Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3671
Hei.
Jeg startet i går i ny jobb som innebærer tariffavtale. Så jeg spurte min nåværende sjef i et firma om en attest (jeg har ikke jobbet for det firmaet på 3 måneder men er listet som ansatt). Han sier han er på ferie nå og vil ikke plages med det, så jeg ga tilbud om å skrive den opp til han med minimumskravet på innhold i en attest, og at han trengte bare å signere og sende den tilbake til meg. Han takket ja og jeg gjorde det, nå sier han at jeg må inkludere den første kontrakten han ga til meg (Fikk en kontrakt den første måneden som ansatt hvor jeg var 100% stilling, på kontrakt nr 2 er jeg listet som "0 timers"). Jeg sa det ikke er nødvending fordi begge kontraktene lister samme første arbeidsdag, og at minimumskravet på attesten jeg skrev er oppfylt. Ingen svar per nå, dette skjedde i går.

Jeg oppdaget også at 0 timers kontrakter ikke lenger er lov, og ikke var lov på det punktet han presenterte kontrakt nr 2 til meg.

Mitt spørmsål er hvordan kan jeg få han til å underskrive den jeg sendte han, eller få en ny fra han.
Kan jeg presse med at han ikke ga beskjed til meg at han er på ferie, og den våres nåverende kontrakt ikke er lovlig pga 0 timers kontrakt?
Takk for svar.
Tja hva med å bare vente til sjefen er kommet hjem fra ferie? Den attesten er neppe livsviktig for deg akkurat idag eller i morgen. At du tenker å fortsette å pese deg gamle sjefen din synes jeg drøyt når han alt har sagt fra at han faktisk er på ferie.

Du kunne jo bedt om en attest når du faktisk sluttet, slik som er normalt. Å komme midt i fellesferien tre måneder etter at du sluttet også forvente at sjefen slipper alt og gjør kontorarbeid midt i ferien er ikke sympatisk i det hele tatt.

Verden kretser ikke rundt deg vet du, dette er delvis din egen skyld så da får du ta å rette opp i det når anledningen byr seg, ikke midt i ferien.
Sist endret av random67489; 1. juli 2019 kl. 22:55.
Nei du kan ikke tvinge den gamle sjefen din til noe. Han har heller ingen rapporteringsplikt til deg om når han drar på ferie. Man kan ikke forvente å få attest i sekundet man ber om det, man må regne med noen ukers ventetid og kanskje lenger nå midt i fellesferien. Noen arbeidsgivere er mer effektive og skriver en på et par dager men det er ingen plikt de har. Videre signerer jeg random sitt innlegg over her.
Sist endret av celtseus; 2. juli 2019 kl. 00:27.
Trådstarter
14 0
Takk for svar, jeg ser tegninga nå. Da venter jeg tålmodig.
Hvis jeg får og leverer den om 2 uker vil det bli tatt med i lønnsregninga da? Hvis noen vet