Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2184
Hei, da har jeg tenkt litt på om jeg skulle poste en av eksamens oppgavene mine her, så dere kunne se/gi kritikk! og kom fram til at jeg har vel ingenting å tape på det uansett.

Oppgaven gikk ut på å lage en serie med 6-8 bilder, av en litt annerledes jul "du velger selv hvordan og hva du vil ta bilder av".

Dere må nesten lese description før dere speller av videon, for å få litt mer innblikk i hva jeg har tenkt.

Her kan dere se
Sist endret av NordicFoto; 16. desember 2011 kl. 17:45.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Da det er haugevis av bilder vil jeg ikke kommentere dem foruten om å si at du imo må komme deg mye nærmere støff du fotograferer.

Filmopplevelsen vil nok bli betraktelig bedre om du forteller det du har skrevet i beskrivelsen under imens filmen går. Ingen orker å lese videobeskrivelsen bare fordi du vil.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Filmopplevelsen vil nok bli betraktelig bedre om du forteller det du har skrevet i beskrivelsen under imens filmen går. Ingen orker å lese videobeskrivelsen bare fordi du vil.
Vis hele sitatet...
det skulle jo egentlig ikke leveres i dette formatet, denne lagde jeg egentlig bare for å prøve ut finalcut men no excuses, er helt enig :P
Hadde vært mye lettere om du hadde lagt ut bildene her på Freak sammen med teksten som forklarer dem. Blir mye styr å lese teksten, scrolle opp og se bildet, og ned igjen for å lese teksten..
Kanskje jeg skal gjøre det imorgen!
Oslo sentrum er pyntet opp til jul, og gatene lyser i harmoni. Jeg tusler litt rundt for å finne motiver til en annerledes julehistorie. I det jeg passerer youngstorget slår det meg, i det jeg ser et knust vindu. 22 juli…
Jeg titter mot den store bygningen med arbeiderpartiets logo på, og kommer til å tenke på alt som har skjedd.

Det vil merkes spesielt i julen at familiemedlemmer er borte. Venner og bekjente. Alt jeg tenker på er de som ikke får en like fin jul som meg. Disse bildene er ment for å representere følelsen jeg har ovenfor alle som kanskje ikke får en like fin jul. Vi er alle påvirket av hendelsen, men noen kommer til å lege saktere enn andre.

Bilde 1.
Jeg tenker på alle familiene og menneskene som får en litt annerledes jul i år, og ikke minst hvordan en del av byen absolutt ikke ser ut som jul i det hele tatt.
Det er faktisk ikke før nå det slår meg, hvor tragisk det egentlig er.


Bilde 2.
Jeg bestemmer meg for å se nærmere på hva som har skjedd, og hva som gjennoppbygges, jeg har jo faktisk ikke gjort det enda.


Bilde 3.
Jeg legger fort merke til at det er en stor mørk vegg rundt flere kvartaler. Det minner nesten litt om berlinmuren. Jeg føler meg nesten litt overbeskytta.,men skjønner at de har sperret av for å kunne bygge opp byen igjen. Jeg går rundt hele muren og prøver å finne en vei igjennom for å se, men det er til ingen nytte.


Bilde 4.
Mens jeg går rundt muren møter jeg snekkere, elektrikere og andre arbeidere.
De ser triste og slitne ut alle sammen, jeg velger å ikke gå for tett innpå.


Bilde 5.
En elektriker sitter alene og kobler.
Jeg får en følelse av stillhet og ensomhet.


Bilde 6.
Jeg fortsetter rundt den høye, mørke muren for å finne en inngang, eller et hull.
Jeg ser en port, det sitter 3 vektere inne i en brakke vedsiden av og jeg spør om det er mulighet for å komme innenfor. De ser på meg med alvorlige blikk og sier ”Nei”. Jeg får heller ikke lov til å ta bilder av dem.


Bilde 7.
Jeg fant en nærmest forlatt bygning, et par hundre meter unna. Døren var åpen og i det jeg gikk inn var det helt mørkt og stille. Alle vinduene var sperret. Jeg gikk opp til øverste etasje for å se om det gikk an å få oversikt, men det var bare mørkt.


Bilde 8.
Til slutt dro jeg til VG´s hovedkvarter og spurte om det var mulig for å komme opp et par etasjer for å ta et oversiktsbilde av gjennoppbygningen. Vakten i resepsjonen så skeptisk ut, mens hun tok en telefon. Etter en halvtimes venting kommer det en kar og spør om det er jeg som skal ta bilde. ”følg etter meg” sier han. Vi tar heisen opp i 9.etg. Det var ikke så god oversikt som jeg hadde håpet på. Og motivet er vanskelig å få til ut av vinduene i 9.etg. Men jeg ser et juletre innenfor muren. Det gir en god følelse.


Sånn, da håper jeg det ble bedre.
En admin eller mod må gjerne flytte dette øverst og slette det første jeg skrev
Hvis det er mulig :P

Setter pris på all kritikk så lenge den er konstruktiv.
Sist endret av NordicFoto; 19. desember 2011 kl. 07:36.
Snakk om å overtolke hver minste lille ting i negativ retning..

Dette ble så sært at du får sikkert kjempeskryt av læreren og andre overtolkende kunstnere på statsstøtte. For meg ble dette bare latterligt.. Sorry mac.
Syns bildene er veldig kjedelige, virker som du har gått ut og kommet hjem igjen med 8 bilder på kortet - og det er disse 8. Ta flere bilder av samme motiv og vær streng med deg selv når du velger ut! Ta en grov-sortering alene først og så koker du det ned i de alle beste bildene du har - gjerne sammen med noen andre. Bw-konverteringen er ikke noe å hoppe i taket for, veldig grått og veldig digital look på de. type sette kameraet i bw-modus og skyte i vei. Ikke min kopp te, dessverre.
Sært kan det godt være, fotografi er subjektivt, og jeg respekterer selvfølgelig hva dere andre mener, og det er bra at noen er uenige også, liker at noen hater det.
Jeg ser også nå hvordan teksten kan virke latterlig for noen, og ikke minst negativ men det var den ikke for meg når jeg skrev den, så følte nesten jeg måtte ha den med altså.

Sitat av ErikH Vis innlegg
Syns bildene er veldig kjedelige, virker som du har gått ut og kommet hjem igjen med 8 bilder på kortet - og det er disse 8. Ta flere bilder av samme motiv og vær streng med deg selv når du velger ut! Ta en grov-sortering alene først og så koker du det ned i de alle beste bildene du har - gjerne sammen med noen andre. Bw-konverteringen er ikke noe å hoppe i taket for, veldig grått og veldig digital look på de. type sette kameraet i bw-modus og skyte i vei. Ikke min kopp te, dessverre.
Vis hele sitatet...
har rundt 100 bilder, men skulle levere maks 8, det ble disse!
Takk for tilbakemld, skal tenke på det neste gang

EDIT: Har ikke gjort mye dokumentar fotografi, så jeg må bare prøve mer
Sist endret av NordicFoto; 19. desember 2011 kl. 10:08.
Likte bilde nr. 2 best, og nr. 4 og 5 er også av de bedre.

Når det er sagt er dette grovt sett ikke spesielt bra bilder. Nr. 2 kunne nytt godt av tettere utsnitt, og 4 og 5 kunne trengt litt annerledes komposisjon. Som tidligere skrevet syns jeg bildene blir litt vel grå og kontrastløse, de mangler på mange måter det lille ekstra.