Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1782
Jeg har tenkt å lage en Sanding Sealer, dvs. en finish man påfører treverk før man finpusser det for å få en blank overflate. Dette lager man ved å oppløse shellac i metanol.

Jeg lurte derfor på om det er mulig å kjøpe Metanol (tresprit) her i landet, eller om det finnes andre løsemidler som kan brukes istedenfor til dette formålet.
Tror rødsprit/aceton funker. I de fleste komposisjonene med shellac brukes det 75% alkohol. Her er litt "fakta".
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
EU-regelverk bannlyser metanol i forbrukerprodukter, og i Norge må man ha polititillatelse for å kjøpe stoffer vurdert til å være giftige/meget giftige. Så hvis du vil ha metanol må du først sende inn papirer til lensmannen for å så kontakte en kjemiforhandler og kjøpe.

Etanol er bedre, billigere og mindre giftig, så rødsprit er nok det naturlige valget her.
Jeg får vel satse på rødsprit da, men jeg ser at de ferdigblandede produktene som selges inneholder metanol, og jeg lurte derfor på om denne trespriten gir noen fordel med tanke på at det skal brukes på treverk..
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Rødsprit er vel litt uheldig mtp. det røde fargestoffet? Er det ikke mulig å få fatt i blank tilsvarende vare i form av teknisk sprit?
Nei, det er et NAFTA-produkt, ikke et alkohol.
Rektifisert sprit er å anbefale.
kjedelig streiting
Prøv evt. å sile rødspriten gjennom litt aktivt kull. Har hørt at det skal fjerne mesteparten av fargestoffet.
Sist endret av legalize_it; 3. juli 2011 kl. 18:32.
Kontakt Arcus kjemi, de er produsent av rektifisert sprit i Norge.
Denne er fargeløs og kun tilsatt 2%metylisobutylketon i tillegg, dette vil ikke ha noen påvirkning på bruken din.

Jeg mistenker at det også går an å bruke isopropanol til uttynning av slikt. Det har lignende løsningsegenskaper som etanol, og går under handelsnavnet "blårens"