Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3204
Morn, jeg har søkt litt og letet her men finner ingenting om dette. Jeg har prøvd ut litt forskjellig men har ett problem. Vet ikke om det er mulig og unngå loops, men kanskje noen vet hvordan man lettere kan komme ut av de eller kanskje tillogmed unngå de? Jeg har prøvd LSD 2 ganger, begge gangene begynte fint og det gikk kjempebra intill jeg gikk inn i loops, første gangen ente jeg med og slå ned 2 kompiser for og prøve og komme meg ut, andre gangen hold jeg på og slå dama til en annen kompis.. Btw, jeg er total motstander av all form for vold så dette er veldig ulikt meg. Selfølgelig når man tar stoff som dette er det ikke alltid (heller sjeldent) man er med sine fulle fem... Jeg vil nå ikke ta LSD pga jeg er redd for at historien skal gjennta seg. Jeg har funnet ut at fleinsopp er heller noe som passer meg mye bedre, men her og får jeg litt loops. Men mere kontrollerbart. (til en viss grad)
Så er det noen som har noe tips om hvordan unngå loops? Jeg vil gjerne prøve LSD igjen, men er heller meget skeptisk...
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Ta med speed til trippen å avbryt om det går til helvette.
Å ta mindre en tidligere.

Ellers så ville jeg holdt meg unna det om sånt skjedde med meg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg ser på disse tankeloopene som en essensiell del av den psykedeliske opplevelsen. Klart, på LSD som er såpass langvarig så kan det bli slitsomt mot slutten, men jeg må nesten be deg ta et dypt dykk i psyken din, er du utilregnelig i gjerningsøyeblikket, har du ingen kontroll under disse omstendighetene? I såfall ville jeg bedt deg om å holde deg unna psykedelika, du taper ingenting på holde deg unna ting som forvandler deg til en voldsmann.

Man endrer bevisstheten sin under påvirkning av slike stoffer ja, men man er fortsatt i kontroll over sine egne handlinger.
Sist endret av Dodecha; 3. desember 2011 kl. 14:37.
Sitat av Alphanio Vis innlegg
Ta med speed til trippen å avbryt om det går til helvette.
Å ta mindre en tidligere.

Ellers så ville jeg holdt meg unna det om sånt skjedde med meg.
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke anbefalt å ta amfetamin under rusen. Tror du forveksler med benzo. Det går ann å ta en valium eller to om rusen skulle komme ut av kontroll. Speed vil nok heller føre til mer tankekjør og fare for psykoser.
Sist endret av Silhouette; 3. desember 2011 kl. 14:36. Grunn: skrivefeil
Sist gang hadde jeg noen benzo i jakka i tilfelle rottefelle, fikk de i meg så fort jeg merket at det gikk feil veg (klarte heldigvis og huske de) men desverre så klarte det og gå gale alikavell. Holder meg langt unna LSD nå. Sopp, MDMA og 2c-b er det jeg tar nå om jeg tar noe. Ellers så røyker jeg bare. Men skal til amster i jula og tenkte og teste ut ting der, men vil veldig lite at ting skal gå skeivt..

Dodecha: på min første LSD tur husker jeg såvidt glimt av at jeg slo den ene kompisen min, etter det jeg husker gjorde jeg dette pga jeg trodde jeg var i ett paralelt univers og den eneste måten og komme meg tilbake til dette universet var og slå de i det andre universet. Den andre kompisen jeg slo har jeg ingen hukommelse av at jeg gjorde. (ble fortalt dagen etter) Jeg var forøvrig i en skog sammen med endel andre når vi tok det og jeg trodde at det universet som var virkelig var det der jeg sto midt i en by og holt på en lyktestolpe som jeg spant rundt og rundt...

sorry for dobbelpost men kunne ikke endre.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hvilke doser er det du tar?
Jeg blir temmelig bekymret når du sier at du rett å slett ikke husker noe av disse hendelsene, det er absolutt ikke noe godt tegn, selv husker jeg krystallklart hva som har skjedd under en LSD tur.
Personlig vil jeg anbefale deg å øve på meditasjon.
En meditativ sinnstilstand er det jeg bruker for å kunne sitte stille og bare observere tankeprosessene mine.
Mens jeg mediterer retter jeg oppmerksomheten min mot pusten min. Pusten går gjevnt og trutt hele tiden og er veldig bra jording. Av og til flyter tankene vekk fra pusten, men så fort jeg merker at jeg har glemt å fokusere på pust, så vender jeg rolig tilbake til å puste manuelt igjen.

Jeg er også fan av McKennas tilnærming til den psykedeliske opplevelsen; finn et sted du kan sitte og ligge behagelig under hele opplevelsen, og BLI DER! Du kan så klart gå på do hvis du må.

