Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 9983
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg var litt usikker på om jeg skulle legge denne helga den store fleinsopp tråden eller ikke, men siden denne handler om å dyrke på min egen tomt ute i skogen, prøver jeg med å lage en egen tråd.

Jeg har en gård i en stor gressåker,med skog, steingjerder og bekkee som renner igjennom nært huset. Om jeg får tak i Fleinsopp sporer, er det noe særlig håp for å klare å få dem til å gro på tomta mi? Og i såfall hvordan bør jeg gå frem? Og hvor bør de plantes?

"bekker" skulle det stå
Sist endret av Veggen; 14. september 2019 kl. 22:58. Grunn: Slo sammen innlegg
Spiss fleinsopp, nei. Annen psykedelisk sopp skal være mulig, men ikke selv hørt om noen som har gjort dette i Norge
Sitat av FlyvendeVaffel Vis innlegg
Spiss fleinsopp, nei. Annen psykedelisk sopp skal være mulig, men ikke selv hørt om noen som har gjort dette i Norge
Vis hele sitatet...
scroll ned her:
https://freak.no/forum/showthread.php?t=256181&page=32

hvor mye kontroll man har på det vet jeg ikke, men tror fult på at det er mulig om man har nok peiling.
Sist endret av Munted Artist; 14. september 2019 kl. 23:59.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har fått høre fra noen på FB at med mindre du har beitedyr og at området består av slike harde gresstuster som dannes av at dyr tråkker dem harde over tid, så er det i praksis ikke mulig at soppen gror. Skuffelse på høyt nivå her nå ja. :P
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hadde vært så amazing og hatt en selvforsynt gård
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har fått høre fra noen på FB at med mindre du har beitedyr og at området består av slike harde gresstuster som dannes av at dyr tråkker dem harde over tid, så er det i praksis ikke mulig at soppen gror. Skuffelse på høyt nivå her nå ja. :P
Vis hele sitatet...
jeg vet som faktum at man ikke trenger ha beitedyr på steder flein vil vokse, så den infoen du har fått der er feil.
hvor ofte hører du om beitedyr på fotballbaner, kirkegårder og selv luftegården i fengsel..?
Det er noen som har gjort det, men dette er innendørs. Mulig det går an å gjøre det ute også.
https://www.shroomery.org/forums/sho...96/an/0/page/0
Sist endret av Vasken; 15. september 2019 kl. 00:31.
Hvorfor plante i naturen når du kan ta naturen med hjem


Sitat av Okayda Vis innlegg
Hvorfor plante i naturen når du kan ta naturen med hjem


Vis hele sitatet...
må innrømme den der er lættis som f, men ikke akkurat bærekraftig om du vil beholde spotsa dine i god stand xD
Det er hentet fra flein mekka. sikkert flere tusen flein der pr sesong. All for me. Eneste jeg som vet om stedet Hehe. Hovedgrunnen til at jeg tok med meg hjem en bit er for å se hvor mange flein pr kvadratmeter det vokser ca, pluss å se om det vil vokse opp neste år på denne biten
husk at jorda og alt i den lever da, det som gjør den til det den er, snakker av god erfaring med organisk dyrking :P
men du får prøve å få det til å komme i boksen din igjen neste sesong og dokumenter hva du gjør osv i tilfelle du lykkes, og håper du klarer det, lykke til! ^^
Jepp, Takk for tips, Ja jeg kommer nok til å dokumentere det. Kanskje jeg kan tvinge frem frukter ved å simulere årstidene med temperaturer.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
jeg vet som faktum at man ikke trenger ha beitedyr på steder flein vil vokse, så den infoen du har fått der er feil.
hvor ofte hører du om beitedyr på fotballbaner, kirkegårder og selv luftegården i fengsel..?
Vis hele sitatet...
Akkurat det.... Er ett veldig gyldig poeng du har der
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg har ingen praktisk erfaring med dette, men jeg vet shroomery.org er stedet å begynne å studere om du vil lykkes.

Så vidt meg bekjent burde du lære deg sterilisering og lest lett materiale på laboratoriearbeid, sopp er særdeles ømfintlige skapninger og heldigvis bor vi i et kaldt klima med mindre mikrober, men krysskontaminering av substrat skjer og da er hele prosjektet ødelagt.

