Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1738
Jeg datt tilfeldigvis inn på en dødsannonse side og så en fyr på min alder som hadde gått bort. Han hadde tydeligvis levd et hardt liv men at han kom sec litt ovenpå på slutten. Minnesiden hans var så lang av folk som la ut bilder av de sammen med avdøde, minner og savn, og hvor mye avdøde hadde hjulpet og inspirert dem. Masse tårer og dikt til den avdøde.

Ble satt ut fordi jeg føler vel selv at jeg har levd og gjort ganske mye, møtt mange mennesker men jeg er ikke en person som *fester seg* hos andre tror jeg. Jeg opplever at når alvorlige livs endrede ting skjer i livet til meg eller noen nær meg, så er det ingen som er intr i å hjelpe meg på noen måte, hverken moralsk menneskelig støtte eller noe annet. Jeg har aldri gjort noe utilgivelig osv men tviler på at jeg gjorde noe godt inntrykk hos noen.. ekser osv har nok sikkert glemt meg for lengst. Men jeg har jo også gjort mye bra. Men antageligvis ikke noe som har markert seg eller syntes særlig for andre tydeligvis

Jeg tror ikke noen egentlig hadde lagt merke til hvis jeg daua i det hele tatt, annet enn næreste familie. Det vet jeg fordi jeg har stått med en fot i grava flere ganger og eneste som egentlig brøy seg og var der for mora mi mens det sto på som verst var en bsrndomsvenn og han gjorde det mest fordi foreldrene hans presset han.

Men ja....minnesiden til den fyren inspirerte meg litt. Hva må man gjøre her i livet for å bli en som blir savnet og hyllet? Av så sykt mange. Jeg vet at når man er dau så er man dau osv ja, men jeg liker tanken på å ha laget et avtrykk hos noen da i positiv forstand. Jeg driter egentlig i hva som kommer etter døden, men det motiverte meg hvertfall litt til å prøve å være en bra person mens jeg enda er her på jorden.

Går det an å forandre seg og bli bedre menneske eller er det kun en spesiell type menneske som får masse gode lojale venner? Har toget gått?
Sist endret av Ab083351; 7. januar 2022 kl. 16:23.
Slutt å sammenlign deg med andre folk, fokuser på det du sjøl har kontroll på: finn deg hobby, mekk deg sunn mat, slutt med rus, mediter, ta utdanning/start egen bedrift, tren steinhardt, flere ganger i uka, prøv å finn årsaken til at du tror ting som er viktig kommer fra utsida. Alt du trenger er inni sjela di. Når du finner deg selv, detter alt på plass. Taoisme/stoicisme er noe av det som har hjulpet meg mest når det kommer til de store spørsmåla. Trenger ikke kjenne alt, men kjenn deg sjøl.
Sitat av Ajajaj Vis innlegg
Slutt å sammenlign deg med andre folk, fokuser på det du sjøl har kontroll på: finn deg hobby, mekk deg sunn mat, slutt med rus, mediter, ta utdanning/start egen bedrift, tren steinhardt, flere ganger i uka, prøv å finn årsaken til at du tror ting som er viktig kommer fra utsida. Alt du trenger er inni sjela di. Når du finner deg selv, detter alt på plass. Taoisme/stoicisme er noe av det som har hjulpet meg mest når det kommer til de store spørsmåla. Trenger ikke kjenne alt, men kjenn deg sjøl.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Jeg sammenligner meg særdeles sjelden med andre. Mulig derfor jeg ble litt satt ut av reaksjonen min når jeg så den minnesiden. Det stod at han skulle få en sted oppkalt etter seg. Altså den avdøde.

Jeg fikk lyst til å gjøre en endring der hvor jeg før har gitt helt faen.
Forskjellen på deg og fyren i dødsannonsen er at fyren i annonsen er dø. Det er nesten komisk hvor mange fjerne kjenninger som plutselig dukker opp for å si noe godt om deg etter at du er dø. De gjør ikke det for deg, de gjør det for å fremstå som omtenksomme og vise andre hvor mye de "bryr" seg. Det er en måte å score sosiale poeng på, en form for virtue signaling.

Ajajaj har gode poeng. Det har svært liten betydning hva andre tenker om deg. Det viktigste er kvaliteten på dine vennskap, ikke kvantitet. Hvorfor bryr du deg om noen kommer til å skrive penne ord om deg etter at du er dø? Du er jo tross alt dø og hele det sirkuset har null betydning.
Vet du om noen av de som skrev på minnesiden brydde seg før han døde? Mulig det kun var mora hans som var på dødsleiet også? Har lagt merke til at i mange miljøer spesielt om du er fra en mindre by, så vil de fleste nesten konkurrere om å sørge mest mulig over en person selv om de ikke kjente personen eller brydde seg før de døde. Har selv 2 tidligere bekjente, en av dem var en kompis, merket raskt at personer(spesielt damer) som jeg vet han ikke hadde noe forhold til annet enn å ha vært på samme fest som dem ved en anledning, hvor de skriver lange minnetekster på fb og instagram, syntes hele opplegget var idiotisk og motbydelig da folk som brukte han, var falske mot han og kun så på han som en bekjent, ikke en venn plutselig skrev att han var deres bestevenn og store kjærlighet. Ville heller blitt glemt av massene og husket av familien min enn å gi sånne personer egopoints.
Ikke sammenlign deg selv med andre. Hvis man søker etter validering så vil man aldri bli fornøyd.
Fokuser på å være en god venn, sønn, bror whatever du så ordner resten seg selv som tiden går.

Fokuset burde ikke være at folk skal grine når du er dau men at du skal ha folk rundt deg nå og neste år som du bryr deg om vica versa
Sist endret av colakork; 7. januar 2022 kl. 19:25.