Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2488
okei, ser meg drittlei av partnere som sliter med og sove i samme seng som meg pga den j###a snorkinga, har vært på sykehuset og brent bort vev i nesa til ingen nytte, når jeg ligger og slapper av så kjenner jeg at det er i halsen problemet ligger, snakket med dem om og fjerne drøvelen men det var hvist ikke noe de gjorde lengre, er det noen som har utført snorkeopperasjoner som faktisk har fynka og er det mulig og få dette dekket da det faktisk går ut over søvn
Det er jo ikke din søvn det går utover så du får det nok ikke dekket. (skal ikke si dette for sikkert, men det gir mest mening)
Om du sover på ryggen kan det være en årsak, man snorker gjerne lite til ingenting om man sover på siden.


Det synes å være mange årsaker, og betydningen av de enkelte faktorene varierer fra person til person. Under søvn slappes muskulaturen i de øvre luftveier, luftkanalen blir trangere og det disponerer for snorking. Alkohol og sovemidler svekker muskelstramningen ytterligere. Innsnevringen i luftveiene forverres når du ligger og under dyp søvn.

Selv om man ikke lokaliserer nøyaktig hvor det trange partiet som forårsaker snorkingen, er, viser resultatene av kirurgi at snorking fremkalles helt eller delvis av ganeseilet (se tegningen).

De fleste snorker mindre når de ligger på siden. Bruk av alkohol og sovemedisin forverrer ofte plagene Røyking er en disponerende faktor, bl.a. ved å gi økt tendens til nesetetthet Sørg for tilstrekkelig søvn, snorking forverres når man sover tungt.
Vis hele sitatet...

https://nhi.no/sykdommer/orenesehals...orking/?page=2
https://nhi.no/sykdommer/orenesehals...orking/?page=5


Har du prøvd biteskinne/snorkeskinne?

Snorkeskinne er et tiltak som blant annet brukes mye i Sverige. Skinnen må tilpasses den enkelte ved at man tar avstøpning av overkjeve og underkjeve hos tannlege eller kjeveortoped. Skinnen, som er i myk plast, sørger for å dra underkjeven litt fram. Da holdes luftveiene åpne, slik at snorking, og dermed søvnapne hindres.
Vis hele sitatet...
Kan godt være mulig du kan klare å få operasjon dekket. Det er jo flere alvorlige helseproblemer der en ser kraftig økning hos personer som snorker. Spesielt slag, hjerteinfarkt og hjerneblødning. Dette er gammelt nytt og 15-20 år gammel forskning slik at det bør være (alment) kjent slik at de som evt. behandler din søknad om de ikke vet dette så vil de lett kunne finne svar på det om de sjekker.
Sist endret av frtoretang; 28. august 2017 kl. 21:21.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Det er jo ikke din søvn det går utover så du får det nok ikke dekket. (skal ikke si dette for sikkert, men det gir mest mening)
Om du sover på ryggen kan det være en årsak, man snorker gjerne lite til ingenting om man sover på siden.

Jo det er jeg overbevist om at det gjør, morra mi har sagt at jeg til tider kunne stoppe og puste for så og hive etter pusten når jeg sov mens jeg bodde hjemme, sover aldri på ryggen da det blir enda verre



https://nhi.no/sykdommer/orenesehals...orking/?page=2
https://nhi.no/sykdommer/orenesehals...orking/?page=5


Har du prøvd biteskinne/snorkeskinne?
Vis hele sitatet...
Nei det kunne jo vært noe og prøve, forrutsatt at det går fint og puste med munnen da jeg ikke greier puste med bare nesa når jeg sover, takk for tips :-)
Sitat av freebird Vis innlegg
Jo det er jeg overbevist om at det gjør, morra mi har sagt at jeg til tider kunne stoppe og puste for så og hive etter pusten når jeg sov mens jeg bodde hjemme, sover aldri på ryggen da det blir enda verre
Vis hele sitatet...
Aah okay, da blir det litt værre ja, bor for øyeblikket sammen med en som sliter med å puste når han sover så han er nødt til å bruke CPAP om natten. (Dette er grunnet ekstrem overvekt og høyt alkoholforbruk vil jeg tro, om det fra NHI stemmer.)


Sitat av freebird Vis innlegg
Nei det kunne jo vært noe og prøve, forrutsatt at det går fint og puste med munnen da jeg ikke greier puste med bare nesa når jeg sover, takk for tips :-)
Vis hele sitatet...
Disse skinnene er laget på en måte slik at luftveiene holdes åpne, litt usikker på hvordan det funker i praksis men leste litt om det og ser veldig mange har hatt suksess med det
Har du blitt sjekket for søvnapné? Dvs pustestopp i løpet av natten. De som har dette, snorker mer enn andre, og som du sier, kjenner du at det er i halsen. Dersom du har sovnapné, vil det hjelpe å sove med en maske som heter bpap. Høres voldsomt ut, og den ser ganske voldsom ut, men lager nesten ingen lyd, og du vil sove mye bedre. Det er svært usunt for kroppen å ha sånne puststopp i løpet av natten. Be fastlegen din om å henvise deg til søvnlab for å sjekke dette. Det kan også hjelpe å fjerne mandlene. Dersom du er overvektig kan det hjelpe og slanke seg. Dog ikke så lett. Du får dekket alle disse tingene av det offentlige.
Når du nå sier pustestopp så virker det som snorkingen også følges av søvnapné noe som kompliserer saken, og gjør også at følgesykdommer blir langt vanligere og de kan være svært alvorlige.
  • Hjerte/kar
  • Sykelig overvekt og fedme
  • Sukkersyke
  • Høyt blodtrykk
  • Stress og utbrenthet

Gjør som nevnt over, snakk med legen din og be om utredning. Cpap maskin er en ok løsning. Du sover med en maske over munn, nese eller både munn og nese. Maskinen blåser luft inn i deg med relativt høyt trykk. Høyt nok til at du får oksygen selv om du i søvne slutter å puste.

Vet at endel har problemer med å venne seg til maskinen, og en bekjent måtte til sist bruke maskinen en times tid på ettermiddagen for å venne seg til den. Han satt å leste avisen, så TV eller hørte på musikk med masken på seg og ble gradvis vant til både luften som ble blåst inni ham og lyden fra maskinen.

Resultat; innen relativt kort tid ble det en ny mann. Han ble mer aktiv fordi han ikke gikk rundt og var konstant trøtt og sliten. Noe som resulterte i vektnedgang. Økt aktivitet og lavere vekt samt dekt søvnbehov gjorde at blodtrykket falt slik at han ikke trengte medisinering lengre. Men det vi rundt ham la aller best merke til var at det ble en positiv endring i hele personligheten. Fra å være negativ, litt mutt og tverr og ha kort lunte gikk han til å bli positiv, blid og omgjengelig.
Sist endret av frtoretang; 30. august 2017 kl. 11:50.