Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 4095
Jeg har nå røyket hasj nesten hver dag i snart 1år. Jeg har 100% jobb jeg snart er ferdig med og har fått ny jobb etter sommeren. Har alt på stell men noen kompiser nevner at jeg røyker for mye/ofte.

Jeg røyker aldri på dagtid, pleier bare røyke en etter jeg er ferdig med alle gjøremål for dagen. Typ kl 19:00-20:00. I helgene blir det jo selvfølgelig påfyll et par ganger siden jeg er våken mye lengre.

Jeg røyker som regelen en halv joint om gangen med gjerne 0,2-0,3 i hver joint.

Jeg har jo også dager innimellom hvor timeplanen ikke tillater det og jeg synes ikke det er noe problem.

Burde jeg bekymre meg for dette? Jeg kjenner ikke på noe behov for å ruse meg mer enn jeg gjør nå. liker bare å slappe av på kveldene
Følg din egen magefølelse på hva som er riktig for deg. Det som er riktig for dine kompiser er riktig for de tenker jeg. Det er vel en kameratslig bekymring. Men som du sier virker det ikke å komme i veien for resten av livet ditt . Bra du har venner som tør å si ifra og som bryr seg om seg
Sist endret av Jerna; 21. juni 2021 kl. 15:21.
Hvor ofte/mye er ikke like viktig som hvordan det påvirker deg.
Jeg har jo også dager innimellom hvor timeplanen ikke tillater det og jeg synes ikke det er noe problem.
Jeg røyker aldri på dagtid, pleier bare røyke en etter jeg er ferdig med alle gjøremål for dagen.


Høres ikke ut som det er for mye, men går det utover daglige og viktige gjøremål, jobb osv så blir det for mye selv om det bare er 2 dager i uka
Kanskje du burde være bekymret for at du ikke klarer å ta egne avgjørelser? Neida, joda.

Er røykinga et problem for deg? Du vil da selvfølgelig si at det ikke gjør det, slik ståa er idag og vipps, der har du svaret ditt.

Og forresten, hvorfor trenger du bekreftelse fra freak? Trumfer vi dine venner? (:
JEHB's Avatar
Trådstarter
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Kanskje du burde være bekymret for at du ikke klarer å ta egne avgjørelser? Neida, joda.

Er røykinga et problem for deg? Du vil da selvfølgelig si at det ikke gjør det, slik ståa er idag og vipps, der har du svaret ditt.

Og forresten, hvorfor trenger du bekreftelse fra freak? Trumfer vi dine venner? (:
Vis hele sitatet...
Anonyme på nettet Trumfer alltid mine venner ) Takk for svar folkens! Føler ikke det er problem for meg. Heller motsatt. Har aldri hatt det så bra som det siste året!
Ingenting slår følelsen av en velfortjent blås etter dagens gjøremål. Enten om det er en mandag, eller lørdag.
Jeg startet å røyke i 2012 og sakte, men sikkert ble det så å si hver dag. De siste 5 årene har jeg røyket hver dag. Helt siden 2012 har jeg hatt fulltidsjobb hvor jeg aldri har vært forsinket (bortsett fra trafikk og folk som ikke kan kjøre på vinteren). Akkurat som deg har jeg kun røyket på kveldene, aldri rett før jobb eller mens jeg jobber, men fortsatt hver dag etter jobb.
Hvis du jobber like bra og det ikke er noe å utsette på så ville jeg ikke vært bekymret for røykingen din.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Daglig røyking er for mye, men om man gidder å bry seg om at det er for mye er noe annet.

Fort gjort å bagatellisere å tenke at det er harmløs kveldskos men så sitter'u der ti år seinere da og har røyka på deg angst og psykoser. Skjer mange det.. Men ikke alle! Noen skjer det etter tjue år og noen aldri.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Daglig røyking er for mye, men om man gidder å bry seg om at det er for mye er noe annet.

Fort gjort å bagatellisere å tenke at det er harmløs kveldskos men så sitter'u der ti år seinere da og har røyka på deg angst og psykoser. Skjer mange det.. Men ikke alle! Noen skjer det etter tjue år og noen aldri.
Vis hele sitatet...
Fortell oss istedet hvorfor daglig røyking blir for mye, enn at det bare er det. Jeg tror du egentlig ikke har peiling på hva du snakker om.

