Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1603
Heisann. Jeg har nå i de siste 3 år drevet med motorer. Så jeg kan si meg ganske trygg på motorens oppbygging, og virkemåter og slikt. Så etter å ha sikkert forurenset litt med start på gamle båtmotorer fra krigstiden nesten, så har jeg tenkt litt på hydrogendrift. Mulig dette ikke passer inn her, men jeg prøver allikevel. Har dere tips til noe som er enkelt å framstille/lage til i en garasje eller ute? Jeg tenkte litt på hydrogen, men da blir problemet hvordan dette skal lagres og forbrennes i motoren. Og så har jeg tenkt på om jeg kunne ha laget til en blanding med bensin, diesel, parafin, matolje, spillolje eller noe slikt, og eksperimentert litt. Mine testmotorer er en 4-takts 150 cc sideventilert Briggs & Stratton motor fra 2004 tror jeg(Nyoverhalt av meg). Og en 2 hk 2 takt bensinmotor Suzuki fra 1982 båtmotor.

Er det mulig å lage til noe "miljøvennelig" som jeg kunne kjørt litt med?

På forhånd takk

Mvh
Fredrik
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Om du har tilgang på gamle utenbords dieselmotorer(Bukh fks) så skal det ikke så mye til å bygge de om til å gå på frityrolje.

Evt bruke suzukien til dette, erstatte tennplugg, med et glødeanlegg, innsprøyting osv.

Husk å ha et kammer som formvarmer oljen litt, hvis ikke blir den veldig seig/klumpete når det er kaldt.(70 grader er OK) Om du ikke varmer opp oljen før pumpen pumper det, så kan den bli ødelagt, eller den vil ikke pumpe.

Kan forøvrig ikke så mye om hydrogen.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Evt bruke suzukien til dette, erstatte tennplugg, med et glødeanlegg, innsprøyting osv.

Husk å ha et kammer som formvarmer oljen litt, hvis ikke blir den veldig seig/klumpete når det er kaldt.(70 grader er OK) Om du ikke varmer opp oljen før pumpen pumper det, så kan den bli ødelagt, eller den vil ikke pumpe.

Kan forøvrig ikke så mye om hydrogen.
Vis hele sitatet...
Da venter jeg til ekebergmarkedet og kjøper meg noen påhengere der, og så mekker de om til fityrolje og masse rare drivstofftyper Takk for tipset
Very Important Pyrotechnician
Hvis du ikke allerede har gjort det, så kan du google og youtube: hydrogen conversion Slenger du ennå på lawn mower så finner du masse info. Lykke til!
Sitat av Fleff Vis innlegg
Om du har tilgang på gamle utenbords dieselmotorer(Bukh fks) så skal det ikke så mye til å bygge de om til å gå på frityrolje.

Evt bruke suzukien til dette, erstatte tennplugg, med et glødeanlegg, innsprøyting osv.

Husk å ha et kammer som formvarmer oljen litt, hvis ikke blir den veldig seig/klumpete når det er kaldt.(70 grader er OK) Om du ikke varmer opp oljen før pumpen pumper det, så kan den bli ødelagt, eller den vil ikke pumpe.

Kan forøvrig ikke så mye om hydrogen.
Vis hele sitatet...
Vil det ikke være enklere å bruke en fire-takter da? Jeg har en Briggs & Stratton motor som jeg hadde planer om å bruke til noe artig. Men det trenger vel mye større kompresjon enn vanlig bensin komp.?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
har holdt en del på med dette selv: En artikkel på nettsiden min, som er over 2 år gammel: http://thscience.no/hydrogengressklipper/
Jeg har i det siste (siste året) gått en del bort fra å holde på med gressklipperen, og satser mer på å bare lage mer effektive hydrogenceller (altså slik at jeg kan lage hydrogen i garasjen, som du spør om)
Ta en titt på denne videoen min, av en av cellene: http://www.youtube.com/watch?v=MzpCceFZYtw
og diskusjonstråden min om hydrogenceller: http://freak.no/forum/showthread.php?t=147020

Det er mye lettere å bruke en fire-takter ja, siden der tilfører du olje på egen beholder. For det er ikke så lett å blande olje i bensinen, når man bruker hydrogen som drivstoff.
Mulig jeg heller bygger den om til å gå på masse rare typer olje. Kanskje lager en blanding av spilloljer og bensin, og lager en anordning slik at jeg får den blandingen opp i ca. 70 C og pumper dette inn i en hjemmelaget forgasser. Så blir det nesten injection. Hva tror dere om dette?

Thoryllo, jeg har tittet litt på youtubefilmene dine, og jeg er ganske aktiv i HHO tråden din