Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 32280
Hei!
Har fått internett gjennom kabel-tv i leiligheten, men så får jeg ikke ting til å stemme.

Coax-kabel fra veggen går inn i et Cisco EPC3010 modem.


Ut fra denne er det vanlig RJ-45 til lokalt nettverk.
Jeg har to trådløse routere som jeg har prøvd med. En Gigabyte GN-A11G og en Linksys WRT300N.
I tillegg har jeg en WatchGuard Firebox 5X Edge router med brannmur.

Når jeg kobler til Gigabyte routeren fungerer det, men bare for 2 klienter.
Kobler jeg til Linksys routeren, eller fireboxen så virker ingenting. De får ikke IP-adresse fra EPC3010.

Jeg har spurt kundesupport, og de ber meg putte kabelen fra EPC3010 i LAN1 på Linksys routeren. Dette virker merkelig nok, men det er jo ikke slik det skal gjøres.

Alle klienter koblet til får offentlig IP-adresser tildelt, så noe LAN er ikke å snakke om en gang.

Er det noen som helst instillinger som kan settes i Cisco EPC3010? Canal digital sier at det ikke er det. Men hvorfor er det da innlogging i den?
Jeg får tildelt en offentlig IP-adresse, men når Cisco EPC3010 på IP 192.168.100.1

Har fagbrev i IT, og har koblet opp flere nettverk tidligere helt uten problemer.
Er det jeg som er helt på trynet, eller er det noe som skurrer i Canal Digital sitt system?

All hjelp mottas med stor takk!
Sist endret av fulloggal; 24. januar 2014 kl. 22:54.
Om jeg kobler til Firebox'en og logger inn i den og ser på WAN settings får jeg opp dette:
External Network
Mode DHCP Client
IP Address 0.0.0.0
Subnet Mask 0.0.0.0
Gateway 88.90.229.0
MAC 00907F-1905AB

Går jeg inn på instillinger kan jeg velge tre Config mode:
DHCP Client
Manual Configuration
PPPoE Client

Her har canaldigital sagt at den skal stå på DHCP. Hvorfor får den ikke IP adresse?
Modemet kommer jeg ikke inn i. Så om noen kan fortelle meg hvilke instillinger og valgmuligheter man har i et Cisco EPC3010 så hadde det vert veldig flott!

Interfacet i modemet ser slik ut:
http://forum.cdrinfo.pl/attachments/f113/56084d1290076387-cisco-epc-3010-cisco1.jpg
Logger jeg inn med <blank>/<blank> så har jeg like mye valg som du ser på bildet.
Har prøvd alle muligheter av standardpassord admin/admin admin/1234 <blank>/admin <blank>/1234 user/user user/admin admin/user og cisco/cisco. Alle gir meg feilmelding om feil bruker/passord.

Canal digital sier at det ikke er noen mulighet til å endre noe i EPC3010, men NOE må da gå ann å endre tenker jeg.
Modemet er et bridge modem du ikke får gjort noe med... Dropp å rot med det!

Koble til Linksys routeren din i dens WAN port og logg deg på den og konfigurer LANet ditt... Enkelt og greit...
Jeg får ikke kommet på nett gjennom linksys når den er koblet til nettet via WAN porten.
WAN i linksys står til DHCP men den får ikke IP fra Cisco.
Da er det noe feil med routeren.. Hva sier ipconfig hvis du kobler PCen din rett i modemet?
Her er info fra Linksys når den er factory default, WAN er satt til DHCP.
Alt er mao fabrikkinstillinger.
Routeren VET jeg virker, for den har vert i bruk tidligere uten noen problemer, og har lagt så og si urørt fra den ble koblet fra det forrige nettverket.

Internet Connection

Connection Type: Automatic Configuration - DHCP
Interface: Down
IP Address: ---
Subnet Mask: ---
Default Gateway: ---
DNS1: ---
DNS2: ---
DNS3: ---
MTU: Auto
DHCP Lease Time:

Kabel virker, det er den jeg bruker rett i PC når jeg skal ha internet. Fulgte forøvrig med Cisco EPC 3010.

