Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 4252
Okei bor i et kollektiv der vi er 8 stk som deler på en å samme linje.
Dette går da jo litt i rykk og napp noen ganger, spesielt når det er 3 øst-europeere som er til tider overivrige på Skype med video og det hele.

Nå er det slik at jeg og en annen har full kontroll over ruteren som er en Dir-655 som står i leiligheten til hybelverten, og vi har regler ang. bruk av internett og jeg og kompisen min passer på at disse reglene blir fulgt, å vist ikke foter vi disse ut. Vi har full mac filtering så det er ikke maskiner som vi ikke vet hører til i huset kobler seg til nettverket fordi noen i huset har vært snille å "lånt" ut passordet.

Men har lurt litt på om det er enkel måte å sperre for Skype i ruteren ?
Jada vet at ruteren ikke er en kjempe sak, men den er jo relativ grei.

Vi vet at di "polakkene" bruker Skype i tide & utide selv om di vet at dem ikke har lov å sitte på nettverket med full videosamtaler og gjerne flere av dem samtidig og drar hele båndbredden. Så selv om vi har fota dem ut noen dager og senere kommer krypende å lover å ikke gjør det igjen, så varer dette bare en kort stund.

Vi har ikke akkurat lyst å sette opp en egen server bare for å bli kvitt dette problemet, så noen som vet om en smart å enkel måte til å få til dette i ruteren ?
Virker som at Skype bruker random porter når programmet kobler seg opp mot nettet med en range fra 25000 til 40000, så å blokkere disse kan være lurt. Minuset er at det kan hindre andre programmer å komme på nett hvis de bruker en av disse portene.

Edit: Kan også være lurt å ta en titt her og blokkere det som de anbefaler deg å åpne. Port 80 er http trafikk, så kan være lurt å la den stå åpen
Sist endret av DfenZ; 3. februar 2011 kl. 14:37.
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Så selv om vi har fota dem ut noen dager og senere kommer krypende å lover å ikke gjør det igjen, så varer dette bare en kort stund.
Vis hele sitatet...
Innfør en progressiv straffe-ordning. Første gangen mister de nett i x dager, andre gangen x^2 etc.
Har du prøvd å skru på QoS og uPNP på routeren ? Slik at den ikke blir hjerneskadet av trafikken den mottar ?
Atx : Jupp QoS er på, og uPnp er på

Rejo: Joda vi har en slik ordning

DefenZ : Joda er klar over at Skype bruker en store range av porter.


Er vel mere at jeg tenker på å blokkere serverene som Skype bruker å koble seg til for å klare å logge seg på.
Er vel mest disse som har en fast IP og som enklest kan blokkeres. Så når dem ikke får logga på Skype så er det jo ikke noe mere problem :P
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Rejo: Joda vi har en slik ordning
Vis hele sitatet...
Tydeligvis ikke hvis det kun varer en kort stund..
Fant veldig god info om å blokke skype her:

http://blog.tmcnet.com/blog/tom-keat...lock-skype.asp

Hvis du leser litt, så skjønner du at det er absolutt ikke enkelt å blokke skype, og jeg tviler på at DIR-655 klarer det.
Sitat av Rejolo Vis innlegg
Tydeligvis ikke hvis det kun varer en kort stund..
Vis hele sitatet...
Reglen våres er at man blir først kicket, får en advarsel og så får man internet tilbake, blir det mere problem så blir man kicket igjen å man er blokket for 2 dager. Er det enda mere problem etter 2 dager ute stengelse så spresses dem igjen for 14 dager. Har man ikke tatt tegninga etter dette og fått ordnet opp på dataen sin eller fortsetter å skype eller bruker p2p som svin så blir man fotet ut for godt.

Alle som skal koble seg til nettverket i huset må komme til enten meg eller kompisen min så vi får mac-adressen til pcen og får lagt denne til i lista for "godkjente" i ruteren. Å da får dem også reglene og en av disse er at Skype er fy fy og at Torrents kun skal lastes ned på nattetid mellom midnatt og 0700.


