Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  89 9077
Jeg lurer hvorvidt du syntes det er greit å ta/forsyne/stjele ting fra din egen arbeidsplass/skole. Hvor går grensen din?

Er det greit å fylle sekken med rekvisita lager til neste skolestart?
Er det greit å ta en minnepenn?
Er det greit å ta en Laptop?
Er det bare greit om utstyret egentlig skulle kastes, eller hadde du gjort det uansett?

Hva skal til for at du ville tatt noe fra arbeidsplassen din og hvor går den økonomiske grensen?
Ikke noe av det det der er greit. Det kalles gjerne for stjeling og er faktisk straffbart, men om du blir straffet for det vil vel variere ifra skole og arbeidsplass. Jeg har nulltoleranse for å ta ting som ikke er mitt. Om arbeidsgiver sier at det er greit å forsyne seg av rekvisita så er det jo en helt annen sak, men kan aldri se for meg at bedrifter eller skoler liker at det forsvinner mye dyrt utstyr.
Det eneste jeg tar er arbeidstid, som jeg gledelig henter inn igjen ved å arbeide hardere ellers.

Å ta verdier kalles svinn og bør være forståelig nok for alle til at det ikke blir gjort, men dessverre.
Du må beise sjarken!
Jeg mener at du skal være lojal mot din arbeidsplass og ikke stjele (les ta værdifulle ting) men om jeg tar noen plastposer, eller søppelsekker eller en penn, så spør jeg sjefen om det er greit.. Men det er ikke noe jeg prater høyt om fordeom.
Sist endret av BMWe39; 31. mai 2012 kl. 10:45.
Jepp, det er ikke verre enn å spørre sjefen. Enten så får du lov, og da er alt greit, eller så sier han nei. Enkelt og greit
Tar selv med masse brød og boller fra bakeriet jeg jobber på. Alle som jobber har lov til å ta med seg, men det er egentlig ingen "kvote". Så det er opp til hver enkelt å finne ut om hvor mye de syns det er greit å ta med.
Du må beise sjarken!
har jo litt å si hva man jobber med...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg forsyner meg ofte av postit \ penner \ blekk \ notatbøker \ konvolutter på jobb, men så har jeg hjemmekontor også, så det blir jo en relevant faktor.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Tar selv med masse brød og boller fra bakeriet jeg jobber på. Alle som jobber har lov til å ta med seg, men det er egentlig ingen "kvote". Så det er opp til hver enkelt å finne ut om hvor mye de syns det er greit å ta med.
Vis hele sitatet...
Men da gjør du ikke noe galt, siden dere har fått lov. Og siden det ikke er noe kvote som du seier så er det opp til dere om hva dere tolker som en øvrig grense.

Vil alltid skje at noen tar med seg en kulepenn eller andre ting hjem, men å bevist forsyne seg med en hel pakke penner blir for mye. Da stjeler du faktisk fra din egen arbeidsplass.

Det at folk stjeler ifra sin egen butikk eller arbeidsplass koster mer for butikkbransjen samenlagt enn hva kunder og gjester stjeler for.
Selvfølgelig er det ikke greit å ta ting som ikke er dine uten å spørre først?
Handler om vanlig oppførsel, selv om det bare er en penn.

Jeg hadde spurt, går som regel greit for sjefen, så lenge det bare er kontorrekvisitta.
Å ta en laptop derimot, er for meg ikke "greit" overhodet med mindre man spør sjefen først.

Hvis du har lyst på en laptop fra jobben, spør sjefen om å låne den med hjem for å fikse småproblemer utenfor arbeidstiden elns.
Har bekjente som har fått lov å ta med seg utstyr hjem av sjefen i lengre tid, og som ikke har hatt behov for å kjøpe egen laptop i flere år.