Prosessen går ut på å ta spore-prints av fleinsopp og så finne et substrat som passer best: her er det vel noen på shroomery som har eksperimentert seg frem.
Dette angående å spre myceliumet rundt på gresssletter for å få mer sopp var noe jeg snakket med en fyr som jobbet i en headshop tilbake i 2006 eller noe, jeg har ikke funnet noe info om prosessen på nett. Så jeg aner ikke om dette var noe de spredte på slutten av sommeren for å få et bra soppår neste år eller om det ble gjort tidlig på våren for å sette i gang ting til samme år.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ja om en skal dyrke inne er det vel brunt rismel og slik, husker ikke hva det heter, de kvite granulatene som holder på fuktighet, aktivt bruk av klorvann og steril kloret boks du jobber inni. Har lest meg opp på innendørs dyrking, men har null peiling på hva den trenger og hvor den bør "plantes" om det er ute. Men ja kanskje den bør plantes inne først i substrat og så legge ut substratet når mycelnet har fullt ut bosatt seg i den.... Eller?
Altså det er ikke værre en å grave opp litt mycel med fruktende sopp og transplantere det til et annet sted ute i naturen. Er det groforhold på det nye stedet vil det antageligvis spre seg der. Tror det er veldig vanskelig å få til med bare sporer.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for alle svar. Skal eksperimentere med dette. Antar det bør plantes der det er litt skygge og fuktig med ikke for høyt gress
Kanskje gjødsling med bæ-bæ bæsj øker mulighetene for suksess?
Jeg tror all simulering av naturlig habitat der fruktene trives er nøkkel til suksess. Å finne ut av den beste måten, må vel bli å utprøve i forskjellige bokser med forskjellig kjente miljø og se hvor dem vokser best.
Sitat av Okayda Vis innlegg
Jeg tror all simulering av naturlig habitat der fruktene trives er nøkkel til suksess. Å finne ut av den beste måten, må vel bli å utprøve i forskjellige bokser med forskjellig kjente miljø og se hvor dem vokser best.
Vis hele sitatet...
Vet om det jeg sier nå er helt korrekt men, med tanke på den lave temperaturer dem trigges på så må vel en av det mer strevsome være å ha en kilde som kan senke temperatur i substratet til under 18-16 grader, om ikke lavere.

Man kan vel sette det utendørs, men er ikke alltid tempen er stabil nok gjennom dagen. Som sikkert vil påvirke "høstet" på samme vis som naturlig.
Sist endret av Toreokjeks; 16. september 2019 kl. 22:52. Grunn: Utfylling
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dette med temperatur er en overdreven myte. Frostnatten har ingenting med soppen å gjøre og jeg aner ikke hvorfor denne seiglivete skrønen lever enda. Det er kanskje noe mystikk i det. Men jeg plukket flein på sensommeren, lenge før det ble kaldt.

Det vanskelige med flein er at den lever i en symbiose med gress, slik mange sopper gjør så leverer den mineraler til rotsystemet til partneren sin og får næring tilbake. Spørsmålet er om man kan simulere dette på noe vis eller om man har nødt til å dyrke gress samtidig.
Sist endret av Dodecha; 17. september 2019 kl. 09:06.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Dette med temperatur er en overdreven myte. Frostnatten har ingenting med soppen å gjøre og jeg aner ikke hvorfor denne seiglivete skrønen lever enda. Det er kanskje noe mystikk i det. Men jeg plukket flein på sensommeren, lenge før det ble kaldt.

Det vanskelige med flein er at den lever i en symbiose med gress, slik mange sopper gjør så leverer den mineraler til rotsystemet til partneren sin og får næring tilbake. Spørsmålet er om man kan simulere dette på noe vis eller om man har nødt til å dyrke gress samtidig.
Vis hele sitatet...

Jeg har hørt at fersk sopp inneholder stoffer som begrenser virkestoffet men at man kan plukke de så fort de kommer opp men at de ligger i fryseren i 12-24 timer?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av 420master Vis innlegg
Jeg har hørt at fersk sopp inneholder stoffer som begrenser virkestoffet men at man kan plukke de så fort de kommer opp men at de ligger i fryseren i 12-24 timer?
Vis hele sitatet...
Pisspreik. Det er mer virkestoff i ferske sopp enn tørket.

I fersk sopp finnes psilocin, i tillegg til psilocybin. Dette brytes ned av varme og luft relativt fort, så tørket sopp har nesten bare psilocybin. Leveren din omdanner dette til psilocin når du spiser soppen og det er det stoffet som du er ruset på.
▼ ... over et år senere ... ▼
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dumt spørsmål men er det en grunn til at folk ikke nøyer seg med Cubensis? Dette spørsmåles stilles såklart til de som har mulighet til å gro innendørs.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fordi cubensis sporer er verre å komme over enn fleinsopp?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Begynn med å isolere flein mycel og å ta prints fra soppene, blåhai.