Jeg har noen ip-adresser og nettadresser som jeg blokkerer nå som Skype bruker, men jeg vil gjerne ha flere, gjerne alle så vist noen forsøker å logge seg på skype så klarer dem det ikke.

Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Fant veldig god info om å blokke skype her:

http://blog.tmcnet.com/blog/tom-keat...lock-skype.asp

Hvis du leser litt, så skjønner du at det er absolutt ikke enkelt å blokke skype, og jeg tviler på at DIR-655 klarer det.
Vis hele sitatet...
Joda er klar over SonicWall sin mulighet for å blokkere Skype, og at Dir655 er et tyttebær i sammenligning. Er svært klar over hvor vansklig det kan være å blokkere for skype også.

Men jeg vil heller ikke opp med en egen dedikert server.
Du kan jo sjekke hvilke pakker som blir sendt når du logger inn på skype med f.eks. Wireshark og blokkere IPene de blir sendt til, da får du blokket login-serveren og de får ikke logget inn.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Du kan jo sjekke hvilke pakker som blir sendt når du logger inn på skype med f.eks. Wireshark og blokkere IPene de blir sendt til, da får du blokket login-serveren og de får ikke logget inn.
Vis hele sitatet...
Joda tanken ha vært der, men evt. time med arbeid med logging er ikke fristende så å stille spørsmål her inne er vel enklere og kan spare meg timer med arbeid
▼ ... over et år senere ... ▼
Har en AirLink 59300 på båten jeg jobber på.. Og en russer som aldri lærer og klager som f... hver gang han blir utestengt.. Kan noe av dette hjelpe til og blokkere skype?
Application Layer Gateway

Below are applications that need router's special support to make them work under the NAT. You can select applications that you are using.

Enable Name Comment
Amanda Support for Amanda backup tool protocol.
Egg Support for eggdrop bot networks.
FTP Support for FTP.
H323 Support for H323/netmeeting.
IRC Allows DCC to work though NAT and connection tracking.
MMS Support for Microsoft Streaming Media Services protocol.
Quake3 Support for Quake III Arena connection tracking and nat.
Talk Allows netfilter to track talk connections.
TFTP Support for TFTP.
IPsec Support for IPsec passthrough
Starcraft Support for Starcraft/Battle.net game protocol.
MSN Support for MSN file tranfer.
PPTP Support for PPTP passthrough.
Er det ikke mulig å begrense internet tilgangen? F.eks dere har 10mbit linje og så gjør dere slik at dem ikke kan bruke mer en 2mbit?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Tar skype så mye av nettverket? Jeg bor også i et kollektiv, her sitter vi med skype på konstant alle sammen, går litt torrents her og der også. Men jeg får fortsatt gamet med relativt fin ping. Og vi har et shitty 3/25mb nettverk.

Jeg hadde blitt gal om noen skulle drive og blokkere meg ut av nettverket jeg betaler for og ha.
jeg jobber da på en fiskebåt ute på havet og har internett igjennom satelitt, så russeren sitt bruk av skype og webcamera gjør at og laste inn google tar 5 min...
Kan jeg spørre hvorfor det ikke er tillatt å sitte på skype?
Skype bruker vel port 80 default.
Er ikke det noe internettleverandøren kan hjelpe dere med? Eller kan de kun blokkere nettadresser?
Sitat av spelley Vis innlegg
Kan jeg spørre hvorfor det ikke er tillatt å sitte på skype?
Vis hele sitatet...
Det bruker opp sabla mye båndbredde.

Jeg ville selv ha satt opp egne "linjer", slik at hver person kun har X mengde båndbredde tilgjengelig, så kan personene gjøre hva pokker dem vil.
Sist endret av Freddy_fred5; 14. oktober 2012 kl. 17:19.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Det bruker opp sabla mye båndbredde.

Jeg ville selv ha satt opp egne "linjer", slik at hver person kun har X mengde båndbredde tilgjengelig, så kan personene gjøre hva pokker dem vil.
Vis hele sitatet...
Gjør det? kilder på at det bruker "sabla" mye båndbredde?
Meg bekjent bruker det ikke mer enn 0.4 kbps når man kjører vanlig samtale og video, opp til 1.5 mbit når man kjører med hd oppløsning på video.

