Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5821
Hei!

Jeg og noen kamerater planlegger en uke (6 overnattinger) i villmarken i begynnelsen av juni. Forrige ekspedisjon var i Femundsmarka nasjonalpark, noe vi i utgangspunktet har tenkt til å gjenta. Men ønsker å forhøre meg om dere har noen alternative forslag til naturperler som tilbyr noenlunde de samme opplevelsene.

Vi verdsetter:

- Urørt natur, men stier er kurrant!
- Fiskevann med mulighet for kilosfisk. Gjerne ikke for langt mellom hvert vann, vi er glad i å fiske!
- Enkel tilgang til ved
- Variert natur/landskap om mulig
- Helst ikke mer enn 6-7t reisevei fra Bærum

Vi ønsker etapper på 6-7timer gåing hver dag ink. pauser. Vi tar med oss en oppblåsbar Packrafter for å kunne fiske på dypere vann. Men, dette vil ikke være et forflytningsalternativ da vi kun har tilgang på 1.

Håper det er noen gamle friluftssjeler som har noen erfaringer å komme med!
Børgefjell mener jeg skal oppfylle alle dine ønsker bortsett fra avstanden fra Bærum. Fantastisk natur og skikkelig villmark. For research kan jeg på generell basis anbefale å kikke innom hvilke turer Lars Monsen har gjort her i landet. Er det verdt å dra dit har Monsen gjort det.
Begynnelsen av juni er det snø i fjella så da er det vel bare å begynne med å se på hva en sitter igjen med...
Det er mye positivt med å komme tilbake til tidligere kjente turer, kan gjøre varianter på Femund.
Sist endret av Dough; 25. januar 2021 kl. 23:49.
Kan anbefale å gå ut fra nordenden på Femunden gå rett øst til du kommer til Mugga og følg den nordover. Ta så turen over Vigelen og ned Borgedalen. Ende opp i Brekken. Tur på litt over 5 mil i variert terreng med fantastiske fiskemuligheter hele veien. Har gått en del der selv og kan anbefale det på det varmeste! Fått flere fisk på 2kg+ i det området.
Lurer på om trillemarka kunne vært aktuelt her? Usikker på fisken men
Trillemarka er ingen dum idè. Deler av trillemarka er urskog også, som gjør skauen trollsk og vakker.
Fisker du med flue, eller haspel? I trillemarka er det flere vann som tar tørt, og jeg har selv fått en kilosørret der. Det er en del stier mellom vannene, og kan være litt folk, men også mange flotte vann som huser fin fisk.

Femunden er jo også fint, som du nevner. Det er jo et stort område og selvom dere har vært der èn gang før kan dere jo dra igjen.
Jeg skrev et lite innlegg om femunden her. Fisken ble ikke så stor, men fant noen vann med noen skikkelig rugger helt på tampen av turen, men da måtte vi dessverre vende snuta hjemover.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Finnmark!
BRAND ∞ STRONG
Har du gått så mye i Nord og Østmarka at de er oppbrukt?

Lett å tenke at man må lang bort for å finne villmark, men det finnes steder i Nordmarka også hvor du
skal slite med å i det hele tatt se andre på 1 uke.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Finnmark!
Vis hele sitatet...
Åhh, finnmark sier du? Det var da ett saklig og informativt innlegg... hvor da teneker du? pasvik? karasjokvidda? ifjordfjellet? øyene i vest? varanger?

Prøv nå i det minste å ha litt innhold i egne innlegg for faen
Trillemarka er fin, men en annen tur er hardangervidda.

Fisk i mange vann og flotte omgivelser. Ville gått fra solheimstulen til lågaros også innover til området rundt blyvarden, mer øde sted skal du lete lenge etter. Merka sti men få som faktisk går der.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hardangervidda fra Rjukan, Parker ved Rjukan fjellstue og gå innover, følg sabortørstien og ta av ved på toppen, og gå vilt vider innover mot mange vann.
Vakker natur og flotte fiskevann.