Cubes er pop fordi enkel og rask vekst
Sist endret av meaculpaUIO; 26. september 2020 kl. 20:14.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Dette med temperatur er en overdreven myte. Frostnatten har ingenting med soppen å gjøre og jeg aner ikke hvorfor denne seiglivete skrønen lever enda. Det er kanskje noe mystikk i det. Men jeg plukket flein på sensommeren, lenge før det ble kaldt.

Det vanskelige med flein er at den lever i en symbiose med gress, slik mange sopper gjør så leverer den mineraler til rotsystemet til partneren sin og får næring tilbake. Spørsmålet er om man kan simulere dette på noe vis eller om man har nødt til å dyrke gress samtidig.
Vis hele sitatet...
Spm angående temp, har hørt at kulda gjør soppen mere potent. Er det også myte?
Har en teori:
Ta print av en vanlig flein.
Lage 1000 liter liquid culture og helle dette i hagen litt etter litt. Lykke til!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Spm angående temp, har hørt at kulda gjør soppen mere potent. Er det også myte?
Vis hele sitatet...
Definitivt, det finnes ingen omtale om temperatur og psilocybin innhold i faglitteraturen.
Det er en total myte.

De fleste psykedeliske sopene vokser i mer varme strøk og flere av de er mer potent enn fleinsopp, så ren logikk tilsier jo også at hele ideen er tull.
Sist endret av Dodecha; 26. september 2020 kl. 21:13.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Her er tilstanden på mitt eget prosjekt da, poster ikke i tråden før jeg har noe substansielt å komme med, og de som evt er utålmodige og vil ha resultater kjapt, de kommer til å bli pint ekstremt mye.

Men tenkte andre som jobber med det samme vil være interessert:



Fra venstre: Psilocybe cubensis-mycel, Psilocybe Hogshagenii,
og det som jeg per dags dato mener må være flein mycel (Psilocybe Semilanceta) og er basert på agararbeid med et print fra Maridalen

Det store spørsmålet for meg nå er om det tredje glasset faktisk er fleinmycel. Det fins veldig få bilder av koloniserende flein pga problemene med den.

Det har et unikt utsende, gråere og annerledes enn cubensis mycelet, men hvitere og mer grovkornet enn hogshagenii.

Driver nå å germinere et nytt flein sporeprint, som jeg skal isolere til korn på samme måte, og hvis utsendet på mycelet fra dette blir likt, så har jeg slått fast at det er flein mycel jeg har.

Da er neste skritt å faktisk fruite det. Dette glasset dere ser kan fruites uansett om en ukes tid, for da har det grodd ferdig og jeg kan spare mycel fra det.

Har gressfrø, levende gress og alt jeg trenger, men kommer til å gjøre det enkelt først; spawne dette glasset til vanlig coir innendørs, vente til det er kolonisert, case det med vermikulitt og sette det på terassen, nå mens vi har høst her i Oslo. Hvis høsten bare er normal høst så vil jeg ha temperaturene trenger utendørs, og mycelet skal ikke vokse, bare pinne og fruite.

Hvis det ikke funker, så går jeg videre til neste skritt, nemlig å lage et mer avansert substrat, eller å prøve å spawne flein mycel til levende gresstuster + coir.
Sist endret av meaculpaUIO; 26. september 2020 kl. 21:34.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spennende mealcurpUIO!

Følger tråd fremover
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Litt mer leting på shroomery i dag, fant engammel tråd, og den uroer meg, fordi på dette bildet:
så er mycelet en del gråere enn det jeg har, samtidig så er hans mycel på coir ser det ut som, og da vil veksten være annerledes enn på korn i tykkelse og en del andre småting
▼ ... over en uke senere ... ▼
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Ønsker å legge til en ting som er interessant. Hver gang det blir bygget nye hus eller bygninger i området jeg bor i, så kommer det alltid opp flein året etterpå, og gjerne mye på den nye plenen de har satt.

Det har blitt bygget 3 store nye hus i nabolaget mitt som var ferdigstilt på våren 2019. Når jeg gikk forbi der i helgen og tittet ned på plenen, så var det ekstremt mye fleinsopp som dekket store deler av plenen. Det var sikkert opptil 10% fleindekke av hele plenen Litt trist at så mye flein vokser uten å bli plukket. Også er det det å begynne å plukke i graset i hagen til noen.

Alle disse nye husene og bygningene har en ting til felles. Ferdigplen som kommer på ruller. Et annet hus like ved ser jeg at dem har lagt ny ferdigplen / rulleplen, der var det også flein. Det hadde vært interessant å vite hva slags næringsmidler eller stoffer dem tilsetter jorden som får akkurat ferdigplen til å gro så innmari mye flein?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Kalsium sulfat og nitrogen er mulige kandidater
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Ønsker å legge til en ting som er interessant. Hver gang det blir bygget nye hus eller bygninger i området jeg bor i, så kommer det alltid opp flein året etterpå, og gjerne mye på den nye plenen de har satt.

