Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4641
Spørsmålet stilles ikke mtp. stillinger i sammenheng med skoler, læringsutbytte og små startups e.l.

Det stilles først og fremst til ubetalte stillinger der du skaper verdi for arbeidsgiver, hvor de har fullt råd til å betale deg.

Ta for eksempel den stillingen her: https://hub.no/jobs/trainee-wanted

De vil at du skal markedsføre og skaffe kunder for dem. Oppdraget varer i 6/12 måneder, og er ubetalt. Det mest hårreisende for meg er "During trainee NAV can support." Hvorfor skal staten subsidiere et selskap der det er åpenbart at de har både råd til å betale deg, samt at du skaper verdi for dem. I hele 6 eller 12 måneder!

Ubetalte stillinger har blitt et voksende problem i USA, der arbeidsgiver nærmest bruker det som et rullebånd for gratis arbeidskraft. Kan dette skje i Norge?

Det jeg vil gjerne diskutere og lære mer om er:
1. Hva er det juridiske lovverket rundt dette per dags dato?
2. Hva er de juridiske utsiktene fremover?
3. Er dette et problem eller gode. Hvorfor?
4. Har noen insights om hvordan resten av EU/EØS håndterer dette?


Om noen har erfaring med ubetalte stillinger del gjerne!
Hvis du spør NAV så vil de si "Arbeid er arbeid uansett hva du får i lønn!", og det er korrekt. På NAV sine sider står det at du til og med skal oppgi veldedig gratisarbeide (feks for Frelsesarmeen)

Vi har hatt "trainee" i Norge i mange år, under navnet lærling, men det er mere "fjongt" å kalle det trainee. Lærlinger har samme rettigheter som vanlige ansatte mtp oppsigelse og lønn.

Hvis det er en godkjent opplæringsinstutisjon/lærlingeplass så vil NAV tre inn med støtte, men da stilles det krav til læreplan og faglig innehold.

Det jeg reagerer mest på er;
Monthly salary:
Unpaid
Vis hele sitatet...
Hvertfall nå de så tydelig deklamerer at de har masse penger og holder på med utvidelser

En trainee er en som ansettes for å trenes opp til en stilling, og vil være mer lik en ordinær ansettelse, der man går løs på en relativt omfattende utdanning internt, for senere å posisjonere seg mot leder-/spesialiststillinger i selskapet.
Vis hele sitatet...
Med mindre det er veldedighetsarbeid eller arbeid innen sport ville jeg aldri jobbet gratis! Det er forkastelig, og om man lar dette bli en trend så kommer det til å bli vanskelig for samfunnet å benytte seg av arbeidskraft optimalt.
1. Foruten et par regulerte yrker, er det ingen minstelønn i Norge. Lønn er en avtale mellom arbeidsgiver og -taker, og kan være uten vederlag om det er enighet om dette..

2. Før var det ingen minstelønn i noen yrker, og dette ble misbrukt så til de grader for sosial dumping. Dette førte til noen lovendringer som tvang inn minstelønn for de jobbene hvor det var vanligst (spesielt renhold o.l.) Hvis det blir mer og mer vanlig med ubetalte trainee-stillinger i Norge, så kan det nok vanke reaksjoner her også.

3. Jeg synes dette er et problem, spesielt når det er kombinert med midlertidige ansettelser og vage stillingsbeskrivelser. Hvis vi tar utgangspunkt i stillingen du poster, så er det snakk om 6 eller 12 måneder uten noen lovnader om en fremtidig betalt jobb. Da skjønner nok folk flest at dette er rett og slett frivillig arbeid, forkledd som en jobb. Stillingsbeskrivelsen er også omsluttende nok til å romme alt mellom telefonsalg og internasjonal polferd. For betalte yrker så ender det fort opp med at du blir satt til å gjøre det verste som stillingsbeskrivelsen nevner, eller noe helt på utsiden av den, uten rettferdig kompensasjon.

Det er nok verre i de tilfellene hvor premien er en *mulig* jobb i fremtiden, eller bare CV-fyll. Selv de betalte stillingene kan være relativt dårlig betalt, fordi du visstnok er under opplæring, og denne opplæringen slutter aldri. Etter endt periode kan de da kaste alle på dør, helt lovlig, og beholde de som bedriften likte best. Her kan man altså sparke folk for at de tar sykedager, drar i begravelser, får barn, osv. Så lenge arbeidsgiver ikke faktisk oppgir dette som årsak til oppsigelsen, men bare lar være å fornye arbeidstaker for 3 nye måneder. For meg fremstår all denne usikkerheten som et terrorvelde, hvor det er så og si umulig å planlegge boligkjøp eller familievekst.