Hadde aldri i verden stjålet en laptop fra jobben, spør om å låne den på ubestemt tid isteden, så har du også forsikring osv. gjennom jobben.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Tja, på skolen tar jeg jo en blyant/penn innimellom, men det er dog ting de deler ut så vi skal ha.
Å stjele er galt pr. definisjon, når det gjelder å forsyne seg ellers på arbeidsplassen blir det forskjellig fra plass til plass. Som du f.eks nevner, minnepinner...hadde jeg tatt 30-50 slike på jobben min hadde nok ingen brydd seg. Vi har esker med tusenvis av slike som vi deler ut til kunder. Hadde jeg tatt dem for å videreselge dem derimot...
Men som en god tommelfinger regel, i situasjoner som ligger i en gråsone mellom hva som er lovlig og ulovlig så er det vel ditt moralske kompass det avhenger av...
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Jeg hadde engang tenkt å ta noen penner fra "ting og tang"-skuffen på jobb, men så så jeg 3 kondomer oppi der, så jeg holdt meg unna:<
jamen yolo da.
luni's Avatar
Det er selvfølgelig ikke greit å stjele, men noe som provoserer meg er hvor mye utstyr og mat som faktisk er helt brukbart som blir kastet rundt om. Har selv jobbet i en matbutikk hvor all mat som gikk ut på dato samme dag eller neste ble slengt på lageret for å råtne før det gikk i "retur", selv om Fattighuset og Blåkors var et steinkast unna. Det samme i mange ferskvareavdelinger, butikken vil heller kaste fire timer gamle boller i søpla enn å gi dem bort uten profitt. Hvis de ansatte tar en da så skal jeg glatt se en annen vei.
aka Heisenberg
Walter White's Avatar
"Hei. Er det greit å stjele?"

Jesus H. Christ!
Sitat av luni Vis innlegg
Det er selvfølgelig ikke greit å stjele, men noe som provoserer meg er hvor mye utstyr og mat som faktisk er helt brukbart som blir kastet rundt om. Har selv jobbet i en matbutikk hvor all mat som gikk ut på dato samme dag eller neste ble slengt på lageret for å råtne før det gikk i "retur", selv om Fattighuset og Blåkors var et steinkast unna. Det samme i mange ferskvareavdelinger, butikken vil heller kaste fire timer gamle boller i søpla enn å gi dem bort uten profitt. Hvis de ansatte tar en da så skal jeg glatt se en annen vei.
Vis hele sitatet...
Samme skjer på div. matvarelager hver dag.
Tonnevis kastes fordi varene går ut på dato om et par dager, og ingen butikker rekker å ta de inn før de går ut på dato som resulterer i at fraktkostnad er høyere enn profitten for å selge varene til redusert pris pga. dårlig dato.

Og hverken fattighuset eller blåkors kan hente pallene, kun søppelbilen.
Hender jeg ser oppi elektronikkburet etter noe jeg kan ødelegge, og om jeg finner noe hører jeg med sjefen. Jeg har ikke problemer med å raide elektronikkburet til min lokale Expert butikk. da jeg har forhørt meg med eieren der og det er i orden.
På den gamle jobben tok jeg en legefrakk jeg brukte i et halloweenkostyme. Ellers er det ikke så veldig mye å ta fra på et sykehus/sykehjem som man kan bruke i det daglige.
jobber på obs bygg, og at en helvetes tosk eller flere drev og forsynte seg av "yoghurt" skapet vi fikk fra
tine, altså, ser ut som ett vanlig tine-melk skap, ble det fjerna. syns det er jævlig dårlig av folk som driver å
stjeler slikt, det går utover absolutt alle, det blir mindre og mindre frihet på oss når enkeltmennesker, eventuelt flere personer er sammen om å forsyne seg av forbudte goder som de kunne betalt 10-15,- for, eventuelt dyrere goder, helvetes idioter punktum.

anbefaler en ting om noen vurderer noe de trenger, jeg som jobber på obs bygg kan spørre pent om foreksempel å få låne en maskin, evt låne en demo maskin om jeg trenger, og det er faktisk mulighet om mann spør, å faktisk få maling.
arbeidsplassen støtter ofte de som jobber på f.eks obs bygg i mitt tilfelle: via leverandørene/produsentene av diverse produkter som Scanox (butinox) og Jotun, gir gjerne oss ansatte maling til våre egne prosjekter om vi spør.

