Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4454
Eg lurer på om det er noe billig løsning og få boostet telefon signalet evt få bedre signal til 4g ute i skogen? har en hytte som eg låner der det er veldig svagt signal med 4g, det er 1 liten bar med signal, ikke nok til og surfe eller noe. men det er ihvertfall signal til 4g der, så eg tenkte om eg kunne bygge noe telefon tårn eller lignende for og gjøre signalet bedre, Er dette mulig uten og måtte bruke flere tusen? Strøm finnes der fra solar.

Ville noe sånt her fungert? http://www.dx.com/no/p/gsm-wcdma-2g-...O#.WwlCju6FOUl
Sitat av sinder22 Vis innlegg
Eg lurer på om det er noe billig løsning og få boostet telefon signalet evt få bedre signal til 4g ute i skogen? har en hytte som eg låner der det er veldig svagt signal med 4g, det er 1 liten bar med signal, ikke nok til og surfe eller noe. men det er ihvertfall signal til 4g der, så eg tenkte om eg kunne bygge noe telefon tårn eller lignende for og gjøre signalet bedre, Er dette mulig uten og måtte bruke flere tusen? Strøm finnes der fra solar.

Ville noe sånt her fungert? http://www.dx.com/no/p/gsm-wcdma-2g-...O#.WwlCju6FOUl
Vis hele sitatet...
Slik er streng forbud å installere og bruke i norge. I bestefall for du besøk av post og teletilsynet, i verstefall forstyrrer du signalet til naboer, som igjen fører til at dem ikke for ringt nødtelefonen i en eventuell krise.

Drar du på hytta for å sitte på telefonen? Er ikke det noe du kan gjøre når du er hjemme?
Om man ser bort fra det 0xFF skriver (jeg er enig med ham uansett altså), så:
Undersøk om enheten kan ta inn bølgelengdene vi bruker i Norge. Kan den det, så ja, den fungerer.
Trådstarter
29 4
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Slik er streng forbud å installere og bruke i norge. I bestefall for du besøk av post og teletilsynet, i verstefall forstyrrer du signalet til naboer, som igjen fører til at dem ikke for ringt nødtelefonen i en eventuell krise.

Drar du på hytta for å sitte på telefonen? Er ikke det noe du kan gjøre når du er hjemme?
Vis hele sitatet...
Nei, eg er ikke som dere vanlige mennesker eg drar på hytta for og arbeide og drive på med aktivitet. ikke og sitte og slappe av i solen, det kan eg gjøre hjemme når eg vill resten av livet med uførtrygden.

Men poenget var og kunne få boostet signalet fordi det er IKKE mulig og ringe i det hele tatt, så uansett om naboene skulle prøvd så er det ikke sterkt nok signal til og ringe eller surfe. og det er bare 4-5 naboer som nesten aldri er der. så derfor ville eg prøve og finne en enkel løsning på og gjøre signalet sterkere om det var mulig. men om det er ulovlig og bare blir tull av det så får eg vell ro i 20min til der det er signal for og kunne ringe om eg evt trenger nødhjelp.
Du kan selvsagt ringe Telenor eller Telia og høre om dem er villig til å løse problemet for deg. De er de eneste som har lov til å montere opp slikt utstyr.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Slik er streng forbud å installere og bruke i norge. I bestefall for du besøk av post og teletilsynet, i verstefall forstyrrer du signalet til naboer, som igjen fører til at dem ikke for ringt nødtelefonen i en eventuell krise.
Vis hele sitatet...
Hvordan da? Dingsen fanger opp et signal og forsterker det. Det er ikke en jammer. Jeg er ikke ekspert på disse tingene, men hvordan skulle den skape problemer for andre?

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Drar du på hytta for å sitte på telefonen? Er ikke det noe du kan gjøre når du er hjemme?
Vis hele sitatet...
Å kom igjen, da. Det er ikke det at jeg er direkte uenig med deg; telefon kan være fryktelig asosialt og uhøflig inne på ei hytte. Men etter å ha vært ute i fjellet hele dagen skal man gjerne finne på noe på kvelden. Det kan faktisk være ganske dølt å spille sjakk når tre av det hvite brikkene ble spist av bikkja til onkel Kåre i påsken 98 og derfor erstatta med kronestykker og fyrstikker. For ikke å snakke om å spille spørrespill som påstår at landets utenriksminister heter Knut Frydenlund.
Sist endret av Myoxocephalus; 26. mai 2018 kl. 13:52.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det som er lovleg er å sette opp betre antenne.

https://www.komplett.no/product/7760...TT-310-776069# burde funke greit om du veit kor sendaren er. Det ser du på https://finnsenderen.no/

Alternativt kan du gå for panelantenne med større åpningsvinkel, eller rundstråleantenne. Dei fleste smarttelefoner har trass alt elendige antenner.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvordan da? Dingsen fanger opp et signal og forsterker det. Det er ikke en jammer. Jeg er ikke ekspert på disse tingene, men hvordan skulle den skape problemer for andre?
Vis hele sitatet...
Fordi det er gjenbruk av kanaler, og gjenbruket er sett opp ut ifrå kjent sendestyrke på andre sendarar. Når du då brått sender ut samme signalet med ukjent sendar på ukjent plass så kan det forstyrre andre nærliggande celler.
Sist endret av vidarlo; 26. mai 2018 kl. 13:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
29 4
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det som er lovleg er å sette opp betre antenne.

https://www.komplett.no/product/7760...TT-310-776069# burde funke greit om du veit kor sendaren er. Det ser du på https://finnsenderen.no/
Vis hele sitatet...
Det er ingen sendere på mange mil radius fra der hytten er ifølge den lenken. Men poenget mitt er ikke og lage en permanent telefon booster, bare når det trengs for og ringe.