Det har blitt bygget 3 store nye hus i nabolaget mitt som var ferdigstilt på våren 2019. Når jeg gikk forbi der i helgen og tittet ned på plenen, så var det ekstremt mye fleinsopp som dekket store deler av plenen. Det var sikkert opptil 10% fleindekke av hele plenen Litt trist at så mye flein vokser uten å bli plukket. Også er det det å begynne å plukke i graset i hagen til noen.

Alle disse nye husene og bygningene har en ting til felles. Ferdigplen som kommer på ruller. Et annet hus like ved ser jeg at dem har lagt ny ferdigplen / rulleplen, der var det også flein. Det hadde vært interessant å vite hva slags næringsmidler eller stoffer dem tilsetter jorden som får akkurat ferdigplen til å gro så innmari mye flein?
Vis hele sitatet...
Sansynelig har det nok heller noe med hvor de henter disse rullene med ferdig plen.

I fjor sto jeg å så på når dem skrella slike ruller av en eeenorm gressplen på Jeløya. En jeg også har hørt det vokser bra på.
Sist endret av Toreokjeks; 9. oktober 2020 kl. 18:18.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kanskje det bør undersøkes hvor vi kjøper disse flein-plenene?
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Ønsker å legge til en ting som er interessant. Hver gang det blir bygget nye hus eller bygninger i området jeg bor i, så kommer det alltid opp flein året etterpå, og gjerne mye på den nye plenen de har satt.

Det har blitt bygget 3 store nye hus i nabolaget mitt som var ferdigstilt på våren 2019. Når jeg gikk forbi der i helgen og tittet ned på plenen, så var det ekstremt mye fleinsopp som dekket store deler av plenen. Det var sikkert opptil 10% fleindekke av hele plenen Litt trist at så mye flein vokser uten å bli plukket. Også er det det å begynne å plukke i graset i hagen til noen.

Alle disse nye husene og bygningene har en ting til felles. Ferdigplen som kommer på ruller. Et annet hus like ved ser jeg at dem har lagt ny ferdigplen / rulleplen, der var det også flein. Det hadde vært interessant å vite hva slags næringsmidler eller stoffer dem tilsetter jorden som får akkurat ferdigplen til å gro så innmari mye flein?
Vis hele sitatet...
Gå på natta å plukk, om det er mange nok er det verdt det
Jeg har vurdert å bruke cannabisnæring å bare spre utover den lille flekken jeg har bare for å se. Men tviler på at de funker. Eventuelt samle opp drittn til bikkja å spre utover
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
jeg vet som faktum at man ikke trenger ha beitedyr på steder flein vil vokse, så den infoen du har fått der er feil.
hvor ofte hører du om beitedyr på fotballbaner, kirkegårder og selv luftegården i fengsel..?
Vis hele sitatet...
Ville bare si, jævlig fet post

Hvor lenge gjennomsnittlig pleier du å lete, før du får napp på ovennevnte områder?

Og en annen bemerkning, er vel menneskene som står for nødvendige tråkkingen for soppvekst, på de områdene?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
@meaculpaUIO

Hvordan gikk dette prosjektet du hadde i 2020?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det kommer en tråd før månedsskiftet, stadiet nå er å få bekreftet at det som frukter nå er semilanceata, fordi utseendet på det som kommet opp skaper tvil.

Det er er dyptgående problem fordi kultivering gjør noenganger at soppene ser svært annerledes ut fra hvordan ville individer ser ut, litt som forskjell mellom en klonet butikk sjampinjong og en vill sjampinjong

Jeg har vært frekk/smart nok til å legge ut noen bilder av det som pinner i flein identifisering trådene, da det etter en lite streng bedømmelse fra min side teknisk sett er bedømmelse av om noe er flein

Men det er mer som et skudd i blinde for jeg vet bare om 4-5 mennesker på verdensbasis som evt kan sies å være "soppkontroll" på det morfologiske utseendet på kultivert semilanceata

De er jeg i kontakt med, og per dags dato så er de ikke sikre. Når flere sopper kommer opp kan vi være heldige og få se en "phenotype" som ligner veldig på flein, eller ikke.
Sist endret av meaculpaUIO; 9. oktober 2021 kl. 20:29.
meaculpaUIO,

Dette er meget, meget interessant. Jeg skal følge med på tråden din med stor interesse.