Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 3513
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har dessverre innsett at jeg er alkoholiker, my drink of choice er vin og cider da jeg ikke drikker øl og heldigvis har klart å lagt bort spriten. Men problemet mitt er at jeg sliter veldig med sure oppstøt, særlig om jeg har drukket store mengder vin/cider dagen før og prøver å få nedpå mer dagen etterpå. Noen erfarne her som har tips mot dette?
Gå til legen, så får du medisin, voila, det er vekke.
Har du forsøkt forskjellige midler mot halsbrann? For min egel del, så kan samarin hjelpe en del.
Bake pulver kanskje, prøv en ts blandet ut i litt vann
Sitat av GoSætra Vis innlegg
Bake pulver kanskje, prøv en ts blandet ut i litt vann
Vis hele sitatet...
Natrium, en teskje og bland i vann så forsvinner det (egen erfaring - kilde = VG)

Men medisinene du får hos legen er bedre.
Anonym bruker
"Pensjonert Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dama knaska rundt på noe for halsbrann da hu gikk gravid første gang. Prøvde det da jeg gikk rundt med svært magesår og sleit med sure og blodige oppstøt. Funka fjell i noen minutter. Har vel flere typer på apoteket.
Anonym bruker
"Overtalt Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Samaritan du får det på butta
Anonym bruker
"Overtalt Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Samarin
Sikkert bedre og bytte ut drikka di også. Vin og cider er vell ikke best mot halsbrann. Da er det bedre med sprit og noe nøytralt blandevann.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Zomac er suverene saker for akkurat det.
Prøv Somac eller Titralac.
stikk til legen og få Pantoprazol, hjelper som bare det.
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tusen takk for masse gode tips! Prøver ut merkene nevnt i tråden her, og er det ikke nok tar jeg det videre med legen.

Sitat av 5FDP Vis innlegg
Sikkert bedre og bytte ut drikka di også. Vin og cider er vell ikke best mot halsbrann. Da er det bedre med sprit og noe nøytralt blandevann.
Vis hele sitatet...
Hva er godt nøytralt blandevann? Når jeg var på spriten måtte jeg nesten blande med sitronbrus, som jo vell ikke akkurat er så godt for halsen i lengden.
Lovehearts, ikke kødd en gang
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva er godt nøytralt blandevann?
Vis hele sitatet...
Helmelk.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dranker selv, biola redder meg
Sitat av LazyHazy Vis innlegg
stikk til legen og få Pantoprazol, hjelper som bare det.
Vis hele sitatet...
Samme greiene jeg fikk. Funket knall!
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Slutt med alkohol...

Jeg har selv burkt somac, gaviscon, lansoprazole osv...

Hver gang jeg drikker vin, så brenner det i brystet, nesten så voldsomt at jeg brenner i helvete...

Lytt på kroppen din. Men hvis du er avhengig av alkohol og må drikke, bytt til øl eller sprit, funker bra.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bånsk ett helt glass melk så ph verdiene blir bedre å mindre sure oppstøt,biola enda bedre
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sleit mye med sure oppstøtt på natta, og da hjalp det med ett glass helmelk eller to.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Yoghurt!

Har fått så heftige oppstøt av cider og hvitvin flere ganger hvor jeg tror jeg skal dø grunnet ekstrem smerte.
Første gangen jeg fikk det, trodde jeg det var hjerteinfarkt

Spiser yoghurt hvis det skjer, så roer det seg på noen sekunder.
I verstefall så fingrer du drøvelen til alt kommer ut igjen - det hjelper også.
Sist endret av Chromatics; 30. november 2021 kl. 14:07.
Altså ingenting er bedre enn natrium, vi bruker det på sykehjem over legemidler med lignende alkaliserende stoffer som koster 1000000x mer, ren svindel. En teskje nøytraliserer magen etter et par sekunder.
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spør om syrenøytraliserende piller av fastlegen. Slet selv med sure oppstøtt, og det hjalp skikkelig.
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Forresten, hvis lukkemuskelen i magesekken din er konstant løs, kronisk sykdom, så hjelper ingen medisiner. Du får ikke bare ekstreme brystsmerter, men også masse magesyre opp i halsen som ødelegger deg enda mere. Operasjon er siste værktøy.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har dessverre innsett at jeg er alkoholiker, my drink of choice er vin og cider da jeg ikke drikker øl og heldigvis har klart å lagt bort spriten. Men problemet mitt er at jeg sliter veldig med sure oppstøt, særlig om jeg har drukket store mengder vin/cider dagen før og prøver å få nedpå mer dagen etterpå. Noen erfarne her som har tips mot dette?
Vis hele sitatet...
En somac hver morgen gjør susen! Da trenger du ingenting annet som regel.
Sist endret av albozz; 30. november 2021 kl. 18:15. Grunn: Skriveleif
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av albozz Vis innlegg
En somac hver morgen gjør susen! Da trenger du ingenting annet som regel.
Vis hele sitatet...
BS. Du kan ta to eller tre somac daglig uten stor effekt hvis du sliter med alvorlige sure oppstøt. PS, jeg har brukt somac + lansoprazole hver dag i flere år under overvåkning av leger mtp. langvarige skader osv.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
BS. Du kan ta to eller tre somac daglig uten stor effekt hvis du sliter med alvorlige sure oppstøt. PS, jeg har brukt somac + lansoprazole hver dag i flere år under overvåkning av leger mtp. langvarige skader osv.
Vis hele sitatet...
Somac funker hver gang for meg, og jeg bruker de kun som lindring når det blir så ille at jeg ikke får sove. Men man er jo forskjellige, og det må være ekstremt slitsomt og ikke kunne bruke hjelpemidler som det.