Eller så har jeg blitt mektig imponert over shamanene i Peru. De synger så godt som hele veien gjennom ayahuascaopplevelsen. Dette gjør at man har noe som går gjevnt og trutt i bakgrunnen, som man kan jorde seg med.
Jeg kan også anbefale deg å prøve å synge selv. Fungerer helt utrolig bra synes jeg.

Bål i skogen er også noe av det jeg synes har vært bra å ha under mine psykedeliske opplevelser. Bålet kan du stirre inn i mens du tenker på what ever, og så lenge du slenger på en kubbe i blandt så brenner det gjevnt og trutt hele kvelden. Da har man noe fast å vende tilbake til hvis man trenger det.

IKKE prøv å løs problemet ditt ved å blande inn andre stoffer i regnestykket. Hvis du ikke klarer å komme deg gjennom sopp/LSD/xxx-opplevelsen uten andre stoffer for å roe deg ned, så ville jeg holdt meg langt unna dem i utgangspunktet.
Du burde gå inn i deg selv og tenke over hva grunnen kan være til at du gjør disse tingene.
Jeg tipper du kan utvilke deg mye som person hvis du bare er villig til å ta tak i problemet og jobbe med det.
Sist endret av harald25; 3. desember 2011 kl. 15:55.
Sopp har en slags spirituell guide i seg kan du si, en kan tenke seg at soppen potensielt kan lede deg til en annen, mer meningsfull opplevelse. Men da er det altså viktig å ikke stritte imot. Lsd kan jeg ikke si så mye om egentlig annet enn at det er en kjemisk substans der en selv personlig styrer det som skjer. Noe som gjør at en lett kan havne i feller..

Du får tolke deg slik du vil.. vitenskapelig eller ei; sopp leder deg, lsd "åpner" deg.
Takker for svarene, jeg har lest litt om shamanene i Peru og har planer om og komme meg dit til neste år engang, tror det kan gjøre underverker for meg da jeg og er veldig glad i natur, jorden og det spirituelle med det. Pustingen skal jeg prøve og huske til neste gang! Første gangen jeg tok LSD var det en dobbel dose (en sukkerbit med 2 dråper) andre gangen var det en enkel lapp.. Første gangen røyket jeg kun litt hasj før og under turen, andre gangen speedet jeg litt først, røyket hasj, tok lappen, røyket hasj og JWH (btw JWH under en tur etter min og mine kompiser's erfaring forsterker turen kolosalt) og siden man lett 'glemmer' hva man akkurat har gjort på LSD tror jeg at jeg og kompisen røyket ganske så bra mange hit med JWH... Noe som ikke var så smart. Men som sagt holder jeg meg unna LSD intill videre, godt mulig for alltid enn om jeg har lyst og prøve igjen. Sopp derimot syntes jeg at jeg takler bra, så det kommer jeg til og spise igjen, men der og passer jeg på dosen, har aldri spist mer en 50 sopp på en kveld. Jeg liker og det du sa om og finne en plass og ligge/sitte og bli der, bare passe på at det er masse myke puter og pink floyd/enigma i luften
Kan slenge meg på det at å kombinere er en dårlig idè. Prøvde å blande LSD, en del alkohol, en del vival og store mengder cannabis en gang, og da hadde det plutselig gått 3 timer ingen av oss kunne huske hvor det sto en 10-15 tomme tekopper samt en stabel med søppel på bordet.
Sitat av Alphanio Vis innlegg
Ta med speed til trippen å avbryt om det går til helvette.
Vis hele sitatet...
Speed? Som i amfetamin? Er du gal?
Du høres ut som meg, med alkohol i blodet Lykke til skal du ha hvertfall! Har selv en kompis som reiste til Peru etter og ha lest om shamaner der nede, var der 3 uker. Nå har han flytta ned og blitt lærling hos dem
▼ ... over en uke senere ... ▼
Høres jo ut som det første du bør gjøre er å slutte å kombinere stoffer...? :s Utifra hvordan du beskriver det virker det som du bryter "grunnreglene" om setting osv...
settingen har som regel vert ganske god (utenom første LSD gangen http://freak.no/forum/showthread.php...96#post2383896 den turen beskrivd litt bedre her..) ellers det det at jeg setter meg fast i loops, små loops er gøy, men jeg setter meg lett fast...
Jeg vet at og kombinere stoff ikke alltid er så smart, eneste jeg som regel kombinerer ting med er hasj.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Ikke kombiner med cannabis uten videre. Det gjør det ofte lettere å få noia og en ubehagelig trip.
Terrence mckenna hadde en bra teknikk for å komme ut av denne "loopen" han begynte å synge eller chante.
Sitat av Schizoma Vis innlegg
Terrence mckenna hadde en bra teknikk for å komme ut av denne "loopen" han begynte å synge eller chante.
Vis hele sitatet...
Det er generelt sett en sunn naturlig reaksjon på psykologisk stress under slike omstendigheter.. Det leder bevisstheten din der den skal.. Bare fokuser på hvilke stemninger og følelser du forbinder med sangen, chantingen og la dette styre sinnet ditt ikke syng for å distrahere deg selv, men heller for å påvirke sinnstemningen din..

