Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2076
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Er det noen her som har en viss formening om man skulle klart seg "greit" på AAP (minstesats) i feks. Danmark, København?

Regner med det er en av de dyreste stedene å bo i Danmark uten at jeg kan si det med sikerhet, men det kan vel umulig være like ille som i Norge om man bor i en by eller et tettsted i vekst?

Vet jo at salgs-boligmarkedet er ganske spesielt der ned å at folk sliter i lang tid med å selge både leiligheter og hus..
Så burde ikke det påvirke leiemarkedet til noe "positivt" eller er det stikk motsatt av hva jeg forestiller meg?
Husk å avklare flytting med NAV , uansett om det er
for kortere eller langre tid. Unngå problemer siden.

https://www.nav.no/no/Person/Flere+t...g-til-utlandet
" For å kunne ta med seg AAP, er det et vilkår at det er mulig for deg å gjennomføre arbeidsrettede tiltak
og/eller behandling i landet du skal flytte til. "

https://www.nav.no/internett/no/Pers...e=privatperson
" Søknad om å beholde arbeidsavklaringspenger under opphold i utlandet "


Lykke til. Skulle gjerne bodd en periode i dejlige Danmark selv.
Sist endret av radion; 15. oktober 2017 kl. 17:48.
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ja det der var jeg klar over.
Fant det ut først i stad, for har altid trodd at det kun vær ufør man kunne ta med seg til utlandet, men tydeligvis ikke.

Så det er kun det i første posten jeg lurer på.
Hva legger DU i å klare seg greit ? Bo i hus, leilighet, hybel, campingvogn eller telt ? Søk hvor mye det koster å leie det du ønsker. Mat er vel rimeligere enn Norge.
Med mindre det er i behandlings øyemed, skal det noe til å få innvilget utenlandsopphold med AAP i mer enn to uker om gangen. Utenlandsopphold skal ikke komme i veien for aktivitet/behandling og NAVs retningslinje er at en i utgangspunktet kan få innvilget 4 uker per kalenderår. Jeg jobber med AAP, så kan muligens svare deg på noe du måtte lure på.
Du har rett til 4 ukers ferie i året med lønn på AAP. Disse må gjerne tilbringes i utlandet.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Du har rett til 4 ukers ferie i året med lønn på AAP. Disse må gjerne tilbringes i utlandet.
Vis hele sitatet...
Dersom du ikke har arbeidsgiver og følgelig lovfestet ferie har du ikke rett på ferie som mottaker av AAP, det er faktisk direkte feil.

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Du har rett til 4 ukers ferie i året med lønn på AAP. Disse må gjerne tilbringes i utlandet.
Vis hele sitatet...
Dersom du har arbeidsgiver og følgelig lovfestet ferie har du rett på ferie som mottaker av AAP. Man har i seg selv ikke krav på ferie, det er faktisk direkte feil.
Sist endret av domingo; 16. oktober 2017 kl. 15:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av domingo Vis innlegg
Dersom du ikke har arbeidsgiver og følgelig lovfestet ferie har du ikke rett på ferie som mottaker av AAP, det er faktisk direkte feil.



Dersom du har arbeidsgiver og følgelig lovfestet ferie har du rett på ferie som mottaker av AAP. Man har i seg selv ikke krav på ferie, det er faktisk direkte feil.
Vis hele sitatet...
Da får du snakke med min rådgiver i NAV for det er den beskjeden jeg har fått.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Da får du snakke med min rådgiver i NAV for det er den beskjeden jeg har fått.
Vis hele sitatet...
Hva er nå det for svar å gi noen som prøver å hjelpe?
At noe er blitt sagt eller at du har oppfattet noe på den måten gjør det ikke nødvendigvis gjeldene.


https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn...nger#chapter-1

Snakkes når du har lest første setningen der.
Sist endret av Yalla; 16. oktober 2017 kl. 22:45.
Går man ikke i noen aktiv behandling under AAP (som enkelte gjør av div årsaker) så er det sikkert mulig bosette seg i utlandet for en kort periode. Fordel at man tenker en liten gang eller to før man sender inn meldekort fra utlandet.