Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1222
Vet godt at dette ikke er et skoleforum, men har googlet en god del, og spurt en masse folk, men får fortsatt ikke til denne oppgaven. Har prøvd utallige ganger, men klarer ikke å komme frem til rett svar.

Farten til en partikkel er tre ganger farten til et elektron. Forholdet mellom de Broglie-bølgelengden til partikkelen og elektronet er

Lp/Le = 1.1813*10^-4

Det man da har er massen til elektronet som er 9.1094*10^-31 kg, samt formlene L = h/p og p=mv ettersom man må ikke regne relativistisk.

Oppgaven går ut på at man skal finne massen til partikkelen og identifisere den.

Denne tråden kan slettes, hvis ikke kan jeg komme opp med løsningen. Jeg fant L*v ved å ta h/m, for så å gange dette med tre, da partikkelen skal ha 3 ganger høyere hastighet enn elektronet, videre så tok jeg h/v*L for å finne massen, og der fant jeg massen til et nøytron
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Hva i all verden er det du ikke får til? Sett inn h/p = h/mv for L, stryk h, sett vp = 3ve og løs for mp.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hva i all verden er det du ikke får til? Sett inn h/p = h/mv for L, stryk h, sett vp = 3ve og løs for mp.
Vis hele sitatet...
Se det siste jeg skrev, men takk for svaret!