Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1619
Hei. Dette er et spørsmål rettet til folk som har gått på ikt service fag.
Jeg går nå vg1 studiespesialisering. Jeg gikk tidligere elektro, men sluttet. Jeg gjør det faglig bra på skolen men har veldig lite motivasjon for å fortsette på studiespess. Jeg ønsker å få jobb så fort som mulig og IKT servicefag virker perfekt. Jeg hørt veldig mye negativt, men også noe positivt om det. Jeg lurer derfor på om det er verdt å gå på IKT service fag. Eventuelt erfaringer med å gå ikt på kvadraturen skole senter
Sjaman, en ny vei.
Martypewz's Avatar
Hei, jeg gikk Elektro VK1 i 2009 og IKT-serviefag i 2010.
Fikk lærlingejobb 1 mnd etter jeg gikk ut det skoleåret. Tror det er mye pågang med lærlingesøkere nå for tiden og de fleste arbeidsgivere som søker f.eks. IT-konsulenter, vil se på utdanning og erfaring. De ønsker somregel VGS eller høyere utdanning + 2 års arbeidserfaring.
Jeg ville også komme meg så kjapt som mulig ut i arbeid når jeg gikk VGS, var spylei av skole. Dette er noe jeg angrer veldig på den dag i dag.

MEN! Jeg syns du skal gjøre akkurat det du har lyst til, det er det som kommer til å telle for deg videre i livet. Du skal tross alt drive med dette en god stund.
Trådstarter
Sitat av Martypewz Vis innlegg
Hei, jeg gikk Elektro VK1 i 2009 og IKT-serviefag i 2010.
Fikk lærlingejobb 1 mnd etter jeg gikk ut det skoleåret. Tror det er mye pågang med lærlingesøkere nå for tiden og de fleste arbeidsgivere som søker f.eks. IT-konsulenter, vil se på utdanning og erfaring. De ønsker somregel VGS eller høyere utdanning + 2 års arbeidserfaring.
Jeg ville også komme meg så kjapt som mulig ut i arbeid når jeg gikk VGS, var spylei av skole. Dette er noe jeg angrer veldig på den dag i dag.

MEN! Jeg syns du skal gjøre akkurat det du har lyst til, det er det som kommer til å telle for deg videre i livet. Du skal tross alt drive med dette en god stund.
Vis hele sitatet...

Kan jeg spørre hvorfor du angrer på at du gikk ut i arbeid så fort som mulig?
Jeg gikk det for 10+ år siden, og har ikke hatt noe spesiell nytte av det. Hvis du har litt datakunnskaper fra før av, så er det som å starte i barneskolen igjen, lære å slå på datamaskinen, logge på, satt på spissen. Selvsagt er nivået litt høyere, men jeg kjedet meg det året og ville bare bli fortest mulig ferdig.
Trådstarter
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg gikk det for 10+ år siden, og har ikke hatt noe spesiell nytte av det. Hvis du har litt datakunnskaper fra før av, så er det som å starte i barneskolen igjen, lære å slå på datamaskinen, logge på, satt på spissen. Selvsagt er nivået litt høyere, men jeg kjedet meg det året og ville bare bli fortest mulig ferdig.
Vis hele sitatet...

Hva anbefaler du at jeg gjør. Jeg er ganske ok med data. Kan litt programmering i html og liksom starte en server. Jeg ønsker bare a ha en jobb til jeg finner ut hva jeg skal gjøre
Sitat av lolaper Vis innlegg
Hva anbefaler du at jeg gjør. Jeg er ganske ok med data. Kan litt programmering i html og liksom starte en server. Jeg ønsker bare a ha en jobb til jeg finner ut hva jeg skal gjøre
Vis hele sitatet...
Spørs hva du ønsker å gjøre. Hvis det er programmering du er gira på, så er bachelor/master i informatikk veien å gå.
Trådstarter
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Spørs hva du ønsker å gjøre. Hvis det er programmering du er gira på, så er bachelor/master i informatikk veien å gå.
Vis hele sitatet...
Ønsker meg mest en jobb hvor jeg jobber med det fysiske med en datamaskin. Som å sette opp servere på et kontor.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg har ikke personlig erfaring i IKT men kjenner flere som har.

Mitt inntrykk er at innholdet i IKT-driftsfag varierte fra skole til skole. Noen lærere var selv interesserte og aktive, i de beste tilfellene gikk man igjennom pensum veldig raskt og fikk leke med å sette opp microsoft-domene nettverk,leke med linux og til og med noe koding i noen tilfeller. I de verste tilfellene lærte man å bruke word og excel og særdeles lite mer.


Uansett er intrykket at IKT-driftsfag er en vei inn i serviceyrket, førtelinjesupport og kanskje om man er heldig får man være med andre teknikere for ganske lavnivå ting, utbytting av kontormaskiner/ip telefoner evt oppdatering av software og slikt.
Er man heldig og jobber hardt så kan man komme seg opp til mer interessante ting.
Jeg gikk Elektro->Elektronikk->Data- og kontorsystemer et par år för IKT kom til. Allerede fra starten fikk IKT rykte på seg å ikke väre så verdifullt, og noen av beskrivelsene over virker som de stemmer med dette.
Det er synd, for hvis man kunne bruke all tiden for å fordype seg i IKT som man ellers "kaster bort" med å läre seg installasjon, automasjon eller andre ting som ikke er så relevant, kunne man nok gått ut fra to års IKT med vel så mye IT-kompetanse på to år som jeg fikk på tre.
Personlig syntes jeg det var veldig lite som var bortkasta, men jeg liker alt innan elektro og var ikke skoletrött da.

Havner man i en bra bedrift med mye variert arbeid kan lärlingtiden väre vel så nyttig og lärerik som skoletiden. Jeg jobbet på IT-avdelningen i en kommune, og fikk väre med på litt alt mulig; serverdrift, PC-reparasjon og -oppsett, installasjoner, feilsöking, helpdesk. Neste jobben var en ren supportjobb hvilket var kjedelig, men jeg fikk gode venner og lärte meg mye om kundestötte og "soft skills", og nå har jeg igjen en jobb der jeg får mekke og fikle med alt mulig rart.