Forresten hvorfor er chanting og synging så ofte forbundet med psykoser og ulike dissosiative tilstander? Tror det ligger noe mer i det enn en simpel stressreaksjon..
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Psytrip: Jeg forstår dette med å ville stille psykoser i et romantisk, pskyedelisk, lys og være åpen for at psykoser innehar mystiske dimensjoner. Etterhvert har jeg likevel sett nok til at jeg ikke lenger kan se et slikt potensiale i psykoser. Jeg har inntrykk av at de som synger under psykoser gjør det fordi konsepter om normal funksjon og omgang med andre mennesker er brutt ned. De synger altså av mye de samme grunnene som at de for eksempel smører avføring på veggene. Syngingen har ingenting til felles med sjamanistisk sang som jeg kan se.
Sist endret av Mullah; 21. desember 2011 kl. 17:44.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Psytrip: Jeg forstår dette med å ville stille psykoser i et romantisk, pskyedelisk, lys og være åpen for at psykoser innehar mystiske dimensjoner. Etterhvert har jeg likevel sett nok til at jeg ikke lenger kan se et slikt potensiale i psykoser. Jeg har inntrykk av at de som synger under psykoser gjør det fordi konsepter om normal funksjon og omgang med andre mennesker er brutt ned. De synger altså av mye de samme grunnene som at de for eksempel smører avføring på veggene. Syngingen har ingenting til felles med sjamanistisk sang som jeg kan se.
Vis hele sitatet...
Tar meg friheten til å komme med et par uortodoxe teorier her. Dette er tross alt snakk om psykedelia og psykoser.. Et tema som de vitenskapelige inatitusjonene bare har skrapt overflaten på. Du må tenke på konteksten, her har du mennesker med en unik form for bevissthet, kastet in i en realitet der hele samfunnet på alle plan er bygd opp på det faktumet at ens bevissthet er en materiell og statisk manifestasjon og ethvert avvik blir svart med reprimader. Folk som lever med samfunnsmessige avvik i sin egen bevissthet har vansker å finne sin plass i et system der kunnskapene om bevissthet og tankekontroll går ut på medisinering og å undertrykke følelser. Når ens forkunnskaper om bevissthet er så små og omgivelsene føles såpass kunstige, er det rett og slett ikke rart at forsøk på å bruke sine instinktive tanketeknikker blir farget av den pålagte følelsen av å være sinnsyk
Sist endret av Psytrip; 21. desember 2011 kl. 20:08.
Forøvrig nytt for meg at psykoser ofte forbindes med sang og chanting.. Jeg har erfaring fra jobb på psykosepost og kan ikke si jeg har observert særlig til synging og chanting blant psykotiske pasienter - for å si det sånn..
Sitat av Bearass Vis innlegg
Forøvrig nytt for meg at psykoser ofte forbindes med sang og chanting.. Jeg har erfaring fra jobb på psykosepost og kan ikke si jeg har observert særlig til synging og chanting blant psykotiske pasienter - for å si det sånn..
Vis hele sitatet...
Unødvendig å kverulere på formuleringen. Men ja det blir kanskje feil av meg å diktere hva folk assosierer med hva, men uten å trekke en vitenskapelig kilde kan jeg helt klart si at det er lett for å havne i slike tilstander med chanting og synging under pressende dissosiative tilstander. En blir fyllt med såpass mye psykologisk stress at en ikke finner på noe annet enn å chante eller synge for å føre bevisstheten over på noe annet..
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Psytrip: Ja visst, dette er uortodokse teorier. En annen måte å si det på er at du kommer med grunnløse påstander. Det bringer oss også tilbake til det jeg sa om å romantisere psykoser og psykedelia. Jeg ser ikke poenget i denne diskusjonen og tar meg friheten til å trekke meg ut av den.
Sitat av Psytrip Vis innlegg
Unødvendig å kverulere på formuleringen. Men ja det blir kanskje feil av meg å diktere hva folk assosierer med hva, men uten å trekke en vitenskapelig kilde kan jeg helt klart si at det er lett for å havne i slike tilstander med chanting og synging under pressende dissosiative tilstander. En blir fyllt med såpass mye psykologisk stress at en ikke finner på noe annet enn å chante eller synge for å føre bevisstheten over på noe annet..
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende. Følte dog for å presisere at det så vidt meg bekjent ikke er vanlig at psykotiske pasienter synger eller chanter, ei heller at man havner i psykotiske tilstander ved å synge eller chante.