Det kan ikke betegnes som "sabla" mye.
Sist endret av Spelly; 15. oktober 2012 kl. 01:56.
Sitat av spelley Vis innlegg
Gjør det? kilder på at det bruker "sabla" mye båndbredde?
Meg bekjent bruker det ikke mer enn 0.4 kbps når man kjører vanlig samtale og video, opp til 1.5 mbit når man kjører med hd oppløsning på video.

Det kan ikke betegnes som "sabla" mye.
Vis hele sitatet...
De fleste i dag har meget dårlige ut linjer. Så 2 personer som sitter på skype med film kan fort sluke alt av upload! Spesielt på ADSL linjer.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av spelley Vis innlegg
Gjør det? kilder på at det bruker "sabla" mye båndbredde?
Meg bekjent bruker det ikke mer enn 0.4 kbps når man kjører vanlig samtale og video, opp til 1.5 mbit når man kjører med hd oppløsning på video.

Det kan ikke betegnes som "sabla" mye.
Vis hele sitatet...
Du skal nok opp i 128-512kbps om noen sitter i en gruppesamtale, er det snakk om video-gruppesamtaler ville jeg begynt å regne i mbps.

Skype driver også med egne estimater: https://support.skype.com/en/faq/FA1...oes-skype-need
Er det ikke en lettere måte å fikse problemet? Jeg veit at jeg hadde blitt kjempe forbannet, om noen kastet meg ut fra nettet, som jeg selv betaler for, pga jeg vil snakke med familie/venner via skype.

Er det ikke mye beder for alle parter å hoppe opp noen par megabytes på nettet?
8 stykker? Om dere betaler 85KR per person i måneden.

Nå veit ikke jeg hvor dere er fra men. 700 kroner i måneden her så får man lett 70-70mb opp og ned om ikke billigere
Det er opplasting hastigheten, som det høres ut som dere har problem med

Og laste ned på fullfart merker man nesten ingenting på PING/MS. Men nettet knekker jo helt om opplasting er lav
Skriver du til ts som laget tråd for et og et halvt år siden eller soppehopp som har satelittnett? Tror ikke det du skriver er noe som vil hjelpe så mye.
Kan folk vær så snill å skille mellom B(byte) og b(bit) ? er så sinnsykt slitsomt å tenke seg til hva dere mener..

OT: Regner med at det mest effektive er å gi dem en % av linja hver. Si at linja er på 10 Mb, så gir du dem 500 Kb linje hver Det er mer enn nok til lett surfing.

Blokker dere bare inloggingsserveren til skype så går dem over til MSN. Blokker dere MSN bruker de sikkert Tinychat. Blokker dere Tinychat så.. osv osv.
Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Kan folk vær så snill å skille mellom B(byte) og b(bit) ? er så sinnsykt slitsomt å tenke seg til hva dere mener..

OT: Regner med at det mest effektive er å gi dem en % av linja hver. Si at linja er på 10 Mb, så gir du dem 500 Kb linje hver Det er mer enn nok til lett surfing.

Blokker dere bare inloggingsserveren til skype så går dem over til MSN. Blokker dere MSN bruker de sikkert Tinychat. Blokker dere Tinychat så.. osv osv.
Vis hele sitatet...
han er ikke akkurat den skarpeste kniven i skuffen, vi byttet passord og han klarte ikke og komme seg inn når har bare trenger og resete routeren som står i trappa....
men hvordan lager jeg en linje til hver?
Sitat av soppehopp Vis innlegg
han er ikke akkurat den skarpeste kniven i skuffen, vi byttet passord og han klarte ikke og komme seg inn når har bare trenger og resete routeren som står i trappa....
men hvordan lager jeg en linje til hver?
Vis hele sitatet...
Der slutter kompetansen min, beklager. Men tror det bare er å lage et eget domene, og redusere hastigheten til brukerne på det spesifikke domenet. Men her tar jeg meg vann over hodet, så andre freaks som har litt mer peil på nettverk kan svare deg bedre
takk skal du ha uansett jeg har prøvd og lage en ny tråd der jeg spørr spesifikt om dette, men ingen har svart enda...