig fåes på hermetikk når det ikke er i sesong. Finner det bl. a. hos Meny.

- Innmat er en genial måte å senke prisen på samt å øke næringsinnholdet i kostholdet ditt. Du trenger også gjerne mindre porsjoner for å bli mett. Anbefaler selv lammelever, kalvenyrer, kalvelever, oksehjerte og oksetunge hvis du kjøper konvensjonelt kjøtt. Får du tak i økologisk kan du legge til kyllinglever og storfelever. Disse er ofte bitre om de ikke er økologisk / grassfed.
Sist endret av andlov5000; 26. mai 2019 kl. 18:56.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
spist mye kaldt kjøtt og ikke noe problem, men tar heller å krydrer og føler noe kjøtt om jeg kan. evt varmer på jobben. ble lei kalde middager etter en periode med heavy bulking og mye av de samme måltidene 6-7x hver dag og av og til samme rett flere dager på rad. men bare har ny er godt og mye energi. kan jo lett lages selv med litt innsats. får se hva som skjer. er litt for glad i mat ti, å gå på diett. har spist alt mulig det siste året, men i steden trent få 60t mnd for å kunne spise mye godt hehe. var værdt det for meg. gått ned sakte og sundt føler jeg. vært syk i 2 uker nå med lite trening og en del trøste mat, men nesten ikke gått opp fordi vekttapet mitt har vært så langsomt og naturlig og at kroppen har begynt å venne seg til den nye kropps sammensettingen.
For å ha nevnt det: Det er svært sterke holdepunkter for at dietter med mye rødt kjøtt øker risikoen signifikant (35 % (10 % -70 %) økning i risiko) for ulike typer kreft. Økningen er tilsvarende eller større enn risikoøkningen ved røyking. Assosiasjonen er spesielt sterk for kolorektal kreft, altså kreft i rektum og tykktarm, men det er også assosiert med bukspyttkjertelkreft (jævligste typen kreft mennesker kan få) og lungekreft.

Med det sagt så er det ikke etablert en mekanistisk forklaringsmodell, og noe forskning er tvetydig. Likevel anbefaler nyere retningslinjer at man kutter drastisk i inntaket av rødt og prosessert kjøtt.
Nei det er fortsatt farligere å røyke enn å spise rødt kjøtt. Står faktisk svart på hvitt på kreftforenings sider.

Gevinsten av en diett med mye kjøtt virker jo å være spesielt stor for folk med kroniske lidelser av ymse slag. Da kan det være at folk er villig til å ta en kalkulert risiko likevel, feks for å bedre andre livshemmende plager eller redusere smerter. Det er jo heller ikke sakt at en kjøttdiett må være evigvarende. Noen trenger kanskje dietten for å avdekke hvilken annen mat det faktisk kan spise, eller føler de bør ta å sjekke ut kjøtt-dietten selv for å bukt med noe annet.

Dessuten er det mye den enkelte kan gjøre for å redusere risikoen for kreft. En kan skaffe så bra kjøttvarer som økonomien tillater. En kan øke inntaktet av fet fisk, kylling, and og vilt etc og dermed redusere inntaket av det vi betegner som rødt kjøtt, altså lam, svin og storfe. Kutte ut behandlet kjøtt, som skinke, bacon salami etc. Det vil gjøre det mulig å stå i carnivore dietten med redusert risiko for kreft.

Nå er det jo heller ikke slik at det konkret er slått fast at det er rødt kjøtt alene som gir økt kreftfare. Det kan også ha med måten vi tradisjonelt tilbereder rødt kjøtt. Feks grilling og steking på høy varme. Vi vet at høy varme under tilberedning øker kreftfaren. Her kan sous vide tilberedning bidra til å minske risikoen. Eller rett og slett langtidskoke kjøttet i større grad fremfor å alltid steke eller grille.

Det vi vet mindre om er hvordan mye rødt kjøtt alene virker på kroppen kontra mye rødt kjøtt sammen med ordinære matgrupper. Det vi vet er at på kjøtt-diett så minskes feks behovet for C-vitamin. Som er en antioksidtant. Hva skjer når vi bare spiser kjøtt som gjør at vi trenger mindre c-vitaminer? Blir det mindre frie radikaler i kroppen? Frie radikaler har vært linket til kreft. Og kan frie radikaler oppstå som følge av inntak av feks frukt og grønt? Kan reduksjon i frie radikaler faktisk være det gjør at rødt kjøtt på en ren kjøtt diett kanskje ikke øker kreft faren likevel?

Dette med kjøtt-diett er såpass nytt at det ikke er grundige studier på dette. Og kanskje vil det aldri komme. For som samfunn er det jo en dårlig løsning om svært mange bare spiser kjøtt. Folk får tenke over hva som er akseptabel risiko, også får de vurdere hvilke tiltak de vil gjøre for å redusere denne risikoen. Sous vide og kort varmebehandling på høyere temperatur. Mindre rødt kjøtt. Mer fugl og vilt. Eller bare spise mer fisk.

Eller kanskje noen blåser i økt kreftfare sålenge de får redusert smerter, får økt bevegelighet eller mindre plager av eksem eller psoriasis.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ok, så denne tråden har vært både en inspirasjon men også en tråd som har skapt mye frustrasjon. Det å forsøke å lese seg opp på carnivore livsstilen eller keto er vrient. For det virker som folk er i enten-eller leirene. Og det er nok mye info som legges ut primært for å skape klikk, få opp besøkstall eller sørge for mer viewings. Det er også en endeløs strøm av resirkulert informasjon, gjerne info som gies litt leppestift og make-up men som egentlig er det samme mange andre publiserte way back when.