Når jeg kobler pc rett i modem som nå, så sier IPconfig dette:
Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks :
Koblingslokal IPv6-adresse. . . . : fe80::35be:d006:aef1:1ecb%13
IPv4-adresse. . . . . . . . . . . : 95.34.245.190
Nettverksmaske . . . . . . . . . .: 255.255.255.0
Standard gateway . . . . . . . . .: 95.34.245.1
Sist endret av fulloggal; 25. januar 2014 kl. 00:17.
Da må det være noe feil routeren, for når PCen din får IP og nett, så er alt i orden... Og som du ser, så står det Interface down... Sikker på at du har satt kabelen i WAN porten og ikke en LAN port??
Det er jeg 110% sikker på.
Fikk som sagt beskjed av Canal Digital og sette kabelen i LAN1, og det fungerer merkelig nok. Dette var i følge han på support rett måte å gjøre det på, og han måtte gjøre det slik hjemme hos seg også for å få det til å virke.

Er det ikke da rart at 2 av 3 fungerende enheter plutselig skal ha blitt ødelagt etter å ha blitt koblet fra et fungerende nett, lagt i en bil, kjørt 10 minutter og koblet til igjen?
Forresten.. Modemet ditt er muligens låst til MAC-adressen til PCen din... Resett modemet og/eller klon MAC-adressen i routeren...

Du skak IKKE koble kabelen i en LAN port! Da blir det bare krøll.. 2 DHCP servere og ikke noe LAN... Kabelen SKAL i WAN porten på routeren!
Sist endret av FusionPower; 25. januar 2014 kl. 00:28.
Sitat av FusionPower Vis innlegg
Forresten.. Modemet ditt er muligens låst til MAC-adressen til PCen din... Resett modemet og/eller klon MAC-adressen i routeren...

Du skak IKKE koble kabelen i en LAN port! Da blir det bare krøll.. 2 DHCP servere og ikke noe LAN... Kabelen SKAL i WAN porten på routeren!
Vis hele sitatet...
Det er min tankegang også. Prøver å resette modem igjen.
Nå virker det!
Dette er veldig rart. Jeg har jo gått og resatt i hytt å pine uten at det virker.
Noen ide om hvorfor modemet skal bli "låst" til MAC på PC?
Kabelmodemer har det med å gjøre det......
Så hvordan skal isp legge inn din mac adresse? De vet jo ikke den.
Mest sannsynlig er det noe annet som ordnet seg med en reboot. Er greit at ting kan bindes til Mac, men de kan ikke velge første enheten hos en privatperson, du har en range på 254 enheter på den maska fra isp, sier seg selv at de ikke låser den til første.

Og forresten, op, din public ip er ikke lurt og legge ut. 192.168x.x/16 er lurere.
Modemet låser seg til første MAC-adresse som blir registrert... Om det er PC eller ikke, spiller ingen rolle... Men for å fjerne låsen, så må modemet resettes..
Og hvorfor fikk han da connection på både pcen sin og gigabyte ruteren sin, de har ikke samme mac. I tillegg forklarer ikke det hvorfor det er bare 2 enheter som får ip etter gigabyte ruteren. Og hvis det skal begrenses til 1 enhet så kan vel isp sette en /30 subnett maske istedenfor.
Kan være at Gigabyte automatisk kloner MAC-adressen på interfacet... Vært borti det før... Og CD gir ut 4 IP adresser.... Derfor
Nei en router vil aldri uansett hva automagisk klone MAC adresse og bruke den på sitt eget interface.
1: En MAC adresse består av 48 bit hvorav 24 bit er LÅST til utvikleren for å kunne identifiser hvem det er som har utviklet enheten, de resterende 24 bitene er brukt for å identifisere hvilket av nettverkskortene dette er, altså en ID i deres produksjon.

ERGO: 24 Bit OUI (Orgianizational Unique Identifier) og 24 bit NIC spesifik er tilsammen en mac adresse, den er ALLTID unik kanskje med untak av et kinajugelprodusert dritt NIC, og tom. det er usansynlig.

