Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3502
Hei,
Beklager å måtte meddele at evolution market place, har i natt opplevd en exit scam av sine eiere mest sannsynelig.
les mere her:
https://www.reddit.com/r/DarkNetMark...exit_scamming/

Leter etter bitmynta på blokkkjeden nå.
triste greier, tapte 1.5 coins - totalt 3700 kroner
Kult om dere som har sendt bitcoin til evo sine lommebøker, kunne gitt meg transaksjons-ID? prøver og finne ut av noen lommebøker nå, og trenger mere materiale så blir alt samlet snarlig. Community based investigation hoho
Nå er det jo ikke garantert at dette har skjedd enda, men føler med de som har tapt enormt på dette.
Nei, er vel ikke garantert at noe har skjedd, men har lest opp endel informasjon om saken og det virker veldig sånn hvertfall.
Tror å håpe på noe annet er dumt, de hadde vel virkelig lagt ut noe hvertfall hvis det var en serverfeil bare ? en notis som forklarte det, ganske mange som utelukker dem fremover om de kommer tilbake vil jeg tro. Men håp om du vil
Nå er ikke jeg innblandet i Evolution så jeg bryr meg egentlig ikke så mye ettersom ikke jeg kjenner på tapet dette medførte, men jeg har som sagt medfølelse overfor dem som tapte masse på dette.
de fikk med seg 12 millioner dollar, det er helt hinsides! tenk på alle de stakkars folkene som er avhengig av rusmiddler eller bare tar det for morro som har mistet pengene sine og tenk på alle de dealerne som hadde masse penger investert i dette som kanskje får enda større dealere på nakken nå.

Det er snakk om at kanskje flere folk kan miste livet på grunn av 2 menns grådighet, motbydelig og kvalmt at noen kan gjøre noe sånt.. vis det er det som har skjedd, noe jeg er stygt redd for

Ikke bare det, men de har øderlagt et community som fungerte veldig godt veldig lenge, riktig nok har sånne ting som dette skjedd før.. men det er bare med på og øderlegge å skape utrygghet i et miljø som fra før av er veldig utrygt.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg forstår virkelig ikke at dette overrasker folk lenger – man overlater de "usporbare", anonyme pengene sine i anonyme, kriminelle hender også blir man overrasket over at de stikker? De samme prinsippene bitcoinere elsker med BTC har gjort det til en gigantisk scam-maskin. Hvor mange ulike typer scamsider har det ikke vært til nå? Jeg har ihvertfall mistet telling.
Kanskje et dumt spørsmål - jeg har ingen kjennskap til hvordan bitcoin-
systemet fungerer - men hvordan kan to personer "stikke av" med digital
valuta? Da mener jeg først og fremst hvordan valutaen er tilgjengelig
direkte for disse to personene, men også hvordan dette kan veksles til
"ekte" penger?
forstår ikke hvordan de tørr dette, samme skjedde med pandora, de har nok en prislapp hengende i panna
kan dette være hackere?
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Kanskje et dumt spørsmål - jeg har ingen kjennskap til hvordan bitcoin-
systemet fungerer - men hvordan kan to personer "stikke av" med digital
valuta? Da mener jeg først og fremst hvordan valutaen er tilgjengelig
direkte for disse to personene, men også hvordan dette kan veksles til
"ekte" penger?
Vis hele sitatet...
Bitcoinene er tilgjengelig for bakmennene fordi brukerne av siden frivillig sendte pengene til kontoer som styres av bakmennen. Brukerne sender penger til en bitcoin addresse tilknyttet deres konto på markedet, og pengene vises som deres balanse og kan brukes til å kjøpe ting etc. Men brukerne har ikke tilgang til de private krypteringsnøklene til disse pengene, så egentlig har ikke ikke kontroll over dem i de hele tatt.

Det finnes løsninger for dette, nemlig multisig kontoer, der pengene sendes til en konto som krever signatur fra både nettsidens bakmenn og den egentlige eieren av kontoen for å kunne brukes. Dermed kan ikke bakmennene stikke av med pengene fordi de ikke er enerådig dem. Håper denne hendelsen får folk til å lære slik at de kun benytter seg av multisig markeder fra nå av.

Er mange måter å veksle bitcoin til fiat penger på, også måter som ikke legger igjen noe særlig spor, for eksempel private byttehandler. Og så er det ikke sikkert de engang trenger eller vil bytte dem, man kan kjøpe veldig mye for bitcoin i seg selv nå for tiden.
Sist endret av Grix; 18. mars 2015 kl. 22:22.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
...hvordan kan to personer "stikke av" med digital valuta ?
Da mener jeg først og fremst hvordan valutaen er tilgjengelig
direkte for disse to personene, men også hvordan dette kan veksles til
"ekte" penger ?
Vis hele sitatet...
For det første er det slik som Grix skriver, disse nettsidene har såkalte "escrow" tjenester som skal sikre brukerne.