Er ikke helt der at jeg starter på carnivore, men merker jeg får lyst å teste keto. Og straks en søker på keto så dukker begrep som fett-kaffe opp. Gjerne med produsentnavnet-så-kaffe bak. Og jeg faller for teorien om bulletproof coffee og whatever. Så det kommer jeg til å teste.

Men alle snakker om grass-fed-butter. Såvidt jeg kan finne så har vi ikke noe slikt i Norge. Og ikke i Sverige heller. Tine har økologisk smør, men på spørsmål til Tine så var svaret at ja, kyrne spiser også kraftfor og ikke kun gress.

Teorien bak hysteriet rundt gras-fed-butter synes å være at toksider fra kosten til dyra lettere setter seg i fettet til dyrene. Har ikke kunnskap til å vurdere om dette stemmer. Det kan virke plausibelt, men er det korrekt? Og vil det da også automatisk gjelde for melka, altså vil melka som blir til fløte som blir til smør også ha forhøyet oppsamling av toksider fra kyr som spiser mye kraftfor kontra kyr som bare spiser gress?

Bør en ha gras-fed-smør eller klarer man seg med økologisk smør? Eller helt ordinært tine-smør til under halve prisen? I denne tjukkas-kaffen skal det også en god klunk kokosolje i tillegg til smør. Og helst litt mct olje. Det blir kostbare kaffekopper. Tjukkas-kaffen vil jo hjelpe med å få opp fettprosenten på maten, slik at en slipper å spise enorme porsjoner. Men er det verdt kostnaden eller er ordinært tine smør mer enn godt nok?
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ok, så denne tråden har vært både en inspirasjon men også en tråd som har skapt mye frustrasjon. Det å forsøke å lese seg opp på carnivore livsstilen eller keto er vrient. For det virker som folk er i enten-eller leirene. Og det er nok mye info som legges ut primært for å skape klikk, få opp besøkstall eller sørge for mer viewings. Det er også en endeløs strøm av resirkulert informasjon, gjerne info som gies litt leppestift og make-up men som egentlig er det samme mange andre publiserte way back when.

Er ikke helt der at jeg starter på carnivore, men merker jeg får lyst å teste keto. Og straks en søker på keto så dukker begrep som fett-kaffe opp. Gjerne med produsentnavnet-så-kaffe bak. Og jeg faller for teorien om bulletproof coffee og whatever. Så det kommer jeg til å teste.

Men alle snakker om grass-fed-butter. Såvidt jeg kan finne så har vi ikke noe slikt i Norge. Og ikke i Sverige heller. Tine har økologisk smør, men på spørsmål til Tine så var svaret at ja, kyrne spiser også kraftfor og ikke kun gress.

Teorien bak hysteriet rundt gras-fed-butter synes å være at toksider fra kosten til dyra lettere setter seg i fettet til dyrene. Har ikke kunnskap til å vurdere om dette stemmer. Det kan virke plausibelt, men er det korrekt? Og vil det da også automatisk gjelde for melka, altså vil melka som blir til fløte som blir til smør også ha forhøyet oppsamling av toksider fra kyr som spiser mye kraftfor kontra kyr som bare spiser gress?

Bør en ha gras-fed-smør eller klarer man seg med økologisk smør? Eller helt ordinært tine-smør til under halve prisen? I denne tjukkas-kaffen skal det også en god klunk kokosolje i tillegg til smør. Og helst litt mct olje. Det blir kostbare kaffekopper. Tjukkas-kaffen vil jo hjelpe med å få opp fettprosenten på maten, slik at en slipper å spise enorme porsjoner. Men er det verdt kostnaden eller er ordinært tine smør mer enn godt nok?
Vis hele sitatet...
Sjekk ut tidsporten.no, der har de gressforet smør fra råmelk (upasteurisert) fra Frankrike og Sveits, samt div råmelk oster. Du trenger ikke smør hvis du finner en annen fettkilde, det er bare et av mange eksempler på en god fettkilde (med mindre du er intolerant, noe jeg mistenker at jeg er)

Hvis valget står mellom carnivore og keto så er det vesentlige med begge kostholdene at du er i ketose slik at kroppen brenner fett fremfor glukose/sukker og at du spiser ting du ikke reagerer negativt på. Poenger er å minimere inflamasjon.
Omtrent 80% av kaloriene dine bør komme fra fett (1g fett har 9g kalorier, 1g protein har 4g kalorier). Keto er definitivt mer vennlig for sosiale sammenkomster, men min erfaring er at siden du forsatt er tillatt små mengder karbohydrater er det vanskelig å bli helt kvitt søtsuget dersom dette har vært et problem for deg tidligere.

Selv er jeg forsatt carnivore med fokus på å tilsette fett der det er nødvendig. Hvis jeg spiser magert kjøtt uten å tilsette fett stiger blodsukkeret og jeg føler meg småtrøtt etter et måltid Eksempler på hva jeg spiser ila en vilkårlig dag denne uka:

Frokost:
- 100g nyrefett/talg fra storfe
- 150g stekt lammelever

Lunch:
- 200g kokt svinebog
- 75g beinmarg

Middag:
- 100g nyrefett fra storfe
- 150g lammelår
Sist endret av andlov5000; 20. juni 2019 kl. 06:10.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hvordan gikk det? Jeg er selv i gang på et nytt forsøk. Kun kjøtt, egg, meieri, salt og vann.
Er det noen her som driver med intermitterende fasting samtidig som de er på carnivore-dietten? Hvordan fungerer det i så fall? Går det greit, eller er det vanskelig å kombinere?
Det er lettere å faste når man går på carnivore-dietten. Fordi blodsukkeret svinger mindre.