Blir man sånn av å drikke 1 øl hver kveld også, eller gjelder det bare hasj?
Sist endret av Superspurv; 21. juni 2021 kl. 16:57.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Daglig røyking er for mye, men om man gidder å bry seg om at det er for mye er noe annet.

Fort gjort å bagatellisere å tenke at det er harmløs kveldskos men så sitter'u der ti år seinere da og har røyka på deg angst og psykoser. Skjer mange det.. Men ikke alle! Noen skjer det etter tjue år og noen aldri.
Vis hele sitatet...
Eller var det kanskje angsten som gjorde at man gikk til cannabis for å søke ro?

Det eneste jeg angster av ved cannabis bruk er å bli tatt av politiet.
Å gå å se seg over skuldra konstant det er jo ganske påvirkende for psyken til folk vil jeg påstå.
New generation
colakork's Avatar
Du burde høre på kompisene dine, ikke fei meningene dems unna men ta dems mening til stor betraktning ifh hva du gjør med meningene du får herfra.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Daglig røyking er for mye, men om man gidder å bry seg om at det er for mye er noe annet.

Fort gjort å bagatellisere å tenke at det er harmløs kveldskos men så sitter'u der ti år seinere da og har røyka på deg angst og psykoser. Skjer mange det.. Men ikke alle! Noen skjer det etter tjue år og noen aldri.
Vis hele sitatet...
Er vel heller du som krisemaksimerer her. Hvis terrenget hadde stemt litt overens med virkeligheten du beskriver ville vi nok sett betydelig flere psykotiske kriser på samfunnsnivå.

Kjenner mange som har røyka hver dag i årevis uten problemer og har inntrykk av at dette er det vanlige. Kjenner også folk med schizofreni-lidelser som kan bruke cannabis med måte. De jeg vet om som fikk problemer begynte alle på ungdomsskolen og ingen tok høyere utdannelse.

Blir fort kids som grønner ut som skriver på nett og ikke Tommy som røyker nattings nummer to tusen.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Og til trådstarter; du har ingenting å skamme deg over med mengdene du beskriver når du er i full jobb.
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Fortell oss istedet hvorfor daglig røyking blir for mye, enn at det bare er det. Jeg tror du egentlig ikke har peiling på hva du snakker om.

Blir man sånn av å drikke 1 øl hver kveld også, eller gjelder det bare hasj?
Vis hele sitatet...
Trodde det var almennkjent. Høres ut som det er du som ikke har så peiling på hva du snakker om.. .

En etter en har folk i kretsen min forsvunnet og slutta fordi de fikk enten vrangforestillinger og langvarige psykoser eller hemmende angst. Da er det snakk om folk som har røyka uproblematisk i alle år til de en dag bare plutselig ikke tåler det mere. Det skjedde meg også og om det var fordi jeg hadde schizofreni latent eller ikke vet jeg ikke men hvordan i huleste skal man uansett vite om en tremenning eller tippoldefar har vært latente for det, det er umulig å vite! Hadde jeg visst at risikoen var så stor hadde jeg redusert forbruket mitt til helger. Nå tåler jeg ikke ett eneste trekk engang og er aldri ute blandt folk lenger p.g.a angst og senskader fra to lange psykoser...
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Fortell oss istedet hvorfor daglig røyking blir for mye, enn at det bare er det. Jeg tror du egentlig ikke har peiling på hva du snakker om.

Blir man sånn av å drikke 1 øl hver kveld også, eller gjelder det bare hasj?
Vis hele sitatet...
Fordi cannabis (mer konkret THC) er et psykoaktivt stoff (som lsd, sopp osv også) som påvirker og endrer hjernen. Høy og unaturlig boost av dopaminnivåene endrer også hjernens normale synapser.

Du trenger ikke gå lengre enn freakforum for å lese om haugetall av folk som har fått psykose og andre langvarige psykiske problemer av å røyka hasj i mange år men om du er interessert i forskning og sånn så kan du lese

[url="https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/cannabis-oker-risikoen-for-psykose/"]Norsk Helseinstitutt - "Cannabis øker risikoen for psykose["/URL]

Forsker ved Senter for rus- og avhengighetsforskning (SERAF) - "Blandingsbruk av flere rusmidler er den største risikofaktoren for rusutløst psykose, mens cannabis er det eneste rusmiddelet som øker risikoen for primær psykose"

Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS) - "Cannabis som dyrkes frem i dag har et høyere innhold av det rusgivende stoffet THC og et lavere innhold av det psykose- og angstdempende stoffet CBD. Mye tyder derfor på at man er mer utsatt for psykose med cannabis som produseres i dag enn tidligere."

