Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 773
jeg og sture dingo har begynt å prøve meg frem med gitar, har holdt på to måneder ca.
vi hadde tenkt å lære oss å lese noter, men har ingen som kan lære oss det eller noen læreverk.

er det noen på forumet som kjenner noen sider der man kan lære seg det eller bøker? eller som kan det og orker å ta seg tida til å lære oss det?

tusen takk alle som tar seg tida til å svare.
Hvis du skal noe guitar tabs:

http://www.e-tabs.org/

Så kan du søke litt på forumet også. *hint* search
Tabs og noter er jo ikke akkurat det samme.

Start med grunnleggende ting som c-dur-skalaen, notelengder osv. Grunnleggende om dette finnes f.eks. her
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Er vel ikke så vanlig å spille gitar etter noter. Det går absolutt ann, men det som er vanlig er å lære seg sanger etter tabulatur. Vet ikke om dere har vært borti dette, men det krever ingen kunnskap om noter.

De fleste jeg kjenner som spiller gitar har ikke giddet å bry seg med å kunne lese noter før de når et visst nivå der man kan begynne å utforske musikken og instrumentet uten å begrense seg til dyktighet og hurtighet på gripebrettet.

Nå er det ikke dermed sagt at notekunnskap er unødvendig. Selv kan jeg noter mer eller mindre utenatt etter å ha spilt i korps som liten pjokk, og det er super kunnskap når man jobber med skalaer, akkorder, tabs og alt.
Skal du begynne å spille klassisk gitar, da er noter noe du bør lære deg. Når det gjelder elektrisk gitar, så er det tablaturer du kommer til å bruke mest.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg lært meg noter i tilegg. Når du skal begynne å utforske skalaer og nye akkorder, som kan være avanserte, er det en fordel å kunne noter. For noter gjør at du får en bedre oversikt over gitarhalsen. Å lese noter er heller ikke spesielt vanskelig.

Søk på nettet etter noter, det finnes veldig mye der. Egentlig for mye, fordi mange av tabsa har som regel alvorlige feil.

Det aller beste er om du klarer å lage tabs selv, sånn som jeg ofte gjør. Da får du i tilegg trent øret ditt, og det er viktig, det!
frevev's Avatar
Trådstarter
ok, er bare i tilegg vi tenkte å lære oss noter(iallefall jeg, frevev) er ikke noe trenger å få gjort med en gang..
lager du egne tabs? til sider som mxtabs.net? eller er det egenkomponerte sanger du snakket om?
Når jeg skal lære meg en sang, så skriver jeg ned tablaturen på et ark, kun for mitt eget bruk.
De fleste komponister bruker noter til å formidle musikk med, lær deg noter, da har du enda større mulighet for å bli en allsidig musiker, hvis du har tenkt til å spille noe i Malmsteen eller Shawn Lane retningen, så er det en haug med klassiske skalaer som må øves inn, da er det også greit å kunne noter.
Bare husk å øve regelmessig og konstruktivt, hvis ikke kommer ting til å stoppe av seg selv!