Kroppen er også bedre med å bruke fett som energi. Fett fra mat, eller fettlagrene i kroppen.
Sist endret av davidentotre; 7. januar 2020 kl. 19:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bendiks Vis innlegg
Er det noen her som driver med intermitterende fasting samtidig som de er på carnivore-dietten? Hvordan fungerer det i så fall? Går det greit, eller er det vanskelig å kombinere?
Vis hele sitatet...
Hos meg skjer det ufrivillig, dvs har ingen bevisst intensjon om å faste. Det har en sammenheng med hormonbalansen da man begrenser insulin responsen hvis fettinnholdet i maten er høyt nok. Protein alene kan trigge en middels insulin respons, men ikke like drastisk som karbohydrater. Spiser bare 2 store måltider daglig, så har ca 8-10 timer mellom hvert måltid.
Sist endret av andlov5000; 7. januar 2020 kl. 21:24.
Og miljøaspektet, noen som har tenkt på det?
Sist endret av Gloss; 7. januar 2020 kl. 23:47.
Det har jeg tenkt på, Gloss. På carnivore spiser du innvoller, hjerne, blod osv, som normalt kastes. Samtidig er jeg fan av å spise dyr, feks sau og vilt, som nyttiggjør seg vekster som vanligvis ikke blir til mat pga tilgjengeligheten (skrenter, ulent terreng lav fra vidda). Fisk er også en viktig del av kostholdet, feks sardiner.

Og hvis det er klima du mener med miljø så tror jeg det finnes ganske mye annet å sette fingeren på, også når det kommer til mat. Feks soyagomlingen til veggisene.
Sitat av bendiks Vis innlegg
Er det noen her som driver med intermitterende fasting samtidig som de er på carnivore-dietten? Hvordan fungerer det i så fall? Går det greit, eller er det vanskelig å kombinere?
Vis hele sitatet...

Ja det har fungert for meg med å spise kun mellom 14-16 altså 22 timer faste..
Blir litt glemsk de siste timene før mat og blir dårlig på å huske tall, har meget fysisk jobb og går ned ca 2.5 kilo i uka med fasting...
▼ ... over et år senere ... ▼
Noen som har holdt fast ved dietten og kan komme mer en oppdatering på hvordan det går?
Spist slik i over et år nå og ser ingen grunn til å gi meg.

Fordelene er bl.a at man kan gå lengre perioder uten mat.
Selv spiser jeg 1 måltid om dagen, ca 1 kg kjøtt, som regel storfe av noe slag.
Har ikke spist grønnsaker eller frukt på iallefall et halvt år.
Alle vitaminer du trenger får du gjennom kjøtt.

Blodprøver for 3mnd siden viser at alt er tipp topp.
Sitat av pappa blikk Vis innlegg
Selv spiser jeg 1 måltid om dagen, ca 1 kg kjøtt, som regel storfe av noe slag.
Vis hele sitatet...
Rent kjøtt, altså ett kjøttstykke du skjære biffer o.l. fra eller spiser du farseprodukter også slik som karbonader, kjøttkaker?
Sitat av pappa blikk Vis innlegg
Spist slik i over et år nå og ser ingen grunn til å gi meg.

Fordelene er bl.a at man kan gå lengre perioder uten mat.
Selv spiser jeg 1 måltid om dagen, ca 1 kg kjøtt, som regel storfe av noe slag.
Har ikke spist grønnsaker eller frukt på iallefall et halvt år.
Alle vitaminer du trenger får du gjennom kjøtt.

Blodprøver for 3mnd siden viser at alt er tipp topp.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det med blodtrykk? Da jeg kutta ned på kjøtt drastisk en periode hadde jeg endel lavere blodtrykk en før. Fra 140/110 til ca 120-80.
Lurer på hvor vi skal få alt kjøttet fra hvis 7,800,000,000 mennesker skal spise en kilo kjøtt hver dag
Eller bare i norge, hvor mye dyrket mark trenger vi for det?
Angående historisk kjøttspising i norden;
«The Germans differ much … Their whole life is occupied in hunting and in the pursuits of the military art …
They do not pay much attention to agriculture, and a large portion of their food consists in milk, cheese, and flesh» - Julius Caesar, Gallic Wars kap. 21-22
Spiser kjøtt daglig, alt fra 200g-1kg.
Spiser jo potet, ris og sånne ting ved siden av men kjøtt det går mest i.
Har prøvd å leve "sunt" med masse grønnsaker og bare helsekost omtrent, endte med at jeg ikke lenger kunne sykle fordi knærne ikke takler det.
Spiser forsatt bare kjøtt. Små unntak på f.eks høst epler i sesong eller godteri en sjelden gang.

For øyeblikket går det i fårikål kjøtt (bitene fra ribba på lammet er himmelske) som stekes i ovn på lav varme samt fett fra reinsdyr og bacon.

Vurderer å skaffe er tørrmodningsskap og begynne å mørne hele strykningsdeler fra lam og storfe.

