Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1573
Hei!

Etter noen års erfaring som vekter/ordensvakt (for noen år tilbake) er jeg litt ut-datert på reglene, hvor dette ikke betydde så stor rolle.

I de siste årene i utelivs bransjen har jeg opplevd større kompetanse krav til vekter/ordensvaktene, del 3 om jeg kjønner riktig.

Hadde en diskusjon med en bartender/ordensvakt tidligerre. Hvor jeg var på en ute plass, hvor ingen av vaktene/garderobe ansatt eller bartenderne kunne fortelle meg om det var verken 18 eller 20 års grense på ute plassen. Mtp at jeg bestilte hele kvelden 20 års grense drinker, som også ble servert/bestilt av 18 åringer.
Dette nevnte jeg til ordensvakt/bartender når jeg forlatet ute plassen, men ble fort fortalt om og forlate stedet. Jeg spurte da ordensvaktene om ordensvakt/vekter bevis, hvor ingen kunne eller vise meg.

Det ligger selvsagt en lang idiotisk diskusjon bak dette her.
Men spørsmålet mitt er, hva er egentlig reglene her?
Og hvilket krav kan vi sivile fulle "idioter" stille til ordenvaktene? (om det i det hele tatt er noen).

* Kan vi be ordensvaktene om kompetanse bevis? (samme som politi)
* 18/20 års grense, hva er begrensningene/reglene her?

Mvh en sivil "idiot"
* Kan vi be ordensvaktene om kompetanse bevis? (samme som politi)
Ja, derimot har ikke alle steder påbudt vakthold, og kan dermed ha f.eks. rydd, bartemndere eller andre roller som utfører nevnte rolle. Derimot er det en vekter eller ordensvakt, plikter han å vise ID om du er i en hendelse med vedkommende.

* 18/20 års grense, hva er begrensningene/reglene her?
18 års sprit er opp tilogmed 21.9%. Hvordan utestedet skal prakisere er faktisk forskjellig ifra kommune til kommune, men de ytre rammene i loven sier at personer under 20 ikke skal nyte alkohol med 22% eller høyere kosentrasjon.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Mener det er noe sånn som at: hvis bartenderen mener han har kontroll over de som er under 20, men over 18, på et sted der de serverer sprit er det lov. Da kan man heller ikke ha sprit på bordet man sitter. Forsåvidt ganske umulig og overholde i praksis.
Sitat av Clayton Vis innlegg
Mener det er noe sånn som at: hvis bartenderen mener han har kontroll over de som er under 20, men over 18, på et sted der de serverer sprit er det lov. Da kan man heller ikke ha sprit på bordet man sitter. Forsåvidt ganske umulig og overholde i praksis.
Vis hele sitatet...
Jepp, detter hva den norske loven sier. Derimot kan kommunen bestemme annerledes, som her i Skien hvor gjester under 20 overhodet ikke har lov til å oppholde seg på et skjenkeområde hvor det serveres sprit over 22%. Slikt står som regel i kommunens alkoholpolitiske handlingsplan!
Reint teoretisk kan utestedene sette aldersgrensen fritt så lenge bevilgningsmyndighetene har satt føringer for dette.
Derimot så vill de sansyneligvis (les helt sikkert), få problemer hvis en kontroll avslører salg av øl til personer under 18 år og sprit til personer under 20 år.
På grunn av dette reflekterer aldersgrensen på utestedet i vesentlig grad hva type alkohol som serveres.


Angående vektere så kommer det nye regler fra 010118, har ikke studert disse enda, men det er sagt det skal bli strengere.
Slik det fungerer rundt her så bærer vektere/ordensvakter som er innleid fra vaktselskap godt synlig ID.
Ett par utesteder bruker egne annsatte som dørvakt/ordensvakter, disse er ofte like flinke men har i bestefall skilt med fornavn som feks "Dørvakt Karl" hehe
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg


Angående vektere så kommer det nye regler fra 010118, har ikke studert disse enda, men det er sagt det skal bli strengere.
Slik det fungerer rundt her så bærer vektere/ordensvakter som er innleid fra vaktselskap godt synlig ID.
Ett par utesteder bruker egne annsatte som dørvakt/ordensvakter, disse er ofte like flinke men har i bestefall skilt med fornavn som feks "Dørvakt Karl" hehe
Vis hele sitatet...
Det er kommet ny opplæringsplan, lovene er for øvrig de samme. Lenger utdanning for både ordensvakter og vektere.
for øvrig skal alle ordensvakter bære synlig ID utsendt av politiet.