Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1543
Når store vulkaner eller atombomber går av sies det at temperaturen synker, så hvorfor kan vi ikke detonere masse atombomber uten alt det farlige greiene for å bekjempe økte temperaturer? Fordi asken/støvskyene/whatever vil påvirke flytrafikken? Folk kunne vel bare holdt seg hjemme et par uker i året hvis det var det som måtte til for å bekjempe denne gigantiske trusselen.
Detonere masse atombomber uten alt det farlige greiene? Hva mener du med det?

Å lage kunstige skyer er imidlertid ikke en ny tanke.
http://www.yr.no/magasin/forbereder-...ent-1.13355233
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Fordi det er temporær fiks, og vil uansett ikkje løyse problema med t.d. forsuring av hava.

Viare er det detonere atomvåpen utan 'alt det farlige greiene' teknisk vanskeleg, ettersom det er det som gjer at dei eksploderer.
Limited edition
Moff's Avatar
Et annet viktig poeng er at global oppvarming strengt tatt ikke er et problem for selve planeten, det er bare et problem for de av oss som er avhengig av det klimaet vi har akkurat nå. Planeten har gjennomgått mange store klimaendringer før mennesket dukket opp, så det i seg selv er heller ikke noe nytt - problemet vårt er at en veldig, veldig stor andel av dagens mennesker, dyr og planter ikke kommer til å overleve et så dramatisk skifte.

Hvis vi skulle ha laget kunstige skyer for å blokkere sollys med den hensikten å senke temperaturen, så ville vi fått problemer med å produsere nok mat til alle sammen, ettersom jordbruket er helt avhengig av nok sollys og korrekt temperatur.
Sitat av Moff Vis innlegg
Et annet viktig poeng er at global oppvarming strengt tatt ikke er et problem for selve planeten, det er bare et problem for de av oss som er avhengig av det klimaet vi har akkurat nå.
Vis hele sitatet...
Du skal nok se at det blir et problem for alle sammen når mesteparten av jordas befolkning blir klimaflyktninger.

Jeg er også litt skeptisk til hvor viktig det poenget egentlig er. Det gjør ikke situasjonen noe mindre prekær. Det er jo menneskeheten og naturmangfoldet vi er bekymret for. Det er en ganske mager trøst at jordkloden består hvis planeten blir et helvete å bo på. =)
Sist endret av mentalmelt; 8. september 2017 kl. 23:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Limited edition
Moff's Avatar
Ja, det blir et problem for "alle sammen", men det er ikke et problem for selve planeten. Jeg bare rehasher det alle stand-up-komikere sier om at klimautfordringene vi står ovenfor kun påvirker levende vesener, ikke selve jordkloden. Det blir derfor arrogant å snakke om å redde jorda når det egentlig handler om å redde oss selv.

Jeg er på ingen måte en som nekter for at vi har et kjempeproblem med global oppvarming, men samtidig mener jeg seriøst at det er viktig at vi ser på problemet i riktig kontekst. Universet og jorden lider ingen nød av at vi tar livet av oss selv. Det vi gjør har absolutt ingen konsekvenser for noen andre enn de som bor på denne planeten, og sannsynligheten er også svært stor for at en annen livsform vil ta over etter at vi er borte. Jeg hadde personlig satt stor pris på om Norge ikke ble utsatt for orkaner og oversvømmelser 5 ganger i året i 2070. Det hadde også vært greit å ha mat på bordet. Slik utsiktene er akkurat nå, så er jeg nok litt pessimistisk.
Nei det er jo klart at stein og mineraler ikke har problemer. Når man snakker om å redde jorda så går jeg ut i fra at de fleste mener å ta vare på habitatene til levende vesener. Ingen er opptatt av å redde stein, så jeg føler det poenget er mer kverulering enn et faktisk poeng.