Har også lekt med tanken om å bo på et småbruk i fremtiden med egne dyr. Evt en form for nomadisk livsstil ala samene eller gjeterne i Mongolia. Sikkert en krevende livsstil, men man slipper hvertfall all plastemballasjen.
hmm hvordan formulere dette på en fornuftig måte? Hvordan blir tarmfunksjonen ved slike høye mengder tungtfordøyeligt kjøtt?
Sitat av iiconanii Vis innlegg
hmm hvordan formulere dette på en fornuftig måte? Hvordan blir tarmfunksjonen ved slike høye mengder tungtfordøyeligt kjøtt?
Vis hele sitatet...
Er aldri så god i magen som når jeg bare spiser kjøtt. Kjøtt er veldig lett fordøyelig og en hyggelig bivirkning er at det er veldig lite som skal ut igjen, for man fordøyer så å si alt, i motsetning til når man spiser planter.
Sitat av iiconanii Vis innlegg
hmm hvordan formulere dette på en fornuftig måte? Hvordan blir tarmfunksjonen ved slike høye mengder tungtfordøyeligt kjøtt?
Vis hele sitatet...
I starten kan det være problematisk med for mye fett. Kan fort få løs mage de første ukene. Kroppen tilpasser seg dog etterhvert ved å produsere mer galle.
Men blir dere ikke helt sinnsykt lei? Det finnes jo så mye god mat!
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Spiser forsatt bare kjøtt. Små unntak på f.eks høst epler i sesong eller godteri en sjelden gang.

For øyeblikket går det i fårikål kjøtt (bitene fra ribba på lammet er himmelske) som stekes i ovn på lav varme samt fett fra reinsdyr og bacon.

Vurderer å skaffe er tørrmodningsskap og begynne å mørne hele strykningsdeler fra lam og storfe.

Har også lekt med tanken om å bo på et småbruk i fremtiden med egne dyr. Evt en form for nomadisk livsstil ala samene eller gjeterne i Mongolia. Sikkert en krevende livsstil, men man slipper hvertfall all plastemballasjen.
Vis hele sitatet...
Sikkert riktig for deg å kun spise kjøtt om det gjør at du føler deg bra og om tester hos legen sier at alt ser bra ut. Er flere som sier de er kvitt sykdommer og lidelser og føler de har mer energi og overskudd når de kun spiser kjøtt.

Tørrmodning. Vet ikke helt hva jeg synes om det. Smaken blir jo veldig bra. Men det blir også relativt mye svinn. En skal jo fjerne det ytterste laget som blir missfarget. Det blir kostbart men har du råd så kjør på. Men kanskje verdt å tenke litt på dette med svinn, for det blir jo noen kilo kjøtt på deg i året iom at du bare spiser kjøtt. Da er det kanskje ekstra greit å tenke lavt avtrykk?

Bo på et småbruk er drømmen til mange. Men det blir jo ikke en nomadisk livsstil akkurat. Småbruk har kanskje ikke engang sæter eller skikkelig fjellbeite, kanskje bare noen "gressflekker" rundt tunet. Er vel kommet krav også rundt hjemmeslakting, du må få godkjent alt fra slaktebenk til overflater og avrenning tror jeg. Kjenner ikke detaljene men har hørt bekjente nevne noe slikt.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Bo på et småbruk er drømmen til mange. Men det blir jo ikke en nomadisk livsstil akkurat. Småbruk har kanskje ikke engang sæter eller skikkelig fjellbeite, kanskje bare noen "gressflekker" rundt tunet. Er vel kommet krav også rundt hjemmeslakting, du må få godkjent alt fra slaktebenk til overflater og avrenning tror jeg. Kjenner ikke detaljene men har hørt bekjente nevne noe slikt.
Vis hele sitatet...
Bare hvis du skal selge. Selv kan du spise dyret med ull og klauver på om du vil.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tørrmodning. Vet ikke helt hva jeg synes om det. Smaken blir jo veldig bra. Men det blir også relativt mye svinn. En skal jo fjerne det ytterste laget som blir missfarget. Det blir kostbart men har du råd så kjør på. Men kanskje verdt å tenke litt på dette med svinn, for det blir jo noen kilo kjøtt på deg i året iom at du bare spiser kjøtt. Da er det kanskje ekstra greit å tenke lavt avtrykk?
Vis hele sitatet...
Hva tenker du blir svinn? Det eneste som forsvinner er vann. Protein og fett innholdet er stort sett uendret selv etter 11 uker. Man skjærer gjerne av skorpen, det er sant, men jeg spiser det glatt i stedet for å kaste det. Litt tyggemotstand da, trim for tenna

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Bo på et småbruk er drømmen til mange. Men det blir jo ikke en nomadisk livsstil akkurat. Småbruk har kanskje ikke engang sæter eller skikkelig fjellbeite, kanskje bare noen "gressflekker" rundt tunet. Er vel kommet krav også rundt hjemmeslakting, du må få godkjent alt fra slaktebenk til overflater og avrenning tror jeg. Kjenner ikke detaljene men har hørt bekjente nevne noe slikt.
Vis hele sitatet...
Jeg mente enten småbruk eller en nomadisk livsstil, ikke at de to er det samme. Nomadisk blir å leve på de produktene dyra gir (melk og kjøtt) mens du gjeter dem gjennom store slettelandskap.

Hadde aldri drevet småbruk for profitt, for da er det helt andre krav enn om det er til egen husholdning.

Sitat av *pi Vis innlegg
Men blir dere ikke helt sinnsykt lei? Det finnes jo så mye god mat!
Vis hele sitatet...
Det er en følelse av velvære jeg ikke helt kan forklare med mindre du har prøvd det. Etter en stund blir man hektet på denne følelsen. Kombinasjonen av stabilt blodsukker, varig metthet samt null oppblåsthet eller mageknipe. Har alltid lurt på hvordan rovdyr kan gå dagesvis uten mat, men etter å ha spist sånn selv skjønner jeg det.

