Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2092
Hei, jeg holder på og rigge båten min og da kom jeg på at jeg hadde ett gammelt ekkolodd liggenes.

Min plan er (hvis det funker) og koble opp ett Garmin echo 101 i tileg til
Garmin echoMAP CHIRP 72cv.

101 kjører på 200 kHz
72vc er på 150–240 kHz

Kan jegbruke begge hvis de er montert på vær sin side av bakenden, blir va 1.5m fra verandre
Uten å ha sjekke spesifikasjonene til disse ekkoloddene, så må jeg spørre deg om hvorfor ønsker du 2 ekkolodd ombord?

Du har altså et godt hobby/semiproff ekkolodd med CHIRP teknologi, i tillegg ønsker å du montere et leketøy av et ekkolodd, som muligens kommer til å forstyrre det eneste godt fungerende ekkoloddet du har ombord?

Jeg antar du ikke har et fullstendig frekvensspekter på disse to, kan tippe at Garmin Echo 101 kan operere enten på 50 eller 200kHz mens Garmin EchoMap 72CV gjerne har 3 frekvensområder (Lav/Middels/Høy). Rundt ~50kHz, ~200kHz og ~500-800kHz.

CHIRP teknologi bruker frekvens modulering for å skape et skarpere bilde av havbunnen, så den varierer frekvensen fra f.eks 150kHz opp til 240kHz. Dette gjør at den er i stand til å oppdage objekter som ligger nærmere hverandre, og mindre objekter.

Mitt råd er å droppe Garmin Echo 101.
Sist endret av 0xFF; 26. mai 2018 kl. 22:35.
Blomzterkasse
Det hørtes jo bare helt sinnsykt ut. Å ha to ekkolodd. Hvis du har to båter kanskje.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Idenen var at den som sitter forran kan ha 101 og da følge med på dybde . uten at jeg heletiden må si dybden
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Idenen var at den som sitter forran kan ha 101 og da følge med på dybde . uten at jeg heletiden må si dybden
Vis hele sitatet...
Jeg kan garantere deg at Garmin EchoMAP 72CV har mulighet for NMEA0183 og mest sannsynlig NMEA2000 bus. Med NMEA0183 eller NMEA2000, jeg antar det er snakk om en mindre båt <30 fot, i såfall så er NMEA0183 mest aktuelt for deg. Så kan du strekke en NMEA0183 kabel fra ekkoloddet til f.eks kartplotter, GPS monitor eller annet utstyr som kan vise dypde informasjon. Ekkoloddet vil da sende dybden over NMEA0183 bussen til mottaker enheten.

Hvis du ikke har enheter ombord som kan motta dybde-data over NMEA0183 bus, så finnes det slike multi-funksjonsskjermer som dette: Garmin GNX 223, der du kan plugge inn NMEA(0183/2000) data fra ekkolodd, kartplotter o.l., og vise hastighet, kurs, dybde o.l.
Sist endret av 0xFF; 26. mai 2018 kl. 23:32.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Det er nok det mest ideelle. Men jeg lurer egentlig bare på om det er mulig. Siden jeg sitter med 2 stykker.
Hvis jeg ikke tar helt feil, vil det nok ikke gå. Begge bruker sonar, som betyr at sender ut et signal og kartlegger informasjon basert på refleksjonen av utgangssignalet som kommer tilbake. Hvis du bruker to sonarer ved siden av hverandre, med så lik frekvens, vil nok effekten bli at de "jammer" hverandre. I verste fall vil det nok bli noe upresise målinger, men du kan jo evt bare prøve?
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Ja, det blir til at jeg bare prøver Ser på engelske fiske forumer at mange får det til og funke og noen har litt problemer, Jeg monterer vær Svinger på vær side av båten. så får vi se. funker det ikke er det jo bare og slå av den ene
Du trenger jo ikke å montere den heller for å teste da, bare å holde i vannet mens du prøver.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bruflat Vis innlegg
Du trenger jo ikke å montere den heller for å teste da, bare å holde i vannet mens du prøver.
Vis hele sitatet...
Det er sant det, men ejg skal uansett støpe fast 2 treklosser bak det det festes uansett og da er det bare 3 skruer siden alt er montert fra før