Professor ved Universitetet i Oslo - "Gode studier fra New Zealand, Sverige og Amsterdam viser at hasj kan gi risiko for psykiske lidelser. "

"Risiko for schizofreni øker med 700 prosent hos personer som bruker cannabis."

Avdeling for forskning, strategi og utvikling ved Sykehuset Asker og Bærum HF - “Fortsetter cannabisbruken å være så utbredt som blant ungdom i Norge i dag, vil vi nok få en økning i forekomsten av schizofreni de neste ti årene".


Helsedirektoratet -
"Det er funnet en sammenheng mellom bruk av cannabis i ungdomstiden og senere utvikling av schizofreni og psykosesymptomer."


"Studier har funnet en sammenheng mellom cannabisbruk og en rekke psykiske lidelser, som for eksempel angst, depresjon og maniskhet."

"Cannabisbruk er knyttet til økt risiko for senere å utvikle psykoselidelser."

"En rekke studier har påvist en dobling av risiko i gruppen som har brukt cannabis fem ganger eller mer. Blant tunge brukere er risikoen høyere. "

"Blandt de som bruker mye cannabis har tre ganger høyere risiko for psykoseliknende opplevelser. "

"Beregninger tyder på at drøyt 10 prosent av schizofrenitilfellene i verden kunne vært unngått hvis ingen røykte cannabis."


"Folkeopplysningsavisen for psykisk helse og rus - Bruk av cannabis kan utløse psykiske lidelser som angst, depresjon og i noen tilfeller psykose og schizofreni. Det er også forbundet med stor økt risiko for høyt blodtrykk, hjerteinfarkt, hjerneslag, kronisk hoste, luftveisinfeksjoner og lungekreft."

"Hjernens «gledesstoff» gir marihuana-misbrukere angst"

Det er ikke meninga å drive skremselspropaganda men rett skal være rett. Har vært procannabis i alle år som både storforbruker, selger og senere til medisinsk bruk. Selvom noen typer medisinsk marihuana brukes for å dempe angst og psykiske lidelser er det typer med høyt CBD innhold og lavere THC innhold, mens hasjen og weeden man får på et marked for å ruse seg har mest mulig THC som er det psykoaktive stoffet. Med fast bruk lagrer stoffet seg i fettvevet i hjernen og det sier seg selv at å hele tida være påvirka av et psykoatkivt og hallusinogent stoff ikke er bra. Det er 2 av 100 som får psykiske bivirkninger men av de 100 gjelder de som bare tar seg en blås på fest også, som er den største gruppen. Blandt de som røyker fast er risikoen mye høyere. Alt med måte er det eneste jeg prøver å si
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor ikke ta en tre ukers pause? Da klarner du opp, og du innser kanskje at det er andre ting som er like sjill som å røyke. Kanskje du føler deg bede, mer opplagt, klar for å være mer sosial (istedet for å tenke at det er diggest å sitte hjemme å sjille halvskakk) etc.

Røyker man daglig så blir man keen daglig, slutter/pauser man, så kan man få en aha opplevelse og innse at det livet er fett uten jay også.

Kanskje innser du at Stonerlivet er kulest, uansett Sundt med pause
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er ikke meninga å drive skremselspropaganda men rett skal være rett.
Vis hele sitatet...
Vet du hva jeg tror da? Jeg tror som oftest det er mennesker med svak psyke og psykiske problemer som søker rus, og problemene kommer deretter.

For eksempel - Jeg tror at et velstående menneske fra et velstående miljø ikke har de samme bivirkningene av et gitt stoff X sammenliknet med et menneske som har opplevd omsorgsvikt, vold i hjemmet, fattigdom, ensomhet, uavhengig av hvilket psykoaktivt stoff som blir inntatt. Majoriteten av rusbrukere tror jeg er fra sistnevnte, som gjør sammenlikningen umulig.

Du skriver alt med måte. Det er DIN definisjon at "røyke hver dag" blir for mye.