vær voksne, drit i å stjele for faen!
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det er tyveri, enkelt og greit. Jeg har vært borti mange kolleger med et noe spesielt verdisyn, slik som å putte differansen i kassen i egne lomme, hvis det var for mye.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Husker at jeg tok en blyant en gang i 8. klasse, var livredd for å bli busta. Ellers, nei.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Tar penner, blyanter og viskelær fra skolen.
går fint for meg å ta ting såfremst jeg skal bruke dem til arbeidsrelaterte ting. tar ikke med meg en laptop til eget bruk eller "fordi jeg kan" akkurat. det tror jeg ikke noen andre gjør heller.
I utgangspunktet så er all fjerning av arbeidsgivers eiendom fra arbeidsplassen tyveri.
Samme om det er en konvolutt eller en PC.

Tviler på om sjefen hadde brydd seg om du tar med en penn hjem selv om det er fritt forsett og du har bare ikke glemt den i lommen etter arbeidsdagen.
Men la oss si at sjefen er en kødd.. Eller trenger å kutte stillinger pga dårlig økonomi eller rett og slett bare ikke liker trynet ditt.
Da er den pennen eller what ever den perfekte unnskyldningen han trenger til kaste deg på hode og ræva ut og skylde på nulltolleranse.


Nei - Tror det er best å spørre før man tar/låner noe..
Det er ikke greit å stjele, og spesielt lite greit er det å stjele fra noen som man er i tillitsforhold til. Viss man ikke ser den så har man noen moralske defekter.
Det er min svarthvite mening.
Hadde min siste dag på jobben i dag.. tok med meg ett tastatur. Synes det var nok, tbh : )

Det er snakk om 100-200 kr.. litt annerledes med en laptop tho
Jobbet tidligere i en større nettbutikk. Da vi hadde lagertelling var det ofte komponenter til hele pcer o.l som var borte, og slik fortsatte det i mange måneder, uten at vi kunne finne ut av det(mye overtid på lageret gitt). Etter at vi flyttet lageret til en annen by, ble det mye større oversikt over hvilke varer som var hvor, men det viste seg at plukk som ble bestilt til Oslo på magisk vis ble borte. Sjefen skjønte da at det var en av de ansatte som hadde forsynt seg av delene. Tror det var snakk om deler til en verdi på flere hundre tusen tilsammen tilslutt. Det endte med avskjedigelse og rettssak.

Det som var overraskende var at denne personen som hadde forsynt seg av alle "godene" var den som man ikke skulle ha trodd var en kjeltring, da vi hadde flere tvilsomme karakterer som jobbet der. Så det er vel noen som syntes det er helt greit å bare forsyne seg
Sitat av SeeWhen Vis innlegg
Hadde min siste dag på jobben i dag.. tok med meg ett tastatur. Synes det var nok, tbh : )

Det er snakk om 100-200 kr.. litt annerledes med en laptop tho
Vis hele sitatet...
Det er jo sett og vis snillere å ta med seg halve varebeholdningen. Da får de forsikringspremie ihvertfall. Det du gjorde kostet jo bare arbeidsplassen din 200 kr ekstra.

Viss alle tenker som deg så blir det fort penger utav det.
The Nerdrager
Jobber selv på en bensinstasjon på kveldstid etter lærlingjobben min. Og der må vi kaste alt som ikke skal selges av en veldig god grunn vil jeg si: Dersom du som står bak kassen, føler deg sulten, og ser en pølse som har 1 times levetid igjenn på grillen, er det ingenting som kan stoppe deg fra å si "Den er gammel, den kan vi ikke selge". Derfor ble det innført nulltoleranse for å spise / ta med seg svinn. Samt at det er flere som stjeler. Det er videoovervåkning, og 1-2 ganger i uka står slike "vakter" fra ett firma for å sjekke poser / lommer etter ting vi ikke har kvittering på.