Men det er ikke til å skjule at underholdningsverdien til maten går betraktelig ned. Kan godt spise pizza en kveld, men da føler jeg meg mer slapp og døsig etter måltidet.

Spis for å leve kontra lev for å spise
Sist endret av andlov5000; 12. september 2021 kl. 09:40.
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Hva tenker du blir svinn? Det eneste som forsvinner er vann. Protein og fett innholdet er stort sett uendret selv etter 11 uker. Man skjærer gjerne av skorpen, det er sant, men jeg spiser det glatt i stedet for å kaste det. Litt tyggemotstand da, trim for tenna
Vis hele sitatet...
Ja det vann som fordamper under modningen, men det er jo ikke svinnet. Svinnet jeg snakker om er avskjæret du får når du renskjærer kjøttet og fjerner den ytre missfargede delen. Btw. Det skal ikke spises.

Du kan jo forsøke å veie kjøttet når du tar det ut av tørrmodning, og etter at kjøttet er renskåret. Da vil du selv se og måle hvor mye svinn det blir. Skorpen kan bli alt fra millimeter tykk til centimeter tykk. Jo lengre du modner jo tykkere blir det ytre laget du må fjerne men jo mer endres smaken i kjøttet.

Du spiser avskjæret? Hvorfor i alle dager? Det smaker jo helt skrekkelig. En annen ting er jo at det er neppe spesielt bra for deg å spise det. I det ytre laget så vil det være ting som du ikke er ment spise. Kanskje noen kan sin kjemi bedre enn meg og kan opplyse om alt hva som er på det ytre laget men jeg kan si dette; smaken alene er et signal til hjernen vår at dette skal vi på ingen måte spise. Det blir jo en slags levende kultur utenpå kjøttet når det tørrmodnes. Og den vokser jo lengre kjøttet modnes. Om det er sopper eller bakterier aner jeg ikke. Men det kan ikke være bra å spise det, for det er virkelig en smak du ønsker å unngå. Virkelig.

Dessuten, du modner jo for bedre smak og høyere opplevd kvalitet. Da gir det jo ingen mening å spise avskjæret, for det smaker virkelig vondt.


Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Jeg mente enten småbruk eller en nomadisk livsstil, ikke at de to er det samme. Nomadisk blir å leve på de produktene dyra gir (melk og kjøtt) mens du gjeter dem gjennom store slettelandskap.

Hadde aldri drevet småbruk for profitt, for da er det helt andre krav enn om det er til egen husholdning.
Vis hele sitatet...
Aahh. Makes sense.
Sist endret av _abc_; 12. september 2021 kl. 10:20.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du spiser avskjæret? Hvorfor i alle dager? Det smaker jo helt skrekkelig. En annen ting er jo at det er neppe spesielt bra for deg å spise det. I det ytre laget så vil det være ting som du ikke er ment spise. Kanskje noen kan sin kjemi bedre enn meg og kan opplyse om alt hva som er på det ytre laget men jeg kan si dette; smaken alene er et signal til hjernen vår at dette skal vi på ingen måte spise. Det blir jo en slags levende kultur utenpå kjøttet når det tørrmodnes. Og den vokser jo lengre kjøttet modnes. Om det er sopper eller bakterier aner jeg ikke. Men det kan ikke være bra å spise det, for det er virkelig en smak du ønsker å unngå. Virkelig.

Dessuten, du modner jo for bedre smak og høyere opplevd kvalitet. Da gir det jo ingen mening å spise avskjæret, for det smaker virkelig vondt.
Vis hele sitatet...
Spørs helt på hvor lenge det har hengt. 2 uker så er avskjæret null stress å spise. Jeg kvernet noe avskjær som hadde hengt mer enn 8 uker og lagde pølser av det. Synes de rimelig gode for å koste så lite (betaler 20 kr kg for avskjær). Er det åpenbart mugg på det ville jeg ikke brukt det, men har ikke merka noe problemer av å spise det hvertfall. Usikker på om tørrmodning blir en type fermentering, men isåfall gir det mening at det ikke er direkte helseskadelig, men en spesiell smak, det har det definitivt. Kan ikke si at jeg synes det smaker vondt, men det er en intens nøttesmak.
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Jeg mente enten småbruk eller en nomadisk livsstil, ikke at de to er det samme. Nomadisk blir å leve på de produktene dyra gir (melk og kjøtt) mens du gjeter dem gjennom store slettelandskap.
Vis hele sitatet...
Dette funker jo ikke i Norge hvis du ikke har beiterett til dyra dine. Men du tenkte kanskje å flytte?

Hadde aldri drevet småbruk for profitt, for da er det helt andre krav enn om det er til egen husholdning.
Vis hele sitatet...
De fleste med småbruk sender dyra til slakt på et slakteri. Du kan selge kjøtt direkte til kunder også hvis du vil det, du kan få tilbake dine egne dyr ferdig slaktet og partert og levere dem pakket. Leverer du dem ut med en gang så trenger du ikke noen fasiliteter.

