Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 5183
Årets mest spennende nyhet! 7 planeter som ligner på vår egen. TENK om det fins liv der!

Direktesending: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ro...iv/a/23932081/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Jepp, definitivt interessant. Så langt er jo alt ein veit at det er snakk om sju planeter, som går i ei slik bane at det er plausibelt at liv slik vi kjenner det kan eksistere. Eg ser ikkje på det som veldig stor nyhet. Gitt at deteksjonsmåtane vi har favoriserer store planeter, så er det ikkje uventa at vi finn tilsynelatande uproporsjonalt mange gassiganter (sett ut frå n=1 for vårt solsystem...).

Det vert verkeleg spennande om vi greier å fange lys frå planetane på ein slik måte at vi kan sjå etter markører for liv, t.d. komplekse og ustabile molekyler. Og eg håper det skjer snart
Nu vel, det er et par av de i midten hvor det ligger tilrette for at de kan ligne på vår i forhold til avstand og energi fra stjerna. Gjenstår jo mye. Spennende ja, overraskende nei. Alt annet ville vært rart, det er bare naive jordboere uten barneskolematte som tror at vi er de eneste med sånne forhold. Jeg så pressekonferansen og det er vanskelig å avgjøre hvor mange men det er flere, det ble nevnt et par-tre til funnet av kepplar?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det vert verkeleg spennande om vi greier å fange lys frå planetane på ein slik måte at vi kan sjå etter markører for liv, t.d. komplekse og ustabile molekyler. Og eg håper det skjer snart
Vis hele sitatet...
Når James Webb-teleskopet sendes opp til neste år vil vi (dvs. NASA) kunne se etter tegn på vann, ozon, metan, oksygen, m.m. Jeg vil tippe at dette solsystemet vil havne ganske høyt opp på prioriteringslista når teleskopet blir operasjonelt.

https://www.nasa.gov/press-release/n...planets-around