2: Innad på ett LAN brukes det HARDWARE\FYSISK\MAC adressering for å finne ut til hvilket interface en frame skal, frame jobber på lag 2 i OSI modellen. Hvis 2 interfaces på samme LAN hadde hatt lik MAC hadde det tryna big time, det blir som at postmannen henter posten på døren din, postmammen skal frakte den til din adresse, men ikke der du bor men en annen din adresse, som er lik, og som hvistnok også er 100 % deg.

EKS: Ola nordmann bor i OSLO 2100, lokveien, skal sende en pakke til OLA Nordmann i oslo 2100, lokveien. men de adressene eksisterer på hver sin side av byen, hvor skal da pakka til?

Og hvordan i all verden får du ut infoen om at cd gir ut 4 IP adresser?
Sånn som jeg ser det så har TS 95.34.245.190 (TS ALDRI LEGG UT DIN PUBLIC IP) som sin Public IP; kun ts har denne i hele verden, sånn er internett bygd opp og det er eneste måten internett kan fungere på.

Innad på ts sitt LAN er det 192.168.100.1 (ref tidlig post) dette er hans klasse C private IP,som aldri uansett hva skal ut på nettet. Dette er mest sansynlig en /24 (dvs. 255.255.255.0 som subnettmaske)
Ifra 192.168.100.0 - 192.168.100.255 er det totalt 256 adresser 2 stykker er reservert 192.168.100.0 er nettID mens 192.168.100.255 er broadcast adressen. Resten av rangen er til ts sine klineter dvs ts kan ha 254 klienter på den adressen med den subnettmaska.


Så nå skal jeg ha link hvis du fortsetter med dette MAC styret ditt.

Det har hendt før at en DHCP har kvella, og en restart er da fornuftig, men utenom det så vet jeg ikke 100 & hva TS sitt problem var ettersom jeg ikke var der og det fungerte automagisk etter en reboot.
Trenger ikke å forklare meg basic nettverk... Er CCNA, CCDA, DCUCD blant annet...

"Og hvordan i all verden får du ut infoen om at cd gir ut 4 IP adresser?"

-Har CD selv så vet.. Og i tillegg så står det også 4 tilgjengelige IP adresser i modemet, hvorav 1 er i bruk, selvfølgelig..

192.168.100.1 er IKKE TS' LAN adresse! Det er modemets konfig adresse.. Modemet er et rent modem, og har ikke DHCP server eller noen andre routerfunksjoner..

Og jo, kabel/coax modem har det med å låse seg til første MAC-adresse som blir registrert, ergo, koblet man til annet utstyr til modemet i etterkant, så vil ikke de få nett.. Akkurat som TS og tusenvis av andre har opplevd tusenvis av ganger tidligere, meg inkludert... Modemet må da resettes for å slippe låsen til gjeldende MAC-adresse, så andre enheter kan kobles til og få nett..

"Det har hendt før at en DHCP har kvella, og en restart er da fornuftig, men utenom det så vet jeg ikke 100 & hva TS sitt problem var ettersom jeg ikke var der og det fungerte automagisk etter en reboot."

-Det vet jeg, og det har jeg forklart nå flere ganger.. Modemet låser seg til 1. MAC-adresse! Modemet har ikke DHCP server eller andre routerfunksjoner. Det er et rent bridgemodem!
Sist endret av FusionPower; 25. januar 2014 kl. 16:23.
LOL bor du her eller, svarer momentant

Kan gjerne tenke meg en link jeg da ettersom jeg aldri har lest dette og synes det er interessant det du forteller meg.

Akkurat som mitt cd modem, bridge uten dhcp, er ikke noen forskjell, eneste er MAC låsingen som jeg aldri har hørt om før. Og pirk pirk: Lan er mellom 2 interfaces på samme subnett uavhengig hvor lite det er, og greit npk det låser seg til samme MAC som du sier, det forklarer fortsatt ikke hvorfor DHCP ikke gir ut IP på TS sin side.

Og 2: Hvorfor klone mac adresse du vet da selv at dette ikke vil fungere?
He nei, sjekka vel bare innom akkurat etter du hadde svart.......