Eg ville ha signal på denne hytten fordi eg skal gjøre arbeid på hytten, det er litt vanskelig og kommunisere med hytte eieren uten signal. Så eg ville prøve og finne en løsning før eg skal dit til og kunne få ringt når det er behov for det, ikke for og sitte på mobilen og spille. Det gjør eg ikke engang hjemme.

Evt finnes det noe eg kan plugge inn i telefonen for og få en bedre antenne til iphone?
Sist endret av sinder22; 26. mai 2018 kl. 14:03.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sinder22 Vis innlegg
Det er ingen sendere på mange mil radius fra der hytten er ifølge den lenken. Men poenget mitt er ikke og lage en permanent telefon booster, bare når det trengs for og ringe.
Vis hele sitatet...
Men ein signalforsterker er ikkje magi. Den må ha eit signal i utgangspunktet! Du oppnår langt betre resultat ved å kople den antenna direkte til dingsen som faktisk har behov for dekning. Dagens smartmobiler kan rute alminnelege mobilsamtaler over WiFi, så ein 4G-ruter med god antenne tilkopla vil gi deg telefoni i hytta.

Så gå for antenne. Det vil antakeleg fungere betre enn tilfeldige kinesiske signalforsterkere.
Trådstarter
29 4
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men ein signalforsterker er ikkje magi. Den må ha eit signal i utgangspunktet! Du oppnår langt betre resultat ved å kople den antenna direkte til dingsen som faktisk har behov for dekning. Dagens smartmobiler kan rute alminnelege mobilsamtaler over WiFi, så ein 4G-ruter med god antenne tilkopla vil gi deg telefoni i hytta.

Så gå for antenne. Det vil antakeleg fungere betre enn tilfeldige kinesiske signalforsterkere.
Vis hele sitatet...
Så om eg forstår det riktig så kan eg plugge den poynting fra komplett direkte til telefonen for og gi bedre antenne signal?
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Sitat av sinder22 Vis innlegg
Så om eg forstår det riktig så kan eg plugge den poynting fra komplett direkte til telefonen for og gi bedre antenne signal?
Vis hele sitatet...
Leste du i det hele tatt på linken Vidarlo postet? det står jo forklart derr

To av disse antennene kan f.eks. kobles til ZTE MF91D (4G-ruteren til Telenor), ev. én kan kobles til Huawei E589 (4G-ruter til Netcom).
Begge overnevnte rutere har liten antennekontakt" (TS9-kontakt), man trenger antenneoverganger for å koble på antennen(e).
Vis hele sitatet...
Trådstarter
29 4
Sitat av Bea Vis innlegg
Leste du i det hele tatt på linken Vidarlo postet? det står jo forklart derr
Vis hele sitatet...
Sorry for att eg ikke er en ekspert i sånne ting som dette her, men eg leste det og så spurte eg fordi eg er usikker, er det ikke lov og spørre uten at folk blir sinte?
Sitat av sinder22 Vis innlegg
Sorry for att eg ikke er en ekspert i sånne ting som dette her, men eg leste det og så spurte eg fordi eg er usikker, er det ikke lov og spørre uten at folk blir sinte?
Vis hele sitatet...
Det du trenger er:
  1. Mobilt bredbånds abonement. F.eks fra Telia eller Telenor
  2. 4G router, som f.eks Telias Huawei B525s 4G+
  3. 2 stk 4G antenner, f.eks de Vidarlo foreslo.
  4. Lang nok antenne kabel. (Men ikke lengere enn nødvendig)
  5. 1 stk mast eller vegg å skru antennene på.

Du kan forsåvidt bruke hvilken som helst 4G routere, eneste kriteriet til den er at man kan sette på eksterne antenner.

Og hvis telefonen din ikke støtter VoWiFi, eller WiFi tale som det heter på norsk. Så trenger du og hytteeieren en app for å kommunisere, enten Signal, WhatsApp, Facebook Messager e.l.
Sist endret av 0xFF; 26. mai 2018 kl. 14:59.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ei antenne er nok.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ei antenne er nok.
Vis hele sitatet...
Glemte å utdype det under, slik jeg gjorde med routeren. For å få optimal hastighet under vanskelige forhold, så bør du ha 2 antenner, men ja en antenne er nok.
Trådstarter
29 4
Takk for svar folkens, virker som dette blir for dyrt for og få signal i noen dager imens eg er der. Så tror det blir billigere og bare ro litt for og få signal til og evt få ringt, Håpte på en billigere og lettere løsning.
Er signalet like svakt med både Telenor og Telia ? Kan vel være forskjell mellom de to.