Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 12683
Halloen, ja som tittelen sier er dette noe som virker spennende, men dog veldig farlig. Så jeg vil researche mer, kan tenke meg at trykket vil bli enooormt inni tanken. Vil den sprenges med nok varme og trykk? Noen som har prøvd?
Dette er en vanvittig dårlig idè!! Slike tanker er sertifisert for å tåle høye temperaturer over en viss tid, men om det er varmt nok over lang nok tid vil den eksplodere. Sannsynligvis vil den sprekke i det svakeste punktet, som ofte vil si innfestingen til ventilen. Tanken ryker vil man få en stikkflamme som dytter tanken i motsatt retning, og man får et 10-15kg tungt prosjektil som beveger seg i høy hastighet, helt uforutsigbart. Om revnen er stor nok vil man bare få en stor ildkule. Hold god avstand om du insisterer på å gjøre det!
Sist endret av Orph; 1. november 2014 kl. 11:18.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Orph Vis innlegg
Dette er en vanvittig dårlig idè!! Slike tanker er sertifisert for å tåle høye temperaturer over en viss tid, men om det er varmt nok over lang nok tid vil den eksplodere. Sannsynligvis vil den sprekke i det svakeste punktet, som ofte vil si innfestingen til ventilen.
Vis hele sitatet...
Tipper det er laga til eit svakt punkt som vil gå utan alt for stor dramatikk, og som er dimensjonert slik at tanken vert drenert utan alt for mykje dramatikk.

Vil forøvrig anbefale å prøve med mindre tank først. Eg har sett 190g propanbokser lempa inn i bål under div. brannvernøvnnelser, og det er plenty med ildkule for å sei det slik. Tenn bålet i botn av eit oljefat, slik at det fanger splinter, og hald god avstand.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tipper det er laga til eit svakt punkt som vil gå utan alt for stor dramatikk, og som er dimensjonert slik at tanken vert drenert utan alt for mykje dramatikk.

Vil forøvrig anbefale å prøve med mindre tank først. Eg har sett 190g propanbokser lempa inn i bål under div. brannvernøvnnelser, og det er plenty med ildkule for å sei det slik. Tenn bålet i botn av eit oljefat, slik at det fanger splinter, og hald god avstand.
Vis hele sitatet...
Det gir veldig mye mening! Jeg har sett større gasstanker gå fløyten, og det blir fort veldig dramatisk
En slik tank vil ikke eksplodere, mellom selve tanken og kranen/lokket sitter det en overtrykksskive. Denne brister før tanken.
Sitat av pulzzz Vis innlegg
En slik tank vil ikke eksplodere, mellom selve tanken og kranen/lokket sitter det en overtrykksskive. Denne brister før tanken.
Vis hele sitatet...
Du må nok se litt nøyere inn i hvordan disse tankene er laget. De litt større gassflaskene har en avlastningsventil som gjør at den vil slippe ut gass kontrollert dersom trykket blir for høyt. Flasken må imidlertid stå for at denne avlastningsventilen skal fungere. Dersom han legger tanken på hodet i et oljefat, og tenner på kan vi nok få se et fint smell, eller en livsfarlig rakett.
Jeg oppfordrer ikke til å prøve dette!
Den videoen det linkes til her er en påtent gasstank som blir påskutt før den selvdestrueres.
Hvis sikkerhetsventilen blokkes og tanken får så høyt trykk at den selvdestrueres, vil den revne langs siden i eksplosjonen som oppstår.
Stort sett benyttes det i dag propanbeholdere i kompositt 5 eller 10 kg til hjemmebruk, og disse vil ikke eksplodere på samme måte.
Kan jo linke til denne videoen. Den viser at "rakett" flasker kan skje og det er lite trivelig.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Kan jo linke til denne videoen. Den viser at "rakett" flasker kan skje og det er lite trivelig.
Vis hele sitatet...
Han som kjørte lastebilen må ha vært god å drita bak rattet. Fra 3 sekunder i videoen ser man at bussen skifter fil, og likevel etter noen og tjue sekunder så smekker han lastebilen sin rett i rævva på bussen.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Du må nok se litt nøyere inn i hvordan disse tankene er laget. De litt større gassflaskene har en avlastningsventil som gjør at den vil slippe ut gass kontrollert dersom trykket blir for høyt. Flasken må imidlertid stå for at denne avlastningsventilen skal fungere. Dersom han legger tanken på hodet i et oljefat, og tenner på kan vi nok få se et fint smell, eller en livsfarlig rakett.
Vis hele sitatet...
Menneh... da var det jo riktig det han sa da?
Du har jo bare fremhevet halve poenget hans. Det han prøver å få frem, er at det finnes en sikkerhets ventil på flasken. Men den fungerer kun når flasken står i en spesifikk posisjon. I alle andre tilfeller kan det gå galt.
Sist endret av Dr. fungitumb; 1. november 2014 kl. 20:22.
Ja, mang en ung synes knall og pang morer...
...mens bak buskene står Darwin å lurer.