Og som Mullah sier skal man vokte seg for å romantisere den psykotiske tilstanden eller å sammenligne den med den psykedeliske. Det tror jeg er en forestilling som ofte ikke samsvarer med virkeligheten

Dog er det er interresant å spekulere over hvorfor chanting eller synging kan fungere såpass bra for å komme ut av vanskelige tilstander i en tripp.

Jeg har studert nevro-vitenskap de siste månedene og kom i den forbindelse over uttrykket "amygdala-hijacking". Kort og forenklet forklart så er amygdala en valnøtt-formet "kjertel" i hjernen som har ansvar for bl.a følelse av frykt og panikk.

Amygdala hijack er når amygdala går løpsk og man blir overveldet av f.eks frykt. Man reagerer instinktivt uten at rasjonelle og "høyere" deler av hjernen (som f.eks frontal-loben) kobles inn. Ser man på trådstarters svært urasjonelle paniske handlinger i hans LSD tripp - kan f.eks tenke at han var under "amygdala-hijack".

Det er en artig kar på youtube som gir en kort og grei innføring i fenomenet - og snakker om hvordan man kan unngå å bli overveldet av slike følelser.

Jeg teoriserer over om chanting-synging kan koble inn høyere hjernesenter og sånn sett hindre et rent instinktivt, primalt (urasjonellt) "amygdala hijack".

Jeg hadde selv en tripp som var i fare for å bli en bad-tripp en stund tilbake - som jeg tenker kanskje kan relateres til dette.

Substansen som ble inntatt var ny for meg (4-ho-met), og jeg visste ikke helt hva jeg skulle forvente.

Jeg hadde forberedt meg på en meget forsiktig og svak tripp (ca 5mg dose) for å få en feeling på denne for meg nye substansen. Planen var å se et par episoder med "earth" på laptoppen min, spise en bedre middag og deretter ta kvelden.

Av visse grunner bl.a uforsiktighet bommet jeg fælt på doseringen og befant meg til min overraskelse i en kraftig tripp (20 mg+) som jeg var fullstendig uforberedt på.

Jeg fikk tanker om at jeg muligens hadde inntatt en helt annen substans enn hva jeg trodde. Trippen bygget seg opp sterkere og sterkere og jeg fryktet for hvor dette skulle ende. Jeg prøvde i noen minutter forgjeves å finne en ro og en aksept for hva som var i ferd med å skje - men klarte ikke å finne ro eller å forberede meg mentalt på å flyte med trippen.

Etter endel om og men så åpnet jeg et word dokument og begynte å skrive hva jeg følte og hva som skjedde med meg. Dette fungerte til min overraskelse utmerket for å få meg til å finne en ro og rasjonalitet i en periode der frykten truet med å ta overhånd.

I ettertid har jeg fundert på om det å skrive og formulere ord - er med på å koble inn høyere hjernesentre og sånn sett hindret meg fra å gå inn i en fryktfull og panisk tilstand - eller "amygdala hijack" om man vil...
Sist endret av Bearass; 22. desember 2011 kl. 03:26.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Dog er det er interresant å spekulere over hvorfor chanting eller synging kan fungere såpass bra for å komme ut av vanskelige tilstander i en tripp.
Vis hele sitatet...
For min del fungerer det fordi:
Når jeg synger havner jeg i en tilstand der jeg ikke tenker på noe. All konsentrasjon går til syngingen, og jeg havner i en tilstand der jeg bare er/finnes/eksisterer mens jeg synger.
De første gangene jeg og vennene mine spiste sopp var veldig preget av at vi ikke hadde noen god metode for å takle en så annerledes bevisshetstilstand som soppen gir.
Etter hvert har jeg lært meg å takle denne bedre og bedre, en evne jeg har hatt god bruk for i livet ellers og. Nå etter at jeg har vært på besøk hos shamanene i Peru har synging av Icaroer blitt en del av metoden for å takle disse tilstandene.
Ikke bare hjelper Icaroene deg å holde kontroll over din egen tripp. Men du kan i stor grad styre andres opplevelse også. Shamanene kunne med sangene sine gjøre deg glad, få deg til å kaste opp, tvinge deg til å møte vonde følelser, øke/senke intensitet på opplevesen og mer.
Det blir som et mye mer avansert språk enn spansk/norsk/engelsk/shipibo. Dette språker trenger du ikke tyde, det deg opplevelser av forskjellige typer bevissthet, og det er helt utrolig fantastisk hvor flinke noen shamaner er til å bruke det.
Shamanene bruker dette "Icaro-språket" i ayahuasca-seremonier, noen ganger har ikke pasientene som hører på drukket ayahuasca selv en gang, og allikevel, har disse sangene sterk effekt på sinnet ditt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Må bare takke for alle de gode svarene, mye her jeg tror vil hjelpe meg endel med meg og mitt..