Kravene til drift ellers er selvsagt like om du skal selge eller ei.
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Jeg mente enten småbruk eller en nomadisk livsstil, ikke at de to er det samme. Nomadisk blir å leve på de produktene dyra gir (melk og kjøtt) mens du gjeter dem gjennom store slettelandskap.
Vis hele sitatet...
Slik Samene levde? (lever?)
Sitat av *pi Vis innlegg
Dette funker jo ikke i Norge hvis du ikke har beiterett til dyra dine. Men du tenkte kanskje å flytte?


De fleste med småbruk sender dyra til slakt på et slakteri. Du kan selge kjøtt direkte til kunder også hvis du vil det, du kan få tilbake dine egne dyr ferdig slaktet og partert og levere dem pakket. Leverer du dem ut med en gang så trenger du ikke noen fasiliteter.

Kravene til drift ellers er selvsagt like om du skal selge eller ei.
Vis hele sitatet...
Ja nei hvordan det i praksis skulle fungert å begynt å gjete dyr rundt i villmarken uten konsesjon er jeg usikker på. Er bare en drøm som sagt, ikke noe jeg har planlagt. Alt jeg vet er at det går an å leve sånn. Sånn som samene ja.

Er det samme krav om du slakter selv eller sender det på slakteri? Nå tenker jeg på hygiene standarder og foredlingen og pakking av kjøttet. Måten og avlive dyret på er lovbestemt såvidt meg bekjent.
Men ingen kommer vel og arresterer meg om jeg slakter ei høne på et øde gårdstun uten å bruke plasthansker?
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Er det samme krav om du slakter selv eller sender det på slakteri? Nå tenker jeg på hygiene standarder og foredlingen og pakking av kjøttet. Måten og avlive dyret på er lovbestemt såvidt meg bekjent.
Men ingen kommer vel og arresterer meg om jeg slakter ei høne på et øde gårdstun uten å bruke plasthansker?
Vis hele sitatet...
Kravene til drift av gården er selvsagt de samme.

Kravene til slakt er annerledes om du skal selge kjøttet. Da må du ha godkjente lokaler og prosedyrer. Det gjelder pakking og oppbevaring også. Måten man typisk gjør det på er at du tar bestillinger på forhånd og henter alt slaktet på slakteriet en gitt dag. Så leverer du det ut den dagen, i eskene det kom i. Da trenger du ikke noe pakkeri eller lager.


Skal du spise det selv, er det ingen regler for det. Du må selvsagt følge dyrevelferdregler under avlivningen. Å avlive en høne er ikke så vanskelig, men den skal bedøves dersom ikke avlivningsmetoden medfører øyeblikkelig død. I praksis: Gi den et kakk i hodet med baksiden av øksen før du kapper av hodet.
Sist endret av *pi; 12. september 2021 kl. 12:24.
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Spørs helt på hvor lenge det har hengt. 2 uker så er avskjæret null stress å spise. Jeg kvernet noe avskjær som hadde hengt mer enn 8 uker og lagde pølser av det. Synes de rimelig gode for å koste så lite (betaler 20 kr kg for avskjær). Er det åpenbart mugg på det ville jeg ikke brukt det, men har ikke merka noe problemer av å spise det hvertfall. Usikker på om tørrmodning blir en type fermentering, men isåfall gir det mening at det ikke er direkte helseskadelig, men en spesiell smak, det har det definitivt. Kan ikke si at jeg synes det smaker vondt, men det er en intens nøttesmak.
Vis hele sitatet...
Etter 2 uker så er det jo ikke spesielt mye "skorpe" på kjøttet. Men etter 4+ uker så har kjøttet en helt annen farge, og et tykt ytre lag som sikkert er sopper eller bakteriekultur eller noe slikt. Det smaker virkelig høgg. Fargen kan faktisk får et markant grønnskjær noen plasser.

Den nøttesmaken du nevner, det trenger jo inn i kjøttet også og er jo det som gjør det renskårne kjøttet så etterspurt, men jo lengre det tørrmørnes jo flere smaker blir det. Etter ca 3 til 4 uker så begynner smaken å gå fra nøtteaktig til mer en slags gammelmodnet ostesmak. Og da det blir fort en smak en må venne seg til å like.

For all del, om du ikke er blitt dårlig av å spise avskjæret går det kanskje bra å fortsette. Men jeg ville nok sjekket feks med en slakter for sikkerhetsskyld. Kan hende du bygger opp feks en skadelig bakteriekultur i magen om du fortsetter å dytte i deg avskjæret? Eller kanskje noen av forumets kjeminerds eller skolerte kokker kjenner til om det er egnet som mat for mennesker?

Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Ja nei hvordan det i praksis skulle fungert å begynt å gjete dyr rundt i villmarken uten konsesjon er jeg usikker på. Er bare en drøm som sagt, ikke noe jeg har planlagt. Alt jeg vet er at det går an å leve sånn. Sånn som samene ja.
Vis hele sitatet...
Tror nok du må se etter annet enn småbruk. For på småbruk så er det gjerne ikke ikke beiterett. Du har vel stort sett kun det "rundt tunet".

Men selv om du finner en gård med flott fjellbeite så er det vel i praksis ingen som lever på den måten lengre. For dyra skal jo hjem till gårds før snøen legger seg, og da må du ha fått klart vinterfôr til dyra. I praksis betyr det at mens dyra er til fjells så sitter du i en traktor og slår gress og stabler rundballer, tømmer gjødselkjeller og gjør klart til neste slått. Det er ikke mye tid til å "henge på fjellet".

Samene flytter vel mellom 2 beiteområder. Fra innlandet til kysten. Men de er vel til fjells bare i perioder og resten av tiden er de i sitt vanlige hus som alle andre? Men ingen kan velge å bare bli same med rein. Den retten må arves tror jeg.