Ja, du kan se her , her (Post #2) og her (Post #3)

Det er en kjent sak at kabel modemer låser seg til første MAC adresse som registreres... Modemet må resettes for å frigi dette og tillate andre enheter å koble til.. Hvis du fremdeles har så vanskelig for å tro på meg, så ring Canal Digital selv og hør med dem...

"det forklarer fortsatt ikke hvorfor DHCP ikke gir ut IP på TS sin side."

-Det har ikke noe med modemet å gjøre, det er routeren hans som ikke har fungerende DHCP server..
Sitat av FusionPower Vis innlegg
-Det har ikke noe med modemet å gjøre, det er routeren hans som ikke har fungerende DHCP server..
Vis hele sitatet...
Ja var det jeg også mente med det.

Typisk uflaks og begynne å kverulere med en som har vært gjennom mer en CCNA, jeg tror deg 100% ettersom jeg har lest på linkene og i tillegg noen til på toms o.l.

Har selv bare vært gjennom CCNA boka og derfor ble det feil oppi hodet mitt med det du sa. Den er ikke rettet mot ISP tankegang, og låsing til MAC er mest switcher i en organisasjon.

Off Topic: Har du god lønn mtp alle sertifiseringene innen nettverk?
Hehe good!

Ja, låsing til MAC på switcher er noe helt annet enn dette...;p Skjønner hva du har tenkt....

Akkurat nå er det dagpenger fra NAV og jobbsøking.. Hehe.. Men hadde 430' i begynnerlønn i fjor, og det var kun med CCNA....
Takk for god info da, kommer nok ikke til å glemme dette med MAC og ISP

Er en grei startlønn det, er noe som blir tatt med i vurderingen etter jeg er ferdig på skolen.
Det gjelder bare ISP'er som leverer over kabelnett/coax da......

Ja, ikke så gæli egentlig... Gikk ann å leve av... Men få deg bredere kompetanse enn bare nettverk/CCNA.. Ikke mye jobber å få med bare nettverkskompetanse merker jeg... Få deg server og virtualliseringskompetanse også... Da stiller du myyyyye sterkere... Må vel det selv ser det ut som.....:/
Er bra at det er like morsomt med alle de 3 kategoriene da, blir ikke uoverkommelig å ha det målet.
Bra innstilling!
Off-toppic:

Kan skyte inn her at de fleste som jobber med visualisering på jobben her angrer på at de ikke har nettverk kompensere også.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Her er info fra Linksys når den er factory default, WAN er satt til DHCP.
Alt er mao fabrikkinstillinger.
Routeren VET jeg virker, for den har vert i bruk tidligere uten noen problemer, og har lagt så og si urørt fra den ble koblet fra det forrige nettverket.

Internet Connection

Connection Type: Automatic Configuration - DHCP
Interface: Down
IP Address: ---
Subnet Mask: ---
Default Gateway: ---
DNS1: ---
DNS2: ---
DNS3: ---
MTU: Auto
DHCP Lease Time:
Vis hele sitatet...
Interface: Down <- Den får ikke link. Bruk en kryssa kabel istedenfor. Tror både Linksys WAN porten og Canal Digital modemen mangler autosense på dette. CD har valgt å ha public IP rett ut til kunde. Da slipper du support for dem som ønsker tilgang til disse, og folk flest bruker en 3. party ruter av eget valg dersom de har mange PC'er uansett.
Feil! Alt utstyr i dag har Auto-sensing MDI/MDIX.. Med mindre utstyret er eldre enn 10 år, så bruker man vanlig rett-kabel...
Sitat av FusionPower Vis innlegg
Feil! Alt utstyr i dag har Auto-sensing MDI/MDIX.. Med mindre utstyret er eldre enn 10 år, så bruker man vanlig rett-kabel...
Vis hele sitatet...
Burde ikke interface vært up da?
Kommer jo helt ann på hva årsaken er det da til hvorfor det er nede... Kan være defekt.... Er garantert ikke kabelen, med mindre kabelen i seg selv er ødelagt...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Restart av modemet løste problemet. Derfor sto den som nede fordi den ikke fikk IP.
Nå har hele linksys routeren kveldet, så da har jeg et nytt problem, men ikke noe jeg ikke fikser selv.