Det fungerer litt som Finn sin betalingsgaranti eller Ebay/Paypal, ved at noen kjøper et produkt, men i stedet for å betale til selger, setter kjøper penger over på en egen konto denne nettsiden administrerer, altså "escrow".
Selger sender så varene når bekreftelse på betaling mottas, og nettsiden overfører pengene til selgeren først når kjøper bekrefter å ha mottatt varene og alt er i orden.

Slik sikrer man seg mot svindel, det vil si fra selgere som ikke leverer i det minste, men tydeligvis ikke fra at eier av nettsiden stikker av med pengene før de overføres til selgeren.

Når det kommer til å stikke av med pengene så er det jo enkelt, eier av nettsiden disponerer altså kontoene selv om pengene tilhører brukerne, og kan bare flytte pengene dit de ønsker.
Samtidig er alt anonymt, det finnes i teorien ingen mulighet til å spore opp nettsiden eller eierne så lenge det er en .onion adresse.

Videre har disse to "webmasterne" kun brukt pseudonymer, ingen vet hvem de egentlig er, og ved å kjøre pengene de har stjålet i bitcoin gjennom diverse tumblere er de nær sagt umulig å spore opp, det er jo litt av poenget med bitcoin, anonym valuta, funker veldig bra når man ønsker å rappe en del bitcoins.

De fleste av de som er frastjålet penger er også kriminelle og selger ulovlige varer, det er vel lite sannsynlig at de anmelder dette, eller at noen statlig myndighet gidder å etterforske det særlig nøye.

Det er jo egentlig genialt, to anonyme kjeltringer setter opp en nettside hvor andre kjeltringer setter store pengebeløp inn på deres anonyme kontoer, what could possibly go wrong !

Nå er det jo snakk om noen millioner, så de kan ikke akkurat bare veksle inn dette i penger, men over tid kan de selge seg ut av Bitcoin på forskjellige måter.

Et eksempel er å bruke nettbutikker som selger telefoner, datamaskiner og alt mulig annet dilldall som er bestilt med falske kredittkort og selges mot Bitcoin. Og ja, det finnes flere slike nettbutikker som er ganske profesjonelt satt opp i de mørkere hjørner av nettet.

Man betaler altså med Bitcoin og får diverse hardware som kan selges mot cash.
Dette er forholdsvis lite sporbart, og man får cash betalt av mange kjøpere som er vanskelig å spore opp, skattelegge osv. men det vil nok ta tid å realisere 12 mill $, selv om det finnes maaange muligheter for å gjøre det om til cash dersom man vet hva man driver med.
Sist endret av adeneo; 18. mars 2015 kl. 23:45.
Multisig er ett stort verktøy for bitcoins! bruk dette! har funnet ut av at hvertfall BlackBank market støtter dette for dem det er ønskelig for. Må nevne jeg ikke har noe med markedene og gjøre, er bare veldig bitcoin entusiast, og hver eneste "tyveri/fuckup" fører til usikkerhet blandt større investorer uten kjennskap til teknologien. Teknologien er urørlig, eneste grunn til tyverier i bitcoins er menneskelige feil.

Mye tyder på at opp til 130 000 Bitcoins kan være stjålet i denne svindelen: http://www.deepdotweb.com/2015/03/18...-staff-member/
Sist endret av Bitcoinvestfold; 19. mars 2015 kl. 00:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
noen som har kontakt informasjon til Foxhoundnorway og Oslocity?
Vet man noe mer om hvor BTC ble, eller hva som kan gjøres?
Sitat av partybrus Vis innlegg
Vet man noe mer om hvor BTC ble, eller hva som kan gjøres?
Vis hele sitatet...
Ingenting å gjøre, de er i lommebøkene til bakmennene
Det er mulig å spore myntene om man har en del info om nøyaktige summer folk hadde inne på nettsiden og grundig detektivarbeid i blockchainen (den offentlige komplette oversikten over alle transaksjoner noensinne foretatt). Men om man finner de kan man ikke gjøre så mye annet å gjøre enn å si offentlig "jeg er temmelig sikkker på at denne kontoen inneholder masse stjålne mynter, vennligst ikke ta imot betaling fra tyver". I teorien kunne man blande inn politet og gi dem IP-adresser å gå utifra, men de har sannsynligvis hverken kunnskap eller lyst til å hjelpe.

Dette er altså hva Bitcoinvestfold ber om hjelp til å gjøre:
Sitat av Bitcoinvestfold Vis innlegg
Kult om dere som har sendt bitcoin til evo sine lommebøker, kunne gitt meg transaksjons-ID? prøver og finne ut av noen lommebøker nå, og trenger mere materiale så blir alt samlet snarlig. Community based investigation hoho
Vis hele sitatet...
Sist endret av fustercluck; 24. mars 2015 kl. 02:31.