Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1863
Heisann!
For ca 1,5 år siden mistet jeg lappen i 2 år for ruskjøring, og har lest at mange må gå på urinprøver i 6 mnd før de får kjøre opp igjen. Nå er det 7 mnd igjen til jeg kan kjøre opp, og ønsker jo å kunne gjøre det på dagen. Kan jeg starte på urinprøver allerede nå? Hvem kontakter jeg?

Det skal sies at jeg fra jeg ble tatt og frem til i sommer gikk på uanmeldte urinprøver flere ganger i uken hvor alle har vært rene, kan dette hjelpe på?

Itilleg jobber jeg på båt med 5-5 turnus, så jeg er jo borte halve året. Vil det være en bremser for noe?

Vet det er mange innlegg om dette temaet men jeg ble ikke noe klokere på mine spørsmål. Takker for svar!
Fastlegen tar du prøver gjennom da det er legen som sender helseattest til biltilsynet og politi
Ja du bør absolutt begynne nå. Alle som mister lappen for rus må pisse i 6mnd for å ta den igjen. Men de sier ikke noe om dette før de 2 årene er gått og du prøver og søke, så må du plutselig vente enda lenger. Begynner du nå slipper du ekstra utsettelse
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Ja du bør absolutt begynne nå. Alle som mister lappen for rus må pisse i 6mnd for å ta den igjen. Men de sier ikke noe om dette før de 2 årene er gått og du prøver og søke, så må du plutselig vente enda lenger. Begynner du nå slipper du ekstra utsettelse
Vis hele sitatet...
Man MÅ ikke, jeg trengte ikke det, men som noen nevnte kan det være greit i tilfelle. Ble aldri spurt noe om dokumentasjon på rusfrie prøver når jeg kjørte opp annet en helseattest. Fastlegen min var fornøyd med blodprøve 1 gang i mnd. Da hadde jeg blitt tatt for pille å alkorus samtidig som jeg har hatt rusproblem.
Meget spesiell praksis dette, trodde det kom til å bli slutt på dette nå, men tydeligvis ikke.
Uansett, dette må jo være noe de har praktisert de siste årene? Eller er det spesielt ved tilfeller hvor vedkommende har hatt narkotiske stoffer i blodet?
Da jeg ble tatt for promillekjøring for 10-11 år siden var det aldri snakk om noen urinprøver for å få førerkortet tilbake. Kjente også flere andre på den tiden som ble tatt for det samme, og hørte aldri om noen som ble pålagt urinprøver før de kunne kjøre opp igjen.
Jeg mistet den i fjor sommer og skal ha oppkjøring på mandag. Ingen krav om prøver.
Det er også sporadiske urinprøver en stund etter du har levert rene urinprøver i 6 måneder. keep that in mind!
▼ ... over et år senere ... ▼
Eg kan si eg e ganske kjent m akkurat dette her , har fått forevig siden eg var 16 (alla 5 år) så har eg self greid å gjort noe dumt innen de 5 årene , (trenger ikke være noe m kjøring ) så får du 5 nye år …… sånn har store deler av mitt liv vært m alt d innebærer …. Eg greide no og skikke meg , (gjorde ingenting gale , eller ruste meg utover normalen , eg gikk under jorden ) i 6 år, fikk lappen lovlig i en alder av 40, ingen spørsmål om noe urinprøver eller noe sånt, svaret var enkelt og greit at jeg hadde oppført meg edruelig di siste 5 årene , og derfor så de ikke noe grunn til å betvile dette, og eg fikk endelig lov å ta lappen ….:-) meeeeeeen ……. D var akkurat da aaaaaalt gikk t helvete , eg kan ikke skrive utfyllende her i frykt for å bli gjenkjent , men d eg kan si , eg mistet alt eg hadde og brydde meg om samt motivasjonen livet, alt eg ville leve for …. Så d endte meg eg ka totalt faen i alt , begynte å ruse meg på tabeletter (igjen) og ble tatt for d kort tid etter …. Så 3 ganger til kort etter hverandre …. Utregnet promille var 1.2 , 0,2 , 1,2 ….
Uansett eg har landet igjen no ,… og self sliter jævli m dette …. Har den feite bilen eg ikke tør bruke ….har havet på nav pga helsen / omskolering …. Som sagt alt gikk t helvete …. Uansett når alt dette sagt ….. e d noen der ute som har noe formening om sperrefrist ETTER man allerede har igjennomgått sperre fra en var 16 ? Eg ser ikke noe samfunnsøkonomisk m at eg idag , etter alt som skjedde skal begynne på 5 nye år ? Som sagt d var og e tungtveiende årsaker til totalt kollaps … takker for svar :-)
Jeg ble tatt med for mye sobril. Tilsvarte 2.1 i promille. Dette for ca 5 år siden. Måtte gå med fotlenke i en mnd. Men når de 2 årene var gått, meldte jeg meg bare opp til teori uten problemer. Måtte ikke ta noe som helst urinprøver