Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 43193
Hei.
Nettopp fått utskrevet escitalopram actavis, og tatt en tablett allerede nå. Merker selv at jeg plutselig er full av energi ... Og er på en måte litt "ruset", vet ikke hvordan jeg skal beskrive det.

Er det altså mulig å få en slags rus på dette?
(Det er antidepressiva)
Selv går jeg på disse og jeg mener at man ikke får noen rus effekt fra disse.

Uansett så får du bruke antidepressivaen for det det er verdt i stedet for å prøve å sløse bort dem med misbruk. Men det er vanlig å få bivirkninger i starten. Du kan lese mer om dem på punkt 4. i informasjonsheftet som fulgte med i esken.
Sist endret av Prompdompap; 13. januar 2012 kl. 13:28.
Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Selv går jeg på disse og jeg mener at man ikke får noen rus effekt fra disse.

Uansett så får du bruke antidepressivaen for det det er verdt i stedet for å prøve å sløse bort dem med misbruk. Men det er vanlig å få bivirkninger i starten. Du kan lese mer om dem på punkt 4. i informasjonsheftet som fulgte med i esken.
Vis hele sitatet...
Jeg skal bruke dem som de skal brukes til, JA! :P Men hver gang det står "Actavis" på pakken (zyplicone actavis) blir jeg alltid nysgjerrig på om det gir noen ruseffekt. Uansett, hvor lenge har du gått på dem? Og hvordan reagerer du på positive / negative situasjoner? "Care" ?
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Jeg skal bruke dem som de skal brukes til, JA! :P Men hver gang det står "Actavis" på pakken (zyplicone actavis) blir jeg alltid nysgjerrig på om det gir noen ruseffekt. Uansett, hvor lenge har du gått på dem? Og hvordan reagerer du på positive / negative situasjoner? "Care" ?
Vis hele sitatet...
Hehe

Må innrømme at jeg tok et lite ruseffektsøk selv når jeg fikk utskrevet disse. For min del merket jeg ikke noen spesielle bivirkninger av dette selv om jeg leste mye om at det var vanlig. Sannsynligvis ville ikke du merke en merkbar effekt før om ca 3-5 uker, men jeg har følt meg mer avslappet den siste tiden selv om jeg fortsatt kan ha mine skikkelige nedturer.

Har gått på disse i ca 2-3 måndter.
Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Hehe

Må innrømme at jeg tok et lite ruseffektsøk selv når jeg fikk utskrevet disse. For min del merket jeg ikke noen spesielle bivirkninger av dette selv om jeg leste mye om at det var vanlig. Sannsynligvis ville ikke du merke en merkbar effekt før om ca 3-5 uker, men jeg har følt meg mer avslappet den siste tiden selv om jeg fortsatt kan ha mine skikkelige nedturer.

Har gått på disse i ca 2-3 måndter.
Vis hele sitatet...
Akkurat ja, nice
Men bivirkninger de første ukene vil du sikkert få.

Actavis tror jeg har blitt et sånt felles merke for mange medisiner. Har sett Actavis som antibiotika, innsovningspiller og antidepressiva.

God bedring videre
Merker at jeg er ganske rastløs. Kan det være riktig?
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Merker at jeg er ganske rastløs. Kan det være riktig?
Vis hele sitatet...
Det er jeg usikker på.

Les litt på punkt 4. i infoheftet, du

Hvis det oppleves som ubehagelig eller noe kan du jo alltids ringe legen og spørre.
Reading......
EOT for me. (End of thread)
Folk er fritt frem til å komme med flere innspill.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vil unødig tro at du får noen merkbar rus av antidepressiva (Har selv gått på Cipralex i 3 år uten nevneverdig rus annet enn mer lyst på livet if you know what I mean..)

Actavis er bare navnet på fabrikanten eller hva jeg skal si.. Mylan produserer også Zopiclone, så vel som Ratiopharm produserer Escitalopram.

I starten fikk jeg voldsomme og til dels plagsomme bivirkninger i form av kvalme, svimmelhet, skjelving, svetting og munntørrhet. Disse ga seg etter 3 ukers stabilt bruk (jevn tilførsel av medikament) - faste tidspunkt på dagen er å foretrekke for å få jevn serumkonsentrasjon.

Vet det er jævlig i begynnelsen, men det må man tåle for å gi medisinen en sjanse til å virke.