Så man burde skille på de som tilbyr "gratis jobberfaring", men ikke holder noen ytterligere gulerøtter foran deg, og de som konstant dingler fast ansettelse foran ansiktet ditt fra første stund. For noen kan det sikkert være verdt å ta en ubetalt stilling for erfaringens del, men da burde det være stå mer eller mindre på den ansattes vilje når det kommer til arbeidskapasitet. Personlig, så misliker jeg begge konseptene, da jeg synes at alles tid er verdt noe. For meg er en jobb det at noen selger en fjerdedel av livet sitt til høystbydende, og det å verdsette sin verdi til null kommer det sjeldent noe godt ut av. Jeg ville aldri benyttet meg av et sånt tilbud, med mindre lengden var kort nok til å kunne betrakte det som et slags kurs.

Høyden av hubris, er når bedriftene mener at det er en ære å få donert din levetid på jorda til å jobbe gratis for de.
Hehe. Jobbe gratis for noen rike skrotinger i Bjørvika, og attpåtil med markedsføring? Det er jo mildt sagt et latterlig tilbud. Nesten så man skulle contret tilbudet med å invitere dem hjem for å slikke gulvet vårt rent mot et lite gebyr.
Trainee har vært gangbar mynt i norge i minst 20 år nå. Og det er faktisk endel brukt også. Spesielt i bank og finans var det en stund støtt det var trainee opplegg av varierende lengde og varighet. Og utifra hva jeg har sett så virker det som de største multinasjonale selskapene er de som hyppigst bruker trainee. Gjerne de med best økonomisk frihet til å faktisk kunne lønne sine trainee.

For de som enten har romslig økonomi slik at de klarer seg gjennom trainee fasen så er det jo greit, eller de som har så høy arbeidskapasitet at de klarer å ha en ekstrajobb for å betale kost&losji. En ulønnet trainee er jo gratis arbeidskraft slik jeg ser det. Og det gagner da ikke samfunnet. At de som faktisk har råd til å betale, helt gratis skal suge livskraften ut av unge motiverte mennesker?

Trainee er omdiskutert. Spesielt siden det ofte blir som en av de få reelle mulighetene til å komme innenfor akkurat det selskapet. At de gjerne søker trainee's med en bestemt utdanning og fagkombinasjon i graden gjør jo at mange tenker at her kan det være muligheter for en fremtid, også slenger de inn søknad.

Trainee er såvidt jeg vet helt vanlig i usa, og det er vel derfra vi har fått det. Gjennom internasjonale selskaper. Men vi har et samfunn bygd opp rundt likhet og fordeling av goder, der vi alle skatter og bidrar med det vi kan. Og arbeidsgivere må også betale en anstendig lønn. På toppen av lønn så betales det arbeidsgiveravgift og det bidrar til at vi kan ha en aktiv fordelingspolitikk. Der alle til en viss grad får være med i samfunnet.

Trainee er i mine øyne ennå en ting som skaper ulikheter i samfunnet og er bygger klasser. En nyutdannet fra høyere klasse vil enklere kunne ta en trainee stilling om mor og far betaler "lønn" det året enn en som kommer fra trangere kår og som alt har fult studielån for å klare graden.

Jeg synes ikke noe om trainee bruken. En får lønne sine ansatte eller så får en klare seg uten ansatte.

Lærlingeordningen det blir noe helt annet. Det er en reel ordning der det betales ut lønn og det er fastsatt krav til opplæring etc. Det følges også opp gjennom lærlingenemda i hvert enkelt fylke. Det er tilsyn og det er regulert. Veldig greit egentlig.

Men trainee er slik jeg ser det kun å utnytte unge ståpå villige mennesker. Det loves ingenting konkret, det fristes med mye og arbeidsgiver står fritt frem til å gjøre whatever etter endt trainee periode. For min del måtte hele trainee konseptet blitt avviklet.
Sist endret av frtoretang; 6. desember 2017 kl. 00:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tja blir vel litt som bacheloroppgaven jeg skal ta. Jobbe "gratis" 3-4 dager i uken for ingenting i et helt semester. Får en litt uggen følelse av dette, men det er vel livet eller noe sånt, er i hvertfall oppmeldt og ingen vei tilbake så burde i hvert fall prøve å få jobb der da.
Det kan være greit å ha i bakhodet at et trainee program ikke nødvendigvis trenger å være ubetalt. Store firma kan ha trainee programmer som er betalt arbeid (om enn ikke like godt som ordinære stillinger), hvor de(n) som er trainee har ulike roller i ulike deler av selskapet for å få erfaring med ulike aspekter av selskapet og se hvor de passer best inn, eventuelt hva de ønsker å jobbe med.