Men, sånn hvis andre skulle havne i samme problemene;
DRIT i CanalDigital kundesupport. Resett modemet, og plugg i router på WAN-port! IKKE slik som CD forteller deg, for de vet like mye om jobben sin som jeg vet om hudpleie og neglelakk. Nemlig ikke en dritt!

▼ ... mange måneder senere ... ▼
Registrerte her for å dra denne tråden opp fra myra, da jeg har akkurat samme problem..
Jeg har nylig byttet fra Telenor, til Canal Digital. Jeg får halv pris på 50mbit fra dem.
Så gjorde jeg tabben å ikke handle router på kjøpet, siden jeg hadde akkurat samme router fra Telenor. Zyxel p8702n.
Den er veldig bra, og fungerer fint.

Men.. CD modemet nekter å gi routeren ip-adresse. Jeg kan fordele, via wifi/ethernet, men da kun til to maskiner.

Etter å ha snakket gjentatte ganger med Canal Digitals kundeservice har jeg ikke kommet noen vei.
De gir ikke support på router-oppsett, og kan heller ikke gi noe informasjon om PPP/WAN instillinger. Jeg er brennsikker på at det er en eller annen liten bagatell i WAN innstillingene som gjør at jeg ikke får routeren på nett, men føler jeg famler litt i blinde når CD ikke kan si hvilken type den skal kjøre.

Hadde håpet noen som har samme router kunne tatt et skjermbilde av WAN tab'en og postet det her til referanse?

Takker for all hjelp dere kan bidra med.
Sist endret av Jaw5; 8. desember 2014 kl. 20:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du skal ha WAN-oppsettet satt til dhcp, og plugg i ein ethernetkabel mellom ruteren din og modemet.

Oppsettet kan ikkje verte enklare - det er standard ethernet med DHCP, ikkje pppoe, inen innstillinger what so ever utover å sette ruteren til å godta dhcp.

Det er omtrent umulig å gjere det galt.

Om alt anna feiler - kjør reset av boksen, stapp i ethernetkabel, og surf. Det vil fungere.

Og forøvrig BS at dei ikkje har info på sine nettsider:
https://kabel.canaldigital.no/Kundes.../ZyXEL-P8702N/
Sist endret av vidarlo; 8. desember 2014 kl. 20:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du skal ha WAN-oppsettet satt til dhcp, og plugg i ein ethernetkabel mellom ruteren din og modemet.

Oppsettet kan ikkje verte enklare - det er standard ethernet med DHCP, ikkje pppoe, inen innstillinger what so ever utover å sette ruteren til å godta dhcp.

Det er omtrent umulig å gjere det galt.

Om alt anna feiler - kjør reset av boksen, stapp i ethernetkabel, og surf. Det vil fungere.

Og forøvrig BS at dei ikkje har info på sine nettsider:
https://kabel.canaldigital.no/Kundes.../ZyXEL-P8702N/
Vis hele sitatet...
Takk, takk. Jeg skal sette opp dette nå. Men resatt disse boksene har jeg gjort utallige ganger. Det var svaret jeg fant ved å google også. Kabel ifra modem til wan port. Reset begge to.. voila! ... Men neida; bare rød lampe.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jaw5 Vis innlegg
Takk, takk. Jeg skal sette opp dette nå. Men resatt disse boksene har jeg gjort utallige ganger. Det var svaret jeg fant ved å google også. Kabel ifra modem til wan port. Reset begge to.. voila! ... Men neida; bare rød lampe.
Vis hele sitatet...
Raud lampe kor? Har CD sjølv, og det er som sagt ingenting å vite om wan oppsett. Dei deler ut IPer via DHCP til dei to første dingsane modemet ser. Grensesnittet er heilt standard Ethernet.
http://i.imgur.com/FpuVb08.jpg

Der er wan innstillingene nå.. Det er default når routeren blir resatt også.

Internett LED'n på routeren er rød.