Er bare å spørre om det er mer du lurer på
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg startet på disse forrige onsdag, og begynte i går med både morgen- og kveldsinntak (etter en uke med kun morgen).

Jeg lurer på om noen vet når det starter å fungere? Jeg har sluttet å ha depressive tanker og slik, men merker samtidig at det kommer av at jeg rett og slett har blitt likegyldig til alt. Og det har gjort den sosiale angsten min enda verre. Jeg vet ikke om det kommer av selve medikamentet, eller forventningene jeg har knyttet til det, men det er vel uansett noe jeg burde ta opp med legen min neste oppfølgningstime.
Sist endret av muffinluv; 1. mars 2012 kl. 21:31.
Sitat av muffinluv Vis innlegg
Jeg startet på disse forrige onsdag, og begynte i går med både morgen- og kveldsinntak (etter en uke med kun morgen).

Jeg lurer på om noen vet når det starter å fungere? Jeg har sluttet å ha depressive tanker og slik, men merker samtidig at det kommer av at jeg rett og slett har blitt likegyldig til alt. Og det har gjort den sosiale angsten min enda verre. Jeg vet ikke om det kommer av selve medikamentet, eller forventningene jeg har knyttet til det, men det er vel uansett noe jeg burde ta opp med legen min neste oppfølgningstime.
Vis hele sitatet...

Å bli avflatet følelsesmessig er veldig vanlig i oppstarten av behandling med antidepressiva, men det går over etter hvert. Virkningen av den antidepressive effekten pleier å komme når det har gått rundt 3-4 uker.

Selv om det er slitsomt å starte opp med nye medisiner, så er det uhyre viktig at du gir det en sjanse og ikke stopper opp!


Jeg har gått på Cipralex i godt og vel 3 år og fått mye hjelp av den medisinen :-)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Kaput Vis innlegg
Å bli avflatet følelsesmessig er veldig vanlig i oppstarten av behandling med antidepressiva, men det går over etter hvert. Virkningen av den antidepressive effekten pleier å komme når det har gått rundt 3-4 uker.

Selv om det er slitsomt å starte opp med nye medisiner, så er det uhyre viktig at du gir det en sjanse og ikke stopper opp!


Jeg har gått på Cipralex i godt og vel 3 år og fått mye hjelp av den medisinen :-)
Vis hele sitatet...
Godt å høre. Det går bedre med meg nå, og nå går jeg på 10mg. Skal også starte å gå til psykolog.

Men hvordan tror du du kommer til å takle det å slutte (for jeg regner med at du må det en eller annen gang))?
Jeg opplevde det samme som trådstarter da jeg begynte på Fontex.
Tok første tablett før jeg la meg om kvelden, og våknet neste morgen full av energi, lykkefølelse og ikke noe angst eller depresjon. Men det var bare et par dager den følelsen varte.

Men Fontex har hjulpet meg meget bra mot depresjonen. Ikke hadde jeg en eneste bivirkning heller.
Sist endret av Dilosets; 14. mars 2012 kl. 16:30.
Trådstarter
Kan rapportere at å ha gått på antidepressiva i to måneder nå har forandret livet mitt helt. Jeg er stabil, for det meste i godt humør, har selvtillit. (Så mye selvtillit at jeg gjør upassende ting som f.eks. å slippe en blant folk)

Ønsker å fortsette med disse så lenge jeg får lov av legen
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kjempeflott at du merker virkning! De har vært en lifesaver for meg og i mange år (men måtte bytte etter 4 år fordi de sluttet å virke...)

Men for all del må du ALDRI finne på å bråseponere på slike preparater (SSRI - selektive serotonin reopptakshemmer), for det kan gi veldig ubehagelige symptomer, som f.eks økt angst/agitasjon, panikkanfall, følelse av elektriske støt i hodet og kropp, ustabilt stemningsleie, selvdestruktiv atferd, suicidale tanker...

Jeg gjorde det en gang, og har lært av mine feil.
Fordi om du føler deg mye bedre nå, bør du av den grunn fortsette medisineringen i minimum 6 mnd før du og legen finner ut sammen at du skal trappe ned, eller seponere helt.


Ønsker deg lykke til videre!

Sitat av muffinluv Vis innlegg
Godt å høre. Det går bedre med meg nå, og nå går jeg på 10mg. Skal også starte å gå til psykolog.