Vil dog si at om man har så mye sure oppstøt at man må ta Somac hver dag bør man få undersøkt årsaken. Jeg tror ikke det er noe bra å basere seg på å dempe symtpomene hele tiden om det er så ille. Somac hver morgen som forebyggende tiltak høres også merkelig ut for min del.
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har slitt mye med halsbrann ellers også, har kutta alt av brød og hvetemel.
Nå får jeg ikke lenger halsbrann elller sure oppstøt uansett hva jeg drikker.. Ellers så er jo Samarin og sånne halsbrann tabletter fint når det først brenner.
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Somac funker hver gang for meg, og jeg bruker de kun som lindring når det blir så ille at jeg ikke får sove. Men man er jo forskjellige, og det må være ekstremt slitsomt og ikke kunne bruke hjelpemidler som det.

Vil dog si at om man har så mye sure oppstøt at man må ta Somac hver dag bør man få undersøkt årsaken. Jeg tror ikke det er noe bra å basere seg på å dempe symtpomene hele tiden om det er så ille. Somac hver morgen som forebyggende tiltak høres også merkelig ut for min del.
Vis hele sitatet...
Min lukkemuskel i magen er konstant løs, uansett hva jeg spiser eller drikker så kommer det magesyre opp i halsen. 2-3 somac tabletter om dagen hjelper ikke noe som helst. Har blitt oppringt fra kirurgisk avdeling som spør om jeg vurderer operasjon.

Men jeg kan tenke meg at somac hjelper om du kun sliter med sure oppstøt, heldig.
Det kan være lurt å gå til fastlegen din og få time til en gastroskopi.
Om det er noe skade er det fint å finne det ut asap.
Konstant sure oppstøt vil gi kroniske skader.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sleit mye med sure oppstøtt på natta, og da hjalp det med ett glass helmelk eller to.
Vis hele sitatet...
Joda, og å få noen til å slå deg bevistløs hjelper mot hodepine også.

Melkefett er ganske vanskelig å fordøye så da lager magen EKSTRA mye magesyre for å løse det opp. Den samme syren som er ubehagelig å få opp i halsen. Er man plaget med sure oppstøt er melk i ubehandlet form noe man ikke bør putte for mye i seg.
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av meitemark Vis innlegg
Joda, og å få noen til å slå deg bevistløs hjelper mot hodepine også.

Melkefett er ganske vanskelig å fordøye så da lager magen EKSTRA mye magesyre for å løse det opp. Den samme syren som er ubehagelig å få opp i halsen. Er man plaget med sure oppstøt er melk i ubehandlet form noe man ikke bør putte for mye i seg.
Vis hele sitatet...
Helt riktig. Hvis du sliter med sure oppstøt så må du nesten behandle det som diabetes.

Alt du er vant å spise går i søppelet. Kullsyre? Glem det. Liker du appelsin juice? Drit i det. Mye mat før du legger deg? RIP / F.

De som drikker melk eller spiser litt yoghurt sliter sikkert med milde sure oppstøt, men møter du en pasient som virkelig sliter, så spyr de på tråden her.
Be legen om Omeprazol på resept, det er en tablett mot sure oppstøt/halsbrann som tas hver morgen. Har tatt den i 15 års tid og det funker utmerket. Omeprazol er en life-saver hvis du sliter med sure oppstøt.

Ellers så funker jo Novalucol, Novalucid, Pepcid Duo og Link til hvis grad. Men disse er ganske dyre. Omeprazol er mye bedre, funker lengre og du slipper å tygge den.
Sist endret av Lommeløkt; 1. desember 2021 kl. 00:49.
det er mange gode grunner til å slutte å drikke, å bli kvitt sure oppstøt er en av dem, hilsen tørrlagt