Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1509
Holder på med et lite prosjekt der jeg har lekt med tanken på å smelte om hardplast. Prøvde å smelte plast i en panne over primus...men det tok bare fyr.. Any ideas folkens?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Definer "hardplast" først.
Plast deles ofte inn i to kategorier: termoplast og herdeplast. Varmer man opp termoplast smelter den til en viskøs væske som blir hard og glass-aktig når den nedkjøles tilstrekkelig. Herdeplast gjennomgår en irreversibel herdeprosess når den lages, og dekomponerer (blir ødelagt) når den varmes opp. Den kan mao. ikke resirkuleres ved smelting.
Du kan lese litt om diverse typer plast (PP, HDPE, LDPE, PC, PTFE osv), hvilken type de er, kjemisk oppbygning og fysiske egenskaper. Det vil nok hjelpe deg litt på vei i prosjektet ditt.
Takk Bomberman, lærte en del av posten din. Men hvordan kan jeg skille disse to kategoriene av plast (med øyemål)?
Ofte står det på plasten hvilken type det er, i såfall kan google finne det ut for deg..Hvis ikke kan du jo teste å smelte en liten bit og se hva som skjer?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Som Sorn sier så står det vanligvis hvilken type plast det er på tingen. Det er standard på emballasje, iallefall. Plastposer er LDPE (skrives ofte LD-PE eller PE-LD). HDPE og LDPE står for henholdsvis High Density Polyethylene og Low Density Polyethylene.
Takk for bra svar folkens. Håper jeg får det til!

Har nå funnet en del stoff på google og wikipedia, lister over hvilken type plast som merkes hvordan og hva den ofte brukes til osv. Takk igjen for hjelpen!