Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1586
I dag så møllet jeg Noe ammonium nitrat i mølla mi. Den sto på i en halvtime, og da jeg åpna lokket og heldte det ut på et ark, så kom det en stikkende og vond ammoniakk lukt. Var akkuat som å stikke nesa i en salmiakkflaske, og trekke inn.
Det jeg lurer på er om noen her vet hva som kan ha skjedd?
Mediene var av bly hvis det kunne være noe interessant å vite.
hmm.. jeg møller alltid AN'et mitt før bruk, og det har aldri vært noen spesiell lukt jeg har lagt merke til. Jeg bruker en Planetær mølle, kanskje dette spiller en rolle. Kjører den i 15min og får topp talkum pluver
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Du vil merke det samme når du kværner AN i enten kaffekverner eller i morter.
At du kjenner en sterk ammoniakk-lukt har jo noe å si at AN er NH4NO3, og formelen for ammoniakk er NH3.
Læreren min snakket om akkurat dette engang, desverre husker jeg ikke helt hva han sa, men det er HELT sikkert noen her som kan forklare.
Takk for svar til nå. Ble litt mer rolig nå
vet at det er nitrogen og hydrogen i ammonium nitrat, så det er der det kommer i fra. Jeg har kvernet AN før i mortar, men la ikke merke til lukt. Men vil gjøre det klart at denne lukta som kom denne gangen var ekstremt sterk, og jeg fik tårer i øyene av lukta
det var veldig ubehagelig.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Hehe, jeg merker det vanligvis når jeg blander AN og AP sammen. At møllen skal sprenge (av kun AN!) trenger du ikke være redd for, men å puste inn gassen er ikke akkurat sunt, så å si.
Trodde AN var for hygroskopisk til å bli kulemøllet?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg har møllet AN og aldri merket lukt, men det har vært topp grade (ispose) og ikke gjødsel. Det kan kanskje ha noe å si?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Jeg har møllet AN og aldri merket lukt, men det har vært topp grade (ispose) og ikke gjødsel. Det kan kanskje ha noe å si?
Vis hele sitatet...
Jeg mener da at gjødsel-AN(AmNitra) er nesten like rent som ispose, stort sett. Ser ikke for meg at lukten skylder forskjellen.

Den kan være at ammoniakk-gass frigjøres når det trekker til seg vann(?)
Sitat av Brainiac Vis innlegg
Den kan være at ammoniakk-gass frigjøres når det trekker til seg vann(?)
Vis hele sitatet...
Nei, ammoniakk vil ikke frigjøres når du løser NH4NO3 i vann. Tenk deg hva som ville skjedd med ice-pack posene om reaksjonen skulle frigi gass!
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av hallojs Vis innlegg
Nei, ammoniakk vil ikke frigjøres når du løser NH4NO3 i vann. Tenk deg hva som ville skjedd med ice-pack posene om reaksjonen skulle frigi gass!
Vis hele sitatet...
Tenkte ikke når du løser det i vann, men når den sakte trekker til seg vann pga hygroskopisitet, men jeg tar alt som et spørsmåltegn.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Vell dette kan skje på grunn av urenheter i mølla di. Mener og huske jeg klarte blande noe KNO3 og NH4NO3 en gang, og det lukta betydelig sterkere.
Og da jeg lagde 100g HMTD/AN så luktet det også sterkt av amoniak.
Tror det har noe med at det hadde vert KNO3 i mølla mi før jeg brukte den til NH4NO3.
Hadde visst ikke rengjort den godt nok, men trodde jeg hadde det
Tror KNO3 et har satt seg i lokket mitt eller i blymediene.
Men takk for svar
Det er vel ikke NH4NO3 -> NH3 + HNO3 ? Det hadde vært serdeles skummelt
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Brainiac Vis innlegg
Jeg mener da at gjødsel-AN(AmNitra) er nesten like rent som ispose, stort sett
Vis hele sitatet...

Mjo, iom. dekommer fra samme produsend så. Men jeg tror likevel det skyldes urenheter i en eller annen form.