Det er slik som skjer når ett par tosker føler de kan ta seg litt ekstra ut siden de arbeider så "hardt" eller føler at de fortjener det. Er imot slike tiltak, men når de ikke kan holde fingra fra fatet så forstår jeg arbeidsgiveren min veldig godt.
Om du spør sjefen om du kan ta med deg hansker/poser/penner/whatever og det er greit, så er det jo OK.

Ellers vil jeg oppfordre alle til å være pinlig nøye med å ikke ta noe fra arbeidsplassen. Fortell gjerne kollegaer at du aldri tar med deg noe dersom de gjør det. Smitteeffekten på en arbeidsplass er veldig stor, og det kan fort skli helt ut og ende med at fem stk får sparken for å ha tatt penger og andre verdier.

Tenk deg selv, dersom du ser at kollegaene dine er supernøye med å legge igjen penner, og betale for alt, ville du tatt noe da? På den annen side, ville du betalt for en liten ting dersom alle de andre bare tok med seg hjem uten å betale?

Tenk også litt risiko/konsekvens vs profitt, du kan stjele for mange tusen i butikker rundt omkring, og du risikerer i praksis kun en bot, og risikoen er lav. Men du risikerer jobben din og ryktet ditt som ansatt om du stjeler en hundrelapp på jobb!
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Jeg lurer hvorvidt du syntes det er greit å ta/forsyne/stjele ting fra din egen arbeidsplass/skole. Hvor går grensen din?

Er det greit å fylle sekken med rekvisita lager til neste skolestart?
Er det greit å ta en minnepenn?
Er det greit å ta en Laptop?
Er det bare greit om utstyret egentlig skulle kastes, eller hadde du gjort det uansett?

Hva skal til for at du ville tatt noe fra arbeidsplassen din og hvor går den økonomiske grensen?
Vis hele sitatet...
Ingen av tingene du nevner er greit å stjele fra arbeidsplassen.
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
Om du spør sjefen om du kan ta med deg hansker/poser/penner/whatever og det er greit, så er det jo OK.

Ellers vil jeg oppfordre alle til å være pinlig nøye med å ikke ta noe fra arbeidsplassen. Fortell gjerne kollegaer at du aldri tar med deg noe dersom de gjør det. Smitteeffekten på en arbeidsplass er veldig stor, og det kan fort skli helt ut og ende med at fem stk får sparken for å ha tatt penger og andre verdier.

Tenk deg selv, dersom du ser at kollegaene dine er supernøye med å legge igjen penner, og betale for alt, ville du tatt noe da? På den annen side, ville du betalt for en liten ting dersom alle de andre bare tok med seg hjem uten å betale?

Tenk også litt risiko/konsekvens vs profitt, du kan stjele for mange tusen i butikker rundt omkring, og du risikerer i praksis kun en bot, og risikoen er lav. Men du risikerer jobben din og ryktet ditt som ansatt om du stjeler en hundrelapp på jobb!
Vis hele sitatet...

Kunne ikke sagt det bedre selv..

I tillfegg så er jo ikke "men alle gjør det" en god unnskyldning hvis
an blir tatt for å si det slik. Bedre å heller spørre pent hvis det er noe enn å risikere å bli tatt. Bekjent av meg lånte med seg noe fra arbeidsplassen sin (ja jeg sa lånte) og ble tatt da han la tingen tilbake dagen etterpå..
Tror det var noe elektrisk verktøy eller noe.