La meg stille spørsmålet annerledes. Du har 7 joints til disposisjon per uke. Du kan enten velge å ta en hver kveld før du skal legge deg, eller du kan ta alle 7 på en lørdag. Hva er verst, og hvorfor?
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Vet du hva jeg tror da? Jeg tror som oftest det er mennesker med svak psyke og psykiske problemer som søker rus, og problemene kommer deretter.

For eksempel - Jeg tror at et velstående menneske fra et velstående miljø ikke har de samme bivirkningene av et gitt stoff X sammenliknet med et menneske som har opplevd omsorgsvikt, vold i hjemmet, fattigdom, ensomhet, uavhengig av hvilket psykoaktivt stoff som blir inntatt. Majoriteten av rusbrukere tror jeg er fra sistnevnte, som gjør sammenlikningen umulig.

Du skriver alt med måte. Det er DIN definisjon at "røyke hver dag" blir for mye.

La meg stille spørsmålet annerledes. Du har 7 joints til disposisjon per uke. Du kan enten velge å ta en hver kveld før du skal legge deg, eller du kan ta alle 7 på en lørdag. Hva er verst, og hvorfor?
Vis hele sitatet...
Dette er jo velkjent blant de fleste at dette stemmer, vellykkede liv med sikkerhetsnett osv forhindrer avhengighet. Men her har jo kompiser faktisk synes det har blitt så gale at de har sagt ifra, ofte så har gutter også en veldig høyere terskel før man sier ifra om slikt så jeg vil tro dette forbruket til TS faktisk har en negativ innvirkning på livet hans. Det at han kanskje trekker seg vekk fra kamerater, blir mindre aktiv, isolerer seg mer, osv. Nå sier jeg ikke at dette skjer, men jeg ville tatt advarselene fra kompisene dine seriøst og eventuelt prøvde å roe ned på antall dager i uken, i det minst tatt meg en god pause på 3-4 uker og prøvd å få reflektert litt over livet.
JEHB's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jorg Vis innlegg
Dette er jo velkjent blant de fleste at dette stemmer, vellykkede liv med sikkerhetsnett osv forhindrer avhengighet. Men her har jo kompiser faktisk synes det har blitt så gale at de har sagt ifra, ofte så har gutter også en veldig høyere terskel før man sier ifra om slikt så jeg vil tro dette forbruket til TS faktisk har en negativ innvirkning på livet hans. Det at han kanskje trekker seg vekk fra kamerater, blir mindre aktiv, isolerer seg mer, osv. Nå sier jeg ikke at dette skjer, men jeg ville tatt advarselene fra kompisene dine seriøst og eventuelt prøvde å roe ned på antall dager i uken, i det minst tatt meg en god pause på 3-4 uker og prøvd å få reflektert litt over livet.
Vis hele sitatet...
Vil bare svare på dette med å si jeg er minst like sosial og isolerer meg ikke i det hele tatt. Det er vel helst han ene kompisen min som har sagt ifra på denne måten:
Du tror ikke du røyker litt ofte?

Men sånn som jeg ser det nå så synes jeg personlig at det ikke er et problem. Jeg har også mye selvinnsikt og kjenner flere som har tapt livet sitt til rusen. Ikke hasj rusen men gjerne tyngre stoffer. Jeg har for mye ting i livet jeg må gjøre edru og har ingen interesse om å ruse meg hele tiden.

Jeg leter konstant etter tegn til å roe det ned da jeg er veldig obs på dette. Derfor jeg tok å la ut innlegg her for å høre om dere delte de samme tankene som meg eller kompisen min. Ser det er ganske splittet her inne.

Jeg er også usikker på hvor seriøst kompisen min mente det da han nevnte det i en gruppechat i discord midt i en kamp hehe. Men reflekterer over alt og har tenkt mye over det.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
jeg har sånn tommelfingerregel om at hvis jeg begynner å tenke at jeg gjør noe for mye, så er det nok en grunn til det. det trenger ikke være for mye i den forstand at det er farlig eller noe, men at jeg selv synes at jeg ikke burde gjøre det så ofte.

kort sagt: lytt til magefølelsen din!
Sitat av Jorg Vis innlegg
Men her har jo kompiser faktisk synes det har blitt så gale at de har sagt ifra, ofte så har gutter også en veldig høyere terskel før man sier ifra om slikt så jeg vil tro dette forbruket til TS faktisk har en negativ innvirkning på livet hans.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg forteller 100 personer at jeg drikker alkohol hver dag, tror jeg flerparten av disse 100 vil kalle meg en alkoholiker.