Ærlig talt! Slik som en ståltank "blir jo en gedigen splinthåndgranat". Hvis du skal ha det morsomt med knall og pang, så pass på at du har en beholder, som ikke avgir splinter! Det er grunn til at f.eks. fyrverkeri er pakket inn i papir, og ikke stål/glassfiber!
Det som vil skje dersom sikkerhetsventilen ikke klarer å ta av for trykket er at gassen inni tanken vil øke til tanken revner. Antennes så gassen vil du så få en grei eksplosjon..
Sist endret av legalize_it; 2. november 2014 kl. 01:48.
Takk for alle svar folkens!

Stort sett samme info som jeg satt på selv

Vi har testet ut 60L og 300L oljefat, med 10 - 15% av arealet fylt med bensin, det ga en ganske så heftig flammesopp når trykket ble for stort. Propantank er litt værre da grunnet den tykke stål tanken som vil kreve betydelig mer trykk, og for ikke å glemme faren for splinter eller eventuelt hvis topp eller bunn ryker og tanken vil transformere seg til en dødelig rakett.. Jeg regner med utfallet vil bli noe i den duren dere sier, at ventilen ikke klarer å styre nok gass ut når trykket blir for stort, så sprekker tanken.

Det skal definitivt testes ut, kan poste video om det er tillatt!
Dette ble jo også gjort på Ikke gjør dette hjemme.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg er utdanna militær røykdykker og på kurset så fikk vi se masse videoer av sånt. Vi så togvogner og tankbiler med gasstanker som eksploderte, men jeg regner med at en propantank på 20 liter flytter på det meste rundt seg. Setter du tanken oppå ett bål vil den eksplodere om det er varmt nok ja. Den vil bli så varm at stålet svekkes betydelig(husker ikke tallene i hodet, mener det er 30% svekkelse ved 800*C. Rett meg om jeg tar feil). Det er vanlig at de aller fleste gasstanker har en eller annen svakhet(store tanker har sikkerhetsventiler) som gjør at overtrykket slippes ut og brenner før tanken eksploderer.

En annen faktor er at den tanken er så proppet med propangass at det er flytende, og dette vil begynne å koke og "fordampe". Gassene vil utvide seg så mye at tanker kan revne og deretter kommer all den oppvarmede gassen i kontakt med luft og brenner sykt bra.

Google BLEVE-prinsippet så kan du lese litt om det.

EDIT: sjekk denne https://www.youtube.com/watch?v=UM0jtD_OWLU Der ser du sikkerhetsventilen slipper ut gassovertrykket med jevne mellomrom(den flammestrålen som peker noen meter oppover)
Sist endret av GalaxyS3; 25. desember 2014 kl. 19:49.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Ja, mang en ung synes knall og pang morer...
...mens bak buskene står Darwin å lurer.
Vis hele sitatet...
Du mener vel Murphy? :-) Murphys lov: "Alt som kan gå galt vil gå galt"
Jeg og kompisser kjøpte slike mindre primus propan tanker og puttet dem på bål når vi var yngre. De eksploderte iallefall med et stort smell og hav av flamer.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Du mener vel Murphy? :-) Murphys lov: "Alt som kan gå galt vil gå galt"
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendig vis. Men det er flere elementer ved dette, som kan gjøre at det går skikkelig galt. Av eksplosjonen (hvis det blir det). Så kan det komme stålfragmenter fra tanken eller f.eks. stein ifra bålet. Hvis da de(n) som finner på dette står akkurat i dens/dems bane, er det ikke umulig, at de(n) som finner på dette blir fraktet bort derifra i kiste(r)...

Noe som sikkert lager veldig, veldig dype og store arr i en del menneskers liv!

En bør vite hva en gjør, når en pusler med ting som sier PANG! For det er mage faktorer, som gjør at det kan gå skikkelig galt!

En kan se på en episode av "Ikke gjør dette hjemme", at Per Olav Alvestad legger den sprayboksen på grillen. Fryktelig dumt å gjøre dette ,uten noe som virker som skjold mellom han og sprayboksen, da det kan komme fragmenter. Disse fragmentene kan lage dødelige skader...

Red: Ellers kan jeg nevne, at du plutselig kan stå midt i ildkulen. Da en gass har rundt regnet 1 000 ganger større volum enn en veske. En tank med 25 kg propan, blir ca. 17 000 l gass ved romtemperatur. Og når en skvetter, så er det ofte naturlig å dra inn pusten. Hvis du inhalerer så varm gass og/eller flammer, så vil dine luftveier hovne opp, og du blir kvalt. Noe som kan få dødelig utgang.

Hold deg til 190 g bokser med propan, som slashdot skriver, så er du "tryggere". Men selvsagt pass på så splinter ikke kan treffe deg. Altså en barriere mellom deg og boksen.

@Fuzzybossen: Ellers det jeg skrev, var et rundt regnet 30 sek gjennomtenkt rim og vers. Jeg vet at jeg ikke er noen stor lyriker! Men jeg mente faktisk Darwin og "Darwin award" (dødelig ulykke i ung alder).
Sist endret av aluminiumfluorid; 27. desember 2014 kl. 03:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over et år senere ... ▼
Prøvde dette i går uten å sjekke på nett først. Det var de mest bortsløsa 1200kr jeg har brukt på no som skal være morro... -.- hadde en 10kg's kompositt med propan pluss 3 svære vedsekker. eneste som skjedde var at bålet brant hull i bunn da jeg la den med bunnen mot toppen av flammene. blåste en stikkflamme ut av sentrum av bånn ca ett kvarter.