Om du kjøper stort gårdsbruk utenlands feks nord el sør amerika så kan du vel i praksis få til drømmen. Men det blir vel med gårder der som ellers, at jo større areal jo mer koster det?

Om du vil leve urfolklivet så er det kanskje enklere å bli fangstmann og samler i nord norge der de har uendelig mye statlig grunn? Sålenge du flytter teltet ditt ofte nok i hht reglene og har rett til å jakte/fiske/sanke så trenger du i teorien ikke veldig mye penger. Du kan vel også søke sysselmmannen på svalbard om å få disponere en fangsthytte på svalbard. Da kan du fiske, jakte og leve av naturen, langt fra folk og kjenne på hvordan livet engang var. Tror det åpent for at alle kan søke, det er dog begrenset antall hytter så du må kanskje søke noen ganger for å bli en av de heldige.

Kan du leve fangstmannlivet på egen grunn blir jo alt enklere, eller kanskje du kan kjøpe deg rettighetene til fangstmann og samlerlivet hos en som alt eier sin egen grunn, jaktrett og fiskerett i innsjøer? Kanskje du i det minste kan få til noe sånn som ett års tid slik at du får testet ut drømmen? Om du ikke søpler til og griser det til så er det sikkert noen som er villig til å gi deg den muligheten i bytte mot en håndfull penger?
Jeg har sett en del videoer om tørr modning av kjøtt. Alt fra 20-30 dager og opptil 80-90.
Det er vanlig å veie det før og etter. En ikke uvesentlig del av svinnet er fra fuktighet som fordamper.

Så mister man selvsagt noe i at man trimmer bort "skorpen" men det er ikke alle som skjærer bort veldig mye.
Har ikke smakt noe modnet over 30 dager, men selv det syns jeg bli for mye. Det er en ganske intens smak.
Sist endret av vindaloo; 12. september 2021 kl. 13:28.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tror nok du må se etter annet enn småbruk. For på småbruk så er det gjerne ikke ikke beiterett. Du har vel stort sett kun det "rundt tunet".
Vis hele sitatet...
Nei. Et småbruk er en liten gård som er for liten til å drive med en normal inntekt. De har typisk store nok til å brødfø familien på den tiden folk laget mat til seg selv, og det kan de fremdeles. De har typisk både dyrket mark og beiter nok til en liten flokk sauer f eks, og ofte en støl på fjellet også. Jeg bor på et småbruk, og kunne uten problemer fødd på meg selv og familien, hadde det ikke vært for at jeg ikke gidder å kun spise sau, hjort og poteter. Hadde jeg drevet skikkelig kunne jeg fødd mange flere, men jeg kan ikke levere til slakt og få noen levelig inntekt av det.
Sist endret av *pi; 12. september 2021 kl. 13:40.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tror nok du må se etter annet enn småbruk. For på småbruk så er det gjerne ikke ikke beiterett. Du har vel stort sett kun det "rundt tunet".

Men selv om du finner en gård med flott fjellbeite så er det vel i praksis ingen som lever på den måten lengre. For dyra skal jo hjem till gårds før snøen legger seg, og da må du ha fått klart vinterfôr til dyra. I praksis betyr det at mens dyra er til fjells så sitter du i en traktor og slår gress og stabler rundballer, tømmer gjødselkjeller og gjør klart til neste slått. Det er ikke mye tid til å "henge på fjellet".

Samene flytter vel mellom 2 beiteområder. Fra innlandet til kysten. Men de er vel til fjells bare i perioder og resten av tiden er de i sitt vanlige hus som alle andre? Men ingen kan velge å bare bli same med rein. Den retten må arves tror jeg.

Om du kjøper stort gårdsbruk utenlands feks nord el sør amerika så kan du vel i praksis få til drømmen. Men det blir vel med gårder der som ellers, at jo større areal jo mer koster det?

Om du vil leve urfolklivet så er det kanskje enklere å bli fangstmann og samler i nord norge der de har uendelig mye statlig grunn? Sålenge du flytter teltet ditt ofte nok i hht reglene og har rett til å jakte/fiske/sanke så trenger du i teorien ikke veldig mye penger. Du kan vel også søke sysselmmannen på svalbard om å få disponere en fangsthytte på svalbard. Da kan du fiske, jakte og leve av naturen, langt fra folk og kjenne på hvordan livet engang var. Tror det åpent for at alle kan søke, det er dog begrenset antall hytter så du må kanskje søke noen ganger for å bli en av de heldige.