I realiteten drikker jeg 1 øl om dagen. Er jeg da alkoholiker? Nei.

Problemet her er at alle som ikke bruker rusmidler vil si at en som bruker rusmidler hver dag har et alvorlig problem. Punktum. Men hva med mengde, hyppighet osv? Hvorfor skal ikke det ha noe å si?

Og hvorfor har man et problem hvis man røyker hasj hver dag, men ikke hvis man går på sovemedisiner hver dag, til sammenlikning?


Jeg prøver ikke å krangle her, men jeg vil at folk skal forstå poenget mitt.Hvis kompisene til TS er streighte mennesker så føler jeg de ikke er kvalifisert til å bekymre seg for mye.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Vet du hva jeg tror da? Jeg tror som oftest det er mennesker med svak psyke og psykiske problemer som søker rus, og problemene kommer deretter.

For eksempel - Jeg tror at et velstående menneske fra et velstående miljø ikke har de samme bivirkningene av et gitt stoff X sammenliknet med et menneske som har opplevd omsorgsvikt, vold i hjemmet, fattigdom, ensomhet, uavhengig av hvilket psykoaktivt stoff som blir inntatt. Majoriteten av rusbrukere tror jeg er fra sistnevnte, som gjør sammenlikningen umulig.

Du skriver alt med måte. Det er DIN definisjon at "røyke hver dag" blir for mye.

La meg stille spørsmålet annerledes. Du har 7 joints til disposisjon per uke. Du kan enten velge å ta en hver kveld før du skal legge deg, eller du kan ta alle 7 på en lørdag. Hva er verst, og hvorfor?
Vis hele sitatet...
Det kan du godt tro men det er ikke nødvendigvis riktig. Man har hatt den teorien men nyere forskning mener mange som får psykiske problemer ikke hadde fått de om det ikke var for hasjrøykingen. Det er ikke noe å legge under noe stein at mange som sliter psykisk bruker rus som selvmedisinering, men
hvis du er på rusinsitusjoner, psykiatriske avdelinger og rehabiliteringssentere vil du se og lære at rusutløste psykoser og problemer knyttet til høyt forbruk av rusmidler er noe som rammer alle mennesker fra alle samfunnsklasser og type bakgrunn.

Du kan godt tro at det er flere fra fattige familier med omsorgssvikt som begynner å ruse seg men forskning her i Norge har funnet at det er flere ungdommer på vestkanten i Oslo som røyker hasj enn på østkanten. Det betyr ikke at ingen på vestkanten kan ha dårlige hjem men de er privelegerte sett i sammenligning med østkanten hvor man vet det er mer fattigdom, vold og omsorgssvikt. Du kan godt tro at det bare er min definisjon at å røyke hver dag er for mye men også det er noe forskere har kommet frem til.

Man MÅ ikke røyke enten 7 joints samme dag eller en joint hver eneste dag. Det er ikke en relevant problemstilling fordi man har friheten til å kunne velge å røyke to joints hver helg eller syv joints i året om man heller vil det. Hva jeg tror eller du tror er heller ikke relevant når det fins mye forskning som slår fast at mye røyking kan gi psykiske problemer som ellers ikke hadde oppstått og at cannabisrøyking gir høyere risiko for psykose. Er ikke så mye å diskutere videre..
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Problemet her er at alle som ikke bruker rusmidler vil si at en som bruker rusmidler hver dag har et alvorlig problem. Punktum. Men hva med mengde, hyppighet osv? Hvorfor skal ikke det ha noe å si?

Og hvorfor har man et problem hvis man røyker hasj hver dag, men ikke hvis man går på sovemedisiner hver dag, til sammenlikning?

