Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 899
Jeg har tenkt meg å kjøpe et videokamera, . Har sett på litt på forskjellige, men det er en tinge jeg lurer på.

http://www.dinpris.no/prices.x?cid=1...=582&pid=29440

Kammeraten min fortalte meg at filmingen ble lagret på kort, som er lettere å få inn på pcen, så jeg tenkte det var lurt. Men det virker litt for billig til å kunne være noe kvalitet i dete hele tatt.

Er det noen som har erfaring med sånne kameraer? kvalitet, filming i mørket osv? Eller om noen kan anbefale et annet slikt kamera?
Sist endret av Mjirt; 11. januar 2005 kl. 22:27.
"Maks Video Capture oppløsning: 640 x 480"

Ikke spes god filmekvalitet. Men dog god kvalitet når du tar bilder. Bortsett fra det har jeg lite peil.
Lagring på kort er helt mongo, det kan jeg skrive under på.
Du får betydelig kornete og uskarpt bilde, kameraet er absolutt ikke verd ei krone om du faktisk mener å filme noe med det.
Søppel og bortkasting av penger mener jeg.
Uansett, hvor mye tror du at du får plass til på 32 MB.

Det er absolutt ingenting som slår god gammaldags mini-dv.
Opprinnelig postet av Zpawn
...
Uansett, hvor mye tror du at du får plass til på 32 MB...
Vis hele sitatet...
Kanskje derfor kameraet har mulighet for minnekort?
Skal dere kjøpe så elendige digitale filmkameraer kan dere heller kjøpe Hi8. Dette kameraet suger. Skal dere ha et godt kamera må dere punge ut langt mere enn det der. Minnekort er som sagt en idiotisk lagringsmedie for filmkamera.

Chubby: Du er helt på jordet. 640x480 er IKKE bra for å ta bilder.
Opprinnelig postet av Waffel
...Chubby: Du er helt på jordet. 640x480 er IKKE bra for å ta bilder...
Vis hele sitatet...
"Max image oppløsning: 2624 x 1968"

Mjirt's Avatar
Trådstarter
Takk for svar!
Formålet var å filme fester osv. og da kan det jo være mørkt.
Må dere huske at TV (PAL) oppløsninger bare er 720 x 486, 720 x 576 og 768 x 576 så 640 x 480 er bra oppløsning. Det er snakk om flere hundre bilder i bevegelse og ikke bare ett som du skal skrive ut og henge på veggen liksom.

Skal du ta bilder kjøper du deg et skikkelig digitalt (speilrefleks om du er seriøs) kamera.

Ta deg heller en tur på www.akam.no og les tester og erfaringer.
Fyren skal jo filme fester. Ikke ta bilder.
Har dere andre forslag til kamera som kan funke til å filme fester og annet tull. Ingenting seriøst.

Max 3-4000kr
Sist endret av Carl Ottho; 15. januar 2005 kl. 19:34.
Mjirt's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Carl Ottho
Fyren skal jo filme fester. Ikke ta bilder.
Har dere andre forslag til kamera som kan funke til å filme fester og annet tull. Ingenting seriøst.

Max 3-4000kr
Vis hele sitatet...
Ja, hadde vært kjekt å vite
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO..._vartypes_text


faens lang url.. men en kompis har lignende, har nightvision og lys, kan overføre digitalt (firewire).

funker helt bra
Mjirt's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Dodecha
http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO..._vartypes_text


faens lang url.. men en kompis har lignende, har nightvision og lys, kan overføre digitalt (firewire).

funker helt bra
Vis hele sitatet...
Dodecha:
Når du overfører med firewire.. tar filmen veldig stor plass da? Mener jeg har hørt det...
Kommer ann på om du overfører i dv eller mpeg kvalitet. Dv tar en del plass ja, mener det er 13 gb for 60 minutter, mens mpeg tar mye mindre plass.
Mjirt's Avatar
Trådstarter
Dodecha: dette kameraet er ikke DV, betyr dette at det er veldig dårlig kvalitet?
Ærlig talt, kameraet koster 1500.- Du kan ikke forvente god kvalitet, og ikke noe som er i nærheten av dyrere kameraer. Men spørsmålet er om det er "godt nok" til ditt bruk. Hvis du bare skal lage småsnutter for å legge ut på nett KAN det være ok nok, men du får sikkert like god kvalitet med et godt mobilkamera.
Mjirt's Avatar
Trådstarter
Jeg tebkte egentlig på kameraet Dodecha ga link til. Koster vel 2500 elns.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er mye bedre enn det du så på i alle fall..

Ehm jeg skjønner ikke helt hva du pirker på her Mjirt..

1. Firewire (IEE1394) er et av de få måtene å overføre fra kamera til data, Du kan stille inn kvaliteten selv, men skal du ha dv (beste) kvalitet blir det 25MB per sekund. Andre måter omfatter bruk av tvkort som er mere styr..

2. Kameraet er ikke DV nei, men Digital8 er ganske bra format, personlig syns jeg bildet blir helt fint og klart

Jeg har flere video klipp som har blitt filmet med kameraet, MEN disse er i wmv format og har blitt degenerert fra den originale kvaliteten, gidder ikke legge ut noe som varer i 3 sec og tar 75mb..

http://home.no.net/dodecha/skatestuff4.wmv (22.9Mb, uploades i skrivende stund, så hvis den ikke funker, prøv etterpå..)
Sist endret av Dodecha; 17. januar 2005 kl. 11:53.
Mjirt's Avatar
Trådstarter
Ok, det så jo helt greit ut det der! Trenger jo ikke noe bedre enn det...
takk Dodecha

kul film btw, lo godt når fyren tryna:P
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Bra du fant det du var ute etter.

Hehe, måtte bare replaye det flere ganger.. vi fikk så lattis da vi satt å så på det her. akkurat når kinnet klæsjer til asfalten.. haha