Kan du leve fangstmannlivet på egen grunn blir jo alt enklere, eller kanskje du kan kjøpe deg rettighetene til fangstmann og samlerlivet hos en som alt eier sin egen grunn, jaktrett og fiskerett i innsjøer? Kanskje du i det minste kan få til noe sånn som ett års tid slik at du får testet ut drømmen? Om du ikke søpler til og griser det til så er det sikkert noen som er villig til å gi deg den muligheten i bytte mot en håndfull penger?
Vis hele sitatet...
Mange bra tips her, takk. Ja altså jakt og fiske er også desidert noe jeg har tenkt på også. Eneste nedsiden med det er at jeg ikke kan velge og vrake i hva slags dyr jeg har på tallerkenen. Må ha mye fett i kosten min hvertfall, og sel, hval og fet fisk er det jo mye av i nord så ingen dum idé du skisserer her.
Jeg syntes rett og slett det er litt synd når folk kun har et funksjonelt syn på kosthold og glemmer nytelse
Håper dere bruker litt løk/hvitløk, kanskje litt vin og f.eks litt urter når dere tilbreder alt det kjøttet
Og kanskje unner dere et lite glass vin eller en øl til alt det "deilige" kjøttet
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hva om et funksjonelt syn gir nytelse
Sitat av Gloss Vis innlegg
Jeg syntes rett og slett det er litt synd når folk kun har et funksjonelt syn på kosthold og glemmer nytelse
Håper dere bruker litt løk/hvitløk, kanskje litt vin og f.eks litt urter når dere tilbreder alt det kjøttet
Og kanskje unner dere et lite glass vin eller en øl til alt det "deilige" kjøttet
Vis hele sitatet...
Jeg kan si meg enig i at det ikke er feil å nye av og til. For meg har godt marmorert kjøtt, litt saltet, blitt rene festmåltidet. Jeg nyter det hver jævla gang jeg spiser det, selv om det er den 7.ende dagen på rad. Jeg spør meg selv jevnlig om hvordan dette er mulig men det er faktisk det. Smaksløkene har en morsom tendens til å avvende seg behovet for sterkt krydret mat o.l. Ikke at jeg ikke liker urter og diverse løkvekster, men jeg synes det er merkverdig hvor lett det er å tilfredsstille seg med svært enkel kost, så lenge det smaker godt og metter. En dram whisky etter et særdeles fettholdig måltid er ei å forakte.

Hvis jeg utelukkende fokuserer på nytelse i form av smak går det gjerne i iskrem, sjokolade, vingummi og diverse kake og gjærbakst. Men denne maten har en nedside, en slags hang-over som kan være søvndyssende og sløvende. Er det på kvelden så greit nok, da skal man sove uansett, men kjipt å redusere energinivåene jevnlig bare for å få en dopamin boost.
Sist endret av andlov5000; 12. september 2021 kl. 22:05.
@andlov5000 Du får sende Pi en PM, kanskje hun kan guide deg til et egnet småbruk eller kanskje leie ut jakt/fiskerett og teltplass? Eller kanskje hun vet andre som kunne tenkt seg å leie ut noe slikt? Worst case sier hun jo bare "nei fuck off m/seg". I beste fall kan du leve fangstmannlivet før du aner.
Sist endret av _abc_; 13. september 2021 kl. 19:18.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
@andlov5000 Du får sende Pi en PM, kanskje hun kan guide deg til et egnet småbruk eller kanskje leie ut jakt/fiskerett og teltplass? Eller kanskje hun vet andre som kunne tenkt seg å leie ut noe slikt? Worst case sier hun jo bare "nei fuck off m/seg". I beste fall kan du leve fangstmannlivet før du aner.
Vis hele sitatet...
Jeg selger ikke!! Småbruk er visstnok det mest søkte ordet på finn. Men det bør jo være mulig å få tak i, de legges jo ned an masse.
Sist endret av *pi; 13. september 2021 kl. 19:33.
Jeg innbiller meg at på Finnmarksvidda er det litt som i Det ville vesten.
Kjøp et gevær, finn et fint beiteområde og bekjemp enhver same som prøver seg.
Bare kjøtt? Ingen poteter, frukt og grønt, søtsaker på lørdager? Må da bli kjedelig å det lange løp.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg innbiller meg at på Finnmarksvidda er det litt som i Det ville vesten.
Kjøp et gevær, finn et fint beiteområde og bekjemp enhver same som prøver seg.
Vis hele sitatet...

Hehe ja det føles kanskje like langt unna i det minste. Det aller meste av natur i Finnmark er statlig eid. Og tror jeg har lest at samene ikke formelt eller juridisk eier områdene der reinsdyrene beiter. De har bare hevdvunnet rett til å bruke dem. Samene vil neppe bry seg om du lever ditt fangstmannsliv på finnmarksvidda om du bare oppfører deg og viser hensyn.

Ellers er jo jakttidspunkt for forskjellige arter godt regulert i hele landet både for småvilt og storvilt. Mens fiske i innsjøer kan skje hele året kan feks fiske i elver etter laks kun skje i bestemte perioder og med utvidet innkjøpte rettigheter.

Det har jo skrevet en bok eller laget en dokumentar om en som levde fangstmannsliv i innlandet for noen år tilbake. Så det er nok mulig å få til om bare ønsket er dypt nok. Selv tenker jeg vel at slikt kan høres eventyrkult ut som en ide eller strøtanke. Men den dagen en først står der langt til fjells og skal leve av naturen så er det ikke sikkert sjarmen lever opp til drømmen.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
@andlov5000 Du får sende Pi en PM, kanskje hun kan guide deg til et egnet småbruk eller kanskje leie ut jakt/fiskerett og teltplass? Eller kanskje hun vet andre som kunne tenkt seg å leie ut noe slikt? Worst case sier hun jo bare "nei fuck off m/seg". I beste fall kan du leve fangstmannlivet før du aner.
Vis hele sitatet...
Har familie som driver med kyr så kan besøke de i første omgang. Neste blir vel å ta jegerprøven Er vel uavhengigheten ved det hele som appellerer, men det er selvsagt vanskelig å gjøre noe sånt mutters alene, lettere om man er en liten gjeng likesinnede. Alternativt får jeg vel melde meg på Jakten på kjærligheten.
Sist endret av andlov5000; 14. september 2021 kl. 02:03.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Finnes det noen norske forskere/eksperter på dette emnet? Har lyst til å invitere en til podcasten min