Jeg prøver ikke å krangle her, men jeg vil at folk skal forstå poenget mitt.Hvis kompisene til TS er streighte mennesker så føler jeg de ikke er kvalifisert til å bekymre seg for mye.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner poenget ditt og hvor du kommer fra med all respekt og er helt enig i at streitinger ikke nødvendigvis er rette folka til å sette halen på grisen og definere hva som er for mye og ikke. Men det er heller ikke en som er rusavhengig for man har et uproblematisk syn på rusbruket sitt som regel.. Nå har ingen her sagt det er noe bedre å knaske sovepiller hver dag men en grunn til at det ikke skader hjernen på samme måte som hasj er fordi det er to helt forskjellige stoffer som påvirker hjernen på helt forskjellige måter. Uansett rusmiddel så har mengde og hyppighet noe å si og man kan spekulere opp og ned i mente hvor stor andel som sleit psykisk eller ikke før de begynte med rus, hvem som hadde liv der andre faktorer kan ha spilt inn og alt sånt men her er det mest vettuge å forholde seg til det forskere har kommet frem til og håpe på enda mer forskning på feltet for enda flere svar.

Røyk de sju jointsa dine når du vil, jeg unner deg for all del det og prøver ikke å ta dem fra deg men å gi et informert svar til trådstarter som lurer på om det kan være negativt å røyke hasj hver dag selvom han ikke opplever det som negativt selv nå. Det korte svaret er ja.
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Må bare skyte inn noe: hvordan er rusen på hasj, blir mann sløv, trøtt eller noe annet?? Hilsen en som ikke kan noe om det.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Må bare skyte inn noe: hvordan er rusen på hasj, blir mann sløv, trøtt eller noe annet?? Hilsen en som ikke kan noe om det.
Vis hele sitatet...
Det spørs på omstendighetene. Veldig stemningsbetont. Er det fart og action så kan du bli gira. Er det chill og sløvt så kan du bli sløv. Er det kaos så kan du få panikk
Sist endret av Bothrops; 23. juni 2021 kl. 02:41.
JEHB's Avatar
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Må bare skyte inn noe: hvordan er rusen på hasj, blir mann sløv, trøtt eller noe annet?? Hilsen en som ikke kan noe om det.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig her. Spørs hva vibes det er og hva jeg skal, er jeg ute med venner så blir jeg veldig pratsom og "inni" samtalene. Er jeg alene kan jeg slappe av og kjenne på roen med en god serie eller film.

Men folk er forskjellige og mange kjenner på forskjellige ting.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Må bare skyte inn noe: hvordan er rusen på hasj, blir mann sløv, trøtt eller noe annet?? Hilsen en som ikke kan noe om det.
Vis hele sitatet...
Du vil få mange forskjellige beskrivelser fordi språket vårt er ikke helt i stand til å kommunisere hvordan visse ruser eller tilstander føles.

Hasj er ikke bare Hasj heller, det finnes hovedsaklig to typer cannabisplanter: Indica og Sativa

Vi trenger ikke å gå i dybden, men generelt sett kan vi si at Indica gjør deg mer sløv og avslappet, Sativa gjør deg mer ruset uten mye av sløvheten.

For en liten illustrasjon kan du se denne videoen. Der en reporter uten erfaring prøver først en injeksjon med bare THC (som Sativa), og så en med THC og CBD (som blir mer lik Indica planten).
Det skal nevnes at de fleste cannabis typene man får nå om dagen er en kryssning mellom disse to: Der kommer hele greia med strains inn, man bruker hannplanter fra en type til å pollinere en hunnplante av en annen type og få en ny type. Så man vil få variasjoner av de sinnstilstandene jeg prøvde å beskrive over.
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde en periode der jeg røykte daglig over flere år for og håndtere skammen og selvfornedrelsen jeg påførte megselv over å ha vært arbeidsledig så lenge. Men sluttet da jeg endelig klarte å få meg jobb. Jeg var også bekymret for om jeg kom til å gå på en smell, men hadde null problem. Det er jo ingen hemmelighet at man ikke er helt i hundre oppmerksomhetsmessig om man røyker mye/daglig, og jeg visste jeg var påvirket av den langtidseffekten, men følte etter bare en måned at det var også returnert tilbake til normalen.
Så om du lurer på om du burde være bekymret? Prøv og ligg unna i en uke, og føler du at det blir fristende. Å bryte innen den uka er omme? Da bør du bli ekstra innstilt på at det er viktig at du fullfører den uka.
Sitat av Dodecha Vis innlegg