Uansett så gikk han på hodet og ræva ut før dagen var omme.. Sjefen hadde full forståelse da han forklarte at han bare lånte den, men pga nulltolleranse ol så var det kun en ting som kunne skje... Surt å miste jobben for en bagatell, bedre å spørre om lov først.
Har ikke dårlig samvittighet for det i det hele tatt. Riktignok er jeg min egen sjef og jobben er mitt enkeltpersonforetak, så det blir jo en litt annerledes situasjon...
Vi har enormt mye svinn der jeg jobber. Jeg nekter å betale for en pølse, for å i det neste kaste en annen. Da spiser jeg den dårlige, ja, med god samvittighet.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Vi har enormt mye svinn der jeg jobber. Jeg nekter å betale for en pølse, for å i det neste kaste en annen. Da spiser jeg den dårlige, ja, med god samvittighet.
Vis hele sitatet...
Skjønner denne veldig godt og ville tenkt på samme måten selv.. Men kun hvis sjefen hadde godkjent det..
Tittelninja
flexd's Avatar
Donor
Jeg syntes tyveri er galt, og ville aldri tatt noe som ikke var mitt av verdi.

Men syntes ikke det er noe stort problem om jeg tar med meg en enkelt reklamepenn eller lignende. Det er jo litt forskjell på om du låner med deg en penn hjem, eller om du låner med deg en kasse med penner.
Dersom noe likevell skal kastes og du kan bruke det, så ser ikke jeg noe galt i :MERK: å spørre arbeidsgiver om du kan ta det. Men å tro at du kan ta en laptop fra skolen fordi den er dårlig eller noe sånn er fortsatt stjeling. Samme gjelder for en snekker som tar en halv boks med spiker, selv om den skal kastes uansett.

Spør først, får du nei, så kan du gå å hente den i kontaineren.
just a speck of dust
Kaffe, av og til en frukt, konvolutter, blekk og papir fra arbeids plassens skriver. For ikke snakke om all den siloen jeg har draget med meg fra den andre jobben min.

Joda eg e en hardbarka slyngel.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Jeg forsynte meg til tider av datovarer som lå til retur på butikken. Som oftest frukt eller brødvarer, men en sjelden gang en sjokolade hvis jeg var skikkelig hol på noe søtt. Gjorde det litt skjult med tanke på sjefen, men la merke til at de fleste ansatte gjorde det samme.

Frisk mat og ting som ikke skulle kastes tror jeg aldri jeg tok noe av.
Happy Buddha
Jobber på klesbutikk og de klærene som ikke blir solgt før de "utgår" sendes videre hvor noe går til Fretex og resten brennes. Frister jo selvfølgelig å ta noe når det skal destrueres, men ville aldri ha gjort det. Rett og slett fordi det er tyveri.
Sitat av AmundK Vis innlegg
Jobber på klesbutikk og de klærene som ikke blir solgt før de "utgår" sendes videre hvor noe går til Fretex og resten brennes. Frister jo selvfølgelig å ta noe når det skal destrueres, men ville aldri ha gjort det. Rett og slett fordi det er tyveri.
Vis hele sitatet...
Da hadde jeg heller spurt sjefen om jeg kunne tatt et par plagg.. Bedre enn at det brennes
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Er det greit å ta en Laptop?
Vis hele sitatet...
Tror du?
For at det skal være greit, må det være klarert med arbeidsplassen på forhånd, ellers er det rett og slett forbanna tyveri.
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Jeg lurer hvorvidt du syntes det er greit å ta/forsyne/stjele ting fra din egen arbeidsplass/skole. Hvor går grensen din?

Er det greit å fylle sekken med rekvisita lager til neste skolestart?
Er det greit å ta en minnepenn?
Er det greit å ta en Laptop?
Er det bare greit om utstyret egentlig skulle kastes, eller hadde du gjort det uansett?

Hva skal til for at du ville tatt noe fra arbeidsplassen din og hvor går den økonomiske grensen?
Vis hele sitatet...

Nei det er ikke greit å stjele fra sin arbeidsplass. Aldri.
Enten det nå er en lunsj eller det er minnepinner eller datautstyr/pc.

Om en arbeidsgiver tar deg i stjeling vil du forsvinne rimelig raskt. Selv om du bare har stjålet en bitteliten ting vil tilliten være ødelagt og arbeidsgiver vil alltid lure på hvor mye annet du har stjålet som ikke er blitt oppdaget. Selv om det er simpel nasking vil arbeidsgiver skyve deg ut i kulden om de ikke tør å sparke deg direkte mtp en evt. arbeidsrettsak. Men arbeidsgivere kan bruke andre metoder. Sørge for at det blir mindre vakter, eller bare gi deg de kjipeste skiftene eller jobbene eller mobbe deg slik at du slutter av deg selv.

