Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1519
God jul folkens! Jeg har en del konsentrert svovelsyre (>98%) som jeg kjøpte for omtrent 7 måneder siden, denne har jeg oppbevart i Nalgene Passport IP2 HDPE beholdere, og til min store (mellomstore ihvertfall) forskrekkelse så jeg i dag tidlig at beholderne har blitt litt brunaktige, jeg prøvde å dryppe noen dråper på litt papir og papiret ble dehydrert og forkullet, det tok litt tid men det fungerte.

Det jeg er redd for er at syra har dekomponert så mye at den ikke fungerer til nitreringer, noen som har lyktes med nitreringer med lavere konsentrasjon f.eks. 96-97%. Jeg må vel kanskje prøve meg på litt titrering, har jo byrette, mangler bare målekolbe og indikator (er bromtymolblå greit?). Må vel kanskje investere i en magnetrører snart også.
Svovelsyre dekomponeres/degraderes ikke ved normal lagring, isåfall så lite at det ikke er merkverdig, det må muligens være fra beta-stråling e.l. for at det kan skje. All plastikk inneholder noen tilsetningsstoffer som enten bleker, stabiliserer eller hindrer korrosjon i plastikken, disse stoffene kan reagere med syren over tid, slik at fargen blir brunlig/svart. Denne misfargingen vil i veldig liten grad påvirke syrekonsentrasjonen. Er syren misfarget noe?
Takk for godt svar, selve syra er ikke misfarget , så det er kanskje ikke noe å engste seg for.