Modem:
http://i.imgur.com/SM1sgIP.jpg

Router:
http://i.imgur.com/zL5rC2i.jpg

Router:
http://i.imgur.com/zL5rC2i.jpg

Modem:
http://i.imgur.com/SM1sgIP.jpg

Kabel går fra modem (kun ett uttak), til WAN port på Router.
Sist endret av Jaw5; 8. desember 2014 kl. 21:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ok så du har et kabelmodem fra CD og kobler dette til en Zyxel p8702n levert fra Telenor? isåfall har du oppdatert den med ny firmware fra Zyxel? Telenor er flinke med å legge inn egen custom firmware på sine Zyxel bokser som dem leverer ut, vet ikke om dette kan være problemet ditt her

Edit: så på bildene nå og Cisco EPC3010 modemet dit lyser rødt på ethernet for de den ikke har kontakt med riktig MAC Addresse registrert i sin konfig

Dette kabelmodemet fungerer sånn at den binder seg til den første enheten \ nettverks porten du kobler den opp mot, for at du skal bytte dette må den resettes via reset knappen for å så kobles til riktig router \ pc

Resten av lampene viser at alt fungere som det skal med selve internett linjen din inn i huset, så dette er ikke noe ISP (Canal Digital) kan hjelpe deg med utover å ta en fjern reset, hvis du ikke får gjort dette selv via reset knappen
Sist endret av knutazz; 9. desember 2014 kl. 01:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har resatt den, mens den står i wan porten. Til og med uten noe annet koblet til. Kun modem og router. Holder knappen nede på baksiden, med en kulepenn, til lysene slukker. Lyset på modemet er oransje, ikke rødt, om det hjelper noe.

Jeg kan vel ta en titt rundt omkring på nett etter Zyxel firmware updates. Kan ikke skade.

Link lyset på modemet er fortsatt oransje når det er koblet direkte til en PC, og nettet fungerer. Så tror ikke det er problemet. Firmware er AAJX.5.
Sist endret av Jaw5; 9. desember 2014 kl. 05:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ok mitt epc3010 lyser kun rødt \ grønt som status og det lyser kun grønt når den har kontakt med riktig enhet
epc3010 lyser orange ved 100mbit tilkobling på ethernetporten, og grønt ved gigabit tilkobling. Så om routern bare støtter 100mbit på wanporten sin, så er det derfor.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av slashdot Vis innlegg
Raud lampe kor? Har CD sjølv, og det er som sagt ingenting å vite om wan oppsett. Dei deler ut IPer via DHCP til dei to første dingsane modemet ser. Grensesnittet er heilt standard Ethernet.
Vis hele sitatet...
Det er ganske "vanlig" å tillate maks 2 IP-adresser pr kabelmodem i konfig, har man da klabbet det til med å sette en switch bak bridget-modemt får man ikke ny lease, før de gamle har gått ut... (som du skriver)
CD leaser ut inntil 4 IP'er igjennom sine modemer
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Nei en router vil aldri uansett hva automagisk klone MAC adresse og bruke den på sitt eget interface.
1: En MAC adresse består av 48 bit hvorav 24 bit er LÅST til utvikleren for å kunne identifiser hvem det er som har utviklet enheten, de resterende 24 bitene er brukt for å identifisere hvilket av nettverkskortene dette er, altså en ID i deres produksjon.

ERGO: 24 Bit OUI (Orgianizational Unique Identifier) og 24 bit NIC spesifik er tilsammen en mac adresse, den er ALLTID unik kanskje med untak av et kinajugelprodusert dritt NIC, og tom. det er usansynlig.
Vis hele sitatet...
Så fremt den ikke er overskrevet.

Nettopp dette å klone MAC-adresse er ganske vanlig, og i en del tilfeller helt nødvendig. Enkelte modem må konfigureres via software direkte koblet til PC, og i prosessen låses de til NIC. Det er dermed ikke hjelp i å resette modemet etter å ha koblet en router i mellom, siden modemet da krever å bli koblet direkte til PC-en igjen.
Se f.eks. denne artikkelen som beskriver problemstillingen med modem som ikke lar deg koble til en enhet med OUI fra routerprodusenter.