For en liten illustrasjon kan du se denne videoen. Der en reporter uten erfaring prøver først en injeksjon med bare THC (som Sativa), og så en med THC og CBD (som blir mer lik Indica planten).
Vis hele sitatet...
Er det så enkelt at indica / sativa 'rusen' kommer av forholdet mellom THC og CBD?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Må bare skyte inn noe: hvordan er rusen på hasj, blir mann sløv, trøtt eller noe annet?? Hilsen en som ikke kan noe om det.
Vis hele sitatet...
Jeg blir trøtt og litt sløv i starten, men om jeg røyker ofte så får det motsatt effekt. Da kan jeg slite med å sove om jeg røyker og blir endel mere våken enn ellers.
Superspurv: det er flere hundre cannabinoider som påvirker hjernen. Du har thc-v og thc-p bl.a.
Nivåene av disse styrer mye av rusen man får.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Er det så enkelt at indica / sativa 'rusen' kommer av forholdet mellom THC og CBD?
Vis hele sitatet...
Blant weed som er dyrket for CBD er det mye som er tilnærmet sativa, så den påstanden blir helt feil ja.

Mye CBD selv uten THC kan virke sløvende. Muligens kan den effekten oppleves som om det ligner på effekten av indica.
Så kompisene dine reagerer og du lurer på om du røyker for mye? Kort svar ja!

Og jeg tenker ikke på helseskader og strain vs strain. Eller mengde

Men spør hvorfor de reagerer, kan det hende at du etter så år med røyk faktisk har endret deg og ikke lagt merke til det? Kanskje du tenker at jeg gjør jo alt jeg må, men hva med det du ikke må som du kanskje gjorde før?

All rus over lengre tid vil endre deg, men det er ikke sikkert du ser det... Men andre vil se det. Henger du like my med kompiser er du med på spontane ting? Eller foretrekker du og slappe av?

Hvorfor ruse seg hver dag? Hvor er gleden ved rusen da?
Ser ikke noe problem, du nyter ulovlig narkotika hver dag, noen snuser hver dag og noen tar seg en pils til middagen hver dag. Kjør på
JEHB's Avatar
Trådstarter
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Så kompisene dine reagerer og du lurer på om du røyker for mye? Kort svar ja!

Og jeg tenker ikke på helseskader og strain vs strain. Eller mengde

Men spør hvorfor de reagerer, kan det hende at du etter så år med røyk faktisk har endret deg og ikke lagt merke til det? Kanskje du tenker at jeg gjør jo alt jeg må, men hva med det du ikke må som du kanskje gjorde før?

All rus over lengre tid vil endre deg, men det er ikke sikkert du ser det... Men andre vil se det. Henger du like my med kompiser er du med på spontane ting? Eller foretrekker du og slappe av?

Hvorfor ruse seg hver dag? Hvor er gleden ved rusen da?
Vis hele sitatet...

Gode poeng her! Skal definitivt høre litt rundt med venner som vet jeg røyker om jeg er annerledes. Men ja er like spontan og slik som du nevner fortsatt. Liker å slappe av og altså men alt med måte! Gir en oppdatering her hva de svarer
Røyking hver dag er ikke bra, og problemer kan komme snikende uten at du nødvendigvis merker det selv. På sikt vil det naturligvis ha en negativ påvirkning på helsa di i mer eller mindre grad. Dette er selvfølgelig også litt individuelt.
Er så lett å henge seg opp i styrke, toleranse og slikt når det kanskje ikke er det det handler om. Men vil uansett anbefale å ta pauser. Kjenne litt på verden uten rus.

Hehe når ble jeg voksen og ansvarlig da?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Er det så enkelt at indica / sativa 'rusen' kommer av forholdet mellom THC og CBD?
Vis hele sitatet...
Det er et kaninhull av et tema, som du ser i et svar lengre opp så nevnes det "hundrevis av cannabinoider", det er imidlertidig ikke rett at alle påvirker hjernen. THC er hovedkomponenten som sørger for rusen, såvidt vi vet er ikke CBD særlig psykoaktivt alene, men det påvirker måten THC rusen blir.

Jeg kan også nevne terpener, som er aromastoffer. De forskjellige strainene har forskjellig sammensetning av disse terpenene, derfor har man strains som luket sitrus, noen lukter mer som godteri, noen stinker mer, på grensen til ubehagelig (derav navn som "skunk").
Noen påstår disse også er med på å påvirke rusen, men de har ikke noe vitenskapelig grunnlag til å påstå det.
Har du lurt på hvorfor kompisene dine syns du røyker for mye? Røyker di?