Men hvordan tror du du kommer til å takle det å slutte (for jeg regner med at du må det en eller annen gang))?
Vis hele sitatet...


Altså, bruk av psykofarmaka bør helst kombineres med samtaleterapi, og grunnen til at man bruker antidepressiva er for at det skal lette samtaleterapien. Husk, medisinen bare demper symptomene - de fjerner ikke årsaken til depresjonen. Det er det man jobber med i samtaleterapien.


Hvordan det vil bli for meg å slutte? Vel... det gjenstår enda for meg å finne ut, når den tid kommer. Når jeg har fått arbeidet nok med mine bakenforliggende problemer, kan det hende at jeg er stabil nok til å trappe ned, eller seponere helt. Det vil tiden vise.

Har forresten byttet til et annet preparat siden jeg skrev her sist, som virker på andre reseptorer i hjernen (stimulerer dopamin isteden for serotonin).
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Alle reagerer forskjellig på SSRI/SNRI preperater. Noen får fæle bivirkninger på f.eks Cipralex, samtidig som de får en positiv effekt av f.eks Zoloft, og omvendt.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Alle reagerer forskjellig på SSRI/SNRI preperater. Noen får fæle bivirkninger på f.eks Cipralex, samtidig som de får en positiv effekt av f.eks Zoloft, og omvendt.
Vis hele sitatet...



Det er et forsåvidt viktig poeng å ta til etterretning.. Bra du nevner det!
Jeg har ei venninne som sto på Efexor en kort periode, men måtte slutte pga. at hun fikk mer panikkanfall enn hun hadde i utgangspunktet..
Men jeg derimot - jeg fikk god effekt av den, men dessverre byttet jeg også fordi jeg opplevde en umenneskelig nattesvette.

Og en siste ting - om man ikke smører seg med tålmodighet og holder ut de første 3-4 ukene med medisinstart, vil man mest sannsynlig aldri vite om medikamentet har effekt eller ikke. Mange bråseponerer fordi de ikke takler bivirkningene.. Noen av de er grusomme, og ikke alle reagerer likt, but's worth it in the end!

Jeg lurer på hvordan tenårene/og de påfølgende år ville blitt om jeg aldri startet antidepressiva.. Mest sannsynlig begått suicid i et eller annet skogholt.
▼ ... over et år senere ... ▼
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Hei, tenkte å ikke lage ny tråd på dette.
Jeg har en del escitalopram til overs etter å ha glemt og tatt det en del tidlige morninger i sommerferien.

Hypotese
Dersom jeg tar alle disse glemte på en gang (styrke: 10mg/tabl.) vil det funke som svak molly over lengre tid (2-3 døgn).

Problemet er jo det at det snart er slutten av tiden min på denne medisinen og jeg snart skal begynne på nedtrappingsprosessen. Vil dette lille eksperimentet mitt interferere med nedtrappingen og 9 mnders bruk av reseptbelagt legemiddel være bortkastet? Innspill, erfaringer?
Sitat av Duckie Vis innlegg
Hei, tenkte å ikke lage ny tråd på dette.
Jeg har en del escitalopram til overs etter å ha glemt og tatt det en del tidlige morninger i sommerferien.

Hypotese
Dersom jeg tar alle disse glemte på en gang (styrke: 10mg/tabl.) vil det funke som svak molly over lengre tid (2-3 døgn).

Problemet er jo det at det snart er slutten av tiden min på denne medisinen og jeg snart skal begynne på nedtrappingsprosessen. Vil dette lille eksperimentet mitt interferere med nedtrappingen og 9 mnders bruk av reseptbelagt legemiddel være bortkastet? Innspill, erfaringer?
Vis hele sitatet...
Ro deg ned, dette går bra
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Er det flere som har innspill? Jeg vet Legevakten har efaring med piller, men kunne vært greit å fått bekreftelse eller avkreftelse fra flere hold.
Du sier jo ikke antallet piller du tenker å kaste i deg. 5? Sikkert ikke noe problem. 20? Ville ikke gjort det. Ser heller ikke poenget med å gjøre det.. hva mener du med molly? Eufori i 3 dager? Det tviler jeg på
Å prøve seg på mer enn 3-4 av disse samtidig når du går på 10mg om dagen vil det ikke føre til annet enn ubehagelig kvalme som varer i noen dager.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Hmm, hørtes da kjedelig ut...