Ubetalt arbeid kan jeg være enig i at er en uting, men en blankopåstand om at trainee i seg selv er en uting blir for generelt.
Sitat av sinkpad Vis innlegg
Tja blir vel litt som bacheloroppgaven jeg skal ta. Jobbe "gratis" 3-4 dager i uken for ingenting i et helt semester. Får en litt uggen følelse av dette, men det er vel livet eller noe sånt, er i hvertfall oppmeldt og ingen vei tilbake så burde i hvert fall prøve å få jobb der da.
Vis hele sitatet...
Bachelorgraden gir deg jo noe konkret i form av utdanning. Du kan enten bygge videre utdannelse, eller benytte bachelorgraden til å få deg en stilling hvor den gir deg en fordel. Ofte i form av økt lønn. Hvis du velger en bachelor som ikke er attraktiv for arbeidsgivere er det helt og holdent din egen feil, selv om utdanning i seg selv aldri er bortkastet.
Sitat av sinkpad Vis innlegg
Tja blir vel litt som bacheloroppgaven jeg skal ta. Jobbe "gratis" 3-4 dager i uken for ingenting i et helt semester. Får en litt uggen følelse av dette, men det er vel livet eller noe sånt, er i hvertfall oppmeldt og ingen vei tilbake så burde i hvert fall prøve å få jobb der da.
Vis hele sitatet...

Nei det blir på ingen måte som en bacheler. Det er noe som gir deg noe håndfast. Du får en grad, og du kan slå en bachelor i bordet.

En trainee som ikke blir ansatt får ingenting. Og det er slett ikke sikkert at andre bedrifter vil verdsette trainee posisjonen høyere enn en annen kandidat som har ordinær lønnet jobb.

Trainee er å utnyttelse.

@Cikey ja dersom det faktisk er en betalt trainee stilling så endrer det jo hele diskusjonen, men det er vel ikke det som er mest vanlig vel? Og det var jo ikke tilfellet for den i OP. Så det gir seg litt selv at dette går på ulønnet trainee program.
Sist endret av frtoretang; 6. desember 2017 kl. 05:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
men det er vel ikke det som er mest vanlig vel?
Vis hele sitatet...
Det er ingen automatikk i at trainee- eller internstillinger er ubetalt, som det ser ut til her i tråden. Det er bare å sjekke sommerjobber og andre stillinger som ligger ute, faktisk har jeg iløpet av min utdannelse ikke møtt en eneste person som har hatt slike stillinger og ikke fått lønn. Lønnen varierer noe, men de fleste har fått en lønn som tilsvarer rundt 0-100k under årslønnen til de fast ansatte. Litt avhengig av selskap og hvor flinke de er. Ofte er slike stillinger egentlig bare et langt og godt betalt jobbintervju. I norsk arbeidsliv bare slenger de på intern, trainee og andre ord så det skal høres fint ut.

Angående de som ikke betaler, så har jeg ikke så store problemer med det(enn så lenge, ulønnet arbeid er ganske uvanlig), da jeg mener det biter selskapene selv i ræva. Få til ingen av de som er flinke i noe trenger å takke ja til ulønnede stillinger, og følgelig vil de ikke få inn de gode. Så de sparer noen tusenlapper, men sløser masse tid og penger fordi de ikke var villige til å betale de flinke - et erkeeksempel på å spare seg fattig.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
@Cikey ja dersom det faktisk er en betalt trainee stilling så endrer det jo hele diskusjonen, men det er vel ikke det som er mest vanlig vel? Og det var jo ikke tilfellet for den i OP. Så det gir seg litt selv at dette går på ulønnet trainee program.
Vis hele sitatet...
Jeg har intet tallmateriale jeg kan støtte meg på, bare egne erfaringer (primært gjennom bekjente) men jeg har aldri hørt om ubetalte trainee stillinger før det ble tatt opp i denne tråden.