Så nei det er aldri greit å stjele fra arbeidsgiver.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Vi har enormt mye svinn der jeg jobber. Jeg nekter å betale for en pølse, for å i det neste kaste en annen. Da spiser jeg den dårlige, ja, med god samvittighet.
Vis hele sitatet...
Da er du jo en tyv - og slike mennesker som deg koster bedrifter millioner om ikke milliarder i tap hvert eneste år.

For det viser seg ofte at grenser flyttes og at de ansatte overfyller feks pølsedisker på tidspunkt de vet det er lite salg slik at de kan spise "gratis". Og når andre ser du holder på slik så øker gjerne svinnet og det brer seg en ukultur blant de ansatte der alle synes de "fortjener" å spise gratis.

Følg reglene arbeidsgiver setter og slutt å vær en egoistisk tyv. Du lopper sjefen din for masse penger slik du holder på. Og du er sikkert ikke den eneste på jobben. Samlet sett kan det utgjøre tusenvis av kroner i tap hvert år. Du kan jo regne på hva omsetningen må økes med bare for å dekke det svinnet du står for - tror du vil bli svært overrasket.
I likehet med Juicekongen forsynte jeg meg med brød og div. bakervarer når jeg jobba på et bakeri. Vi hadde fått "lov" til det, men samtidig var alt vi tok ting som ble til overs etter at alle butikker og kunder hadde fått de de skulle.

Ikke store greiene egentlig, men utgiften på brød sank vel endel i den perioden

Så sånn sett er syns jeg ikke det er feil å ta med ting fra jobb, sålenge det er kindof avtalt med sjefen din, og at det du tar er ting som uansett ville blitt kasta/ er ubrukelig.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Da er du jo en tyv - og slike mennesker som deg koster bedrifter millioner om ikke milliarder i tap hvert eneste år.
Vis hele sitatet...

Når pølsene skal KASTES, så taper IKKE bedriften penger om han spiser den ene pølsa istedenfor å kaste den.

Du merker jo selv hvor dumt det høres ut.
Bøffer penner, stifter, ladere, tastatur og mus på skolen hele tiden. Dem sin feil det ikke er kamera der!

Også syntes jeg folk burde passe bedre på tingene sine, er så lett å bare gå og bøffe penger rett fra jakka deres i garderoben når de gymmer. Grunnen jeg elsker gym; etter timen er jeg alltid opp til 200 kroner rikere. Chill det.
Sitat av Pisspreik Vis innlegg
Bøffer penner, stifter, ladere, tastatur og mus på skolen hele tiden. Dem sin feil det ikke er kamera der!

Også syntes jeg folk burde passe bedre på tingene sine, er så lett å bare gå og bøffe penger rett fra jakka deres i garderoben når de gymmer. Grunnen jeg elsker gym; etter timen er jeg alltid opp til 200 kroner rikere. Chill det.
Vis hele sitatet...
Sånne folk som deg jeg faktisk skulle ønske at kunne vært sperret inne, for du gjør det bare jævlig for andre rundt deg..
Sist endret av Nikon01; 31. mai 2012 kl. 19:39.
Happy Buddha
Sitat av Pisspreik Vis innlegg
Bøffer penner, stifter, ladere, tastatur og mus på skolen hele tiden. Dem sin feil det ikke er kamera der!

Også syntes jeg folk burde passe bedre på tingene sine, er så lett å bare gå og bøffe penger rett fra jakka deres i garderoben når de gymmer. Grunnen jeg elsker gym; etter timen er jeg alltid opp til 200 kroner rikere. Chill det.
Vis hele sitatet...
Håper virkelig det var et dårlig forsøk på å være morsom. Om det ikke var, så synes jeg synd på deg og spesielt de som må omgås deg.