Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2196
Kan butikker se tilbake i registeret over mottatte betalinger, og se navn på kortinnehavere?
Mener jeg har sett kvitteringer med mitt eget navn på
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei. Men deler av kontonummer kan fremkomme.
Nei. Det er ulovlig å registrere personopplysninger tilknyttet til kjøp.
Med mindre du er med i kundeklubben til butikken det gjelder.

Hvis du er medlem der så er det vanlig å oppgi telefonnummer og da kommer vanligvis navn/telfonnummeret ditt på kvitteringen.
Sitat av Molekev Vis innlegg
Nei. Det er ulovlig å registrere personopplysninger tilknyttet til kjøp.
Med mindre du er med i kundeklubben til butikken det gjelder.

Hvis du er medlem der så er det vanlig å oppgi telefonnummer og da kommer vanligvis navn/telfonnummeret ditt på kvitteringen.
Vis hele sitatet...
Jeg var innom en bokhandel nylig, men de hadde ikke fått inn boken enda.
De spurte om de skulle sende meg en SMS når boken var inn i butikken.
Jeg sa "Ja, det hadde vært fint."

Så jeg ga de Fornavnet mitt + nummeret.

Så spurte de om etternavnet mitt, hva trenger de det til egentlig? Bare stusser litt over det..
"Øko-Terrorist"
Sitat av Shredded Vis innlegg
Så spurte de om etternavnet mitt, hva trenger de det til egentlig? Bare stusser litt over det..
Vis hele sitatet...
Fordi mange kan ha samme fornavn og ha byttet telefonnummer? kanskje det er et påkrevd felt i systemet deres? Kanskje personen i kassa var hypp på deg og ville stalke deg på facebook?
For å svare på spørsmålet dit.
Butikker ser ikke navn på kort, det er helt uinteressant ettersom det eneste viktige er data som kan verifisere ett kjøp, ikke eier av kortet. Eier av kortet er en jobb for banken, ikke butikken.

Kvitteringene du har sett genereres av programvaren på POS, i samarbeid med terminal, enten kassaintegrert eller frittstående. Er den kassaintegrert får den detaljer om transaksjonen pluss nok data til å verifisere kjøp, det står ikke fullt kortnummer i databasen for kvitteringer lokalt på kassen. Typisk er masse xxx etterfulgt av de siste sifferene.



Dette er hva en netbutikk kan se av info.
All sensitiv info har jeg byttet ut med noe annen tekst. Navn, email, siste 4 sifre etc.





Kan hive på. Ved VISA transaksjoner f.eks i utlandet kan anvnet ditt bli overøfrt også.
Sist endret av FreeMyKiwi; 18. januar 2018 kl. 13:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om du er i en fysisk butikk henter kortterminalene ut kortnummer, utløpsdato og navn.
Om noen butikker har dette opp mot kvitteringen kan være.
Forsøk og dra visa-kortet ditt gjennom en magnetleser koblet til pc'n, du vill få sjokk
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Et godt eksempel er izeatle, etter du har betalt så kan eposten og telefonnummer komme frem om du en gang i tiden har registrert det.
Så fult mulig og identifisere folk med dataen
Sitat av Shredded Vis innlegg
Jeg var innom en bokhandel nylig, men de hadde ikke fått inn boken enda.
De spurte om de skulle sende meg en SMS når boken var inn i butikken.
Jeg sa "Ja, det hadde vært fint."

Så jeg ga de Fornavnet mitt + nummeret.

Så spurte de om etternavnet mitt, hva trenger de det til egentlig? Bare stusser litt over det..
Vis hele sitatet...
Jeg jobber i en bokhandel selv og kan fortelle om praksisen vår.

Det er svært sjeldent vi gidder å følge opp hver enkelt kunde ved å sende personlige SMSer om nye bøker som har kommet, og deretter holde av av boka for deg. Det ville vært alltfor tidskrevende for oss, og vi måtte da ha holdt oversikt i en perm eller ha post it-lapper liggende rundt.

Det vi vanligvis gjør er at vi legger inn en Kundebestilling. Det betyr at du får en automatisert SMS når boka er registrert som ankommet i butikk. Men for å legge inn en kundebestilling trenger vi: Telefonnummeret ditt og et etternavn. Hvis de spør etter mer informasjon enn dette, så er det altså unødvendig. Grunnen til at noen bokhandler ønsker mer informasjon av deg er hvis du f.eks ikke henter boka, og det er en bok som de anser som vanskelig å selge. Da kan du i verste fall bli ringt opp og spurt om når du skal hente boka, slik at den ikke tar opp plass i butikken, eller at de slipper å måtte sende boka i retur.

Håper det var til hjelp