At OP snakker om en ubetalt stilling forstår jeg, men slik tråden utviklet seg fant jeg det passende å påpeke at trainee stillinger ikke nødvendigvis er ubetalte og at konseptet slik jeg kjenner det kan være veldig bra for både arbeidstager og arbeidsgiver.
Ja, det stemmer at denne tråden ble tatt opp med tanke på ulønnet arbeid der du skaper verdi for arbeidsgiver. I etterkant kan det se ut sånn om det var feil å ta i bruk ordet trainee, jeg vanker vel litt mye på engelske fora!

Jeg har intet tallmateriale jeg kan støtte meg på, bare egne erfaringer (primært gjennom bekjente) men jeg har aldri hørt om ubetalte trainee stillinger før det ble tatt opp i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Jeg tror alle kan være enige i at ulønnet arbeid er (for det meste) bra i situasjoner som: praktiske stillinger der læring er hovedfokus,
prosjekter i samarbeid med studenter, og andre. Og i noe mindre grad; opplæringsstillinger som fører til fast arbeid i etterkant.

Diskusjonen var i utgangspunktet tenkt til å diskutere det vi kan anse som ulønnet arbeid som skaper verdi for arbeidsgiver, men gir ikke stort annet enn (potensielt unyttig) arbeidserfaring og en referanse.

Nå støtter jeg meg med veldig anekdotisk bevis, men jeg føler at jeg har sett en økning. Det kan godt være "selection bias" fra å henge mer i oppstarts miljøet, samt jobbsøken på mer entry level stillinger enn andre lenger ut i karrieren sin. Om folk ønsker så kan jeg gjerne ta et dypere statistisk blikk på saken.

Mye bra svar folkens!

Jeg syntes denne var litt kostlig!
Vi vil vurdere en liten månedlig kompensasjon, og det er mulig å se for seg en modell for ansettelse på et senere på et senere tidspunkt.
Vis hele sitatet...
https://hub.no/jobs/prosjektleder
Sist endret av Vekst; 6. desember 2017 kl. 20:35.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Kvalmende opplegg. Det er samme typen folk som vil ha gratis kreativt arbeid og mener det går opp i opp på grunn av "eksponering". Eller for den saks skyld som vil gi deg $30 000 000 mot et lite administrativt gebyr...
Sitat av Cheeze Vis innlegg

Jeg syntes denne var litt kostlig!
https://hub.no/jobs/prosjektleder
Vis hele sitatet...
Både den og den første du viste til er jo litt "morsomme" da.

Når et "firma" med 2-3 ansatte sier de vill ha gratis arbeidskraft så burde det ringe en bjelle eller to.

Jeg har ingen aversjoner mot feks Statoil søker etter trainee som "rå olje megler" eller whatever, da er det som regel lønnet "utdanning for å imøtegå våre krav".

Trenger 2-3 manns foretakene "gratis arbeidskraft" så får de registrere seg på NAV som andre bedrifter og søke etter personer på tiltak eller arbeid for trygd
Kjenner ei som studerte finans på BI, dette er noen år siden. Siste året på studiet fikk hun tilbud om trainee. Pga at det var et spennende firma som hun ønsket jobb hos tok hun trainee stillingen. Hun fikk betalt knapper og glansbilder i et års tid. Husker ikke summen ut men vi snakker nok hundrelapper til dagen. Langt fra verdt det i forhold til full arbeidsdag. Hun fikk heller ikke jobben etter trainee perioden. Samme oppgaver hun hadde gikk til ny trainee, og de tok ikke inn nye folk i avdelingen. Waste.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Nei det blir på ingen måte som en bacheler. Det er noe som gir deg noe håndfast. Du får en grad, og du kan slå en bachelor i bordet.

En trainee som ikke blir ansatt får ingenting. Og det er slett ikke sikkert at andre bedrifter vil verdsette trainee posisjonen høyere enn en annen kandidat som har ordinær lønnet jobb.

Trainee er å utnyttelse.

@Cikey ja dersom det faktisk er en betalt trainee stilling så endrer det jo hele diskusjonen, men det er vel ikke det som er mest vanlig vel? Og det var jo ikke tilfellet for den i OP. Så det gir seg litt selv at dette går på ulønnet trainee program.
Vis hele sitatet...
Ja du har vel rett, er bare en negativ type inne i meg og på forumer som dette. Er forøvrig en spennende bachelor! Er bare det å få livet til å gå rundt så noen kronasjer hadde jo definitivt hjulpet. Står jeg på er det god mulighet for jobb i bedriften så det er jo bra.